Beleidsregel vergunningverlening terrassen Den Haag 2016

Geldend van 01-07-2023 t/m heden

Intitulé

Beleidsregel vergunningverlening terrassen Den Haag 2016

Het college van burgemeester en wethouders,

gelet op:

  • -

    artikel 4:81 e.v. van de Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    artikel 2:10 van de Algemene plaatselijke verordening voor de gemeente Den Haag.

Besluit:

de volgende Beleidsregel vergunningverlening terrassen Den Haag 2016 vast te stellen.

Beleidsregels vergunningverlening terrassen Den Haag 2016

  • 1.

    Voor hulpdiensten als brandweer, politie en ambulance moet in voetgangersgebieden een vrije doorgang van tenminste 350 cm in een rechte lijn gegarandeerd zijn. In straten met een verkeersfunctie wordt voor de trottoirs altijd een minimale obstakelvrije doorloopruimte van 150 cm in een rechte lijn gehanteerd.

  • 2.

    De drank- en voedselverstrekking op terrassen moet direct vanuit het daar bijhorende bedrijfspand plaatsvinden: geen tappunten e.d. Servieskasten zijn toegestaan als deze direct verplaatsbaar zijn, geen reclame bevatten en niet fungeren als terrasafscheiding.

  • 3.

    In beginsel wordt slechts vergunning verleend voor het plaatsen van terrassen die direct aan en voor de gevel van het bijbehorende bedrijfspand worden geplaatst.

    Daarnaast kan er vergunning worden verleend voor het plaatsen van terrassen die niet direct aan en voor de gevel van het bijbehorende bedrijfspand worden geplaatst indien er sprake is van een situatie waarbij de plaatsing van een terras niet of nauwelijks mogelijk is direct aan en voor de gevel van het bijbehorende bedrijfspand waarop de aanvraag betrekking heeft. Voor terrassen die niet direct aan en voor de gevel worden geplaatst worden enkel voor de duur van één jaar vergunningen verleend.

  • 4.

    vervallen

  • 5.

    vervallen

  • 6.

    Parasols (zonder zijflappen) mogen slechts worden toegepast, indien deze een semi-permanent karakter hebben en als afzonderlijke elementen herkenbaar blijven. Parasols mogen niet groter zijn dan het vergunde terras, moeten inklapbaar zijn en mogen niet in de grond verankerd zijn zonder schriftelijke toestemming van de gemeente. In de afgelopen jaren is het assortiment en met name de omvang van de parasols flink gegroeid. Met het oog op deze ontwikkeling wordt het mogelijk om, in overleg met de gemeente, parasols te verankeren in de grond. Indien tot plaatsing wordt overgegaan zonder voorafgaand overleg komt eventuele hieruit voortvloeiende schade voor rekening van de ondernemer. In geval van gemeentelijke toestemming mogen eventuele obstakels van de verankering enkel gedurende het toegestane seizoen aanwezig zijn.

  • 7.

    Voor het plaatsen van terrasafscheidingen verleent het college alleen een vergunning indien ze wegneembaar zijn en ze niet zonder gemeentelijke toestemming in de straat of aan de wegverharding worden bevestigd.

    Voor het plaatsen van terrasafscheidingen bij een gevelterras (terras aan de gevel) verleent het college alleen een vergunning indien deze haaks op de gevel van het bijbehorende bedrijfspand zijn geplaatst. Terrasafscheidingen haaks op de gevel worden in een rechte lijn geplaatst tegen de gevel van het bijbehorende bedrijfspand en mogen maximaal 1.80 meter hoog zijn, gemeten vanaf het maaiveld, en moeten vanaf 1,00 meter volledig transparant zijn.

    Voor het plaatsen van terrasafscheidingen parallel aan de gevel bij een gevelterras verleent het college alleen een vergunning voor zover deze op maximaal de helft van de breedte van het terras wordt geplaatst en deze niet hoger is dan 1,50 meter, gemeten vanaf het maaiveld, en volledig transparant is.

    Voor het plaatsen van terrasafscheidingen, dus geen overkappingen, bij een parkeerplaatsterras (terras in parkeervak) verleent het college alleen een vergunning voor zover deze worden geplaatst aan de rijbaanzijde en aan beide koppen van het terras en deze niet hoger zijn dan 90 cm, gemeten vanaf het maaiveld. Voor het plaatsen van een terrasafscheiding aan de trottoirzijde wordt geen vergunning verleend.

    Voor het plaatsen van terrasafscheidingen bij plein- en eilandterrassen verleent het college alleen een vergunning voor zover dit plantenbakken (inclusief inhoud) zijn en deze met inhoud niet hoger zijn dan 1,00 meter of meer dan 25% van de breedte of lengte van het plein- of eilandterras beslaan. Voor het plaatsen van plantenbakken (inclusief inhoud) die hoger zijn of meer ruimte beslaan verleent het college geen vergunning.

    In uitzondering op het bovenstaande verleent het college alleen een vergunning voor het plaatsen van terrasafscheidingen in de vorm van plantenbakken inclusief inhoud bij de eilandterrassen ter hoogte van de adressen Grote Markt 10, 16 en 19 voor zover deze worden geplaatst langs de route voor nood- en hulpdiensten en deze in totaal niet hoger zijn dan 1,00 meter. Vanwege de verkeersveiligheid wordt het gebruik van plantenbakken als terrasafscheiding hier wel toegestaan.

  • 8.

    Het terras mag geen hinder opleveren voor de omgeving en geen inbreuk doen op het doelmatig beheer en onderhoud van de weg. Daarnaast mag geen schade worden toegebracht aan de weg.

  • 9.

    In geval van een bijzondere situatie is het niet toegestaan om een terras te plaatsen. Onder een bijzondere situatie wordt verstaan een situatie waarbij het uit een oogpunt van de verdeling van gebruiksmogelijkheden van de weg nodig wordt geacht dat de locatie van het terras gevrijwaard wordt van obstakels. In die gevallen dient de exploitant dan wel zijn gemachtigde voor eigen rekening of risico er voor zorg te dragen dat de locatie obstakelvrij wordt opgeleverd. Een bijzondere situatie kan zich voordoen bij staatsbezoeken, aangelegenheden waarbij leden van het Koninklijk Huis zijn betrokken, demonstraties met verhoogd risico, grote evenementen, inclusief de op- en afbouwperiode, of gebeurtenissen van overeenkomstige aard. Het gaat hier om terrassen die zijn gesitueerd binnen het evenemententerrein dan wel binnen een zekere begrenzing rondom de bijzondere gebeurtenis.

  • 10.

    Vergunningen voor het plaatsen van terrassen op parkeerplaatsen worden verleend voor de wegen en weggedeelten met een maximale snelheid van 30 km per uur die onderdeel uitmaken van de hoofdwinkelstructuur, zoals benoemd in de meest recent door de raad vastgestelde retailmonitor, alsook in de Lange Houtstraat, Zuidwal, Kortenaerkade, Veenkade, Noordwal, Toussaintkade, Hooigracht, Smidswater, Zwarteweg, Oranjebuitensingel, Uilebomen, Groenewegje, Dunne Bierkade en Bierkade. Deze vergunningen voor het plaatsen van een terras worden verleend voor de duur van 5 jaar.

    Daarnaast worden vergunningen voor het plaatsen van terrassen op parkeerplaatsen verleend voor de wegen en weggedeelten die behoren bij een Bedrijveninvesteringszone (BIZ), die geografisch bezien (gedeeltelijk) onderdeel uitmaken van de hoofdwinkelstructuur, zoals benoemd in de meest recent door de raad vastgesteld retailmonitor, mits de aanvrager aantoonbaar lid is van een BIZ horend bij een gebied dat (gedeeltelijk) is gelegen in de hoofdwinkelstructuur. Deze vergunningen voor het plaatsen van terrassen op parkeerplaatsen worden verleend voor de duur van 1 jaar. Voor alle parkeerplaatsterrassen geldt dat zij alleen worden vergund tijdens het terrasseizoen van 1 maart tot en met 31 oktober. Buiten het terrasseizoen dienen zij volledig te zijn verwijderd en is de ruimte weer beschikbaar als parkeerplaats.

    In verband met de bereikbaarheid van en het zicht op terrasboten wordt voor een parkeerplaatsterras bij een terrasboot maximaal één parkeerplaats op de kade ter hoogte van de terrasboot vergund.

  • 11.

    Voor het plaatsen van terrasafscheidingen bij solitaire eilandterrassen wordt geen vergunning verleend.

  • 12.

    Om de beschikbare terrasruimte op terraspleinen optimaal te benutten verlenen wij voor bepaalde locaties vergunning voor het plaatsen van een terras dat niet direct voor de gevel van het bijbehorende bedrijfspand ligt. Dit betreft uitsluitend de volgende pleinen: Plein, Plaats, Grote Markt, Anna Paulownaplein, Kurhausplein, Driehoekjes, Visbanken, Rabbijn Maarssenplein, Stationsweg tussen Oranjelaan en Stationsplein. Voor deze terraspleinen wordt in overleg een standaardindeling voor de plaatsing van terrassen gemaakt. Indien er een nieuwe onderneming op een plein bijkomt én als bij de nieuwe vergunningsaanvragen de ondernemers er niet (meer) gezamenlijk uitkomen, wordt ten behoeve van de vergunningverlening door ons een indeling gemaakt op basis van de grootte van het pleinterras en de breedte van de gevel van het bedrijfspand grenzend aan het plein. Vergunningen voor het plaatsen van een terras op een terrasplein dat direct voor de gevel van het bijbehorende bedrijfspand ligt, worden verleend voor de duur van vijf jaar, lopend van 1 maart tot 1 maart. Vergunningen voor het plaatsen van een terras op een terrasplein dat niet direct voor de gevel van het bijbehorende bedrijfspand ligt, worden verleend voor de duur van 1 jaar, lopend van 1 maart tot 1 maart het daaropvolgende kalenderjaar.

Actualisatie 2016 beleidsregels vergunningverlening terrassen

Bij de vaststelling van het beleid in 2013 in het kader van Red Tape zijn de meeste overbodige regels al vervallen. Toch is in het kader van de evaluatie 2015 onderzocht of er ruimte is om de bestaande regels kritisch te bezien en zo mogelijk te versoepelen.

Een van de huidige regels is nog afkomstig uit het vorige beleid: Het terrasmeubilair dient van natuurlijke of natuurlijk ogende materialen te zijn, zoals hout of op hout lijkende materialen, aluminium en staal, riet, rotan of daarop gelijkende materialen. Met de snel veranderende trends voor de stoffering en inrichting van terrassen is deze regel onnodig beperkend voor creatief en vernieuwend ondernemerschap en kan deze regel vervallen.

Een andere overbodige regel is dat het plaatsen van terraselementen dient plaats te vinden binnen de maatvoering van het terras. In de vergunning is de maat vastgelegd waarbinnen het terras kan worden opgesteld en daarmee is ieder terraselement buiten dit vergunde vlak een overtreding waarop de gemeente gaat handhaven. Deze regel kan dus ook vervallen.

Uit het overleg met de branche zijn nog de volgende gewenste aanpassingen naar voren gekomen:

de huidige hoogte van terrasschotten (1.50m) ervaren veel ondernemers (met rokende gasten) als te laag. De maat van 1.80 m zou beter zijn. Om toch transparantie te houden bestaat de wens dat deze hoge schotten volledig doorzichtig moeten zijn. Aan deze wens kan tegemoet gekomen worden, omdat de uitgangspunten van het beleid overeind blijven.

Ander punt van aandacht zijn de bestekkasten (debrasseerkasten). Voor veel grotere ondernemers vormen deze kasten een noodzakelijk onderdeel van hun bedrijfsvoering. Dit verzocht acht het college gerechtvaardigd en is bereid om hierop de regels te versoepelen.

Hierdoor blijft een beperkte heldere regels over die voor alle ondernemers duidelijk is en op groot draagvlak kan rekenen in de Haagse samenleving.

Artikelsgewijze toelichting

Beleidsregel 3

In het terrassenbeleid is het uitgangspunt dat terrassen altijd recht voor de eigen gevel van de ondernemer staan. Daarvan kan alleen worden afgeweken indien er sprake is van een situatie waarbij de plaatsing van een terras niet of nauwelijks mogelijk is direct aan en voor de gevel van het bijbehorende bedrijfspand waarop de aanvraag betrekking heeft.

Hiermee ontstaat de gewenste flexibiliteit om in deze situatie sneller in te kunnen spelen op veranderingen, bijvoorbeeld wanneer nieuwe ondernemers een zaak willen starten. In de horecasector vinden de ontwikkelingen immers snel plaats. Er worden geen vaste objecten op het deel van het terras dat niet voor de eigen gevel ligt (zoals parasols in de grond of verankerde schotten) geplaatst. Met dit beleid wordt het mogelijk om soms iets te schuiven met bijvoorbeeld parkeerplaatsterrassen om ze beter in te passen en te voorkomen dat er gaten ontstaan die kleiner zijn dan een parkeerplaats.

Beleidsregel 7

Per 1 maart 2023 zijn op plein- en eilandterrassen plantenbakken (inclusief inhoud) die hoger zijn dan 1,00 meter of meer dan 25% van de breedte of lengte van het plein- of eilandterras beslaan niet toegestaan. In uitzondering hierop zijn terrasafscheidingen in de vorm van plantenbakken (inclusief inhoud) bij de eilandterrassen ter hoogte van de adressen Grote Markt 10, 16 en 19 wel toegestaan voor zover deze worden geplaatst langs de route voor nood- en hulpdiensten en deze in totaal niet hoger zijn dan 1,00 meter. Vanwege de verkeersveiligheid wordt het gebruik van plantenbakken als terrasafscheiding hier wel toegestaan. Bij dit stuk van de Grote Markt moeten namelijk veel nood- en hulpdiensten passeren en is er veel fietsverkeer. Daarom is het belangrijk om de terrassen duidelijk af te schermen van deze verkeersbewegingen.

Over vier jaar zal over de terrasafscheidingen een evaluatie worden gestart. Dan wordt gekeken of deze aanpassing niet op gespannen voet staat met het uitgangspunt dat terrassen een openbaar karakter hebben. We willen als gemeente openbaar toegankelijk blijven en privatisering van de buitenruimte voorkomen. Het is belangrijk dat de openbare ruimte openbaar toegankelijk blijft. De openbare ruimte is tenslotte van ons allemaal.

Beleidsregel 10

Parkeerplaatsterrassen zijn alleen toegestaan in de hoofdwinkelstructuur en de benoemde straten, bij een maximumsnelheid van 30 km/uur en in het terrassenseizoen, van 1 maart tot en met 31 oktober, parallel met de periode voor de strandpaviljoens. Als gevolg van een verandering in de Parkeerstrategie en de systematische bezwaren die kleven aan de uitvoering van een draagvlakonderzoek, verdwijnen de parkeerdrukmeting en het draagvlakonderzoek als toets voor een parkeerplaatsterras.

Beleidsregel 11

Terrassen maken onderdeel uit van het openbare leven in het stedelijk gebied. Het is hierdoor gewenst dat er zoveel mogelijk transparantie is rond een terras, zodat het zowel visueel als fysiek toegankelijk blijft vanaf de straat. Het toestaan van terrasschotten bij solitaire eilandterrassen stuit op bezwaren van de openbare toegankelijkheid en daarmee de gebruiksmogelijkheden van de weg, naast het bezwaar hieronder over windhinder en solitaire terrassen.

Het begrip solitair en het aantonen van windhinder middels een windhinderrapport leiden tot onduidelijkheden bij het besluitvormingsproces. Een eilandterras kan vandaag solitair zijn, maar volgende week niet, als er een horecaonderneming bijkomt. Dat maakt dat solitair een discutabel en niet houdbaar begrip is. Het opstellen van een windhinderrapport brengt hoge kosten met zich mee (ongeveer € 8.000,-) voor de ondernemer. In Nederland, zeker aan de kust en bij hoogbouw, zijn er veel locaties waar de wind met vlagen voor ernstige windhinder zorgt. De gebruikte norm sluit volgens de windhinderexperts niet aan bij terrassen en horeca. Terrasschotten bij solitaire eilandterrassen zijn daarom niet meer toegestaan. Voor alle ondernemers die al een vergunning hebben voor de terrasschotten, geldt een overgangstermijn van vier jaar.

Beleidsregel 12

De pleinterrassen zijn visueel dominant en dragen bij aan de uitstraling en levendigheid van deze pleinen. Ze zijn daarmee ook beeldbepalend en belangrijk voor de aantrekkingskracht van de stad. Dat is goed en dat willen we ook zo houden. Wel is het van belang dat op deze pleinen de toegestane terrasruimte optimaal wordt benut. Het ontstaan van ‘gaten’ op de terraslocaties leidt tot vermindering van de uitstraling van een terrasplein.

Op een terrasplein is het deel voor de eigen gevel (maximale grootte is de breedte van de gevel aan het terrasplein gelegen) aan het terrasplein voor 5 jaar vergund aan de ondernemer. De terrasruimte niet voor de eigen gevel wordt vergund met een flexibele vergunning van 1 maart tot 1 maart. Hiermee kan een nieuwe ondernemer bij het begin van een nieuw terrasseizoen ook een terras voor de eigen gevel exploiteren.

Indien zich een onderneming vestigt in een van de andere panden dan verkrijgt deze met ingang van de nieuwe vergunningverleningsperiode het recht op een terras voor de eigen gevel. Bij evenementen, markten of andere bijzondere gebeurtenissen is het mogelijk dat de ruimte hiervoor beschikbaar moet worden gesteld. Het betreft dus geen “recht” voor 365 dagen per jaar. Daarom zullen voor deze pleinen aparte voorstellen worden gemaakt waarbij alle horecaondernemers aan zo’n plein evenredig ruimte krijgen. Voor deze pleinen komt de gemeente samen met de belanghebbenden tot een passend verdelingsvoorstel. Een pleinverdeling is gebaseerd op het goede gesprek tussen ondernemers maakt ruimte voor discussies en onduidelijkheden. Als er een nieuwe onderneming op een plein bijkomt én als bij de nieuwe vergunningsaanvragen de ondernemers er niet (meer) gezamenlijk uitkomen, wordt er door de gemeente een relatie gelegd tussen de grootte van het pleinterras en de breedte van de gevel van het bedrijfspand grenzend aan het plein. Dit kan niet leiden tot een uitbreiding van het mogelijk terrasoppervlak.

De ruimte voor fietsnietjes, groen en zitbanken moet daarbij natuurlijk te allen tijde vrij blijven en is niet beschikbaar voor terrassen. Bij een herinrichting of vergroening van deze pleinen zal dan ook een nieuw verdelingsplan gemaakt moeten worden. Ook moet er altijd voldoende mogelijkheden blijven voor andere openbare functies, zoals openbare zitgelegenheid en ruimte voor spelende kinderen.

Toelichting bij de beleidsregels vergunningverlening terrassen Den Haag 2016

1. Inleiding

De belangrijkste doelstelling voor het terrassen beleid is het blijven stimuleren van terrassen als bijdrage aan de gezelligheid van de stad met zo weinig mogelijk regels.

We willen voorkomen dat openbare ruimte wordt geprivatiseerd en ontoegankelijk wordt voor algemeen gebruik door omheiningen en andere objecten. Terrassen moeten een bijdrage leveren aan de levendigheid van de stad; dus altijd openbaar toegankelijk en doorloopbaar en zo weinig mogelijk fysiek afgescheiden. Daarom mogen banken en bijvoorbeeld bloembakken enkel langs en haaks op de gevel staan en niet parallel. Bij eilandterrassen, terrassen niet direct aan de gevel mogen in principe helemaal geen afscheidingen geplaatst worden. Alleen bij solitaire eilandterrassen zijn enkel, onder specifieke voorwaarden, terrasschotten mogelijk (richtlijn 11). Terrasvergunningen worden voor een periode van maximaal vijf jaar verleend . In het kader van Red Tape worden - binnen een aantal voorwaarden - terrassen direct aan de gevel op trottoirs vrijgesteld van de vergunningplicht.

2. Parkeerplaatsterrassen

Terrassen op parkeerplaatsen leveren een bijdrage aan het succes van een winkelstraat. Deze terrassen gaan wel ten koste van parkeerplaatsen, terwijl het aantal auto’s nog steeds toeneemt en de parkeerdruk in grote delen van de stad onverminderd hoog blijft. De gemeente heeft daarom het beleid ingezet om de komende jaren het aantal parkeerplaatsen daar waar noodzakelijk en mogelijk uit te breiden (P2500). Het, op grote schaal, uitgeven van terrassen op parkeerplaatsen staat daarmee op gespannen voet.

Maar een beperkte uitbreiding van terrassen op parkeerplaatsen in winkelstraten vormt een bijdrage aan de levendigheid en willen we daarom ook mogelijk laten zijn.

Het nieuwe terrassenbeleid heeft daarom een heldere regel voor parkeerplaatsterrassen: vergunningen worden alleen gegeven in straten die onderdeel uitmaken van de hoofdwinkelstructuur, zoals benoemd in de door de raad vastgestelde detailhandelsmonitor. Verder vindt er altijd een toets op verkeersveiligheid en parkeerdruk plaats. De parkeerdruk binnen 200 meter loopafstand van locatie aanvraag terras onder de 90% te zijn. We vergunnen alleen parkeerplaatsterrassen in die gevallen waar een terras op het trottoir niet mogelijk dan wel erg beperkt (minder dan 1.50 m diep) is.

Terrasschotten zijn bij parkeerplaatsterrassen toegestaan aan de rijbaanzijde en aan beide koppen van het terras, maar niet aan de trottoirzijde. Omdat deze terrassen grenzen aan de rijbaan is de maximale hoogte van de afscheiding gesteld op 90 cm. Ook op de Lange Houtstraat, Groenewegje, Dunne Bierkade en Bierkade is het mogelijk om parkeerplaatsterrassen te hebben op grond van de horecafunctie van de straat. (De straat valt buiten de aangewezen gebieden van de Detailhandelsmonitor).

In verband met de bereikbaarheid van en het zicht op terrasboten bestaat daarnaast de mogelijkheid om maximaal één parkeerplaats bij terrasboten te vergunnen. Hiervoor gelden de voorwaarden voor eilandterrassen.

3. Meer aansluiting zoeken bij het openbaar gebied, geen ‘privatisering’

Terrassen maken onderdeel uit van het openbare leven in het stedelijk gebied. Het is hierdoor gewenst dat er zoveel mogelijk transparantie is rond een terras, zodat het zowel visueel als fysiek toegankelijk blijft vanaf de straat. In toenemende mate worden objecten, zoals bloembakken en banken, gebruikt als afscheiding van het terras. Daarom worden bloembakken en banken ook beschouwd als terrasafscheiding.

Terrasafscheidingen zijn slechts toegestaan, indien deze haaks en in een rechte lijn geplaatst worden tegen de gevel van het bij behorende bedrijfspand. Voor terrasschotten geldt dat deze maximaal 1.50 m hoog mogen zijn en vanaf één meter hoogte transparant dient te zijn.

Terrasafscheidingen bij eilandterrassen zijn niet toegestaan. Uitzondering hierop vormt het zogenaamde solitaire eilandterras (een terras dat als enige op een plein of andere open ruimte staat). Als er hier sprake is van aantoonbare ernstige windhinder zijn onder een aantal voorwaarden terrasschotten (zie richtlijn 11) hier wel mogelijk.

4. Openingstijden geen onderdeel van het terrassenbeleid

Vergunningverlening op basis van artikel 2:10 APV is een bevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders. Openbare orde is een bevoegdheid die is geregeld in artikel 174 van de Gemeentewet.

Op grond van artikel 174 Gemeentewet is de burgemeester het bevoegd gezag om hierover te oordelen en niet het college van burgemeester en wethouders.

Dit houdt in dat bij vergunningverlening op grond van artikel 2:10 APV geen voorwaarden worden gesteld in verband met de openbare orde dus hiermee ook niet aan openingstijden. De openingstijden worden vermeld in de exploitatievergunning. Voor non-alcoholische daghoreca, die vrijgesteld zijn van de exploitatievergunning, verwachten we wat betreft geluidsoverlast geen problemen vanwege de beperktere openingstijden van de winkel.

5. Overgangsrecht

Met de invoering van het nieuwe beleid voor terrassen passen - in sommige gevallen - bestaande situaties niet meer binnen het beleid. In deze economische slechte tijden mogen wij niet van ondernemers verlangen dat zij onlangs gedane investeringen in terraselementen versneld afschrijven. Een periode die loopt tot 1 maart 2018 achten wij voldoende voor een ondernemer om hiermee rekening te houden (ook bij eventuele overnames). Daarom is in de beleidsregel voor vergunningverlening een regeling opgenomen voor terraselementen die al zijn vergund onder de huidige regels maar niet passen in de nieuwe regels. Per 1 maart 2018 is er dan sprake van een 0-situatie en gaat het nieuwe beleid onverkort voor alle situaties gelden.

In de tussengelegen periode wijzen we ondernemers op de toekomstige richtlijnen en maken we ze attent op investeringen in objecten die na 1 maart 2018 niet meer mogen.

6. Uitzonderingsgevallen

Vooral in de binnenstad zijn er verkeersvrije straten (zoals het smalle deel Molenstraat en Oude Molstraat) waar de trottoirs zo smal zijn dat er eigenlijk geen terrassen kunnen. Maar omdat deze straten autovrij zijn, worden deze als uitzondering gezien en verlenen we wel vergunningen.

Het Plein neemt in onze stad een bijzondere positie in, als voorportaal van onze parlementaire democratie. Hier worden politici geïnterviewd en vinden talrijke demonstraties plaats. Ook vervult het Plein een belangrijke rol als ‘huiskamer’ van de stad, met manifestaties, markten en festivals. Dit rechtvaardigt een beperking van de mogelijkheid om terrassen te hebben. Daarom willen we terrassen op het middendeel van het Plein, tot aan de binnenste bomenrij, niet meer toestaan, waarbij voor het huidige terras van Plein 10k, de kiosk een overgangstermijn van 25 jaar geldt.

VASTSTELLING VAN DE WIJZIGING VAN DE BELEIDSREGELS VERGUNNINGVERLENING TERRASSEN DEN HAAG 2016 

Toelichting

In de Beleidsregel vergunningverlening terrassen Den Haag 2016 (RIS291635) is het terrassenbeleid van Den Haag vastgelegd. In dit terrassenbeleid is een overgangstermijn tot 1 maart 2018 opgenomen. Hierdoor hebben ondernemers vanaf 2013 de tijd gekregen reeds gedane investeringen af te schrijven en om hun terrassen zo in te richten dat deze aan het beleid voldoen. Met de commissiebrief Terrassenbeleid (RIS298116) is besloten om het beleid ten aanzien van parkeerplaatsen nogmaals tegen het licht te houden. Om ondernemers nu niet in onzekerheid te laten of zij volgend jaar wel of niet een terras kunnen exploiteren, zal de overgangstermijn voor de parkeerplaatsterrassen met een jaar worden verlengd tot 1 maart 2019. Dit geldt ook voor bestaande parkeerplaatsterrassen in de Weimarstraat, voor het gedeelte tussen Suezkade en Beeklaan. Dit geeft ons ook de tijd om samen met bewoners en ondernemers die afweging zorgvuldig te kunnen maken.