REGLEMENT EN HUISHOUDELIJK REGLEMENT COMMISSIE LOOSDUINEN

Geldend van 20-04-2015 t/m heden

Intitulé

REGLEMENT EN HUISHOUDELIJK REGLEMENT COMMISSIE LOOSDUINEN

HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS,

gelezen de toelichting.

Besluit:

I.Vast te stellen het volgende Reglement Commissie Loosduinen:

Taak

Artikel 1.

  • 1.

    De Commissie Loosduinen, hierna te noemen de Commissie, heeft tot taak de belangen te behartigen van de bewoners, ondernemers en

    en instellingen binnen het stadsdeel Loosduinen.

  • 2.

    Ter vervulling van haar taak brengt de Commissie gevraagd of ongevraagd advies uit aanBurgemeester en Wethouders over zaken, waarbij naar haar oordeel de belangen van het stadsdeel zijn betrokken.

Artikel 2.

  • 1.

    Burgemeester en Wethouders stellen de Commissie in de gelegenheid advies uit te brengen over alle zaken welke het stadsdeel Loosduinen betreffen. De termijn waarbinnen advies wordt uitgebracht is, na kennisneming, maximaal zes weken of zoveel eerder als mogelijk

  • 2.

    Een door de Commissie uitgebracht advies blijft zichtbaar tot aan het moment van de bestuurlijke besluitvorming.

  • 3.

    Indien Burgemeester en Wethouders bij hun besluit afwijken van een advies vermelden zij op welke punten en om welke redenen dit gebeurt.Burgemeester en Wethouders informeren de Commissie hierover.

Samenstelling

Artikel 3.

  • 1.

    De Commissie bestaat uit de volgende leden:

    • a.

      vertegenwoordigers van wijkorganisaties, te weten één vertegenwoordiger van organisatiesin wijken of buurten met minder dan 3.000 inwoners en twee vertegenwoordigers van organisaties in de overige wijken;

    • b.

      maximaal twee vertegenwoordigers van winkeliers, bedrijven en van instellingen en groeperingendie in het stadsdeel economische belangen behartigen.

  • 2.

    Daarnaast zijn vertegenwoordigers van de Projectgroep Ruimtelijke Ordening en Verkeer en de Projectgroep Welzijn en Beheer, zijnde de onafhankelijk opererende voorzitters zonder stemrecht, in hun hoedanigheid lid van de Commissie.

  • 3.

    Burgemeester en Wethouders benoemen de leden op voordracht van de organisaties als bedoeldin het eerste lid en gehoord hebbende de Commissie. De organisaties kunnen ook een plaatsvervangend lid ter benoeming voordragen. Indien een lid van de commissie tot voorzitter wordt benoemd, houdt deze op vertegenwoordiger van een organisatie als bedoeld in artikel 3, eerste lid te zijn. De organisatie is gerechtigd om een nieuw lid van de Commissie ter benoeming voor te dragen

  • 4.

    Op voordracht van de Commissie benoemen Burgemeester en Wethouders een voorzitter.

Artikel 4.

  • 1. De voorzitter en de leden van de Commissie dienen in het stadsdeel Loosduinen te wonen of een bedrijf te hebben.

  • 2. De functie van voorzitter en het lidmaatschap van de Commissie is onverenigbaar met het lidmaatschap van de gemeenteraad en de functie van fractievertegenwoordiger.

Artikel 5.

  • 1. De leden worden benoemd voor een tijdvak dat gelijk loopt met de zittingsduur van de leden van de gemeenteraad.

  • 2. Aftredende leden zijn terstond herbenoembaar.

Artikel 6.

  • 1. Burgemeester en Wethouders verlenen een lid op zijn verzoek tussentijds ontslag.

  • 2. Een lid dat niet langer voldoet aan het bepaalde in artikel 4 dient zijn ontslag in bij Burgemeester en Wethouders.

  • 3. Indien Burgemeester en Wethouders blijkt dat een lid niet langer voldoet aan het bepaalde in artikel 4, verlenen zij hem ontslag.

  • 4. Burgemeester en Wethouders kunnen een lid ontslag verlenen op verzoek van de organisatie die hem voor benoeming heeft voorgedragen, gehoord de Commissie. Gedurende de in artikel 6, lid 5 bedoelde procedure kunnen Burgemeester en Wethouders het lid op verzoek van de Commissie schorsen.

  • 5. Indien een organisatie, als bedoeld in artikel 3, lid 1, het vertrouwen in haar vertegenwoordiger opzegt, benoemt de Commissie een commissie van Goede Diensten, bestaande uit drie leden, niet zijnde leden van bedoelde organisatie. Nadat de commissie van Goede Diensten uiterlijk binnen tien weken advies heeft uitgebracht, spreekt de organisatie zich opnieuw uit. Bij bevestiging van het eerder ingenomen standpunt adviseert de Commissie Burgemeester en Wethouders het betrokken lid ontslag te verlenen.

  • 6. Het ontslag als bedoeld in het eerste lid gaat in op het tijdstip waarop in de opvolging wordt voorzien. Indien geen opvolger kan worden benoemd en in de gevallen bedoeld in het tweede, derde en vierde lid gaat het ontslag in op een door Burgemeester en Wethouders te bepalen tijdstip.

  • 7. Burgemeester en wethouders kunnen op verzoek van de Commissie de voorzitter ontslag verlenen.

Artikel 7.

  • 1. De Commissie kiest uit haar midden minimaal twee en maximaal vier leden die tezamen met de voorzitter het dagelijks bestuur vormen. Gestreefd wordt naar vertegenwoordigers uit verschillende organisaties.

  • 2. Daarnaast zijn de onafhankelijk opererende voorzitters van de Projectgroep Ruimtelijke Ordening en Verkeer en de Projectgroep Welzijn en Beheer, in hun hoedanigheid van adviseur zonder stemrecht, lid van het dagelijks bestuur.

  • 3. De vergadering waarin het dagelijks bestuur wordt gekozen staat onder leiding van het oudste lid in jaren.

  • 4. De Commissie regelt de taak en werkwijze van het dagelijks bestuur in het Huishoudelijk Reglement.

  • 5. Bij afwezigheid van de voorzitter wordt deze vervangen door een daartoe aangewezen lid van het dagelijks bestuur.

  • 6. Het lidmaatschap van het dagelijks bestuur vervalt bij een afwezigheid van langer dan zes maanden. De dan ontstane vacature zal worden opgevuld overeenkomstig het bepaalde in artikel 7, lid 1. Indien de voorzitter langer dan zes maanden afwezig is, zullen Burgemeester en Wethouders op voordracht van de Commissie een nieuwe voorzitter benoemen.

Artikel 8.

Burgemeester en wethouders wijzen in overleg met de Commissie een ambtelijk secretaris aan.

Werkwijze

Artikel 9.

  • 1. De Commissie vergadert zo dikwijls het dagelijks bestuur dit nodig oordeelt maar ten minste vier keer per jaar en voorts wanneer ten minste drie leden dit schriftelijk en met opgaaf van redenen aan de voorzitter verzoeken. In het laatstbedoelde geval wordt de vergadering gehouden binnen twee weken na de dag waarop het verzoek is ingekomen.

  • 2. De voorzitter bepaalt de dag en het uur van de vergadering.

  • 3. Behoudens spoedeisende gevallen worden de agenda en de daarbij behorende stukken minimaal 5 werkdagen vóór de vergadering aan de leden en plaatsvervangende leden toegezonden.

Artikel 10.

De agenda en de bijbehorende stukken zijn voor een ieder ter inzage en worden kosteloos aan de pers verstrekt.

Artikel 11.

Een vergadering wordt niet gehouden indien niet meer dan de helft plus één van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is. Wanneer het vereiste aantal leden niet is opgekomen belegt de voorzitter, met inachtneming van een termijn van twee weken, een nieuwe vergadering met dezelfde agenda. Deze laatste vergadering wordt gehouden ongeacht het aantal leden dat is opgekomen.

Artikel 12.

  • 1. De vergaderingen van de Commissie zijn openbaar.

  • 2. De deuren van de vergadering worden gesloten wanneer ten minste een vijfde gedeelte van de aanwezige leden het vordert of de voorzitter het nodig acht. De Commissie beslist vervolgens of met gesloten deuren zal worden vergaderd. Het besluit behoeft de stemmen van ten minste tweederde van de aanwezige leden.

  • 3. De Commissie kan omtrent het in een besloten vergadering behandelde en omtrent de inhoud van stukken welke aan de Commissie worden voorgelegd, geheimhouding opleggen. De geheimhouding wordt, zowel door de leden die bij de behandeling aanwezig waren als de leden die op andere wijze van het behandelde en van de stukken kennis nemen, in acht genomen totdat de Commissie haar opheft.

  • 4. De voorzitter kan omtrent de inhoud van stukken welke aan de Commissie worden voorgelegd voorlopige geheimhouding opleggen. Hij geeft hiervan terstond kennis aan de Commissie.

  • 5. De voorlopige geheimhouding vervalt wanneer zij niet in de eerstvolgende commissievergadering waarin meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is, ter bekrachtiging wordt aangeboden. In geval van niet-bekrachtiging vervalt de voorlopige geheimhouding.

  • 6. In afwijking van het bepaalde in het eerste tot en met het vijfde lid kunnen Burgemeester en Wethouders ten aanzien van om advies voorgelegde stukken geheimhouding en behandeling met gesloten deuren verlangen.

Artikel 13.

  • 1. De besluiten van de Commissie worden genomen bij meerderheid van de uitgebrachte geldige stemmen. Elk lid kan één stem uitbrengen. Over zaken wordt mondeling, over personen schriftelijk gestemd.

  • 2. Indien bij het nemen van een besluit door geen der leden stemming wordt gevraagd wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen.

  • 3. Wanneer een besluit niet met algemene stemmen is genomen, wordt in het verslag van de vergadering of, in het geval een schriftelijk advies wordt uitgebracht, in het advies melding gemaakt van de bij de bespreking naar voren gebrachte afwijkende meningen, alsmede van de stemverhouding.

Artikel 14.

Bij staking van stemmen over zaken wordt het voorstel geacht niet te zijn aangenomen. Bij staking van stemmen omtrent personen vindt herstemming plaats. Wanneer bij herstemming de stemmen staken beslist de voorzitter.

Artikel 15.

De leden onthouden zich van stemmen over zaken die hen, hun echtgenoten c.q. partners, of hun bloed- en aanverwanten tot de derde graad persoonlijk aangaan of waarin zij als lasthebber zijn betrokken.

Artikel 16.

De Commissie kan werkgroepen instellen ten behoeve van de voorbereiding van door haar uit te brengen adviezen. De Commissie regelt de samenstelling, taak en werkwijze van de werkgroepen.

Artikel 17.

De Commissie stelt een Huishoudelijk Reglement vast. Dit Huishoudelijk Reglement wordt ter goedkeuring aan Burgemeester en Wethouders voorgelegd.

Slotbepalingen

Artikel 18.

In alle gevallen waarin dit Reglement niet voorziet besluiten Burgemeester en Wethouders, de Commissie gehoord hebbende.

Artikel 19.

Dit Reglement kan worden aangehaald als Reglement Commissie Loosduinen. Het treedt in werking met ingang van 1 januari 1988.

II.Vast te stellen het volgende Huishoudelijk Reglement Commissie Loosduinen:

BEGRIPSOMSCHRIJVINGEN

Artikel 1.

1.1 Commissie De Commissie Loosduinen, hierna te noemen CL, zijnde de Commissie als bedoeld in artikel 1 van het Reglement.

1.2 Reglement Het Reglement Commissie Loosduinen, dat in werking is getreden op 1 januari 1988 en laatstelijk gewijzigd op 14 april 2015.

1.3 Werkgroep De eenheid, die is of wordt ingesteld voor bepaalde met name genoemde onderwerpen, welke voor het werkgebied dan wel voor hetfunctioneren van de Commissie van belang zijn.

1.4 Projectgroepen De twee projectgroepen van de Commissie Loosduinen, te weten de projectgroep Ruimtelijke Ordening en Verkeer en de projectgroep Welzijn en Beheer.

Dagelijks Bestuur

Samenstelling

Artikel 2.

2.1 De samenstelling van het Dagelijks Bestuur is geregeld in artikel 7, eerste lid, van het Reglement. Het Dagelijks Bestuur kiest uit zijn midden een vice-voorzitter, een secretaris en een penningmeester.

2.2 Het bepaalde in de artikelen 5. en 6. van het Reglement is overeenkomstig van toepassing op de leden van het Dagelijks Bestuur.

Werkwijze

Artikel 3.

3.1 Het Dagelijks Bestuur komt ten minste twaalf maal per jaar in vergadering bijeen.

3.2 De plaats en het tijdstip van de vergaderingen van het Dagelijks Bestuur worden door de voorzitter bepaald.

3.3 De vergaderingen van het Dagelijks Bestuur zijn besloten, tenzij en voor zover het Dagelijks Bestuur anders besluit.

3.4 De voorzitter zorgt, in overleg met de secretaris, voor een zoveel mogelijk tijdige oproep tot deelneming aan de vergadering van het Dagelijks Bestuur en verstrekt alle relevante gegevens aan de leden van het Dagelijks Bestuur.

3.5 Het Dagelijks Bestuur bereidt de voorstellen ter behandeling door de CL voor en zorgt voor uitvoering van genomen besluiten, alsmede voor de handhaving van de belangen zoals deze staan vermeld in het Reglement en het Huishoudelijk Reglement.

3.6 De voorzitter en/of de vice-voorzitter en/of de secretaris kunnen, zoveel mogelijk in onderling overleg, in spoedeisende gevallen namens de CL en het Dagelijks Bestuur optreden. Het Dagelijks Bestuur doet hiervan mededeling op de eerstvolgende vergadering van de CL.

3.7 Het Dagelijks Bestuur stelt jaarlijks, na advies te hebben ingewonnen van de projectgroepen, een concept werkplan op voor de CL.

3.8 Het Dagelijks Bestuur coördineert de werkzaamheden van de project-/werkgroepen en controleert de actielijst.

3.9 Het Dagelijks Bestuur is voor de vervulling van haar taak verantwoording schuldig aan de CL.

Vergaderingen

Artikel 4.

4.1 De plaats en het tijdstip van de vergaderingen van de CL worden door het Dagelijks Bestuur bepaald.

4.2 Het Dagelijks Bestuur zorgt minimaal vijf werkdagen vóór een CL-vergadering voor een oproep tot deelneming aan de vergadering van de CL en verzending van de agenda en relevante gegevens aan de leden van de CL.

4.3 Na verzending van de stukken hebben de leden van de CL de bevoegdheid voorstellen tot wijziging van de agenda in te dienen bij het Dagelijks Bestuur. Het Dagelijks Bestuur kan deze voorstellen van een advies voorzien. Voorstellen en adviezen worden zo snel mogelijk aan de leden toegezonden.

PROJECTGROEPEN

Artikel 5.

5.1 De Commissie Loosduinen heeft twee projectgroepen, te weten:

  • -

    de projectgroep Ruimtelijke Ordening en Verkeer (ROV), met als aandachtsgebieden:

    wijkoverstijgende zaken op de terreinen bouwen, wonen en infrastructuur;

  • -

    de projectgroep Welzijn en Beheer (WB), met als aandachtsgebieden:

    wijkoverstijgende zaken op de terreinen welzijn en leefbaarheid, inclusief kleine herinrichtingen in de directe woonomgeving en de inrichting van grote groengebieden en personenvervoer.

5.2 Elke projectgroep kiest een onafhankelijk opererende voorzitter. Aangezien de voorzitters qualitate qua lid van de CL zijn, worden zij benoemd voor een tijdvak dat gelijk loopt met de zittingsduur van de leden van de gemeenteraad. Aftredende voorzitters zijn terstond herkiesbaar.

5.3 Bij beide projectgroepen gaat het om gestructureerd overleg (circa zes maal per jaar).

Beide projectgroepen hebben een gemengde samenstelling, bestaande uit o.a. vertegenwoordigers van bewoners(organisaties), particuliere instellingen en gemeenteambtenaren.

Bovendien heeft in elke projectgroep een lid van het Dagelijks Bestuur van de CL zitting. Daarmee is een optimale wisselwerking met de CL gewaarborgd.

5.4 De projectgroepen vergaderen in beginsel in het openbaar. Daardoor kan elke geïnteresseerde bewoner kennisnemen van de informatie die in de vergaderingen wordt verstrekt en van de wijze waarop naar oplossingen wordt gezocht.

WERKGROEPEN

Artikel 6.

6.1 Krachtens het bepaalde in artikel 16 van het Reglement kan de CL werkgroepen instellen. Het Dagelijks Bestuur doet in voorkomende gevallen een voorstel aan de CL, met daarin opgenomen doel, samenstelling en werkwijze.

INSPRAAK

Artikel 7.

7.1 De vergaderingen van de CL en de projectgroepen worden –zodra de agenda bekend is - aangekondigd in de plaatselijke pers, waarbij belanghebbenden uit het stadsdeel Loosduinen in de gelegenheid worden gesteld om zaken, indien mogelijk schriftelijk, bij het Dagelijks Bestuur aan te melden.

7.2 De agenda wordt in de week voorafgaand aan de Commissie-/projectgroepvergadering in de plaatselijke pers gepubliceerd. In deze publicatie wordt tevens vermeld dat de vergaderstukken, voor zover deze geen vertrouwelijk karakter dragen, voor niet-leden van de CL ter inzage liggen op het Stadsdeelkantoor. Afschriften van die stukken worden desgewenst, al dan niet tegen betaling, beschikbaar gesteld.

7.3 Op elke vergadering van de CL en de projectgroepen is het gedurende een half uur mogelijk om in te spreken. Een inspreker heeft maximaal 5 minuten spreektijd, als er veel insprekers zijn is de spreektijd korter.

SLOTBEPALINGEN

Artikel 8.

In alle gevallen, waarin dit Huishoudelijk Reglement niet voorziet, beslist de CL.

Artikel 9.

Dit reglement kan worden aangehaald als " Huishoudelijk Reglement van de Commissie Loosduinen" en treedt in werking op de eerste dag nadat het is goedgekeurd door het College van Burgemeester en Wethouders.

Vastgesteld in de openbare vergadering van de Commissie Loosduinen te 's-Gravenhage op2 december 2014.

III.Dat dit besluit wordt gepubliceerd in het gemeenteblad van week 16 van 2015 en met ingang van 16 april 2015, inclusief toelichting, terug te vinden zal zijn op de site www.denhaag.nl/bestuurlijkestukken, onder risnummer 281801.

Den Haag, 14 april 2015 ,

Het college van burgemeester en wethouders,

de secretaris, de burgemeester,

mw. A.W.H. Bertram J.J. van Aartsen

Toelichting

De Commissie Loosduinen komt op voor de belangen van de bewoners, ondernemers en instellingen binnen het stadsdeel Loosduinen. De Commissie adviseert het college over onderwerpen welke aan de orde zijn binnen het stadsdeel Loosduinen. De taak, samenstelling en werkwijze van de Commissie is vastgelegd in het Reglement Commissie Loosduinen. In haar vergadering van 2 december 2014 heeft de Commissie haar reglement en het huishoudelijk reglement geactualiseerd. Conform de huidige regeling dienen deze actualisaties door het college te worden vastgesteld.