Regeling vervallen per 31-12-2019

Subsidieregeling Stimulering transformatie standplaatsen naar kiosken Den Haag 2017

Geldend van 01-05-2017 t/m 30-12-2019

Intitulé

Subsidieregeling Stimulering transformatie standplaatsen naar kiosken Den Haag 2017

Het college van burgemeester en wethouders van Den Haag,

overwegende dat:

-het gewenst is om te stimuleren dat standplaatsen voor ambulante handel worden getransformeerd naar kiosken met een omgevingsvergunning,

gelet op:

-artikel 5 van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014,

besluit:

  • I.

    vast te stellen de navolgende Subsidieregeling Stimulering transformatie standplaatsen naar kiosken Den Haag 2017;

  • II.

    deze regeling binnen een week na haar vaststelling bekend te maken in het Gemeenteblad.

Den Haag, 28 maart 2017

Het college van burgemeester en wethouders,

de secretaris,

Annet Bertram 

de burgemeester,

Pauline Krikke

Subsidieregeling Stimulering transformatie standplaatsen naar kiosken Den Haag 2017

§ 1 Algemene bepalingen

Artikel 1:1. Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • -

    aanvrager: eigenaar van de opstal of ondernemer van de standplaats waarop de aanvraag voor subsidie van toepassing is;

  • -

    college: het college van burgemeester en wethouders van Den Haag;

  • -

    investeringskosten: de voor de transformatie benodigde en in de aanvraag voor de omgevingsvergunning opgegeven bouwkosten;

  • -

    kiosk: een op zichzelf staand gebouw geplaatst in de openbare ruimte met een omgevingsvergunning, dat wordt gebruikt voor consumptieve of detailhandelsdoelstellingen;

  • -

    standplaats: een plaats op de weg in de zin van artikel 1:1 van de Algemene plaatselijke verordening voor de gemeente Den Haag, voor het te koop aanbieden, verkopen of afleveren van zaken dan wel leveren van diensten met een verrijdbare verkoopwagen;

  • -

    transformatie: een wijziging ter plekke of naar elders binnen de gemeente Den Haag van een standplaats in een kiosk.

Artikel 1:2. Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 2:1 bedoelde activiteiten.

§ 2 De activiteiten en de doelgroep

Artikel 2:1. Activiteiten

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor de transformatie van een standplaats naar een kiosk in Den Haag.

Artikel 2:2. Doelgroep

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een eigenaar van de opstal of ondernemer van de standplaats.

§ 3 De kosten en de subsidie

Artikel 3:1. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1. De subsidie heeft uitsluitend betrekking op de investeringskosten.

  • 2. De BTW over de gesubsidieerde kosten komt niet voor vergoeding in aanmerking.

Artikel 3:2. Hoogte van de subsidie

De subsidie bedraagt eenmalig € 10.000,- per transformatie met minimale investeringskosten van

€ 20.000,-.

§ 4 Subsidieplafond en verdeling

Artikel 4:1. Subsidieplafond

  • 1. Voor subsidieverlening op grond van deze regeling geldt voor de periode 1 mei 2017 tot en met 31 december 2019 een subsidieplafond van € 260.000,-.

  • 2. Het college kan de hoogte van het subsidieplafond binnen de in het eerste lid genoemde periode wijzigen.

Artikel 4:2. Wijze van verdeling

  • 1. Honorering van aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, geschiedt in volgorde van indiening bij het college, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 2. Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de aanvraag de datum waarop de aanvraag is aangevuld.

  • 3. Indien het college op de dag dat het subsidieplafond wordt bereikt, meer dan één aanvraag ontvangt, stelt het college de onderlinge rangschikking van die aanvragen vast door middel van loting.

§ 5 Besluitvorming subsidie

Artikel 5:1. Aanvraag subsidieverlening

  • 1.

    Een aanvraag om een subsidie wordt, in afwijking van artikel 9 ASV, ingediend van 1 mei 2017 tot en met 1 september 2018.

  • 2.

    Bij de subsidieaanvraag wordt gebruik gemaakt van het door het college vastgestelde aanvraagformulier “Transformatie standplaatsen naar kiosken 2017”.

  • 3.

    In aanvulling op de op grond van artikel 8, tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014 over te leggen gegevens, legt de aanvrager de volgende gegevens over:

    • a.

      indien de aanvrager de eigenaar is van de opstal op de te transformeren standplaats een document waaruit blijkt dat hij de eigenaar is; of:indien de aanvrager de ondernemer is die de standplaats exploiteert een document waaruit blijkt dat de eigenaar van de opstal op de te transformeren standplaats instemt met transformatie;

    • b.

      een verklaring dat de investeringskosten minimaal € 20.000,- bedragen;

    • c.

      de brief waarin het college aangeeft dat de aanvrager een ontvankelijke aanvraag voor een omgevingsvergunning heeft ingediend.

Artikel 5:2. Aanvullende weigeringsgronden

Onverminderd de artikelen 4:25, tweede lid en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 11, eerste en tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014 wordt subsidieverlening geweigerd als er een begin is gemaakt met de bouwwerkzaamheden voordat de subsidie is aangevraagd.

§ 6 Verplichtingen, en verantwoording

Artikel 6.1. Verplichtingen

Onverminderd de artikelen 4:37 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 15 tot en met 18 van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014, gelden voor de subsidieontvanger de volgende verplichtingen:

  • a.

    de subsidieaanvrager dient ervoor zorg te dragen dat hij de benodigde omgevingsvergunning verkrijgt voor de desbetreffende transformatie;

  • b.

    bij de aanvraag tot vaststelling van de subsidie dient de aanvrager gebruik te maken van het door het college beschikbaar gestelde verantwoordingsformulier “Transformatie standplaatsen naar kiosken 2017” voor een ambtshalve subsidievaststelling.

Artikel 6:2.Verantwoording

  • 1. Het voornoemde verantwoordingsformulier wordt ingediend binnen 1 jaar na de subsidieverlening.

  • 2. Bij het verantwoordingsformulier legt de aanvrager de volgende gegevens over:

    • a.

      kopieën van de eindfacturen voor de gedane investeringskosten, die zijn geaccordeerd door de subsidieaanvrager;

    • b.

      een afschrift van de verleende omgevingsvergunning;

    • c.

      een gereedmelding van de gedane bouwwerkzaamheden conform de omgevingsvergunning en de subsidieaanvraag.

§ 7 Hardheidsclausule en slotbepalingen

Artikel 7:1. Hardheidsclausule

Burgemeester en wethouders kunnen, gelet op het belang van de transformatie van standplaatsen naar kiosken, afwijken van de artikelen 3, 5 en 6 voor zover toepassing leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 7:2. Slotbepalingen

  • 1. Deze subsidieregeling treedt in werking op 1 mei 2017.

  • 2. Deze subsidieregeling vervalt op 31 december 2019.

  • 3. Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Stimulering transformatie standplaatsen naar kiosken Den Haag 2017.

Toelichting subsidieregeling transformatie standplaatsen-kiosken

In de nota Markten, Straathandel en Kiosken 2016-2021 “De straat verdient het: handel in de buitenruimte” (zie RIS283882, nota MSK) heeft de gemeente de ambitie uitgesproken meer ruimte te willen bieden aan ambulante handel. Straathandel zorgt voor reuring en dynamiek op straat, verhoogt de aantrekkelijkheid van de stad voor bewoners en bezoekers en schept werkgelegenheid aan de onderkant van de arbeidsmarkt.

Onderdeel van de Nota is dat standplaatsen kunnen transformeren naar kiosken. Eén van de uitgangspunten uit de nota MSK is dat er na 2022 geen vaste verkooppunten meer op straat staan die niet de status van bouwwerk hebben: alle verkooppunten zijn kiosken, met een omgevingsvergunning óf een verkoopwagen die alleen tijdens de verkoop aanwezig is. Deze nieuwe spelregels zijn vastgelegd in de Verordening Straathandel Den Haag 2017 (RIS295091). Na inwerkingtreding van deze nieuwe verordening hebben ondernemers vijf jaar de tijd om een keuze te maken of zij door willen gaan als kiosk met een omgevingsvergunning of weer echt ambulant willen worden.

Ander onderdeel van de Nota MSK is dat de gemeente kwaliteit en vitaliteit willen stimuleren en ondernemers willen helpen bij het transformatieproces van een standplaats naar een kiosk. Om het proces van overgang van vaak kwalitatief niet hoogwaardige verkooppunten naar aantrekkelijke kiosken verder te stimuleren wordt de “Subsidieregeling stimulering transformatie standplaatsen naar kiosken Den Haag 2016-2019” ingesteld. Voor 26 kiosken wordt per locatie een subsidie van € 10.000,- verleend (met minimale investeringskosten van € 20.000,-), op voorwaarde van het verkrijgen van de benodigde omgevingsvergunning. Uitgifte vindt na toetsing plaats op basis van het principe ‘wie het eerst komt het eerst maalt’.

Communicatie over de subsidieregeling naar ondernemers en intake van initiatieven en subsidie-aanvragen vindt plaats vanuit de projectorganisatie MSK, die valt onder DSB/Markten. Nadere informatie omtrent de subsidieregeling, met name het aanvraagformulier en het verantwoordingsformulier, is vanaf 1 mei 2017 te vinden op www.denhaag.nl. Het college kan de hoogte van het subsidieplafond (€ 260.000,-) tussentijds wijzigen.