Regeling vervallen per 22-05-2017

Plaatsingsplan fietstrommels Geuzenkwartier

Geldend van 22-05-2017 t/m 21-05-2017

Intitulé

Plaatsingsplan fietstrommels Geuzenkwartier

Het college van burgemeester en wethouders van Den Haag,

overwegende dat:

  • -

    de gemeente de groei van het autoverkeer wil beperken en de overige groei vooral wil opvangen door stimuleren van het gebruik van het openbaar vervoer en de fiets;

  • -

    het stimuleren van het fietsgebruik, ‘meer en vaker op de fiets’, één van de acht beleidsuitgangspunten van de Haagse Nota Mobiliteit (HNM) is (RIS 180762);

  • -

    het verbeteren van fietsparkeervoorzieningen bij de woning één van de speerpunten is van het fietsbeleid in de HNM;

  • -

    het fietsbeleid is uitgewerkt in het meerjarenprogramma fiets 2011 – 2014 (RIS 181944);

  • -

    het plaatsten van 120 fietstrommels in buurten met woningen zonder eigen berging als doelstelling is opgenomen in het meerjarenprogramma fiets 2011 – 2014;

  • -

    de financiële dekking hiervoor is vastgelegd met het besluit van het college van 23 april 2013 (RIS258501);

besluit:

in te stemmen met het plaatsingsplan voor fietstrommels in het Geuzenkwartier en waar nodig noodzakelijke aanvraagprocedure tot plaatsing te starten.

Den Haag, 16 mei 2017

Het college van burgemeester en wethouders,

de secretaris

Annet Bertram

de burgemeester,

Pauline Krikke

Plantoelichting

Inleiding

Eén van de acht speerpunten uit de Haagse Nota Mobiliteit (HNM) is het stimuleren van fietsgebruik ‘meer en vaker op de fiets’. Dit gaat niet alleen over fietsroutes, maar ook over het stallen van de fiets. Dit project gaat specifiek over het stallen bij de woning. Het betreft de plaatsing van fietstrommels bij woningen die niet over een eigen fietsenberging beschikken.

Beleid

Het fietsbeleid zoals omschreven in de Haagse Nota Mobiliteit richt zich op vijf speerpunten:

  • ·

    het op orde brengen van het fietsnetwerk;

  • ·

    het op orde brengen van fietsparkeervoorzieningen;

  • ·

    het stimuleren van het gebruik van de fiets in combinatie met het openbaar vervoer;

  • ·

    het terugdringen van fietsendiefstal;

  • ·

    het verbeteren van promotie, communicatie en fietsvaardigheid.

In de dichtbevolkte stadswijken rond het centrum beschikken veel woningen niet over een eigen schuur of berging. Goede stallingsvoorzieningen bij woningen zijn belangrijk omdat als het startpunt van de vervoersketen al niet op orde is, de kans groot is dat een bewoner een ander vervoersmiddel kiest. Uit angst voor fietsendiefstal en vandalisme schaffen bewoners geen nieuwe fiets aan of gebruikt men deze niet, omdat deze noodgedwongen bovenaan de trap van een bovenwoning staat gestald. In het meerjarenprogramma fiets 2011 – 2014 is ingezet op het uitbreiden van fietsparkeervoorzieningen bij woningen zonder eigen fietsenberging door onder meer het plaatsen van fietstrommels.

Fietstrommels

Wat is een fietstrommel

Een fietstrommel is een afsluitbare fietsenberging in de openbare ruimte die plaats biedt aan vier fietsen. De fietstrommel biedt bescherming tegen vandalisme en diefstal en is bedoeld voor bewoners die niet beschikken over een eigen (toegankelijke) bergruimte voor het stallen van hun fiets. Met name bewoners van portiek- en bovenwoningen in vooroorlogse woonwijken beschikken niet over een veilige plek om hun fiets te stallen. De fietstrommel is voorzien van een grote klep, die met de hand of voet geopend kan worden. De gebruikers van de fietstrommel beschikken over een sleutel waarmee de klep kan worden geopend. Doordat de klep is voorzien van een gasveer is de bediening erg licht en maakt de klep maar beperkt geluid bij het sluiten.

afbeelding binnen de regeling Figuur 1 Bestaande fietstrommels op het plein aan de Abrikozenstraat.

Projectomschrijving

Als vervolg op de succesvolle proef met fietstrommels in 2010, wordt het aantal fietstrommels uitgebreid in woonbuurten met een groot tekort aan stallingsruimte. Het grootste deel van de beschikbare fietstrommels wordt in acht daarvoor geselecteerde woonbuurten geplaatst. Op deze wijze is een afgewogen inpassing in de omgeving mogelijk en is de communicatie met belanghebbenden goed te organiseren. Deze acht buurten zijn reeds gekozen en opgenomen in het beleidskader stallen in woonbuurten, dat onderdeel is van het vastgestelde meerjarenprogramma fiets 2011 - 2014. Per buurt wordt geïnventariseerd waar fietstrommels kunnen worden geplaatst. Hiervan maakt de gemeente een concept plaatsingsplan dat gepresenteerd wordt in de buurt op een bewonersavond. Vervolgens kunnen bewoners een stallingsplek in een trommel aanvragen. De verhuur van de plekken in de trommel en het beheer van de trommels wordt verzorgd door Biesieklette Den Haag B.V.

In de Vruchtenbuurt, Oostbroek, Bezuidenhout-Oost, Laakkwartier West (+ omgeving Schimmelweg in Spoorwijk), het Valkenbos- en Regentessekwartier is het tekort aan afsluitbare stallingen groot en zijn reeds fietstrommels geplaatst. De laatste buurt waar de trommels geplaatst zullen worden is het Geuzenkwartier. Parallel aan de buurtaanpak kunnen bewoners uit andere buurten ook in aanmerking komen voor een trommel, hiervoor zijn ook al aanvragen in behandeling genomen en zijn ook fietstrommels geplaatst.

Beheer

Biesieklette Den Haag B.V. verhuurt de fietstrommels die in het kader van de proef in 2010 zijn geplaatst en verricht ook het klein onderhoud. Biesieklette is ook bereid gevonden de verhuur en het dagelijks beheer te verzorgen voor de 120 nieuwe fietstrommels. Voor meer informatie ten aanzien van het beheer wordt verwezen naar de toelichting van het collegebesluit van 23 april 2013 (RIS 258501).

Plaatsingsplan Geuzenkwartier

Het plaatsingsplan

Het plan voor het Geuzenkwartier gaat uit van 9 locaties waar één of meerdere plekken zijn opgenomen om fietstrommels te kunnen plaatsen. Doordat het Geuzenkwartier een gebied is met veel smalle straatjes en een hoge parkeerdruk, is besloten de fietstrommels te plaatsen aan de randen van het gebied waar meer ruimte is.

afbeelding binnen de regeling Figuur 2 de groene stippen geven de locaties weer van de fietstrommels

Proces met bewoners

Door middel van een huis-aan-huis brief zijn de bewoners in 2016 geïnformeerd over het plan om fietstrommels te plaatsen in het Geuzenkwartier en de door de gemeente hiervoor beoogde locaties. Voor de 9 locaties zijn 49 aanmeldingen binnen gekomen, voor in totaal 64 fietsen. Gelet op de grote vraag voor fietsplekken bij de locaties Willem de Zwijgerlaan-Kranenburgweg en Kranenburgweg-Van Egmondstraat is het plan op dit punt uitgebreid met 3 extra fietstrommels zodat 12 fietsen extra kunnen worden gestald en de wachtlijst overeenkomstig wordt beperkt. Overigens zijn niet alle bewoners positief over de fietstrommels, er zijn verscheidene zienswijzen ingediend. Een terugkomende opmerking betreft de niet fraaie vormgeving van de fietstrommels en de impact hiervan op met name de Van Boetzelaerlaan in het bijzonder. De fietstrommel zelf wordt als element al in veel wijken toegepast en de inpassing hiervan in de openbare ruimte wordt getoetst door de Advies Commissie Openbare Ruimte en deWelstandscommissie. Deze beide commissies hebben geen bezwaar tegen het toepassen van de fietstrommels in de stad. De inspraakreacties geven geen aanleiding om het plan te wijzigen. In de Nota van Beantwoording (bijlage 2) worden de inspraakreacties beantwoord.

Ambtelijke adviescommissies

Zowel de Advies commissie Openbare Ruimte als het Vooroverleg Verkeerszaken hebben positief geadviseerd op het op plan voor fietstrommels in het Geuzenkwartier.