Regeling vervallen per 01-01-2020

Regeling rechtspositie bij collectieve acties van gemeentepersoneel

Geldend van 01-01-2009 t/m 31-12-2019

Intitulé

Regeling rechtspositie bij collectieve acties van gemeentepersoneel

REGELING RECHTSPOSITIE BIJ COLLECTIEVE ACTIES VAN GEMEENTEPERSONEEL

HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS,

Besluit vast te stellen de navolgende regeling:

Regeling rechtspositie bij collectieve acties van gemeentepersoneel

1. Algemene bepalingen

Artikel 1: In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    collectieve actie: gezamenlijk optreden van gemeentepersoneel, bestaande uit gedragingen die het ongestoord functioneren van (een of meer delen van) de openbare dienst belemmeren, als pressiemiddel, met de bedoeling dat optreden te beëindigen als een gesteld doel is bereikt,zoals onder andere bedoeld in de onderdelen b tot en met g van dit artikel;

  • b.

    werkstaking: het collectief en volledig neerleggen van de arbeid voor een dag of langer;

  • c.

    werkonderbreking: het collectief neerleggen van de arbeid voor een gedeelte van een werkdag;

  • d.

    stiptheidsactie: het collectief verrichten van (alle) werkzaamheden naar de letter van instructie en opdracht;

  • e.

    gedeeltelijke werkweigering: collectieve weigering om een deel van de opgedragen taak te verrichten;

  • f.

    wilde staking: het collectief neerleggen van de arbeid buiten de verantwoording en medewerking van de erkende vakorganisaties.

  • g.

    werkwillige:degene die zijn werkzaamheden tijdens een collectieve actie niet neerlegt maar verricht, of deze niet opzettelijk, maar gedwongen door omstandigheden, niet kan verrichten.

  • h.

    ARG: Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Den Haag

2. Aanmelding staking

Artikel 2

  • 1. De vakorganisaties vertegenwoordigd in de Commissie voor Georganiseerd Overleg zullen een door hen geleide collectieve actie tijdig vooraf melden aan de wethouder Personeelszaken. Tijdig houdt in dit geval in een termijn van 2 maal 24 uur.

  • 2. Een actie die door een groep van personeelsleden buiten de vakorganisaties om wordt gevoerd, is rechtmatig, mits het een aangelegenheid betreft die de werkgelegenheid of de bijzondere arbeidsvoorwaarden van de deelnemers aan de actie rechtstreeks betreft.

3. Rechtspositie

Artikel 3

Het college is bevoegd om bepaalde functies of werkzaamheden aan te wijzen als vitaal voor de gemeente. Indien werkzaamheden of een functie daartoe zijn aangewezen, kan het recht op collectieve actie worden beperkt.

4. Voorbereidingsuren

Artikel 4

  • 1. Op een personeelslid, dat als kaderlid van een van een tot de Centrale Commissie van Overleg toegelaten vakorganisatie belast is met de voorbereiding van een collectieve actie, is artikel 6.4.2., derde lid, onder a. ARG van toepassing.

  • 2. In andere gevallen wordt in verband met de voorbereiding van collectieve actie over de niet-gewerkte uren de bezoldiging ingehouden, dan wel, op verzoek van betrokkene, het vakantieverlof afgeboekt.

5. Overig rechtspositioneel voor stakend personeel

Artikel 5

  • 1. Voor de deelname aan een collectieve actie gelden de volgende rechtspositionele bepalingen tenzij anders door burgemeester en wethouders wordt bepaald:

    • a.

      Indien in het kader van een collectieve actie, geen arbeid wordt verricht, wordt met toepassing van artikel 3.1.1., vierde lid ARG tot inhouding van salaris dan wel, op verzoek van betrokkene, tot afschrijving van vakantieverlof overgegaan.

    • b.

      Over de niet-gewerkte uren wegens deelname aan collectieve actie vindt geen opbouw van ADV plaats.

    • c.

      In geval van gedeeltelijke werkweigering kunnen burgemeester en wethouders op grond van artikel 16.1.1 ARG besluiten tot inhouding van bezoldiging van degenen die aan de gedeeltelijke werkweigering deelnemen.

  • 2. De ambtenaar die zich bij een collectieve actie jegens burgers, werkgever, directie, of werkwilligen niet behoorlijk gedraagt, maakt zich schuldig aan plichtsverzuim en kan disciplinair worden gestraft.

  • 3. Onverminderd het bepaalde in artikel 2, tweede lid levert het niet verrichten van zijn dienst tijdens een collectieve actie plichtsverzuim op, als de ambtenaar participeert in een wilde staking en hij dit weet dan wel redelijkerwijze had kunnen weten.

  • 4. In het kader van collectieve acties is het gebruik van gemeentelijke voer- en vaartuigen en/of andere eigendommen, zonder toestemming van burgemeester en wethouders, verboden. Het zonder toestemming gebruiken ervan wordt aangemerkt als plichtsverzuim.

  • 5. Onder toepassing van artikel 15:1:12 van het ARG, kan een ambtenaar die voor, bij, of na deelname aan een collectieve actie schade veroorzaakt, welke niet rechtstreeks met de actie was beoogd, worden verplicht deze te vergoeden. Indien de gemeente zelf aansprakelijk wordt gesteld voor deze schade door een ambtenaar veroorzaakt, kunnen zij deze op de ambtenaar verhalen.

  • 6. In geval van ziekmelding in het kader van een actie zal zoveel mogelijk tot spoedcontrole worden overgegaan. Indien daarbij blijkt dat geen sprake is van arbeidsongeschiktheid bestaat er geen aanspraak op bezoldiging.

  • 7. Een poortblokkade of bedrijfsbezetting is onrechtmatig. Degene die zich daaraan schuldig maakt, kan disciplinair worden gestraft op grond van ARG artikel 16:1:1.Onder toepassing van artikel 15:1:12 van het ARG, kan een ambtenaar die voor, bij, of na deelname aan een collectieve actie schade veroorzaakt, welke niet rechtstreeks met de actie was beoogd, worden verplicht deze te vergoeden. Indien de gemeente zelf aansprakelijk wordt gesteld voor deze schade door een ambtenaar veroorzaakt, kunnen zij deze op de ambtenaar verhalen.

6. Werkwilligen

Artikel 6

  • 1. Elke werkwillige is in geval van een stakingsactie of werkonderbreking verplicht zich zo spoedig mogelijk op zijn werkplek of het aangegeven meldpunt te melden.

  • 2. De werkwillige behoudt aanspraak op salaris.

  • 3. Indien de werkwillige feitelijk niet in staat is zijn dienst te verrichten, kan hij, zo nodig, met toepassing van artikel 15.1.10 ARG, worden verplicht zich thuis voor de dienst beschikbaar te houden, dan wel andere werkzaamheden te verrichten.

  • 4. Werkzaamheden van deelnemers aan de collectieve actie kunnen uitsluitend aan een werkwillige alleen worden opgedragen, als de werkwillige daarmee instemt.

7. Staking openbaar vervoer

Artikel 7

  • 1. Indien er een staking van het openbaar vervoer is, dient de ambtenaar alles in het werk te stellen om op het werk te verschijnen.

  • 2. In overleg met de betreffende leidinggevende kan – indien van toepassing – thuis worden gewerkt of kan verlof worden opgenomen.

8. Slot- en overgangsbepaling

Artikel 8

  • 1. Deze regeling kan worden aangehaald als Regeling rechtspositie bij collectieve actie gemeentepersoneel 2008 en treedt in werking op 1 januari 2009.

  • 2. Met inwerkingtreding van deze regeling worden de Richtlijnen voor collectieve acties van gemeentepersoneel (kenmerk PZ2000986 I) ingetrokken.

Ondertekening

Den Haag, 16 december 2008

Het college van burgemeester en wethouders,

de secretaris

mw. A.W.H. Bertram

de burgemeester

J.J. van Aartsen

Toelichting

Deze regeling is van toepassing bij alle vormen van collectieve actie van het gemeentepersoneel.

Doel van de regeling is intern naar alle betrokkenen duidelijkheid te scheppen over de kaders waarbinnen de uitoefening van het collectieve actierecht acceptabel wordt geacht, alsmede over de verantwoordelijkheden, de rechten en verplichtingen van allen die op enigerlei wijze bij een collectieve actie betrokken zijn of er mee worden geconfronteerd.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1

In dit artikel is een aantal definities opgenomen. Naast de in artikel 1 genoemde vormen kunnen andere vormen van collegctieve actie voorkomen zoals: collectieve ziekmelding, het massaal opnemen van verlof of het verstoren van gemeentelijke vergaderingen.

Artikel 2

Dit artikel regelt de tijdige aanmelding van een op handen zijnde staking en de rechtmatigheid van acties.

Artikel 3

Dit artikel bepaalt dat bepaalde functies of werkzaamheden kunnen worden aangewezen als vitaal voor de organisatie. Dat beperkt onder omstandigheden het recht op het voeren van collectieve acties. Dit geldt in ieder geval voor de uitrukdiensten van Brandweer en Ambulancedienst.

Artikel 4

Dit artikel regelt in welke gevallen een ambtenaar de voorbereidingsuren voor een staking uitbetaald krijgt

In de meeste gevallen worden de uren van het vakantieverlof afgeboekt dan wel niet uitbetaald.

Artikel 5

In dit artikel wordt aangegeven wat er rechtspositioneel kan gebeuren in geval van een staking. In het eerste lid wordt bepaald dat de bezoldiging kan worden ingehouden indien de ambtenaar meedoet met een collectieve actie. In geval in het kader van een collectieve actie niet de volledige arbeidsprestatie wordt geleverd, kan er bijvoorbeeld voor worden gekozen om tot inhouding van verlofuren.

Het tweede lid van dit artikel bepaalt dat onbehoorlijk gedrag tijdens een staking kan leiden tot het nemen van een disciplinaire maatregel. Het meedoen aan een wilde staking kan worden gezien als plichtsverzuim.

In de leden 4 en 5 wordt geregeld dat ontstane schade onder omstandigheden kan worden verhaald op de betrokken ambtenaar.

Lid 6 bepaalt dat bij collectieve ziekmelding tot spoedcontrole kan worden overgegaan.

Lid 7 bepaalt dat een poortblokkade of bedrijfsbezetting onrechtmatig is. Hierover is jurisprudentie.

Daarnaast bepaalt artikel 15.1.10., vierde lid ARG dat een ambtenaar kan niet worden verplicht, indien bij een particuliere werkgever een staking is uitgebroken of een uitsluiting plaats heeft, ter vervanging van stakers of uitgeslotenen werkzaamheden te verrichten tenzij naar het oordeel van het college zulks met het oog op de openbare veiligheid of gezondheid of voor regelmatige functionering van de openbare dienst noodzakelijk is. Dit artikel is in deze regeling niet nogmaals opgenomen.

Artikel 5 gaat over de werkwilligen tijdens een staking. Het is belangrijk dat werkwilligen zich melden om later vast te stellen wie meedoet aan de actie en wie niet. Werkwilligen dienen zich derhalve op het werk te melden.

Tenslotte regelt artikel 6 dat in geval dat het openbaar vervoer staakt de ambtenaar in beginsel verplicht is op het werk te verschijnen. In overleg kan thuis worden gewerkt of verlof worden opgenomen.

Ambtelijke coördinatie bij collectieve acties gemeentepersoneel

Een actie die door een groep van personeelsleden buiten de vakorganisaties om wordt gevoerd, is rechtmatig, indien het een aangelegenheid betreft die de werkgelegenheid of de bijzondere arbeidsvoorwaarden van de deelnemers aan de actie rechtstreeks regardeert. De vakorganisaties die vertegenwoordigd zijn in de Centrale Commissie van Overleg melden een door hen geleide collectieve actie tijdig vooraf aan de portefeuillehouder Personeelszaken. Deze melding dient 48 uur voor aanvang van de collectieve actie plaats te vinden.

De directeur Personeelszaken (POI) treedt op als ambtelijk coördinator in geval van (voorgenomen) collectieve acties van gemeentepersoneel. Hij draagt zorg voor juridische en beleidsmatige advisering van de dienstleiding en het gemeentebestuur.

Indien anderen met de bestuurlijke of ambtelijke coördinatie (mede) worden belast, wordt hiervan tijdig mededeling gedaan.

Van (dreiging van) een collectieve actie bij een tak van dienst, maakt de directeur van de betrokken dienst zo spoedig mogelijk melding bij de portefeuillehouder, de wethouder van Personeelszaken en de directeur Personeelszaken (POI).

De directeur van de dienst draagt er zorg voor, dat de (vitale) gemeentelijke taken en de dienstverlening aan de burgerij tijdens een collectieve actie zoveel mogelijk worden verricht.

De directeur van de dienst treft tevens maatregelen ter voorkoming of beperking van calamiteiten, schending van privacy en overige schade voor de gemeente en/of derden.

Hij draagt desgevraagd zorg voor bekendmaking binnen de dienst van al hetgeen in het kader van de collectieve actie door de bestuurlijke of ambtelijke coördinator wordt meegedeeld.

Bij een collectieve actie draagt de directeur van de dienst zorg voor de registratie van de niet-gewerkte uren ten behoeve van de inhouding van de bezoldiging en de afschrijving van vakantieverlof, tenzij burgemeester en wethouders bepalen, dat hiertoe niet hoeft worden overgegaan.

In geval van poortblokkade, of bedrijfsbezetting, draagt de directeur van de dienst zo nodig en zo mogelijk zorg voor alternatieve huisvesting van werkwilligen.

In het kader van collectieve acties is het gebruik van gemeentelijke voer- en vaartuigen en/of andere eigendommen, zonder toestemming van burgemeester en wethouders, verboden. Het zonder toestemming gebruiken ervan wordt aangemerkt als plichtsverzuim.

De kosten en de schade als gevolg van het gebruik kunnen worden verhaald op de actievoerenden en de actieleiding.

Het gebruik van werk- en publieksruimten en bedrijfsterreinen in het kader van acties is alleen toegestaan, indien de directeur van de betrokken dienst hiervoor toestemming geeft. Het gebruik van kantines e.d. is in beginsel wel toegestaan.