Regeling vervallen per 01-10-2017

Subsidieregeling stimulering aankoop volledig elektrische personenvoertuigen Den Haag 2017

Geldend van 03-05-2017 t/m 30-09-2017

Intitulé

Subsidieregeling stimulering aankoop volledig elektrische personenvoertuigen Den Haag 2017

Toelichting

De gemeente wil ten behoeve van de gezondheid, de luchtkwaliteit in de stad verbeteren. Hiervoor is het Actieplan luchtkwaliteit 2015-2018; “Samenwerken aan schone lucht” in 2015 vastgesteld. In dit actieplan wordt onder andere de maatregel Stimuleren elektrisch vervoer genoemd. Onderdeel hiervan is deze Subsidieregeling stimulering aankoop volledig elektrische personenvoertuigen Den Haag 2017. Hiermee worden inwoners uit Den Haag gestimuleerd om elektrische personenvoertuigen aan te schaffen.

Inhoudelijke aspecten van de regeling:

Deze regeling richt zich op de aanschaf (geen lease) en het gebruik van (volledig) elektrische personenvoertuigen, dus geen hybride voertuigen. Zowel nieuwe als gebruikte personenvoertuigen komen in aanmerking. Aanvragers moeten sinds 1 januari 2017 in Den Haag wonen. Dat mogen zowel natuurlijke personen, als ZZP’ers zijn.

De cataloguswaarde van het elektrische voertuig mag niet meer bedragen dan € 50.000,-.

Wanneer wordt subsidie verstrekt?

Om te garanderen dat het om Haagse inwoners en gebruikers gaat, moet de aanvrager sinds 1 januari 2017 ingeschreven staan in de gemeente Den Haag.

Per aanvrager wordt voor maximaal twee elektrische personenvoertuigen subsidie verstrekt. Elektrische voertuigen die in de vorige regeling zijn gesubsidieerd tellen daarin ook mee.

Om oneigenlijk gebruik van de regeling te voorkomen is opgenomen dat het voertuig niet eerder op naam heeft gestaan van de aanvrager, niet eerder op diens adres is ingeschreven en niet eerder op naam heeft gestaan van een direct familielid.

Procedurele aspecten van de regeling

Bij de aanvraag mag het voertuig nog niet aangeschaft zijn. Aanvrager dient een offerte van een RDW erkend autobedrijf te overleggen. Hiermee mogen elektrische voertuigen niet van particulieren of andere bedrijven zonder deze erkenning gekocht worden.

Een aanvraag wordt pas in behandeling genomen als alle vragen in het aanvraagformulier zijn beantwoord, de bijlagen zijn bijgeleverd en het formulier ondertekend is ingediend bij de gemeente. Het is dus in het belang van de aanvrager om in één keer een complete aanvraag in te dienen. Alleen complete aanvragen tellen immers mee in de volgorde van behandeling en beschikbaar budget.

Aanvragers moeten de volgende stukken/bijlagen bijvoegen:

  • -

    een volledig ingevuld aanvraagformulier;

  • -

    offerte voor een gebruikte of nieuw elektrisch voertuig van een bedrijf met een RDW-erkenning bedrijfsvoorraad.

De gemeente streeft er naar dat een complete aanvraag binnen zes weken is behandeld. Als de subsidie wordt verleend, moet binnen zes maanden na dagtekening van de verlening een vaststellingsverzoek worden ingediend. Bij dit vaststellingsverzoek moeten aanvragers, de volgende bijlage overleggen:

een koopcontract voor een gebruikt of nieuw elektrisch voertuig van een autobedrijf met een RDW-erkenning bedrijfsvoorraad.

Gemeente Den Haag neemt uiterlijk binnen zes weken na indiening van een vaststellingsverzoek een vaststellingsbesluit. Uiterlijk twee weken na het vaststellingsbesluit wordt het subsidiebedrag uitbetaald. Dit heeft tot gevolg dat de aanvrager bij de koop van het elektrische voertuig het geld moet voorschieten.

Besluit

Het college van burgemeester en wethouders van Den Haag,

gelet op artikel 5 van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014,

besluit:

vast te stellen de navolgende Subsidieregeling stimulering aankoop volledig elektrische personenvoertuigen Den Haag 2017:

Subsidieregeling stimulering aankoop volledig elektrische personenvoertuigen Den Haag 2017

Hoofdstuk1Algemene bepalingen

Artikel 1:1. Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • -

    aanschaf: verkrijging van het eigendom, zoals bedoeld in artikel 5:1 van het Burgerlijk Wetboek waarbij blijkens de gegevens in het kentekenregister van de Rijksdienst voor het Wegverkeer het elektrisch personenvoertuig op naam van de aanvrager komt te staan;

  • -

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Haag;

  • -

    elektrisch personenvoertuig: voor het vervoer van personen ontworpen en gebouwd motorvoertuig met ten minste vier wielen met de voertuigclassificatie M1 zoals bedoeld in de richtlijn 2007/46/EG van het Europees parlement en de raad en ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend, die uitsluitend elektrisch wordt aangedreven door middel van een batterij of waterstof brandstofcel en waarvan de cataloguswaarde niet meer dan € 50.000,00 bedraagt;

  • -

    gebruikt elektrisch personenvoertuig: een elektrisch personenvoertuig dat blijkens de gegevens in het kentekenregister van de Rijksdienst voor het Wegverkeer eerder een andere tenaamstelling had;

  • -

    nieuw elektrisch personenvoertuig: een elektrisch personenvoertuig dat blijkens de gegevens in het kentekenregister van de Rijksdienst voor het Wegverkeer niet eerder een andere tenaamstelling had.

Artikel 1:2. Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 2:1. bedoelde activiteiten.

Hoofdstuk 2 De activiteiten en de doelgroep

Artikel 2:1. Activiteiten

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor de aanschaf van een nieuw of gebruikt elektrisch personenvoertuig.

Artikel 2:2. Doelgroep

Subsidie wordt verstrekt aan natuurlijke personen waarbij de aanvrager volgens de basisregistratie personen minimaal sinds 1 januari 2017 in de gemeente Den Haag ingeschreven staat.

Hoofdstuk 3 De subsidie

Artikel 3:1. Hoogte van de subsidie

  • 1. De subsidie bedraagt maximaal:

    • a.

      € 5.000,00 voor de aanschaf van een nieuw elektrisch personenvoertuig;

    • b.

      € 3.000,00 voor de aanschaf van een gebruikt elektrisch personenvoertuig.

  • 2. In aanvulling op het bepaalde in het eerste lid bedraagt de subsidie niet meer dan vijftig procent van de aanschafprijs van het elektrisch personenvoertuig.

  • 3. Er wordt per aanvrager voor maximaal twee elektrische personenvoertuigen subsidie verstrekt.

  • 4. Indien door het college reeds subsidie is verstrekt voor de aanschaf van een nieuw of gebruikt elektrisch personenvoertuig op basis van de Subsidieregeling elektrische voertuigen Den Haag 2016, wordt slechts voor een zodanig aantal elektrische personenvoertuigen subsidie verstrekt, dat het totale aantal niet meer bedraagt dan twee.

Hoofdstuk 4 Subsidieplafond en verdeling

Artikel 4:1. Subsidieplafond

  • 1. Voor subsidieverlening op grond van deze regeling geldt voor de periode van 19 april 2017 tot en met 30 september 2017 een subsidieplafond van € 200.000,00.

  • 2. Het college kan de hoogte van het subsidieplafond binnen de in het eerst lid genoemde periode wijzigen.

Artikel 4:2. Wijze van verdeling

  • 1. Honorering van aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, geschiedt in volgorde van binnenkomst bij het college, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt .

  • 2. Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de aanvraag de datum waarop de aanvraag is aangevuld.

  • 3. Indien het college op de dag dat het subsidieplafond wordt bereikt, meer dan één aanvraag ontvangen, stellen zij de onderlinge rangschikking van die aanvragen vast door middel van loting.

Hoofdstuk 5 Besluitvorming subsidie

Artikel 5:1. Aanvraag

  • 1. Een aanvraag om een subsidie wordt, in afwijking van artikel 9 van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014, ingediend vóór de aanschaf van het elektrische personenvoertuig.

  • 2. In afwijking van de op grond van artikel 8, tweede en derde lid, van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014 over te leggen gegevens, legt de aanvrager de volgende gegevens over:

    • a.

      een kopie van een recent bankafschrift op naam van de aanvrager;

    • b.

      een voorstel voor de aanschaf van een elektrisch personenvoertuig van een autobedrijf met een RDW-erkenning “bedrijfsvoorraad”. Bij een gebruikt elektrisch personenvoertuig moet in de offerte het kenteken genoemd worden.

  • 3. Alleen volledige aanvragen worden in behandeling genomen.

Artikel 5:2. Beslistermijn

Het college beslist, in afwijking van artikel 10, tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014, binnen zes weken nadat de volledige aanvraag om subsidieverlening is ingediend.

Artikel 5:3. Aanvullende weigeringsgronden

Onverminderd de artikelen 4:25, tweede lid en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 11,

eerste en tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014 wordt de subsidieverlening geweigerd als:

  • a.

    de aanvraag niet tijdig is ingediend en deze niet reeds op grond daarvan buiten behandeling is gesteld;

  • b.

    het gebruikte elektrische personenvoertuig eerder op naam heeft gestaan van de aanvrager, of op naam heeft gestaan van een eerste- of tweedegraads bloed- of aanverwant van de aanvrager;

  • c.

    het gebruikte elektrische personenvoertuig eerder op het adres is geregistreerd van de aanvrager;

  • d.

    het gebruikte elektrische personenvoertuig geen laatste tenaamstelling heeft van een autobedrijf met een RDW-erkenning “bedrijfsvoorraad”;

  • e.

    voor het betreffende elektrische personenvoertuig reeds eerder subsidie is verleend door het college.

Artikel 5:4. Subsidievaststelling

  • 1. In afwijking van artikel 14, eerste lid, en artikel 19, eerste lid, van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014, dient aanvrager binnen zes maanden na dagtekening van het subsidieverleningsbesluit, een aanvraag tot subsidievaststelling in.

  • 2. Alleen volledige aanvragen worden in behandeling genomen. Een aanvraag om subsidievaststelling is volledig indien:

    • a.

      de aanvrager gebruik maakt van het beschikbaar gestelde aanvraagformulier;

    • b.

      een aanschafbewijs van het elektrische personenvoertuig op naam van de aanvrager wordt overlegd. Op het aanschafbewijs zijn minimaal opgenomen: Aanschafprijs, datum van overdracht en voertuigspecificatie zoals vermeld in de offerte.

  • 3. Indien niet is voldaan aan het eerste lid of tweede lid, wordt de subsidieaanvraag (ambtshalve) vastgesteld op nihil.

Artikel 5:5. Beslistermijn

Het college beslist, in afwijking van artikel 10, eerste lid van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014, binnen zes weken nadat de volledige aanvraag om subsidievaststelling is ingediend.

Artikel 5:6. Uitbetaling

Binnen twee weken na dagtekening van het besluit tot subsidievaststelling wordt de subsidie uitbetaald.

Hoofdstuk 6. Verplichtingen

Artikel 6:1. Verplichtingen

Onverminderd de artikelen 4:37 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 15 tot en met 18 van deAlgemene subsidieverordening Den Haag 2014, gelden voor de subsidieontvanger de volgendeverplichtingen:

  • a.

    de aanvrager schaft het elektrische personenvoertuig aan binnen zes maanden na dagtekening van de beschikking tot subsidieverlening;

  • b.

    het elektrische personenvoertuig dient blijkens de gegevens in het kentekenregister gedurende minimaal twee jaar ongewijzigd op naam van aanvrager te blijven staan.

Artikel 6:2. Terugvorderen subsidie

  • 1.

    Het college vordert de subsidie voor de aanschaf van elektrische personenvoertuigen terug indien niet is voldaan aan de voorwaarden en verplichtingen als opgenomen in deze regeling.

  • 2.

    Het voertuig moet minimaal twee jaar op naam blijven staan van de aanvrager. De gemeente kande subsidie terugvorderen als blijkt dat het voertuig binnen die twee jaar niet meer op naam staat.

Hoofdstuk 7. Slotbepalingen

Artikel 7:1. Hardheidsclausule

Het college kan in bijzondere gevallen een artikel of artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing ervan, gelet op het belang van deze regeling, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 7:2. Slotbepalingen

  • 1.

    Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van 3 mei 2017.

  • 2.

    Deze subsidieregeling vervalt op 1 oktober 2017.

  • 3.

    Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling stimulering aankoop volledig elektrische personenvoertuigen Den Haag 2017.

Den Haag, 18 april 2017

Het college van burgemeester en wethouders,

de secretaris,

Annet Bertram

de burgemeester,

Pauline Krikke