Regeling vervallen per 02-03-2018

Vrijgave inspraak voorlopig ontwerp de Plaats

Geldend van 02-03-2018 t/m 01-03-2018

Intitulé

Vrijgave inspraak voorlopig ontwerp de Plaats

Het College van Burgemeester en Wethouders van Den Haag,

overwegende dat:

  • -

    eind 2016 de raad de agenda De Kern Bijzonder heeft vastgesteld met de ambitie: voortbouwen op het succes van de Kern Gezond met de eisen van de toekomst als standaard (RIS295184);

  • -

    bij het vaststellen van de agenda is besloten om een voorlopig ontwerp voor de Plaats op te stellen waarmee de ruimtelijke samenhang van de plekruimte wordt hersteld;

  • -

    na verschillende gesprekken met stakeholders het ontwerp tot stand is gekomen.

besluit:

  • I.

    het bijgevoegde concept voorlopig ontwerp de Plaats vrij te geven voor inspraak;

  • II.

    belanghebbenden gedurende zes weken na publicatie van dit besluit de mogelijkheid te geven om hun zienswijzen kenbaar te maken op het concept voorlopig ontwerp de Plaats;

  • III.

    dat dit besluit in werking treedt op de dag na bekendmaking in het gemeenteblad.

Den Haag, 20 februari 2018

Het college van burgemeester en wethouders,

de locosecretaris,

Dineke ten Hoorn Boer

de burgemeester,

Pauline Krikke

De bijlage behorende bij dit besluit treft u hier aan: https://denhaag.raadsinformatie.nl/document/6220630/1/RIS299173_bijlage_Ontwerp_en_Toelichting

Toelichting

“De Hartlijn omvormen tot excellente verbinding tussen het Hofkwartier, het Museumkwartier, hetSpuikwartier en de Winkelkern, gedragen door het fundament van De Kern Gezond”. Dit is de ambitievan De Kern Bijzonder. De Hartlijn; de route tussen Spui - Buitenhof - Plaats en Lange Voorhout, is enerzijds een verbinding tussen de verschillende bestemmingen in de binnenstad, anderzijds een ruimte voor flaneren en verblijven. De Hartlijn is bovendien een drukke fietsroute. Deze verschillende functies maken de Hartlijn in potentie tot een levendige stedelijke ruimte.

De Hartlijn is in drie gebieden te verdelen; het historische Hofgebied, de Kneuterdijk ten Noorden hiervan en het Spui ten zuiden hiervan. Voor u ligt het concept voorlopig ontwerp voor een iconische plek op de Hartlijn en onderdeel van het historische Hofgebied, de Plaats.

Visie voor de Plaats

De driehoekige Plaats is momenteel een intiem en gezellig pleintje, maar keert zich af van de Hofvijver. Doordat de verkeersroute wordt afgebogen van Kneuterdijk naar Lange Vijverberg en het voetgangersgebied wordt doorgetrokken ontstaat de kans en behoefte om het plek tot aan de Hofvijver te laten lopen. Vanuit hier ontstaat een mooi zicht op de meest gefotografeerde plek van Den Haag.

De ruimte wordt flink vergroot door de verkeersruimte tussen Johan de Witt en de Hofvijver in te richten als verblijfsruimte waar naast de voetganger iedereen te gast is. Een markant podium rondom Johan de Witt komt midden in de gevoelsmatig groter geworden ruimte te staan en vormt het middelpunt. De vloer wordt uitgevoerd in elementenverharding van natuursteen die qua kleur, uitstraling, formaat en verband dicht bij de alom gebruikte mangaanklinker ligt. Doordat het natuursteen het licht weerkaatst in plaats van absorbeert zoals bij gebakken klinkers ‘licht en het plek als het ware op’.

De overgang 30 km/u naar 50 km/u op de Lange Vijverberg wordt aangeduid met een bord en verder verduidelijkt door dubbele strepen en een 30 op het asfalt. Er is gekozen deze overgang (gezien vanaf het Toernooiveld) voor de halte te positioneren omdat deze hier meer opvalt. Na de halte komt het zebrapad. De start en het einde van het voetgangersgebied wordt aangeduid door een bord. De huidige poller en klaphek voorzieningen worden binnen deze herinrichting gehandhaafd in afwachting van toekomstige ontwikkelingen. De exacte locatie van de bebording en markeringen wordt in het definitief ontwerp nog nader uitgewerkt.

Terrassen

In het ontwerp is rekening gehouden met het oppervlak dat uitgegeven is aan terrassen. Langs de huidige gevelterrassen wordt een loopstok vrijgehouden. Op het middenvlak is voldoende ruimte voor eilandterrassen, echter vanwege het te plaatsen plateau moet de opstelling in de toekomst worden aangepast. De hoeveelheid vierkante meters uitgegeven terras kunnen binnen dit ontwerp worden behouden. De opstelling op de Plaats wordt verder afgestemd met de ondernemers. Bij de nadere uitwerking wordt rekening gehouden met de vereiste doorloopruimte voor de hulpdiensten.

Verlichting

Het verlichtingsplan voor de Plaats wordt nog nader uitgewerkt, waarbij rekening wordt gehouden met het gewenste verlichtingsniveau en -ontwerp, de kaders uit de Visie op Licht (RIS298658) en de samenkomst van het historische karakter van de Plaats en de karakteristieken van de Hartlijn.

Fietsparkeerplekken

Er is een grote behoefte aan fietsparkeerplekken op de Plaats. Daarom wordt de capaciteit op het maaiveld vergroot. Op dit moment worden er regelmatig fietsen gestald op het punt van de Plaats aan de zijde van het Noordeinde. Dit is o.a. voor de ondernemers een doorn in het oog en blokkeert de verbinding vanaf het Noordeinde. Er is voor gekozen twee vakken aan te leggen aan de zijde van de Hofvijver aan weerszijde van het plek. Het voorstel is om hier geen ‘nietjes’ te plaatsen om ‘weesfietsen’ zoveel mogelijk tegen te gaan.

Groen

Vergroening van de binnenstad is een belangrijk onderdeel van de Kern Bijzonder. Ook verschillende bewoners en vertegenwoordigers hebben gevraagd om de Plaats verder te vergroenen. In het concept ontwerp wordt voorgesteld om 9 bomen bij te planten.

OV

Voor de leefbaarheid en bereikbaarheid van de stad is de doorstroming van het OV van groot belang. In overleg met de Metroloopregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en HTM is afgesproken dat er in verdere uitwerking wordt gezocht naar een verkeersregime waar de voetganger het primaat heeft, maar de huidige doorstroming van de tram/bus ook wordt gewaarborgd. We verwachten niet dat dit grote gevolgen heeft voor te voorgestelde inrichting van het maaiveld op de Plaats omdat op de ‘plekken’ de inrichting vooral op verblijven is gericht. We verwachten dat er voor de tram en bus mogelijk winst is te behalen in de stukken tussen de ‘plekken’. We zijn hierover in goed overleg met HTM en MRDH. Daarnaast wordt in samenspraak met de HTM de locatie van de trammasten nader uitgewerkt.

Communicatie

De start van de Kern Bijzonder is er intensief contact geweest met diverse stakeholders uit het gebied. Tijdens verschillende werksessies zijn de kaders en randvoorwaarden gedefinieerd voor een succesvol proces en project.

In november 2017 is een toelichting en presentatie gegeven aan de stakeholders over de vier kruispunten van de Hartlijn. Met de stakeholders is toen per kruispunt gesproken over kansen en aandachtpunten. Tijdens een bijeenkomst in december is een voorlopig ontwerp besproken met de ondernemers en bewoners rondom de Plaats. Het ontwerp is o.a. naar aanleiding van de opmerkingen uit dit overleg aangepast.

Zienswijzen

Met dit besluit wordt het concept voorlopig ontwerp vrijgegeven voor inspraak. Belanghebbenden kunnen hun zienswijzen op het ontwerp, die vanaf week 8 van 2018 terug te vinden is op www.denhaag.nl/bestuurlijkestukken onder RIS299173 en vanaf 22 februari 2018 ter inzage ligt op het Den Haag Informatiecentrum, Spui 70, met ingang van 22 februari t/m 5 april 2018 schriftelijk, digitaal of mondeling kenbaar maken.

Schriftelijke zienswijzen dienen te worden gericht aan burgemeester en wethouders en te worden gezonden aan Dienst Stedelijke Ontwikkeling, Projectmanagement Den Haag, Postbus 12 600, 2500 DJ Den Haag of gemaild aan: dekernbijzonder@denhaag.nl onder vermelding van ‘Zienswijze voorlopig ontwerp de Plaats’. Voor een mondelinge zienswijze kunt u contact opnemen met de gemeente via het telefoonnummer 14070.