Regeling vervallen per 21-03-2018

Vrijgave voor inspraak Fietsvoorziening Waalsdorperweg

Geldend van 21-03-2018 t/m 20-03-2018

Intitulé

Vrijgave voor inspraak Fietsvoorziening Waalsdorperweg

Het college van burgemeester en wethouders van Den Haag,

overwegende dat:

  • -

    het Meerjarenprogramma Fiets 2015-2018 (RIS 283370) door de gemeenteraad van Den Haag is vastgesteld in november 2015;

  • -

    een onderdeel daarvan het oplossen van ontbrekende schakels op het hoofdroutenetwerk van de fiets is;

  • -

    de Waalsdorperweg in het Meerjarenprogramma Fiets 2015-2018 is opgenomen als ontbrekende schakel;

  • -

    de oplossing van deze ontbrekende schakel is uitgewerkt in een voorontwerp;

gezien onderstaande plantoelichting en bijgevoegde tekening,

besluit:

  • I.

    het bijgevoegde conceptvoorontwerp Fietsvoorziening Waalsdorperweg vrij te geven voor inspraak;

  • II.

    de periode van inspraak van 26 maart tot en met 20 mei 2018 2018 te laten plaatsvinden;

  • III.

    dit besluit, inclusief toelichting en bijlagen, te publiceren in het Gemeenteblad op 16 maart 2018; terug te vinden via

  • IV.

    in te stemmen met de dekking van € 1.904.000,- bestaande uit:

    a) Programma 13 Verkeer en Milieu, product 210.2.02 Aanleg straten wegen en pleinen €500.000,- jaarschijf 2018 (DSB);

    b) Programma 13 Verkeer en Milieu, incidentele middelen Meerjarenprogramma Fiets 2015-2018, product 210.9.01 Verkeersmaatregelen €194.000,- jaarschijf 2018 (DSO);

    c) programma 13 Verkeer en Milieu, product 210.2.02 Aanleg straten wegen en pleinen €125.000,- jaarschijf 2019 (DSB);

    d) Programma 10 Buitenruimte, product 210.2.01 Onderhoud Straten Wegen Pleinen, €285.000,- jaarschijf 2019 (DSB);

    e) subsidie van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH); € 800.000,-;

  • V.

    in te stemmen met een intertemporele budgetschuif bij Halfjaarbericht 2018 en de meerjarenbegroting 2019-2022 van 2018 naar 2019 van € 694.000,-. Bestaande uit:

    a) Programma 13 Verkeer en Milieu, product 210.2.02 Aanleg straten wegen en pleinen €500.000,- jaarschijf 2018 (DSB);

    b) Programma 13 Verkeer en Milieu, incidentele middelen Meerjarenprogramma Fiets 2015-2018, product 210.9.01 Verkeersmaatregelen €194.000,- jaarschijf 2018 (DSO);

  • VI.

    in te stemmen met het overhevelen van ondergenoemde bijdrage naar het product 210.2.02 Aanleg straten wegen en pleinen:

    a) Programma 10 Buitenruimte, product 210.2.01 Onderhoud Straten Wegen Pleinen, €285.000,- jaarschijf 2019 (DSB);

    b) Programma 13 Verkeer en Milieu, incidentele middelen Meerjarenprogramma Fiets 2015-2018, product 210.9.01 Verkeersmaatregelen €194.000,- jaarschijf 2018 (DSO);

 

  • VII.

    in te stemmen om in het kader van ‘werk-met-werk-maken’ de riolering in de Waalsdorperweg gelijktijdig met de werkzaamheden voor de fietsvoorzieningen vervangen. De kosten zijn vooralsnog geschat op €545.000,00 en worden gedekt uit het Gemeentelijk Rioleringsplan 2016-2020 (RIS 289287).

 

Den Haag,  13 maart 2018

Het college van burgemeester en wethouders,

de secretaris,

Peter Hennephof

de burgemeester,

Pauline Krikke

Plantoelichting concept-voorontwerp fietsvoorziening Waalsdorperweg (voor vrijgave inspraak)

1 Inleiding

1.1 Aanleiding

De Waalsdorperweg is een ontbrekende schakel binnen het hoofdfietsroutenetwerk in Den Haag. De geplande asfalteringswerkzaamheden voor de Waalsdorperweg, tussen de Van de Aastraat en de Stalpertstraat, bieden een kans om deze ontbrekende schakel in het hoofdfietsroutenetwerk binnen Den Haag op te lossen door de Waalsdorperweg te voorzien van (vrijliggende)fietsvoorzieningen. Op deze wijze kan ‘werk met werk’ gemaakt worden en blijft de investering voor de fietsvoorzieningen beperkt.

Met de aanleg van fietsvoorzieningen op de Waalsdorperweg en een deel van de Theo Mann Bouwmeesterlaan (tot net voorbij de Stalpertstraat) wordt de positie en daarmee de verkeersveiligheid van de fietser ten opzichte van het autoverkeer verbeterd. In de huidige situatie zorgt het ontbreken van belijning voor een optisch brede rijbaan dat tot hoge snelheden en (subjectieve)verkeersonveilige situaties leidt. De fietser deelt namelijk nu zijn ruimte over de gehele lengte met het autoverkeer en heeft nergens een eigen voorziening. Vooral in de bochten kan de fietser in de verdrukking komen door verkeer dat de bocht te krap neemt.

Voorafgaand aan de keuze voor het voorliggende plan is een uitgebreide variantenstudie uitgevoerd. Naast varianten met fietsstroken is onderzocht of een ontwerp aangelegd kan worden met vrijliggende fietspaden. Gelet op het feit dat deze variant met vrijliggende fietspaden ten koste zou gaan van de bestaande bomen aan de huizenzijde van de Waalsdorperweg, hebben omwonenden en de wijkorganisatie de gemeente verzocht hier van af te zien en te kiezen voor een variant met fietsstroken en ook met het behoud van zoveel mogelijk parkeerplaatsen.

Met de fietsstroken, die in rood asfalt worden uitgevoerd, wordt de ruimte van de fietser beter zichtbaar gemaakt en leidt dit tot een optische versmalling van de rijbaan voor autoverkeer. Ter hoogte van de Else Mauhslaan worden in de flauwe bocht vrijliggende fietsvoorzieningen aangelegd ter bescherming van de fietsers.

1.2 Plangebied

Het project gebied betreft de Waalsdorperweg en Theo Mann Bouwmeesterlaan tussen de Oude Waalsdorperweg en de bocht in de Theo Mann Bouwmeesterlaan ter hoogte van het Willem Royaardsplein, net voorbij de Stalpertstraat. In de tekening hieronder is het projectgebied en de ligging hiervan weergegeven.

afbeelding binnen de regeling

2 Huidige situatie en maatregelen

Ter hoogte van de Oude Waalsdorperweg wordt aan beide zijden van de Waalsdorperweg geparkeerd op asfalt zonder ondersteunende belijning. Tussen de trottoirbanden bedraagt de breedte van de Waalsdorperweg 13 meter. In de bocht bij de Else Mauhslaan worden de rijstroken van elkaar gescheiden door een middeneiland dat op het breedste punt 8.50m breed is.

Ter hoogte van de Stalpertstraat komen de rijstroken kort bij elkaar om vervolgens in de bocht bij het Willem Royaardsplein weer kort van elkaar te worden gescheiden om een gefaseerde verkeersoversteekplaats (VOP) mogelijk te maken. Over de gehele lengte bestaat de rijbaan uit asfalt, alleen de langsparkeerstroken tussen de Else Mauhslaan en de Theo Mann Bouwmeesterlaan zijn voorzien van klinkerverharding. Het aantal motorvoertuigen dat gebruik maakt van de Waalsdorperweg bedraagt ongeveer 5000 per etmaal. Dit is relatief weinig voor een gebiedsontsluitingsweg (het varieert tussen 5.000 en 20.000).

2.1 Ontwerp

Het profiel in de rijbaan (totaal ongeveer 13,00 meter) is opgedeeld in twee parkeerstroken (2 x 2,00 meter), twee fietsstroken (2 x 2.15 meter) met een schrikstrook tussen de fietsstrook en de parkeervakken (2 x 0,50 meter) en een rijstrook van ongeveer 3,85 meter voor gemotoriseerd verkeer in twee richtingen. Gezien de lage verkeersintensiteiten zal gemotoriseerd verkeer naar verwachting over de rijstrook rijden en bij het tegemoet komen van een tegenligger kortstondig uit moeten wijken over de fietsstrook mits daar geen fietsers rijden.

Binnen het projectgebied worden de zijstraten van de Waalsdorperweg voorzien van een in- en uitritconstructie om de overgang naar de aanpalende 30km-zones te verduidelijken. Dit geldt niet voor de kruising tussen de Waalsdorperweg en de Else Mauhslaan waar gekozen is voor een voorrangskruising zonder hoogteverschil. Deze keuze houdt verband met de busroute (HTMbuzz lijn 22) die door de Else Mauhslaan rijdt. Het niet toepassen van een in- en uitritconstructie moet bijdragen aan het comfort van de busreizigers en trillingen en schade aan deze voorziening en omringende bebouwing beperken. In het voorgenomen ontwerp wordt de kruising Stalpertstraat –Theo Mann Bouwmeesterlaan voorzien van de ontbrekende in- en uitritconstructie.

Nabij de kruising Van der Aastraat en Waalsdorperweg wordt de overgang van vrij liggend fietspad naar fietsstrook verschoven tot voorbij de inritconstructie bij de van der Aastraat om fietsers veiliger naar de fietsstrook te geleiden en er voor te zorgen dat zij beter zichtbaar worden voor bestuurders van motorvoertuigen die vanuit de richting van de Oude Waalsdorperweg komen. Dit gaat ten koste van 1 boom die verderop op de Waalsdorperweg gecompenseerd wordt.

Door versmalling van het middeneiland, in de bocht van de overgang tussen de Waalsdorperweg-Theo Mann Bouwmeesterlaan nabij de Else Mauhslaan, is het mogelijk om vrijliggende fietsvoorzieningen te maken. Aan de kant van de Stalpertstraat wordt het fietspad tot na de bushalte doorgetrokken waarna de fietser weer gebruik kan maken van de fietsstrook. Aan de overkant begint het vrijliggende fietspad na de kruising met de Else Mauhslaan om vervolgens op de Waalsdorperweg over te gaan in een fietsstrook.

Gelet op de functie van de Waalsdorperweg als gebiedsontsluitingsweg/wijkontsluitingsweg en busroute voor lijn 22, zal de maximumsnelheid 50km/u gehandhaafd blijven.

Na de herinrichting worden de parkeerplaatsen uitgevoerd in klinkerbestrating in plaats van asfalt. Naast het feit dat deze materiaalkeuze moet bijdragen aan een versmalling van het wegbeeld van de Waalsdorperweg is de open verharding ook gunstig voor de leefomstandigheden van de bomen aan de huizenkant. De fietsstroken worden voorzien van rood asfalt en de rijbaan wordt uitgevoerd in zwart/grijs asfalt. De schrikstrook tussen de parkeervakken en de fietsstroken bestaat uit ‘open verharding’ (klinkers) en is opgebouwd als molgoot (30cm breed voor de afwatering) en een rollaag (20cm breed).

Gelijktijdig met de herinrichting wordt de bestaande straatverlichting vervangen. Op basis van een uitgebreid verlichtingsonderzoek kunnen op enkele plaatsen in het projectgebied de lichtmastopstellingen wijzigen voor overzichtelijkheid en sociale veiligheid.

Binnen de grenzen van het project (zie hiervoor de bijgevoegde tekening) worden alle materialen vervangen.

afbeelding binnen de regeling

3 Bomen- en parkeerbalans

De voorgenomen plannen hebben tot gevolg dat er één boom gekapt wordt, één boom toegevoegd (ter hoogte van huisnummer 365) wordt en uiteindelijk 1 parkeerplaats wordt opgeheven ten behoeve van de aanleg van de fietsvoorzieningen. In de huidige situatie zijn 81 parkeerplaatsen geteld en na herinrichting bedraagt het aantal parkeerplaatsen 80.

4 Kostenraming en financiering

De totale projectkosten zijn geraamd op € 2.449.000,-. Deze kosten zijn opgebouwd uit kosten voor de herinrichting, nutsvoorzieningen en de daarbij horende engineeringskosten en de voorbereidingskosten.

De dekking is als volgt:

a) bijdrage vanuit het collegeretraite 2016 € 500.000,-

b) bijdrage uit het coalitieakkoord 2015-2018 € 194.000,-

c) bijdrage vanuit het Programma 13 Verkeer en Milieu,

product 210.2.02 Aanleg straten wegen en pleinen,

jaarschijf 2019 (DSB); € 125.000,-

d) bijdrage Straten,Wegen, Pleinen € 285.000,-

e) subsidie Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH € 800.000,-

Daarnaast zal in het kader van ‘werk-met-werk-maken’ de riolering in de Waalsdorperweg gelijktijdig met de werkzaamheden voor de fietsvoorzieningen worden vervangen. Deze kosten zijn vooralsnog geschat op € 545.000,00; de dekking komt uit het Gemeentelijk Rioleringsplan 2016-2020

(RIS 289287).

5 Ambtelijke adviescommissies

5.1 Vooroverleg over Verkeerszaken (VOV)

Het ontwerp voor de Waalsdorperweg is op 6 juli 2017 voorgelegd aan het VOV. De commissie heeft haar goedkeuring gegeven.

5.2 Adviescommissie Openbare Ruimte (ACOR)

Op 20 september 2017 is het ontwerp voorgelegd aan de ACOR en goedkeuring verkregen.

Gedurende de behandeling van het ontwerp in de ACOR is de wens geuit om de bocht nabij het appartementencomplex ‘De Bouwmeester”/ Else Mauhslaan krapper te maken en meer ruimte te creëren voor voetgangers door de trottoirs te vergroten. Door de complexiteit van de verkeerssituatie ter plaatse zoals een in- en uitrit naar de parkeergarage, aansluiting van een fietspad in het verlengde van de Waalsdorperweg richting Wassenaar en parallel gelegen aan de Els Mauhslaan en de noodzakelijke rijcurve voor bevoorradingsverkeer ten behoeve van het winkelcentrum bleek slechts een lichte ontwerptechnische wijziging mogelijk.

6 Beheer

Voor de herinrichting van de Waalsdorperweg wordt gebruik gemaakt van materialen conform het Handboek Openbare Ruimte. De aanpassingen zullen geen noemenswaardige meerkosten voor het beheer met zich meebrengen. Het beheer en onderhoud van de Waalsdorperweg zal na aanpassing bij de Dienst Stadsbeheer blijven.

Het voorontwerp voor de herinrichting van de Waalsdorperweg is getoetst en akkoord door de weg- en groenbeheerders van het stadsdeel Haagse Hout. Intern hebben de afdelingen BVM (Bereikbaarheid Verkeersmanagement), OVL (Openbare Verlichting), R&W (Riolering en Waterbeheersing) en GOA (Groot Asfalt Onderhoud) akkoord gegeven op het voorontwerp.

7 Duurzaamheid

Zoals in de Haagse Nota Mobiliteit beschreven is staat een duurzame en een gezonde stad centraal. De herinrichting van de Waalsdorperweg heeft tot doel om het fietsen te stimuleren door het aanleggen van fietsstroken en fietspaden en past binnen dit beleid.

Door het aanleggen van goede en veilige fietsvoorzieningen moeten personen verleid worden om sneller gebruik te maken van de fiets voor de korte en middellange afstand.

De aanleg van fietsvoorzieningen moet ook bijdragen aan een verbeterde bereikbaarheid van de sportverenigingen (per fiets) die in de buurt aanwezig zijn. Deels ook om de parkeerdruk en overlast te beperken.

In de Waalsdorperweg wordt het hoofdriool en de huisaansluitingen vervangen. Het huidige rioolstelsel bevindt zich onder de bestaande bomenrij aan de huizenkant van de Waalsdorperweg. Als dit oude rioolstelsel vervangen moet worden door een nieuw stelsel dan zouden de bomen gekapt moeten worden. Gelet op het feit dat de bomen vitaal zijn en omwonenden de gemeente verzocht hebben om deze te behouden, is ervoor gekozen het hoofdriool op een andere plek aan te leggen en het oude hoofdriool af te sluiten.

Voor de verlichting worden de huidige (Berlage)lichtmasten, die intussen voorzien zijn van ledverlichting, hergebruikt en licht verschoven. De groenzone tussen de Waalsdorperweg en Oude Waalsdorperweg blijft volledig behouden.

Naast de algemene doelstellingen voor duurzaamheid zijn er ook duurzaamheidseisen voor de uitvoeringsfase geformuleerd. In het contract met de aannemer worden eisen opgenomen over energie-efficiëntie en emissiewaarden voor mobiele werktuigen en rijdend materieel. De in te zetten vrachtwagens moeten minimaal voldoen aan de eisen zoals die gelden in de milieuzone van de gemeente Den Haag. Daarnaast zijn eisen opgenomen om volgens de landelijk geldende en getoetste kwaliteitsnormen gerecyclede materialen toe te passen.

8 Planning

De inspraakperiode omvat een formele inspraaktermijn van zes weken. Door een feestdag in deze periode wordt de termijn verlengd met een week. Het conceptvoorontwerp is gedurende deze periode ter inzage beschikbaar in het stadhuis op het Spui en via de website van de gemeente.

Onderdeel van de inspraakprocedure is een informatiebijeenkomst voor de belanghebbenden, waar het conceptvoorontwerp zal worden getoond en toegelicht. Voor deze bijeenkomst worden uitnodigingsbrieven verstuurd naar omwonenden, belanghebbenden en de wijkorganisatie. Ook wordt een advertentie in de Posthoorn geplaatst. Tijdens de informatieavond wordt ook het voorontwerp gepresenteerd voor de herinrichtingsplannen van de Ruychroklaan; de uitvoering wordt gecombineerd met de werkzaamheden voor de Waalsdorperweg.

Na de inspraakperiode worden de inspraakreacties gebundeld en voorzien van een reactie. Dit zal worden samengebracht in een inspraakrapport. Mogelijk wordt het concept Voorontwerp naar aanleiding van de inspraakreacties aangepast.

Vervolgens wordt het (gewijzigde) voorontwerp ter goedkeuring voorgelegd aan het college. Dit zal naar verwachting in het 2e kwartaal van 2018 gebeuren. Na goedkeuring van het voorontwerp wordt het definitief ontwerp gemaakt. Geprobeerd wordt om eind 2018 te starten met het uitvoeren van de werkzaamheden. Naar verwachting bedraagt de doorlooptijd van de werkzaamheden ongeveer 3 maanden.

De werkzaamheden worden afgestemd met de geplande werkzaamheden voor het verkeersveiligheidsproject “Ruychroklaan”. Afstemming is noodzakelijk om de wijk bereikbaar te houden voor onder andere bevoorradingsverkeer, nood- en hulpdiensten en openbaar vervoer.

Voordat gestart wordt met het aanleggen van de fietsvoorzieningen wordt het rioolstelsel inclusief de huisaansluitingen vervangen.