Regeling vervallen per 01-01-2021

Subsidieregeling demontage dieselvoertuigen, bromfietsen en snorfietsen Den Haag 2020

Geldend van 02-11-2020 t/m 31-12-2020

Intitulé

Subsidieregeling demontage dieselvoertuigen, bromfietsen en snorfietsen Den Haag 2020

Toelichting

In het coalitieakkoord 2019-2022 ‘Samen voor de stad’ is opgenomen dat het verbeteren van de luchtkwaliteit een prioriteit blijft. Om dit doel te realiseren zijn meerdere maatregelen nodig. Het demonteren van dieselvoertuigen en brom- en snorfietsen met een verbrandingsmotor is een uitwerking hiervan. Met deze subsidieregeling beoogt de gemeente (oude) dieselvoertuigen en brom- en snorfietsen met een verbrandingsmotor van de weg te halen en de overstap naar fiets en OV te stimuleren. Dit draagt bij aan schonere lucht in de stad.

Naast het algemene doel om (oude) dieselvoertuigen en brom- en snorfietsen met een verbrandingsmotor van de weg te halen en de overstap naar fiets en OV te stimuleren, maakt de invoering van de milieuzone de subsidieregeling gewenst. De invoering van de milieuzone heeft namelijk gevolgen voor een groot publiek. Door het instellen van de sloopregeling gedurende vrijwel het hele jaar kunnen inwoners van Den Haag gedeeltelijk gecompenseerd worden voor de verkeersmaatregel die wordt ingevoerd.

Besluitvorming

Het college van burgemeester en wethouders van Den Haag,

gelet op:

  • -

    artikel 5 van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014;

besluit:

  • -

    vast te stellen de Subsidieregeling demontage dieselvoertuigen, bromfietsen en snorfietsen Den Haag 2020.

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1:1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

bestelauto:

voor het vervoer van goederen ontworpen en gebouwd motorvoer- tuig met ten minste vier wielen met de voertuigclassificatie N1, zoals bedoeld in de richtlijn 2007/46/EG van het Europees parlement en de raad, met een technisch toegestane maximummassa tot 3.500 kg;

bromfiets:

voertuig met verbrandingsmotor van de voertuigcategorie L met de voertuigclassificatie L1e, L2e of L6e, niet zijnde een gehandicapten voertuig of een motorrijtuig met beperkte snelheid;

college:

burgemeester en wethouders van de gemeente Den Haag;

demontageverklaring:

verklaring, waarmee een demontagebedrijf, dat beschikt over de RDW erkenning “bedrijfsvoorraad” met het onderdeel bevoegdheid “Online Registratie Auto Demontage”, verklaart om binnen 48 uur na tenaamstelling van het betreffende kenteken op zijn naam, de registratie van demontage van het voertuig in het kentekenregister van de RDW te bewerkstelligen en deze melding nadien niet ongedaan te (laten) maken en tevens verklaart dat het demontagebedrijf zich verplicht ook het voertuig in eigen beheer te demonteren en het voertuig niet in eigendom over te dragen of te exporteren;

e-bike, e-fiets, elektrische (bak-)fiets:

fiets met trapondersteuning, voorzien van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 1 kW waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en ten slotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/h bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen;

fietstegoed:

een tegoedbon die recht geeft op korting op de aanschaf van een (nieuwe of gebruikte) fiets, (nieuwe of gebruikte) elektrische (bak-) fiets, (nieuwe of gebruikte) speed pedelec of (nieuwe of gebruikte) elektrisch aangedreven brom- of snorfiets, dit alles inclusief accessoires;

leverancier:

in de Kamer van Koophandel geregistreerde detailhandelaar in (elektrische) fietsen, speed pedelecs en of elektrische brom- of snorfietsen die met de gemeente Den Haag een contract heeft gesloten;

Ooievaarspas:

pas uitgegeven door het college op aanvraag;

OV-tegoed:

een chipkaart met daarop een tegoed voor het gebruik van openbaar vervoer, deelauto’s en OV-fiets;

personenauto:

voor het vervoer van personen ontworpen en gebouwd motorvoertuig met tenminste vier wielen met de voertuigclassificatie M1 zoals bedoeld in de richtlijn 2007/46/EG van het Europees parlement en de raad en ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend;

snorfiets:

bromfiets die blijkens het kentekenregister van de RDW is geconstrueerd voor een maximumsnelheid die niet meer bedraagt dan 25 km per uur;

speed pedelec:

fiets met een snor- of bromfiets kentekenregistratie, een elektrische trapondersteuning en een maximale snelheid van 45 km/h, met de voertuigclassificatie L1e B zoals bedoeld in de verordening 168/2013 van het Europees parlement en de raad.

Artikel 1:2 Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 2:1 bedoelde activiteit.

Hoofdstuk 2 De activiteit en de doelgroep

Artikel 2:1 Activiteit

  • 1.

    Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor de demontage van een blijkens de gegevens in het kentekenregister van het RDW, diesel aangedreven personenauto of bestelauto of voor de demontage van een bromfiets of snorfiets met een verbrandingsmotor.

  • 2.

    Het doel dat met de verstrekte subsidie wordt nagestreefd is om zoveel mogelijk voertuigen met een verbrandingsmotor van de weg te halen en mensen kennis te laten maken met duurzame vervoerswijzen.

  • 3.

    De koppeling met het na te streven achterliggende maatschappelijke doel is het verbeteren van de luchtkwaliteit.

  • 4.

    Het vervoersmiddel als bedoeld in het eerste lid moet, blijkens de gegevens in het kentekenregister van het RDW, voor 10 oktober 2019 op naam van de aanvrager zijn gesteld.

  • 5.

    Het vervoersmiddel als bedoeld in het eerste lid mag niet, blijkens de gegevens in het kentekenregister van het RDW, voor 1 februari 2020 zijn gedemonteerd.

Artikel 2:2 Doelgroep

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan:

  • a.

    een natuurlijk persoon die sinds 10 oktober 2019 staat ingeschreven in de basisregistratie personen van de gemeente Den Haag;

  • b.

    een rechtspersoon die volgens de gegevens van de Kamer van Koophandel sinds 10 oktober 2019 is gevestigd in de gemeente Den Haag.

Hoofdstuk 3 De subsidie

Artikel 3:1 Hoogte van de subsidie

  • 1.

    De subsidie bedraagt:

    a. € 1.000,- (inclusief BTW) in de vorm van een fietstegoed of OV-tegoed in het geval van de demontage van een diesel aangedreven personenauto of diesel aangedreven bestelauto;

    b. € 750,- (inclusief BTW) in de vorm van een fietstegoed of OV-tegoed in het geval van de demontage van een bromfiets of snorfiets met een verbrandingsmotor, voor inwoners van Den Haag vanaf 16 jaar met een geldige Ooievaarspas;

    c. € 400,- (inclusief BTW) in de vorm van een fietstegoed of OV-tegoed in het geval van de demontage van een bromfiets of snorfiets met een verbrandingsmotor.

  • 2.

    De subsidie bedraagt maximaal de aanschafprijs van het vervoermiddel, indien de aanschafprijs van een (e-)fiets, e-bromfiets, e-snorfiets of speed pedelec (inclusief accessoires), lager ligt dan de hoogte van het fietstegoed.

  • 3.

    Er wordt per aanvrager maximaal één maal subsidie verstrekt op grond van deze subsidieregeling.

Artikel 3:2 Overige bepalingen fietstegoed

  • 1.

    Het fietstegoed kan alleen worden besteed bij leveranciers die met de gemeente Den Haag ter uitvoering van deze regeling een contract hebben afgesloten.

  • 2.

    Het fietstegoed vervalt 3 maanden na de verstrekking ervan.

Artikel 3:3 Overige bepalingen OV-tegoed

  • 1.

    Het (resterende) OV-tegoed vervalt, 2 jaar (24 maanden) na verstrekking van de OV-chipkaart.

  • 2.

    Het OV-tegoed bestaat uit:

    a. een “HTM-only” abonnement; of

    b. een mobiliteitskaart van de Mobiliteitsfabriek voor al het openbaar vervoer in Nederland, voor het gebruik van de OV-fiets en voor het gebruik van autodelen (GreenWheels).

Hoofdstuk 4 Subsidieplafond en verdeling

Artikel 4:1 Subsidieplafond

  • 1.

    Voor subsidievaststelling op grond van deze regeling geldt voor de periode van 1 februari 2020 tot en met 31 december 2020 een subsidieplafond van € 1.000.000,-.

  • 2.

    Het college kan de hoogte van het subsidieplafond binnen de in het eerste lid genoemde periode wijzigen.

Artikel 4:2 Wijze van verdeling

  • 1.

    Honorering van aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, geschiedt in volgorde van indiening bij het college, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 2.

    Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de aanvraag de datum waarop de aanvraag is aangevuld.

  • 3.

    Indien het college op de dag dat het subsidieplafond wordt bereikt, meer dan één aanvraag ontvangen, stellen zij de onderlinge rangschikking van die aanvragen vast door middel van loting.

Hoofdstuk 5 Besluitvorming subsidie

Artikel 5:1 Aanvraag subsidie

  • 1.

    De subsidieaanvraag wordt binnen 2 maanden na afgifte van de demontageverklaring via een door de gemeente beschikbaar gesteld aanvraagformulier, ingediend.

  • 2.

    In afwijking van de op grond van artikel 8, tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014 over te leggen gegevens, legt de aanvrager de volgende gegevens over:

    a. een demontageverklaring;

    b. een kopie van een recente inschrijving Kamer van Koophandel voor zover de aanvraag wordt ingediend door een rechtspersoon; en

    c. een de-minimisverklaring voor zover de aanvraag wordt ingediend door een rechtspersoon.

Artikel 5:2 Beslistermijn subsidievaststelling

In afwijking van artikel 10, tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014, beslist het college binnen vier weken nadat de volledige subsidieaanvraag is ingediend.

Artikel 5:3 Aanvullende weigeringsgronden

Onverminderd de artikelen 4:25, tweede lid en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 11, eerste en tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014 wordt de subsidie geweigerd als:

  • a.

    het kentekenbewijs voor het te demonteren voertuig ingevolge artikel 60, eerste lid, onder b of c, van de Wegenverkeerswet 1994 is ingevorderd;

  • b.

    het te demonteren voertuig is opgenomen in een bedrijfsvoorraad van een bedrijf dat beschikt over de RDW erkenning “bedrijfsvoorraad”.

Artikel 5:4 Uitbetaling of verstrekking subsidie

Samen met het besluit om subsidievaststelling wordt de subsidie – middels een tenaamgesteld fietstegoed of OV- tegoed - ter beschikking gesteld.

Hoofdstuk 6. Slotbepaling

Artikel 6:1 Slotbepaling

  • 1.

    Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van 1 februari 2020.

  • 2.

    Deze subsidieregeling vervalt op 1 januari 2021.

  • 3.

    Op aanvragen die vóór 1 januari 2021 zijn ingediend, blijft deze regeling van toepassing.

  • 4.

    Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling demontage dieselvoertuigen, bromfietsen en snorfietsen Den Haag 2020;

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 2:2

Om te garanderen dat het om Haagse inwoners en gebruikers gaat, moet de aanvrager uiterlijk op 10 oktober 2019 ingeschreven staan in de basisregistratie personen van de gemeente Den Haag.

Voor rechtspersonen (bedrijven en organisaties) geldt dat zij sinds 10 oktober 2019 in Den Haag gevestigd moeten zijn. Als de aanvrager een rechtspersoon is, dient deze dit te bewijzen met een afschrift van de inschrijving Kamer van Koophandel.

Het gesloopte voertuig moet voor 10 oktober 2019 op naam zijn gesteld van de aanvrager. Het kentekenbewijs voor het te demonteren voertuig mag niet ongeldig zijn verklaard of zijn ingevorderd. Het gaat hier om zogenaamde WOK-voertuigen. WOK betekent Wachten Op Keuring en geldt bijvoorbeeld voor een auto waarvan het kenteken na een zware aanrijding is ingenomen.

Subsidie wordt onder andere geweigerd voor voertuigen die in de bedrijfsvoorraad van een autobedrijf zijn opgenomen. Dit om te voorkomen dat autobedrijven via deze regeling van hun niet verkoopbare voorraad af komen.

Artikel 3:3

Indien de subsidie wordt gebruikt voor een OV-tegoed kan de aanvrager kiezen uit:

  • a.

    een HTM-only abonnement (OV-tegoed). Een subsidie van € 1.000,- (voor dieselauto’s) geeft recht op een jaar (12 maanden) gratis reizen met de HTM. Een subsidie van €750,- (voor demontage van een brom- /snorfiets waarbij de eigenaar vanaf 16 jaar beschikt over een Ooievaarspas) geeft bij de HTM recht op 8 maanden gratis reizen. Een subsidie van € 400,- (voor brom-/snorfietsen ) geeft bij de HTM recht op 4 maanden gratis reizen met de HTM. Voor andere OV-aanbieders zoals NS of Connexxion, is dit tegoed niet geldig!

  • b.

    Een mobiliteitsabonnement (OV-tegoed) van de Mobiliteitsfabriek. Bij de Mobiliteitsfabriek levert bij een subsidie van € 1.000,- een tegoed op van € 1.000,-. voor al het Openbaar Vervoer in Nederland, voor het gebruik van de OV-fiets en voor het gebruik van autodelen (GreenWheels). Een subsidie van € 400,- en respectievelijk €750,- levert een tegoed op van € 400,- en respectievelijk €750,-. voor het Openbaar Vervoer in Nederland, voor het gebruik van de OV-fiets en voor het gebruik van autodelen (GreenWheels). Dit tegoed bij de Mobiliteitsfabriek is 2 jaar (24 maanden) geldig of totdat het tegoed verbruikt is. Het eventueel resterende tegoed vervalt na 2 jaar aan de gemeente Den Haag.

Artikel 5:1

Een aanvrager moet een door de gemeente beschikbaar gesteld aanvraagformulier indienen na demontage. Aanvrager dient een kopie van een geldige demontageverklaring (vernietigingsbewijs) te overleggen. Het demontagebedrijf verstrekt deze demontageverklaring. Alleen (auto)demontagebedrijven met een RDW-erkenning “bedrijfsvoorraad” met het onderdeel bevoegdheid “Online Registratie Auto Demontage”, mogen een geldige demontageverklaring afgeven.

Dit geldt ook voor bromfietsen/snorfietsen. Dat betekent dat een aanvrager die zijn/haar bromfiets laat demonteren, dit bij een demontagebedrijf moet doen, dat een demontageverklaring afgeeft. Een vrijwaringsbewijs wordt niet als een demontageverklaring beschouwd.

Bij de subsidieaanvraag moet het voertuig al gedemonteerd zijn. Subsidie wordt alleen verstrekt voor voertuigen die vóór 10 oktober 2019 zijn tenaamgesteld op naam van de aanvrager en de subsidie wordt alleen verstrekt voor voertuigen die ná 1 februari 2020 zijn gesloopt.

Een aanvraag wordt pas in behandeling genomen als alle vragen in het aanvraagformulier zijn beantwoord, de eventuele bijlagen zijn bijgeleverd en het formulier ondertekend is ingediend bij de gemeente. Het is dus in het belang van de aanvrager om in één keer een complete aanvraag in te dienen. Alleen complete aanvragen tellen immers mee in de volgorde van behandeling en beschikbaar budget.

Artikel 5:2

Binnen maximaal 4 weken na de aanvraag wordt een besluit genomen. Als het besluit positief uitvalt is als bijlage bij het besluit een tegoedbon voor een fiets bijgevoegd. Als een aanvrager gekozen heeft voor een OV-tegoed, dan neemt de OV-aanbieder contact op met de aanvrager. De aanvrager krijgt binnen 4 weken bericht. Na verlening van de subsidie kan deze keuze niet meer gewijzigd worden.

Geen hardheidsclausule

De Subsidieregeling bevat een aantal voorwaarden waaraan de aanvrager zich moet houden. In het kader van de eenduidige uitvoering van en de eenvoudige controle op de Subsidieregeling hechten wij eraan om aan de bepalingen in de regeling vast te houden. Wij hebben deze Subsidieregeling ontworpen om te stimuleren dat zo veel mogelijk inwoners van Den Haag overstappen op een schoner alternatief voor vervuilende dieselvoertuigen, bromfietsen en snorfietsen. Om de regeling mogelijk te maken is een budget bepaald om deze te kunnen uitvoeren. Daarbij is het de bedoeling dat het beschikbare budget zoveel mogelijk wordt besteed aan subsidiering van aanvragers. Om te voorkomen dat budget wegvloeit naar uitvoeringskosten van de Subsidieregeling, is met opzet in de Subsidieregeling op strikte wijze vastgesteld op welke manier toetsing van de aanvragen en vaststelling van de subsidie plaatsvindt. Die striktheid dient daarom het doel van de Subsidieregeling, namelijk dat het beschikbare budget voor de uitvoering van de Subsidieregeling, zoveel mogelijk feitelijk wordt besteed voor het demonteren van vervuilende dieselvoertuigen, bromfietsen en snorfietsen. Op basis van deze overwegingen hebben wij er expliciet voor gekozen geen hardheidsclausule op te nemen in de onderhavige Subsidieregeling.

Den Haag, 4 februari 2020

Het college van burgemeester,

de wnd. secretaris,

Dineke ten Hoorn Boer

de wnd. burgemeester,

Johan Remkes

Ondertekening