Regeling vervallen per 01-07-2021

Beleidsregel ontheffingverlening milieuzone vrachtverkeer Den Haag 2020

Geldend van 30-10-2020 t/m 30-06-2021

Intitulé

Beleidsregel ontheffingverlening milieuzone vrachtverkeer Den Haag 2020

Toelichting

Bij besluit van 1 april 2008 hebben wij een milieuzone ingesteld voor de binnenstad van de gemeente Den Haag. De milieuzone wordt aangeduid door middel van verkeersborden conform model C22a van Bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990).

In november 2019 heeft het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) een besluit gepubliceerd over de harmonisatie van milieuzones in Nederland. Met dit besluit geeft het Rijk eenduidige regelgeving voor milieuzones ten einde gemeenten de mogelijkheid te geven op eenduidige wijze te werken aan schonere lucht. Met deze landelijke regelgeving weten voertuigbezitters en ondernemers waar zij aan toe zijn en wordt voorkomen dat er in Nederland een te grote diversiteit ontstaat aan regels ten aanzien van milieuzones. Het besluit is opgesteld in overleg met onder andere gemeenten en belangenorganisaties van ondernemers. Het beleid van de gemeente Den Haag is conform deze landelijke regels.

Om hier uitvoering aan te geven is op 9 september 2020 een hernieuwd verkeersbesluit genomen op basis waarvan vrachtverkeer met een emissieklasse 3, of lager niet in het centrum van Den Haag mag rijden.

Op grond van artikel 87 juncto artikel 62 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 zijn wij bevoegd ontheffing te verlenen van de geslotenverklaring van het verkeersbord C22a. De criteria die wij daarbij hanteren, zijn uitgewerkt in het “Ontheffingenbeleid Milieuzone vrachtverkeer Den Haag 2020” zoals vastgesteld op 14 januari 2020. Als gevolg van de landelijke regels zijn bepaalde soorten dieselvrachtauto’s van de geslotenverklaring milieuzone vrijgesteld. Het bestaande systeem van ontheffingen dat onder het Convenant stimulering schone vrachtauto’s en milieuzonering gold, is daarmee grotendeels vervangen door een vrijstelling. Doordat wordt gewerkt met vrijstellingen, is het aanvragen van een aantal ontheffingen niet langer nodig.

Met deze beleidsregel wordt het Haagse ontheffingenbeleid in overeenstemming gebracht met de landelijke regels en wordt rekening gehouden met deze vrijstellingen. Deze beleidsregel heeft verder niet ter inzage gelegen, omdat er door de harmonisatie inhoudelijk weinig is veranderd aan de huidige milieuzone voor vrachtverkeer in het centrum van Den Haag.

Besluitvorming

Het college van burgemeester en wethouders van Den Haag,

gelet op:

  • -

    de artikelen 62 en 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • -

    artikel 4:81 e.v. van de Algemene wet bestuursrecht;

besluit vast te stellen de volgende Beleidsregel ontheffingverlening milieuzone vrachtverkeer Den Haag 2020:

Artikel 1

In deze beleidsregel wordt verstaan onder:

datum van eerste toelating:

de datum waarop een voertuig in gebruik is genomen zoals vermeld in het kentekenregister van de RDW (voorheen de ‘Rijksdienst voor het Wegverkeer’);

kermis- en circusvrachtauto:

vrachtauto die feitelijk gebruikt wordt als kermis- en circusvoertuig als bedoeld in artikel 1.1 van de Regeling voertuigen en in het kentekenregister aangeduid als kermis- en circusvoertuig;

milieuzone:

ruimtelijk begrensd gebied dat is gelegen binnen het binnenstedelijk gebied van een gemeente, waar om reden van leefbaarheid, in het bijzonder milieuhinder met betrekking tot lucht en geluid, een selectief toelatingsbeleid voor voertuigen wordt gehanteerd in relatie tot de door die voertuigen veroorzaakte milieuhinder;

trekker met 4 of meer assen:

vrachtauto voor exceptioneel transport die oplegger trekker is als bedoeld in artikel 1.1 van de Regeling voertuigen en die beschikt over 4 assen of meer;

verhuisauto:

vrachtauto die gebruikt wordt door een verhuisonderneming en bestemd is voor het vervoeren van inboedels;

vrachtauto voor exceptioneel transport:

vrachtauto voor exceptioneel transport zoals omschreven in de landelijke harmonisatieregeling;

vrachtauto:

voertuig, aangedreven door een compressiemotor, die niet is ingericht voor het vervoer van personen, waarvan de toegestane maximum massa meer bedraagt dan 3500 kg.

Artikel 2

In de milieuzone worden vanaf 30 oktober 2020 geen vrachtauto’s toegelaten die niet voldoen aan de eisen, genoemd in artikel 86d van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, met uitzondering van:

  • a.

    kermis- en circusvrachtauto’s, trekkers met 4 of meer assen, verhuisauto’s en vrachtauto’s met een laadkraan met een hefvermogen van 35 tonmeter of meer, en met een datum van eerste toelating van twaalf jaar of jonger.

  • b.

    Voor de onder a genoemde vrachtauto’s geldt dat zij vanaf 29 oktober 2020 in de milieuzone worden toegelaten, met dien verstande dat geen ontheffing wordt verleend voor de periode na het verstrijken van 13 jaar na de datum van eerste toelating.

Artikel 3

Voor vrachtauto’s die zijn opgenomen in het kentekenregister van de RDW en die voldoen aan het bepaalde in artikel 2, onderdeel a, wordt ontheffing verleend, met dien verstande dat geen ontheffing wordt verleend voor de periode nadat het voertuig 13 jaar oud is geworden, te rekenen vanaf de datum van eerste toelating.

Artikel 4

  • 1.

    Vrachtauto’s die niet aan de in artikel 2 opgenomen criteria voldoen, kunnen op aanvraag in aanmerking komen voor een incidentele dagontheffing.

  • 2.

    Voor vrachtauto’s voor exceptioneel transport en met een datum van eerste toelating van twaalf jaar of jonger zal deze dagontheffing standaard worden verleend, mits bij de aanvraag om ontheffing een bewijsstuk van de ontheffing van de RDW voor exceptioneel transport gevoegd is.

Artikel 5

Dagontheffingen beslaan een periode van één kalenderdag, die begint om 00.00 uur en eindigt om 06.00 uur de volgende dag (30 uur). Iedere kentekenhouder van een vrachtauto komt in aanmerking voor maximaal 12 dagontheffingen per vrachtauto per jaar.

Artikel 6

  • 1.

    Langdurige ontheffingen beslaan een periode van maximaal één jaar. Een langdurige ontheffing kan alleen worden verkregen als de kentekenhouder van een vrachtauto aantoont dat specifieke omstandigheden dit noodzakelijk maken. Het college verleent een langdurige ontheffing alleen bij uitzondering.

  • 2.

    Bij de afweging tot het verlenen van een dergelijke langdurige ontheffing weegt het college in ieder geval de navolgende belangen:

    a. de noodzaak voor de ondernemer om met het betreffende voertuig in de zone te moeten zijn;

    b. de voorhanden zijnde alternatieven;

    c. de financiële mogelijkheden van de ondernemer;

    d. de te verwachten duur en frequentie van het binnentreden van de milieuzone, zoals niet-frequent gebruikte niet-commerciële voertuigen;

    e. ondernemers die financieel geen mogelijkheden hebben om aan de vereisten van de milieuzone te voldoen en (andere) schrijnende gevallen;

    f. vrachtauto’s die vervangen worden door een nieuwe vrachtauto die wel aan de toegangseisen voldoet, maar nog niet geleverd is. Daartoe dient een bewijs van aankoop van de verkoper te worden overlegd. De termijn waarbinnen geleverd gaat worden mag maximaal één jaar beslaan of zoveel korter als de levertijd is.

  • 3.

    Het college beschikt op een verzoek om een langdurige ontheffing binnen 15 werkdagen na inlevering van alle gevraagde bescheiden.

Artikel 7

Een door het college afgegeven ontheffing krachtens welke het is toegestaan om met een vrachtauto de milieuzone binnen te rijden, bevat in elk geval de volgende gegevens:

  • a. de periode en de tijdvakken waarvoor de ontheffing geldig is;

  • b. het kenteken of de overige kenmerken van de vrachtauto waarvoor de ontheffing is verleend; en

  • c. eventuele aanvullende voorwaarden gericht op beperking van de milieubelasting binnen de milieuzone.

Artikel 8

De ontheffing geldt alleen ten aanzien van verkeersbord C22a van Bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) dat ziet op het instellen van de milieuzone.

Artikel 9

Reeds verleende ontheffingen op grond van het Gemeentelijk ontheffingenbeleid milieuzone vrachtverkeer Den Haag (RIS304300), gepubliceerd in het Gemeenteblad nr. 2020, 13008 op 17 januari 2020, blijven geldig, totdat de in de ontheffing opgenomen geldigheidsduur is verstreken.

Artikel 10

Het eerdere Gemeentelijk ontheffingenbeleid milieuzone vrachtverkeer Den Haag wordt ingetrokken, op de dag dat deze beleidsregel in werking treedt.

Artikel 11

Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van 30 oktober 2020.

Artikel 12

Deze beleidsregel kan worden aangehaald als: Beleidsregel ontheffingverlening milieuzone vrachtverkeer Den Haag 2020.

Den Haag, 13 oktober 2020

Het college van burgemeester en wethouders,

de secretaris,

Ilma Merx

de burgemeester,

Jan van Zanen