Regeling vervallen per 31-03-2022

Subsidieregeling tweetakt brombakfietsen Den Haag 2021

Geldend van 01-04-2021 t/m 30-03-2022

Intitulé

Subsidieregeling tweetakt brombakfietsen Den Haag 2021

Toelichting

In het coalitieakkoord 2019-2022 ‘Samen voor de stad’ is opgenomen dat het verbeteren van de luchtkwaliteit een prioriteit blijft. Om dit doel te realiseren zijn meerdere maatregelen nodig. Het invoeren van een milieuzone voor tweetakt brom- en snorfietsen is een uitwerking hiervan. Met name tweetakt bromfietsen zijn zeer vervuilend en hebben een grote invloed op de gezondheid van inwoners en bezoekers van de stad. Niet alle voertuigen kunnen echter makkelijk worden vervangen door een schoner voertuig of een andere manier van vervoer. Dat geldt met name voor brombakfietsen die worden gebruikt voor transportdoeleinden. Het ombouwen van zo’n voertuig naar viertakt, of nog beter elektrisch, is dan een goede optie.

Met de motie: “Help ondernemers hun driewielvoertuig met tweetaktmotor om te bouwen” (RIS307392) heeft de raad de wens aangegeven om Haagse ondernemers te ondersteunen bij het ombouwen van hun tweetakt voertuig. Met deze subsidieregeling beoogt de gemeente daar uitvoering aan te geven door een subsidie beschikbaar te stellen voor de ombouw van tweetakt brombakfietsen naar een voertuig dat wel in de milieuzone mag rijden. Dit draagt bij aan schonere lucht in de stad.

Besluitvorming

Het college van burgemeester en wethouders van Den Haag,

gelet op

  • -

    artikel 5 van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2020,

besluit:

vast te stellen de Subsidieregeling tweetakt brombakfietsen Den Haag 2021:

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1:1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

ASV:

Algemene subsidieverordening Den Haag 2020;

brombakfiets:

voertuig met verbrandingsmotor van de voertuigcategorie L met de voertuigclassificatie L2e (bromfiets met drie wielen), niet zijnde een gehandicaptenvoertuig of een motorrijtuig met beperkte snelheid;

college:

het college van burgemeester en wethouders van Den Haag;

tweetakt aandrijving:

een verbrandingsmotor die functioneert zonder aparte oliesmering waarbij er olie in de benzine moet worden gemengd die wordt verbrand en uitgestoten;

viertakt aandrijving:

een verbrandingsmotor waarbij de olie via een gesloten systeem in de motor circuleert en niet wordt verbrand en uitgestoten;

elektrische aandrijving:

een motor die volledig elektrisch wordt aangedreven.

Artikel 1:2 Toepassingsbereik

Deze subsidieregeling is van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 1:4 bedoelde activiteiten.

Artikel 1:3 Doel van de subsidie

  • 1.

    Het doel van de subsidieregeling is om Haagse ondernemers te steunen met de overgang naar duurzame mobiliteit en het gebruik van schonere voertuigen.

  • 2.

    Het achterliggende maatschappelijke doel is het verbeteren van de luchtkwaliteit in Den Haag.

Artikel 1:4 Activiteiten

  • 1.

    Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor het vervangen van de aandrijving van een bestaande tweetakt brombakfiets door een viertakt aandrijving of een elektrische aandrijving.

  • 2.

    Het vervoersmiddel als bedoeld in het eerste lid moet, blijkens de gegevens in het kentekenregister van het RDW, vóór 27 februari 2020 op naam van de aanvrager zijn gesteld.

Artikel 1:5 Doelgroep

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan rechtspersonen en natuurlijke personen die zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en volgens de gegevens van de Kamer van Koophandel minimaal sinds 27 februari 2020 gevestigd zijn in de gemeente Den Haag.

Artikel 1:6 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    De subsidie heeft uitsluitend betrekking op de redelijkerwijs gemaakte kosten die naar het oordeel van het college direct zijn verbonden met en noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de activiteit als bedoel in artikel 1:4.

  • 2.

    Voor subsidie in aanmerking komen de kosten voor het demonteren van de bestaande aandrijving en het leveren en monteren van de nieuwe aandrijving van het voertuig.

Artikel 1:7 Hoogte van de subsidie

  • 1.

    De subsidie bedraagt maximaal € 1.000,- per aanvraag voor het vervangen van een tweetakt aandrijving van een brombakfiets met driewielen door een viertakt aandrijving of een elektrische aandrijving, met een maximum van 100% van de totale kosten.

  • 2.

    In aanvulling op het eerste lid wordt per aanvrager maximaal voor 4 voertuigen subsidie verstrekt.

Artikel 1:8 Subsidieplafond

  • 1.

    Voor subsidieverlening op grond van deze regeling geldt voor de periode vanaf 1 april 2021 tot en met 31 maart 2022 een subsidieplafond van € 20.000,-.

  • 2.

    Het college kan de hoogte van het subsidieplafond binnen de in het eerste lid genoemde periode wijzigen.

Artikel 1:9 Wijze van verdeling

  • 1.

    Honorering van aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, geschiedt in volgorde van indiening bij het college, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 2.

    Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de aanvraag de datum waarop de aanvraag is aangevuld.

  • 3.

    Indien het college op de dag dat het subsidieplafond wordt bereikt, meer dan één aanvraag ontvangen, stellen zij de onderlinge rangschikking van die aanvragen vast door middel van loting.

Hoofdstuk 2 Aanvraag subsidie en termijnen

Artikel 2:1 Aanvraag subsidie

  • 1.

    Onverminderd artikel 8, tweede en derde lid, van de ASV legt de aanvrager de volgende gegevens over:

    a. een kopie van een recent bankafschrift op naam van de aanvrager;

    b. een kopie van het kentekenbewijs van het voertuig waarvan de aandrijving wordt vervangen;

    c. een kopie inschrijving Kamer van Koophandel;

    d. een door een leverancier getekende offerte waaruit duidelijk blijkt wat de kosten zijn voor de vervanging van de tweetakt aandrijving van het voertuig door een viertakt aandrijving of een elektrische aandrijving.

  • 2.

    Het college weigert een aanvraag voor subsidie indien de activiteiten, waarvoor subsidie wordt aangevraagd, op het moment van de aanvraag al hebben plaatsgevonden.

  • 3.

    De aanvrager maakt voor de aanvraag gebruik van het door de gemeente voor deze regeling beschikbaar gesteld digitaal aanvraagformulier.

Artikel 2:2 Beslistermijn

In afwijking van artikel 10, tweede lid, van de ASV, beslist het college binnen zes weken nadat de volledige subsidieaanvraag is ingediend.

Hoofdstuk 3Verplichtingen en betalingen

Artikel 3:1Bevoorschotting

Bevoorschotting vindt plaats op de volgende wijze: 90% van de verleende subsidie in één keer.

Hoofdstuk 4 Eindverantwoording en vaststelling na verlening vooraf

Artikel 4:1Indieningstermijn aanvraag tot vaststelling

  • 1.

    In afwijking van artikel 17, eerste lid, van de ASV dient de subsidieontvanger de aanvraag tot vaststelling in uiterlijk zes maanden na dagtekening van de beschikking tot subsidieverlening.

  • 2.

    De aanvraag tot subsidievaststelling wordt ingediend met een door het college voor deze aanvraag tot vaststelling vastgesteld digitaal aanvraagformulier.

Artikel 4:2Wijze van verantwoorden

De aanvraag tot vaststelling bevat in ieder geval één of meerdere facturen waaruit de totale kosten blijken van de gesubsidieerde activiteit, alsmede een betalingsbewijs op naam van de aanvrager van de factuur of facturen.

Artikel 4:3Termijn vaststelling subsidie

Het college stelt in afwijking van artikel 20, eerste lid, van de ASV de subsidie vast binnen 6 weken na ontvangst van de volledige aanvraag tot vaststelling.

Hoofdstuk 5. Overige bepalingen

Artikel 5:1 Hardheidsclausule

Het college kan een of meer artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing ervan gelet op het belang van het doel van deze regeling leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 5:2 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 april 2021.

  • 2.

    Deze subsidieregeling vervalt op 31 maart 2022.

Artikel 5:3Citeertitel

Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling brombakfietsen Den Haag 2021.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1:4

Alleen het ombouwen van voertuigen die op naam stonden van de aanvrager vóór publicatie van het concept Verkeersbesluit milieuzone brom- en snorfiets Den Haag 2020 (RIS 304614) komen in aanmerking voor deze regeling.

Artikel 1:5

Om te garanderen dat het om Haagse ondernemers gaat, moet de aanvrager uiterlijk op 27 februari 2020 staan ingeschreven of zijn gevestigd in Den Haag. Dit is de datum van publicatie van het concept Verkeersbesluit milieuzone brom- en snorfietsen Den Haag 2020 (RIS304614).

Artikel 2:1

Subsidie wordt uitsluitend verleend voor voertuigen waarvan de aandrijving is vervangen ná inwerkingtreding van deze subsidieregeling.

Artikel 4.1

Na de subsidieverlening heeft de aanvrager zes maanden de tijd om de aandrijving van het voertuig te vervangen en vaststelling van de subsidie aan te vragen.

Den Haag, 9 maart 2021

Het college van burgemeester en wethouders,

de secretaris,

Ilma Merx

de burgemeester,

Jan van Zanen

Ondertekening