Regeling vervallen per 03-02-2021

Besluit Jeugdhulp gemeente ’s-Hertogenbosch 2019

Geldend van 01-01-2019 t/m 02-02-2021

Intitulé

Besluit Jeugdhulp gemeente ’s-Hertogenbosch 2019

Het college van burgemeester en wethouders,

In zijn vergadering van 6 november 2018,

Gezien het voorstel met reg.nr. 8258630

Gelet op de artikelen 3, tweede en derde lid,

11, derde t/m achtste lid

15, vierde lid

van de Verordening Jeugdhulp gemeente 's-Hertogenbosch 2015

besluit vast te stellen het

Besluit Jeugdhulp gemeente ’s-Hertogenbosch 2019

Artikel 1 Vormen van Jeugdhulp

1 . Categorieën Jeugdhulp

Jeugdhulp wordt toegekend op basis van de volgende indeling in hoofd- en subcategorieën.

Jeugdhulp zonder verblijf

Jeugdhulp met verblijf

Ambulante jeugdhulp op locatie van de aanbieder

Pleegzorg

Daghulp op locatie van de aanbieder

Verblijf licht/gezinsgericht (logeren/kortdurend verblijf en gezinshuizen)

Jeugdhulp in het netwerk van de jeugdige

Jeugdzorg Plus (gesloten plaatsing)

Persoonlijke verzorging

Verblijf zwaar/residentieel

Het college kan bij uitzondering een vorm van jeugdhulp beschikken die afwijkt van deze indeling in hoofd- en subcategorieën. Het gaat dan om een maatwerkoplossing waarin niet op andere wijze kan worden voorzien.

De Jeugdhulpaanbieder komt alleen in aanmerking voor financiering indien de hulpvrager verwezen is door

  • 1.

    het Sociaal Wijkteam (SWT);

  • 2.

    de huisarts, jeugdarts of medisch specialist (o.a. de kinderarts);

  • 3.

    de Gecertificeerde Instelling;

  • 4.

    andere, door Gemeenten aangewezen verwijzers.

Voorts zijn kinderrechters bevoegd zijn om zonder indicatiebesluit omgangsbegeleiding (een vorm van jeugdhulp zonder verblijf, ambulante jeugdhulp) in te zetten.

De Verwijzing bestaat uit een Verleningsbeschikking of een Verwijsbericht.

2. Omschrijving en prestatie-eisen

Omschrijving

Jeugdhulp zonder verblijf

De jeugdige verblijft thuis, in het eigen gezin. Of anders gezegd, de jeugdige slaapt thuis. In ieder geval formeel. Het kan zijn dat de jeugdige bij opa en oma slaapt of bij iemand anders, echter dit is dan niet formeel zo geregeld.

  • Ambulante jeugdhulp op locatie van de aanbieder

Ambulante jeugdhulp op locatie betreft ambulante hulp of groepsgesprekken op het kantoor waarbij in principe een (algemene) expertise tegelijkertijd binnen de hulpverlening wordt ingezet. Het betreft o.a. face-to-face contacten met de jeugdige en/of ouders, ook wel poliklinische contacten genoemd. Ook groepsgesprekken of SOVA trainingen vallen onder deze categorie. De gesprekken duren maximaal twee uur.

  • Daghulp op locatie van de aanbieder

Bij daghulp is een begeleider of hulpverlener minimaal een dagdeel in de nabije omgeving van de jeugdige. De hulp kan individueel plaatsvinden, maar ook in een groep. Dagbesteding en dagstructurering vallen hier ook onder. Daghulp vindt plaats op de locatie van de aanbieder. Een belangrijk kenmerk van de dagbehandeling is dat een multidisciplinair team voor de dagbehandeling wordt ingezet. Het gaat bijvoorbeeld om een combinatie van fysiotherapie, gedragstherapie en psychotherapie die tijdens de dagbehandeling wordt ingezet.

  • Jeugdhulp in het netwerk van de jeugdige

Jeugdhulp in het netwerk van de jeugdige vindt plaats bij de jeugdige thuis, op school of elders in het netwerk van de jeugdige. In ieder geval niet op locatie bij de aanbieder. De intensiteit kan variëren van een of enkele tot 24 uur per dag.

Jeugdhulp met verblijf

De jeugdige verblijft elders. Of anders gezegd, de jeugdige slaapt formeel elders, niet zijnde thuis in het eigen gezin. Dit betekent dat het hier alleen om de verblijfsvormen gaat waarbij er sprake is van een overnachting. Ook verblijf in logeerhuizen, alleen tijdens weekenden of juist door de week, vallen onder jeugdhulp met verblijf.

  • Pleegzorg

De jeugdige verblijft in een pleeggezin. Er is van pleegzorg sprake als er een pleegcontract is tussen de pleegouder(s) en een pleegzorgaanbieder. Hiervan is ook sprake in geval van vakantie-/weekendopvang indien dat onderdeel uitmaakt van het hulpaanbod.

  • Gezinsgericht

Alle vormen van verblijf die een gezinssituatie benaderen, maar geen pleegzorg zijn. Te denken valt aan gezinshuizen, logeerhuizen en zorgboerderijen waar overnacht wordt.

  • Gesloten plaatsing

De jeugdige verblijft bij een jeugdhulpaanbieder op basis van een machtiging gesloten jeugdzorg of op basis van een machtiging BOPZ (Wet Bijzondere Opname Psychiatrische Ziekenhuizen).

  • Verblijf bij een jeugdhulpaanbieder anders dan bovenstaand verblijf

De jeugdige verblijft op de accommodatie van de jeugdhulpaanbieder, veelal in een groep met andere jeugdigen. In feite betreft het alle vormen van verblijf die niet onder een van de voorgaande categorieën vallen. Hieronder vallen ook begeleid wonen en kamertraining. Deze hulpvormen vinden doorgaans plaats in een verblijf van de hulpaanbieder.

Prestatie-eisen

Ten aanzien van te leveren Jeugdhulp gelden de volgende algemene eisen:

  • Doel van de ondersteuning is het herstellen van de zelfredzaamheid en participatie, of het behoud van een zo groot mogelijke zelfredzaamheid en participatie, van de Jeugdige en zijn gezin;

  • De ondersteuning is zo kort en licht mogelijk maar zo lang en zwaar als nodig om de afgesproken doelen uit het door Hulpvrager of het Basisteam opgestelde Klantplan te bereiken;

  • De Jeugdhulp richt zich op het inschakelen van het eigen sociale netwerk en andere voorzieningen;

  • Jeugdhulpaanbieder ondersteunt de Jeugdige én zijn sociale omgeving. Dat betekent dat ondersteuning en advies aan gezins- en familieleden, school, vereniging enzovoort onderdeel uitmaakt van de Jeugdhulp wanneer dat leidt tot een grotere inzet van het sociale netwerk of meer zelfredzaamheid en participatie van de Jeugdige;

  • De Jeugdhulp wordt in samenspraak met de Ouders en, waar mogelijk, de Jeugdige ingevuld. Jeugdigen en Ouders hebben invloed op inhoud, planning en levering van de Jeugdhulp. Waar nodig wordt in de avonduren Jeugdhulp verleend;

  • De Jeugdhulp past binnen het plan van aanpak van het sociaal wijkteam. Als een gezinsregisseur is aangewezen binnen het sociaal wijkteam of bij een Jeugdhulpaanbieder die Jeugdhulp aan het gezin verleent, houdt Jeugdhulpaanbieder zich aan de afspraken met en richtlijnen van de regisseur.

Ten aanzien van specialistische Jeugd-ggz zonder verblijf gelden naast de algemene eisen de volgende eisen:

  • De landelijke Treeknormen zijn van toepassing;

  • De behandelingen zijn vastgelegd in zorgtrajecten met een gemarkeerd einde van de behandeling;

  • Jeugdhulpaanbieder heeft de inspanningsverplichting om tenminste 5% van de behandelingen blended uit te voeren (combinatie van face-to-face en e-health behandeling) en dit inzichtelijk te maken;

  • De behandeling wordt door Jeugdhulpaanbieder uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van de BIG-geregistreerde hoofdbehandelaar. Er kan sprake zijn van medebehandelaren, mits deze in de CONO beroepentabel voorkomen. Er dient sprake te zijn van multidisciplinair overleg;

  • Er is sprake van een vastgesteld Hulpverleningsplan en gebleken toestemming van de Ouders en, waar mogelijk, de Jeugdige. Er dient een 100% aanwezigheid te zijn van Hulpverleningsplannen;

Ten aanzien van de pleegzorg gelden de volgende eisen:

  • De zorg richt zich in eerste instantie op het realiseren van een veilige omgeving en een goed opvoedingsklimaat voor de Jeugdige, wanneer dat in de thuissituatie onvoldoende gegarandeerd kan worden;

  • De zorg is, waar mogelijk, gericht op een terugkeer naar het eigen gezin;

  • De zorg is gericht op het vergroten van zelfredzaamheid en maatschappelijke participatie, dan wel zoveel als mogelijk het behouden daarvan;

  • Waar mogelijk wordt het eigen sociaal netwerk van de Jeugdige betrokken, ingezet en, waar nodig, ondersteund;

  • Wanneer meerdere aanbieders zijn betrokken bij de Jeugdhulpverlening voert één van hen of het sociaal wijkteam de regie en richt de zorg zich naar de afspraken en de richtlijnen van de regisseur;

  • De Pleegzorgaanbieder faciliteert de Pleegouders maximaal en bemiddelt in de contacten met de Verwijzer, in de meeste gevallen de Gecertificeerde Instelling.

Ten aanzien van Gezinsgericht Verblijf gelden de volgende eisen:

  • De Jeugdhulp richt zich in eerste instantie op het realiseren van een veilige omgeving en een goed opvoedingsklimaat voor de Jeugdige;

  • De Jeugdhulp is zo mogelijk gericht op een terugkeer naar het eigen gezin;

  • De Jeugdhulp is gericht op het vergroten van zelfredzaamheid en maatschappelijke participatie, dan wel het zoveel mogelijk behouden daarvan;

  • Waar mogelijk wordt het eigen sociaal netwerk van de Jeugdige betrokken, ingezet en waar nodig ondersteund;

  • Wanneer meerdere Jeugdhulpaanbieders zijn betrokken en één van hen of het sociaal wijkteam de regie voert, richt de Jeugdhulp zich naar de afspraken van en de richtlijnen van de regisseur.

Ten aanzien van Met Verblijf Gesloten en Overig gelden de volgende eisen:

  • Waar mogelijk blijft de thuissituatie betrokken bij de Jeugdige en de ondersteuning;

  • In die gevallen dat de thuissituatie betrokken kan blijven organiseert de Jeugdhulpaanbieder tevens de begeleiding van de Ouders/de thuissituatie;

  • In die gevallen dat naast het verblijf overig ook deeltijdpleegzorg wordt ingezet, valt dit onder de verwijzing residentieel;

  • De Jeugdhulp richt zich in eerste instantie op het realiseren van een veilige omgeving en een goed opvoedingsklimaat voor de Jeugdige;

  • De Jeugdhulp is zo mogelijk gericht op een terugkeer naar het eigen gezin;

  • De Jeugdhulp is gericht op het vergroten van zelfredzaamheid en maatschappelijke participatie, dan wel het zoveel mogelijk behouden daarvan;

  • Waar mogelijk wordt het eigen sociaal netwerk van de Jeugdige betrokken, ingezet en, waar nodig, ondersteund;

  • Wanneer meerdere Jeugdhulpaanbieders zijn betrokken en één van hen of het sociaal wijkteam de regie voert, richt de zorg zich naar de afspraken met de Jeugdige en zijn Ouders en, waar nodig, de richtlijnen van de regisseur.

Ten aanzien van specialistische Jeugd-ggz met verblijf gelden naast de algemene eisen de volgende eisen:

  • De behandelingen zijn vastgelegd in zorgtrajecten met een gemarkeerd einde van de behandeling;

  • De behandeling wordt door Jeugdhulpaanbieder uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van de BIG-geregistreerde hoofdbehandelaar. Er kan sprake zijn van medebehandelaren, mits deze in de CONO beroepentabel voorkomen.

  • Er is sprake van een vastgesteld Hulpverleningsplan en gebleken toestemming van de Ouders en, waar mogelijk, de Jeugdige. Er dient een 100% aanwezigheid te zijn van een Hulpverlenings- of crisisplan. Er dient sprake te zijn van multidisciplinair overleg.

3. Kwaliteit

De door de gemeente te contracteren zorgaanbieders dienen te voldoen aan de in de Jeugdwet gestelde kwaliteitsvereisten (Hoofdstuk 4, paragraaf 4.1). Daarnaast dienen zij te voldoen aan de vereisten die zijn opgenomen in de met hen te sluiten deelovereenkomsten.

Artikel 2 PGB

  • 1.

    Hoogte en omvang PGB

Voor de hulpvormen persoonlijke verzorging, begeleiding individueel en begeleiding groep en kortdurend verblijf/logeren hanteert het college maximum PGB-tarieven. De tarieven zijn gebaseerd op de AWBZ-tarieven 2014, die jaarlijks worden geïndexeerd. Voor de overige jeugdhulpvormen gelden specialistische maatwerktarieven. Ook hanteert het college gedifferentieerde tarieven bij de toekenning van PGB’s en maakt daarbij onderscheid tussen formele hulp en informele hulp:

  • a.

    Formele hulp geleverd door een zorgorganisatie met medewerkers in loondienst met de voor de sector toepasselijke cao (veelal VVT): maximum (100%) PGB-tarief.

  • b.

    Formele hulp geleverd door een zzp’er of zorgorganisatie die een lagere cao hanteert: 85% van het maximum PGB-tarief.

  • c.

    Informele hulp geleverd door het sociale netwerk: 50% van het maximum PGB-tarief, met een maximum van € 20 per uur bij begeleiding/persoonlijke verzorging/dagbesteding en maximaal € 30 per etmaal bij kortdurend verblijf.

Het gehanteerde tarief kan naar beneden bijgesteld worden als op basis van het door de jeugdige en/of zijn ouders ingediende budgetplan passende en toereikende jeugdhulp voor een lager tarief kan worden ingekocht. Het minimum tarief voor informele hulp wordt vastgesteld op het minimum uurloon, inclusief vakantiebijslag, zoals bedoeld in de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag voor een persoon van 22 jaar of ouder met een 36-urige werkweek.

Indien het vastgestelde PGB in een individueel geval onvoldoende is om de aangewezen jeugdhulp te kunnen inkopen, wordt het tarief zodanig aangepast dat de hulp hiermee bij tenminste één jeugdhulpaanbieder kan worden ingekocht.

Om de hoogte van het PGB te bepalen, stelt het college de omvang van de individuele begeleiding en persoonlijke verzorging vast in uren maar kent deze toe in klassen. De dagbesteding wordt toegekend in dagdelen en het kortdurend verblijf in etmalen. Bij overige jeugdhulpvormen wordt de omvang gebaseerd op een eenheid passend bij de jeugdhulpvorm.

2. Overige voorwaarden PGB

  • 1.

    De PGB budgethouder komt met de aanbieder een PGB zorgovereenkomst overeen (model SVB) waar ten minste afspraken in zijn opgenomen over de kwaliteit en het resultaat van de maatschappelijke ondersteuning, de inschakeling van het type hulpverlener (medewerker van cao zorgorganisatie, zzp’er/andere zorgorganisatie of sociaal netwerk) en de wijze van declareren.

  • 2.

    Toetsing over de hoogte van de gedifferentieerde tariefstelling PGB diensten vindt vervolgens door de gemeente plaats aan de hand van de PGB zorgovereenkomst.

  • 3.

    Verantwoording en uitbetaling van het persoonsgebonden budget diensten vindt plaats via de sociale verzekeringsbank (SVB).

  • 4.

    De controle richt zich alleen op de besteding van het doel van het persoonsgebonden budget. Er vindt geen controle plaats of het aantal geïndiceerde uren ook overeenstemt met het door de PGB budgethouder ingekochte zorguren.

  • 5.

    De PGB budgethouder overlegt aan de sociale verzekeringsbank de PGB-overeenkomst die met de zorgverlener is afgesloten (modelovereenkomsten SVB) en verder toont hij via nota’s aan welk budget nodig is voor de inkoop van zorgverlening, ondersteuning en overige zaken (verzekering, reiskosten, lidmaatschap Per Saldo, feestdagenuitkering) die verband houden met de diensten Jeugdwet. Het is mogelijk nota’s te overleggen van vaste maandlonen als nota’s per uur of per dag(deel).

  • 6.

    Een gedeelte van het toegekende PGB, 1,5% met een minimum van € 250,- en maximum van € 1250,- per jaar, wordt niet voorafgaand aan besteding door de sociale verzekeringsbank gecontroleerd. Dit gedeelte wordt het vrij besteedbare bedrag genoemd. Dat bedrag is bedoeld voor (kleine) uitgaven en administratieve kosten die te maken hebben met het PGB. Ook de kosten voor arbeidsbemiddeling van een bemiddelingspartij (met een Per Saldo Keurmerk), vallen hieronder. De PGB budgethouder kan het vrij besteedbare bedrag in één keer of verspreid over meerdere momenten declareren. De sociale verzekeringsbank laat aan de PGB budgethouder weten wanneer dit mogelijk is en hoe de budgethouder dit kan doen.

  • 7.

    Indien uit de gegevens van de sociale verzekeringsbank blijkt dat binnen een half jaar geen besteding heeft plaatsgevonden, vindt in overleg met de belanghebbende burger beëindiging of omzetting naar hulp in natura plaats.

  • 8.

    De gemeente controleert het gebruik van het persoonsgebonden budget per kalenderjaar. Bij onderbesteding > 25% volgt een overleg met de PGB budgethouder naar de oorzaak van de onderbesteding.

Artikel 3 Betrekken van ingezeten bij het beleid

  • 1.

    De gemeente betrekt ingezetenen bij het beleid voor Jeugdhulp op verschillende manieren (maatwerk). Afhankelijk van het onderwerp en doel wordt op basis van het gemeentelijk communicatiebeleid de best passende manier vastgesteld. Hiervoor kunnen vervolgens verschillende instrumenten worden ingezet. Te denken valt aan bijv. klankbordgroepen, burgerpanel, één-op-één gesprekken en (stads)debatten.

  • 2.

    Het college betrekt de Adviesraad Wmo en Jeugd in een zo vroeg mogelijk stadium van de beleidsvorming of het evalueren van reeds vastgesteld beleid.Afspraken tussen College en Adviesraad zijn vastgelegd in het convenant doelgroepen- / cliëntparticipatie Wmo/Jeugdwet.

  • 3.

    Afhankelijk van specifieke onderwerpen gaat het college de dialoog aan met andere groeperingen die specifieke en waardevolle kennis kunnen delen. Te denken valt aan cliëntenraden, jeugdraden en platforms van belanghebbenden. Naast groeperingen kunnen ook individuele burgers of belangenbehartigers van individuen gevraagd worden of zichzelf melden om mee te denken over te vormen beleidskaders.

Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2019.

  • 2.

    Dit besluit wordt aangehaald als Besluit Jeugdhulp gemeente ’s-Hertogenbosch 2019.

De secretaris,

mr.drs. I.A.M. Woestenberg

De burgemeester,

drs. J.M.L.N. Mikkers

Ondertekening

Bijlage 1 Bruto PGB tarieven Jeugdhulp in 2019

Onderstaande tabel geeft de maximale bruto PGB bedragen aan die de gemeente ‘s-Hertogenbosch voor jeugdhulp in 2019 verstrekt. De tabel is afgeleid van de bruto PGB bedragen die het College voor Zorgverzekeringen in 2014 voor PGB-budgethouders hanteert. Voor 2019 zijn de tarieven geïndexeerd met 5,85%

Voor de jeugdhulpvormen die hieronder niet zijn benoemd, gelden specialistische individuele maatwerktarieven. Bij deze zware vormen zoals specialistische jeugd ggz, pleegzorg en crisisverblijf zal slechts in hoge uitzondering een PGB aan de orde kunnen zijn.

Persoonlijke verzorging

Klasse

Uren per week

Maximum Pgb per jaar bij inschakeling zorgorganisatie

Maximum Pgb per week inschakeling zorgorganisatie

Korting 15% bij inschakeling andere zorgorganisatie of zzp’er

Korting 50% met een maximum van € 20,- per uur bij inschakeling sociaal netwerk

Max per week

Max per week

1

0 - 1,9 uur

€ 1.491,48

€ 28,60

€ 24,31

€ 14,30

2

2 - 3,9 uur

€ 4.473,38

€ 85,79

€ 72,93

€ 42,90

3

4 - 6,9 uur

€ 8.201,55

€ 157,29

€ 133,69

€ 78,64

4

7 - 9,9 uur

€ 12.675,98

€ 243,10

€ 206,64

€ 121,55

5

10 - 12,9 uur

€ 17.149,36

€ 328,89

€ 279,55

€ 164,44

6

13 - 15,9 uur

€ 21.623,80

€ 414,70

€ 352,50

€ 207,35

7

16 - 19,9 uur

€ 26.842,38

€ 514,79

€ 437,57

€ 257,39

8

20 - 24,9 uur

€ 33.553,51

€ 643,50

€ 546,97

€ 321,75

Begeleiding

Klasse

Uren per week

Maximum PGB per jaar bij inschakeling zorgorganisatie

Maximum PGB per week inschakeling zorgorganisatie

Korting 15% bij inschakeling andere zorgorganisatie of zzp’er

Korting 50% met een maximum van € 20,- per uur bij inschakeling sociaal netwerk

Max PGB per week

Max PGB per week

1

0 - 1,9 uur

€ 1.978

€ 37,94

€ 32,25

€ 18,97

2

2 - 3,9 uur

€ 5.936

€ 113,85

€ 96,77

€ 56,92

3

4 - 6,9 uur

€ 10.884

€ 208,73

€ 177,42

€ 104,37

4

7 - 9,9 uur

€ 16.821

€ 322,60

€ 274,21

€ 161,30

5

10 - 12,9 uur

€ 22.757

€ 436,45

€ 370,98

€ 218,22

6

13 - 15,9 uur

€ 28.694

€ 550,29

€ 467,75

€ 275,15

7

16 - 19,9 uur

€ 35.621

€ 683,14

€ 580,67

€ 341,57

8

20 - 24,9 uur

€ 44.525

€ 853,91

€ 725,82

€ 426,96

Dagbesteding

Klasse

Dagdelen per week

Maximum PGB per jaar bij inschakeling zorgorganisatie

Maximum PGB  per week

Korting 15% bij inschakeling andere zorgorganisatie of zzp’er

Korting 50% met een maximum van € 20,- per dagdeel bij inschakeling sociaal netwerk

1

1

€ 2.445

€ 46,89

€ 39,86

€ 20,00

2

2

€ 4.893

€ 93,83

€ 79,75

€ 40,00

3

3

€ 7.338

€ 140,72

€ 119,61

€ 60,00

4

4

€ 9.785

€ 187,66

€ 159,51

€ 80,00

5

5

€ 12.231

€ 234,57

€ 199,39

€ 100,00

6

6

€ 14.677

€ 281,47

€ 239,25

€ 120,00

7

7

€ 17.124

€ 328,40

€ 279,14

€ 140,00

8

8

€ 19.569

€ 375,30

€ 319,01

€ 160,00

9

9

€ 22.015

€ 422,22

€ 358,89

€ 180,00

Toeslag vervoer € 5,33 per verblijfsdag

Als uw aantal geïndiceerde uren en/of dagdelen hoger is dan hier staat, dan wordt het tarief van de hoogste klasse verhoogd met uurtarief of dagdeeltarief op jaarbasis maal aantal extra uren of dagdelen.

Kortdurend Verblijf

Dit tarief is inclusief de daghulp/-besteding die aanbieder biedt tijdens het logeeretmaal.

Maximum PGB per etmaal bij inschakeling zorgorganisatie (maximaal 3 etmalen per week)

Korting 15% bij inschakeling andere zorgorganisatie of zzp’er (maximaal 3 etmalen per week)

€ 30,- per etmaal bij inschakeling sociaal netwerk (maximaal 3 etmalen per week)

€ 220

€ 187

€ 30,00