Regeling vervallen per 01-01-2014

Verordening leges 2013

Geldend van 11-07-2013 t/m 31-12-2013

Intitulé

Verordening leges 2013

Vastgesteld door de gemeenteraad op 18 december 2012

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    "dag": de periode van 00.00 tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dagwordt aangemerkt;

  • b.

    "week": een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    "maand": het tijdvak dat loopt van dag “x” in een kalendermaand tot en met dag (“x”-1) in devolgende kalendermaand;

  • d.

    "jaar": het tijdvak dat loopt van dag “x” in een kalenderjaar tot en met dag (“x” -1) in hetvolgende kalenderjaar;

  • e.

    "kalenderjaar": de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam "leges" worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen voor een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet;een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart,dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijkekennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.Het gevorderde bedrag wordt mondeling dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke

kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges wordenbetaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan: op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan: op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

  • 1.

    Titel 1, Hoofdstuk 1 Burgerlijke Stand

  • 2.

    Titel 1, Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

  • 3.

    Titel 1, Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

  • 4.

    Titel 1, Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit Gemeentelijke basis administratie persoonsgegevens

  • 5.

    Titel 1, Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming

    Persoonsgegevens

  • 6.

    Titel 1, Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

    onderdeel 1.9.1.1 het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag;

  • 7.

    Titel 1, Hoofdstuk 16 Kansspelen;een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

  • 1. De“Verordening Leges 2012", van 13 december 2011, wordt ingetrokken met ingang vande in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten:

    • a.

      die zich voor die datum hebben voorgedaan,

    • b.

      waarop de Wet ruimtelijke ordening of Woningwet zoals deze luidden voor de inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht nog moet worden toegepast, met dien verstande dat de van toepassing zijnde tarieven worden verhoogd met 5,25% waarbij de uitkomst rekenkundig wordt afgerond op twee decimalen. Deze percentages zijn gebaseerd op de compensatie voor kostenontwikkeling zoals opgenomen in de gemeentebegrotingen van respectievelijk 2011, 2012 en 2013.

  • 2. Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges in die periode plaatsvindt.

Artikel 13 Inwerking en citeertitel

  • 1. Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2013.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2013.

  • 3. Deze verordening kan worden aangehaald als 'Verordening Leges 2013'

Bijlage verordening leges 2013 - Toelichting tarieventabel

Algemeen

De legesverordening is zover mogelijk gebaseerd op de modelverordening van de VNG. Deze modelverordening is sinds de invoering van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (wabo) vanaf 1 oktober 2010 verdeeld in drie titels. Titel 1 Algemene dienstverlening, Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning en Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn. Titel 2 en 3 zijn extra toegevoegd . Voor zover er niets is aangegeven, zijn de tarieven van 2013 verhoogd met het percentage van de kostenontwikkeling dit is 1,5%.

De belangrijkste ontwikkelingen worden in het vervolg toegelicht.

 

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

In titel 1, hoofdstuk 1 burgerlijke stand is het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het aanwijzen van een éénmalige trouwlocatie eruit gehaald.

 

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

De bedragen bij dit hoofdstuk zijn landelijke bedragen daar kunnen wij als gemeente niets in veranderen met uitzondering van het tarief vermeld bij paragraaf 1.2.1.5.

De mogelijkheid om kinderen in het paspoort bij te schrijven is vervallen per 26 juni 2012. Vanaf die datum moeten kinderen die meereizen naar het buitenland een eigen reisdocument hebben.

 

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

De bedragen bij dit hoofdstuk zijn landelijke bedragen daar kunnen wij als gemeente niets in veranderen met uitzondering van het tarief vermeld bij paragraaf 1.3.3.

 

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming Persoonsgegevens

De bedragen bij dit hoofdstuk zijn landelijke bedragen daar kunnen wij als gemeente niets in veranderen.

 

Hoofdstuk 16 Kansspelen

De bedragen bij dit hoofdstuk zijn landelijke bedragen daar kunnen wij als gemeente niets in veranderen met uitzondering van paragraaf 1.16.2

 

Hoofdstuk 2  Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

Met ingang van 2013 is een tarief van € 320,00 opgenomen voor de beoordeling van een principeverzoek. Dit is gedaan om te voorkomen dat er verzoeken ingediend worden die onvoldoende uitgewerkt zijn om een uitspraak te doen. De kosten die in rekening worden gebracht, worden in mindering gebracht bij de ruimtelijke procedure.          

 

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning/Extra welstandstoets

Vanaf 2013 is een tarief opgenomen voor extra welstandstoets. De kosten voor de eerste twee welstandtoetsen zijn verwerkt in de leges voor de omgevingsvergunning. Voor iedere welstandtoets daarna is het tarief € 100,00 per toets.

 

Titel 2 paragraaf 2.3.1.2

De tarieven die door de Adviescommissie Agrarische Bouwaanvragen worden doorberekend zijn gestegen. Het opgenomen tarief bedraagt € 615 voor 2013 in 2012 was dit € 605.

 

Titel 2 paragraaf 2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

Deze tarieven zijn overzichtelijker en korter opgesomd ten opzichte van de leges verordening 2012.

De tarieven voor een vloeroppervlak tot en met 2.000 m² zijn apart genoemd, de tarieven voor een vloeroppervlak van meer dan 2001 m² zijn genoemd in paragraaf 2.3.5.2.5.

 

Titel 2 paragraaf 2.3.16 Onderzoeksrapporten

De gemeente maakt bij ruimtelijke ontwikkelingen met name kosten voor de beoordeling van de diverse onderzoeksrapportages die een initiatiefnemer indient. Voor deze beoordelingskosten wordt een legestarief opgenomen. Dit tarief is gebaseerd op een gemiddelde tijdsbesteding van 4 uur.

Bijlage verordening leges 2013 - Tarieventabel

Indeling

inclusief 1e wijziging (raad 16 april 2013) en 2e wijziging (raad 2 juli 2013)

 

Titel 1 Algemene dienstverlening

 

Hoofdstuk 1                   Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2                   Reisdocumenten

Hoofdstuk 3                   Rijbewijzen

Hoofdstuk 4                   Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5                   Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6                   Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7                   Bestuursstukken

Hoofdstuk 8                   Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9                   Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10                 Gemeentearchief

Hoofdstuk 11                 Huisvestingswet

Hoofdstuk 12                 Leegstandwet

Hoofdstuk 13                 Gemeentegarantie

Hoofdstuk 14                 Marktstandplaatsen

Hoofdstuk 15                 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 16                 Kansspelen

Hoofdstuk 17                 Telecommunicatie

Hoofdstuk 18                 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 19                 Diversen

 

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

 

Hoofdstuk  1                  Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk  2                  Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

Hoofdstuk  3                  Omgevingsvergunning

Hoofdstuk  4                  Vermindering

Hoofdstuk  5                  Teruggaaf

Hoofdstuk  6                  Intrekking omgevingsverguning

Hoofdstuk  7                  Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk  8                  Bestemmingswijzingen zonder activiteiten

Hoofdstuk  9                  Sloopmelding

Hoofdstuk 10                 Overschrijving omgevingsvergunning

Hoofdstuk 11                 In deze titel niet benoemde beschikking

 

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

 

Hoofdstuk  1                  Horeca

Hoofdstuk  2                  Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk  3                  Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk  4                  Spiltsingsvergunning woonruimte

Hoofdstuk  5                  Leefmilieuverordening

Hoofdstuk  6                  Brandbeveilingsverordening

Hoofdstuk  7                  In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking 

Titel 1 Algemene dienstverlening

  • 1. Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

    1.1.1 Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap en voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk:

    1.1.1.1

    In het Aalburgloket

    - zonder ceremonie en toespraak op werkdagen tussen 10.00 - 12.00 uur

    € 0,00

    In het gemeentehuis:

    - maandag en dinsdag tussen 11.00 - 12.00 uur

    € 0,00

    - maandag en dinsdag tussen 09.00 - 11.00 uur en tussen 12.00 en 18.00 uur

    €314,50

    - woensdag, donderdag en vrijdag tussen 09.00 - 18.00 uur

    €314,50

    1.1.1.2

    Op de daarvoor structureel aangewezen locaties:

    - maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 - 18.00 uur

    €314,50

    1.1.1.3

    Indien het huwelijk wordt gesloten of het partnerschap wordt geregistreerd op een andere dag dan een werkdag, dan wel op werkdagen voor 09.00 of na 18.00 uur

    €595,00

    1.1.2

    Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of

    registratie van een partnerschap buiten het gemeentehuis, niet zijnde een structureel aangewezen locatie   

    €368,00

    1.1.3

    Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

    1.1.3.1

    een trouwboekje of partnerschapboekje

    € 22,00

    1.1.4

    Het tarief bedraagt voor het doen van nasporingen in de registers van de Burgerlijke stand voor ieder daaraan besteed kwartier

    € 20,50

    1.1.5

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

  • 2. Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

    1.2.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

    1.2.1.1

    tot het verstrekken van een nationaal paspoort, vluchtelingen-, Vreemdelingen- en faciliteitenpaspoort

    €50,35

    1.2.1.2

    tot het verstrekken van een Zakenpaspoort

    €50,35

    1.2.2

    Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een Nederlandse identiteit als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet:

    1.2.2.1

    voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van veertien jaar nog niet heeft bereikt

    €31,85

    1.2.2.2

    in andere gevallen dan bedoeld in subonderdeel 1.2.2.1

    €41,90

    1.2.3

    De tarieven als genoemd in de subonderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 en in onderdeel 1.2.2 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

    €46,60

    1.2.4

    Het tarief genoemd in de subonderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 en in 1.2.2 wordt bij een vermissing van het vorige reisdocument vermeerderd met een bedrag van

    €20,80

  • 3. Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

    1.3.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen             van een rijbewijs 

    €39,50

    1.3.2

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Rijbewijzen en Bromfietscertificatenregister van de RDW

    €9,55

    1.3.3

    Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een aanvraag in verband met vermissing van een rijbewijs vermeerderd met een bedrag van:

    €20,80

    1.3.4

    Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van:

    €34,10

  • 4. Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie Persoonsgegevens

    1.4.1

    Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van  de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

    1.4.2

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

    1.4.2.1

    tot het verstrekken van gegevens:

    per verstrekking

    €6,05

    1.4.2.2

    tot het verstrekken van een gewaarmerkt afschrift uit de gemeentelijke basisadministratie

    €5,00

    1.4.3

    Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet is opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

    1.4.4

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

    1.4.4.1

    tot het verstrekken van gegevens:

    per verstrekking

    €9,55

    1.4.5

    Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

    €20,10

    1.4.6

    In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

    €2,27

  • 5. Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het kiezersregister - gereserveerd

  • 6. Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming Persoonsgegevens

    1.6.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

    1.6.1.1

    bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

    1.6.1.1.1

    ten hoogste 100 pagina's, per pagina

    € 0,23

    met een maximum per bericht van

    € 5,00

    1.6.1.1.2

    meer dan 100 pagina's

    €22,50

    1.6.1.2

    bij verstrekking anders dan op papier

    € 5,00

    1.6.1.3

    dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

    Indien voor het hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 6.1.1, 6.1.2 en 6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd

    €22,50

    1.6.1.4

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

    € 4,55

  • 7. Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

    1.7.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

    1.7.1.1

    een afschrift van de gemeentebegroting

    € 27,25

    1.7.1.2

    een afschrift van de jaarrekening en het jaarverslag

    € 27,25

    1.7.2

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

    1.7.2.1

    tot het verstrekken van een éénmalig exemplaar van de

    agenda van de opiniërende vergadering of raadsagenda en de notulen van de opiniërende raad of raadsvergaderingen (exclusief de onder 1.7.1 genoemde stukken):

    - bij toezending van de stukken

    € 1,00

    - ingeval de stukken worden afgehaald

    € 0,50

    1.7.2.2

    tot het afsluiten van een abonnement op de raadsbundel en de notulen van de (opiniërende) raadsvergadering

    (exclusief de onder 1.7.1 genoemde stukken) per kalenderjaar:

    - bij toezending van de stukken 

    €100,50

    - ingeval de stukken worden afgehaald

    € 52,80

    1.7.2.3

    tot het afsluiten van een abonnement op de besluitenlijst van de vergaderingen van het college van burgemeester en wethouders, per kalenderjaar:

    - bij toezending van de stukken 

    € 36,50

    € 18,25

    - ingeval de stukken worden afgehaald  

    Indien een abonnement wordt afgesloten in de loop van het kalenderjaar, wordt het tarief voor het resterende gedeelte van het kalenderjaar berekend naar rato van het aantal kalendermaanden, als er in dat jaar nog volle kalender-

    maanden overblijven.

    € 18,25

  • 8. Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

    1.8.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

    1.8.1.1

    tot het verstrekken van een fotokopie: van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadvernieuwingsplan, het kopietarief zoals aangegeven in Titel 1 Hoofdstuk 20 Diversen

    vermeerderd met:

    - ingeval analoog

    €23,10

    - ingeval digitaal

    € 8,90

    1.8.1.2

    tot het verstrekken van een lichtdruk van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan, per lichtdruk

    n.v.t.

    1.8.2

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:

    de basisregistratie kadaster bedoeld in artikel 1a van de Kadasterwet, inclusief kadastrale situatie:

    Analoog:

    - eerste perceel

    €14,10

    - voor meerdere percelen, zelfde object 

    € 2,80

    Digitaal:

    - eerste perceel

    € 8,35

    - voor meerdere percelen, zelfde object

    € 2,80

    1.8.2.1

    de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisadministratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen

    - ingeval analoog

    €14,10

    - ingeval digitaal

    € 8,35

    1.8.2.2

    de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet

    € 8,35

    1.8.2.3

    de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988

    n.v.t.

    1.8.2.4

    het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988

    - ingeval analoog

    €14,10

    - ingeval digitaal

    € 8,35

    1.8.3

    Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

    1.8.3.1

    een uittreksel uit het gemeentelijke beperkingenregister, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen per uittreksel

    €11,50

    1.8.3.2

    een uittreksel uit de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen per uittreksel

    €11,50

    1.8.3.3

    een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen per verklaring

    €11,50

    1.8.4

    Voor het in behandeling nemen van een verzoek om informatie uit het Kadastraal register via Kadaster On-line;

    a. de door het kadaster in rekening gebrachte legeskosten

    b. een toeslag voor het verstrekken van informatie uit en over de niet gemeentelijke beperkingen; per kwartief

    p.m.

    €20,40

    1.8.5

    Voor het in behandeling nemen van een verzoek om andere informatie dan in de digitale productencatalogus beschreven informatie; per kwartier

    €20,40

    1.8.6

    Voor het in behandeling nemen van een verzoek om toelichting op het ter inzage verleende dossier; per kwartier

    €20,40

    1.8.7

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kopieën van:

    1.8.7.1

    het gemeentelijke adressenbestand of delen daarvan, per adres

    € 8,35

    1.8.7.2

    het gemeentelijke relatiebestand adres-kadastraal perceel of delen daarvan, per gelegde relatie

    € 8,35

    1.8.7.3

    het gemeentelijke adrescoördinatenbestand of delen daarvan, per adrescoördinaat

    € 8,35

  • 9. Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

    1.9.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

    1.9.1.1

    tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

    € 30,05

    1.9.1.2

    tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn

    € 5,00

    1.9.1.3

    tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

    € 5,00

    1.9.2

    Ter zake van het in behandeling nemen van een verzoek tot

    Naturalisatie gelden de tarieven als bedoeld in het Besluit

    Naturalisatiegelden 2003 of zoals dit Besluit laatstelijk is

    vervangen of gewijzigd.

    1.9.3

    Ter zake van het in behandeling nemen van een verzoek tot

    het afleggen van een optie ter verkrijging van het Nederlanderschap op grond van de Rijkswet Nederlanderschap gelden de tarieven als bedoeld in het Besluit Naturalisatiegelden 2003 of zoals dit Besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

    1.9.4

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

    aanvraag tot het afgeven van vergunningen tot het in de

    gemeente venten, opkopen of een standplaats innemen,

    per persoon, instelling, vereniging en dergelijke:

    1.9.4.1

    geldig voor één dag

    € 11,10

    1.9.4.2

    voor één week

    € 22,25

    1.9.4.3

    geldig voor één maand

    € 55,55

    1.9.4.4

    geldig voor één kwartaal

    €100,00

    1.9.4.5

    geldig voor één jaar

    €233,45

    1.9.5

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

    aanvraag tot verlenen van een vergunning tot:

    1.9.5.1

    het hebben van verwijzingsborden; per bord 

    € 22,25

    1.9.5.3

    het realiseren c.q. wijzigen van een rioolaansluiting

    €160,00

  • 10. Hoofdstuk 10 Gemeentearchief - gereserveerd

  • 11. Hoofdstuk 11 Huisvestingswet - gereserveerd

  • 12. Hoofdstuk 12 Leegstandwet

    1.12

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

    1.12.1

    tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

    €318,20

    1.12.2

    tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet

    €159,10

  • 13. Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie - N.V.T.

  • 14. Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen

    1.14.1

    De marktgelden bedragen voor het innemen van een standplaats voor de verkoop van waren per strekkende meter plaatsruimte:

    1.14.1.1

    per dag, of gedeelte daarvan:

    € 1,40

    1.14.1.2

    per kwartaal

    €14,60

  • 15. Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

    1.15.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet en Vrijstellingsbesluit Winkeltijdenwet

    €10,80

  • 16. Hoofdstuk 16 Kansspelen

    1.16.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van

    een aanvraag tot het verlenen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

    1.16.1.1

    voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat

    € 56,50

    1.16.1.2

    voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer

    kansspelautomaten, voor de eerste kansspelautomaat    

    € 56,50

    en voor iedere volgende kansspelautomaat

    € 34,00

    1.16.1.3

    voor één kansspelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van meer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd

    €226,50

    1.16.1.4

    voor twee of meer kansspelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode van meer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd,

    voor de eerste kansspelautomaat

    €226,50

    en voor iedere volgende kansspelautomaat

    €136,00

    1.16.2

    De subonderdelen 1.16.1.1 en 1.16.1.2 zijn van overeenkomstige toepassing, indien de vergunning geldt voor een tijdvak, korter dan twaalf maaanden of

    langer dan twaalf maanden maar ten hoogste vier jaar, met dien verstande dat de daar genoemde bedragen naar evenredigheid van het schil in looptijd van de vergunning verlaagd onderscheidenlijk verhoogd worden.

    1.16.3

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

    aanvraag tot het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

    € 11,10

    1.16.4

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning tot het exploiteren of doen exploiteren van een speelgelegenheid als bedoeld in artikel 2:39 van de Algemene Plaatselijke Verordening

  • 17. Hoofdstuk 17 Telecommunicatie

    1.17.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

    melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet per locatie voor een ononderbroken tracé tot een lengte van:

    1.17.1.1

    maximaal 50 meter

    €160,00

    1.17.1.2

    51 tot en met 500 meter

    €302,00

    1.17.1.3

    van 501 tot en met 2000 meter

    €598,00

    1.17.1.4

    Meer dan 2000 meter

    €969,00

    1.17.1.5

    Indien over een melding overleg plaats moet vinden tussen de gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, worden de tarieven als bedoeld in paragraaf 1.17.1.1, 1.17.1.2, 1.17.1.3 en 1.17.1.4 verhoogd met een bedrag van

    €313,00

  • 18. Hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer

    1.18.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen

    van een aanvraag:

    1.18.1.1

    tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

    €100,25

    1.18.1.2

    tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de regeling Voertuigen

    €100,25

    1.18.1.3

    tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als

    bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

    € 35,40

    1.18.1.4

    tot het verkrijgen van een duplicaat gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in 19.1.3    

    € 11,10

  • 19. Hoofdstuk 19 Diversen

    1.19.1

    Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling

    nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

    1.19.1.1

    gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

    € 1,35

    1.19.1.2

    afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

    1.19.1.3

    per pagina of A4 formaat (enkelzijdig)

    € 0,05

    1.19.1.4

    per pagina op papier van ander formaat, tot en met A3 (enkelzijdig)

    € 0,05

    1.19.1.5

    per pagina op A4 formaat in kleur          

    € 0,10

    1.19.1.6

    groot-kopieën van aangeboden c.q. opgevraagde stukken:

    1.19.1.7

    voor papierafdrukken tot een breedte van 90 cm en          een lengte van 50 cm

    € 2,85

    1.19.1.8

    voor papierafdrukken voor een lengte van 50 cm en

    meer, tot een breedte van 90 cm € 2,00 vermeerderd

    met € 0,20 voor elke 10 cm meer lengte of gedeelte

    daarvan

    1.19.1.9

    voor calques tot 90 cm

    €15,85

    1.19.1.10

    voor calques voor een lengte van 50 cm en meer bij een breedte tot 90 cm € 14,00 vermeerderd met € 1,50 voor elke 10 cm meer lengte of gedeelte daarvan

    1.19.1.11

    meervoudige afdrukken van groot-kopieën bij 5

    exemplaren en meer, 25% korting

    1.19.1.12

    een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor

    niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per blz/kopie

    € 0,10

    1.19.1.13

    stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de

    aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover

    daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

    € 0,50

    1.19.1.14

    een afschrift  van:

    - een bestemmingsplan compleet 

    - kopie van een bestemmingsplankaart, groot-

    kopiekosten, volgens verdeling bij 1.19.1.6

     - tekst afdrukken van een bestemmingsplan en van een

    voorbereidingsbesluit, kopiekosten volgens verdeling bij 1.19.1.2

    1.19.1.15

    schriftelijke informatieverstrekking op het gebied van

    Ruimtelijke Ordening en/of Milieu ten behoeve van             Taxatierapportages.

    €33,75

    1.19.1.16

    Schriftelijke informatieverstrekking uit het Bodem Informatie Systeem.

    €22,85

    1.19.2

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

    aanvraag hetzij schriftelijk danwel mondeling tot het verstrekken van inlichtingen met betrekking tot een planschadeverzoek, kopiekosten volgens 1.19.1, vermeerderd met voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan     

    €20,40

    1.19.3

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

    aanvraag hetzij schriftelijk danwel mondeling tot het verstrekken van inlichtingen uit het (bouw)archief, kopiekosten volgens 1.19.1, vermeerderd met: per verstrekking

    €20,40

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning

  • 1. Hoofdstuk 1Begripsomschrijvingen

    2.1

    Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

    2.1.1

    aanlegkosten:

    de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1,

    eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen.

    Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken  of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

    2.1.2

    bouwkosten:

    de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

    2.1.2.1

    bij het vaststellen van de bouwkosten, wordt de door de aanvrager

    opgegeven bouwsom getoetst aan een normberekening. Dit geschiedt aan de hand van de Beleidsregel ‘Vaststellen bouwkosten

    Gemeente Aalburg 2013 welke door het college van Burgemeester en Wethouders wordt vastgesteld;

    2.1.2.2

    wanneer de opgegeven bouwsom afwijkt van de normberekening, kan op basis hiervan, de hoogte van de vast te stellen bouwkosten worden aangepast;

    2.1.3

    sloopkosten:

    de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

    2.1.4

    Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

    2.1.5

    In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

    2.1.6

    In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn

    omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

  • 2. Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

    2.2

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

    2.2.1

    om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of eenvoorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is, 10% van het tarief als genoemd onder artikel 2.3.1.

    2.2.2

    tot beoordeling van een principeverzoek tot wijzigen of afwijken van een bestemmingsplan  

    Indien een, op basis van het principeverzoek uitgewerkt project, in behandeling wordt genomen, worden de daarvoor geheven leges op grond van artikel 2.3.4.3.1 en 2.3.4.3.2, 2.8.1 en 2.8.2  met deze leges verrekend.

    €320,00

    2.2.3

    tot afgifte van een verklaring dat een activiteit vergunning vrij is

    € 0,00

  • 3. Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

    2.3

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

    Bouwactiviteiten

    2.3.1

    Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

    2.3.1.1

    indien de bouwkosten minder dan € 500.000 bedragen:

    2,0% van de bouwkosten, met een minimum van

    € 287,00

    2.3.1.2

    indien de bouwkosten € 500.000 – € 1.000.000 bedragen:

    € 10.000 + 1,8% van het bedrag waarmee de bouwkosten de € 500.000 te boven gaan

    2.3.1.3

    indien de bouwkosten meer dan € 1.000.000 bedragen:

    € 19.000 + 1,6% van het deel van de bouwkosten vanaf € 1.000.000.

    2.3.1.4

    Extra welstandstoets

    Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien zich tijdens de beoordeling van de in dat subonderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een of meerdere nieuwe welstandstoetsen noodzakelijk zijn:

    2.3.1.4.1

    voor de 1e en 2e welstandtoets

    € 0,00

    2.3.1.4.2

    voor de 3e en alle daarna volgende welstandtoetsen, per toets

    € 100,00

    2.3.1.5

    Verplicht advies agrarische commissie

    Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:

    2.3.1.6

    Achteraf ingediende aanvraag

    Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges:

    50 %

    2.3.1.7

    Beoordeling aanvullende gegevens           

    Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in de subonderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen:

    € 0,00

    2.3.1.8

    Het tarief als berekend overeenkomstig 2.3.1.1, 2.3.1.2 of 2.3.1.3 wordt verminderd met 40% wanneer de aanvraag mede dient te worden getoetst aan een bestemmingsplan zolang voor dit bestemmingsplan niet is voldaan aan de verplichting als bedoeld in artikel 3.1, lid 2 Wro waarbij het moment van aanvraag bepalend is.

    Aanlegactiviteiten

    2.3.2

    Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van deWabo, bedraagt het tarief 0,85% van de aanlegkosten met een minimum van

    € 111,00

    Planologisch strijdig gebruik

    2.3.3

    Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit.                 

    Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als   bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

    2.3.3.1

    indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van

    de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking,       artikel 3.6, lid 1, onder c Wro) van het op grond van subonderdeel 2.3.1.1. verschuldigde bedrag

    € 415,00

    2.3.3.2

    indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking, artikel 3.23 Wro):

    € 415,00

    2.3.3.3

    indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van

    de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking,

    artikel 3.10 Wro), van het op grond van subonderdeel 2.3.1.1. verschuldigde bedrag

    € 415,00

    2.3.3.3.1

    indien de aanvrager de kosten voor de ruimtelijke onderbouwing voor zijn rekening neemt (exclusief eventueel benodigde onderzoeken)

    €3.424,00

    2.3.3.3.2

    indien de gemeente de kosten voor de ruimtelijke onderbouwing voor haar rekening neemt (exclusief eventueel benodigde onderzoeken)

    €6.688,00

    2.3.3.4

    indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt

    toegepast (tijdelijke afwijking, artikel 3.22 Wro):           van het op grond van subonderdeel 2.3.1.1. verschuldigde bedrag

    € 415,00

    2.3.3.5

    indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo

    wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):            van het op grond van subonderdeel 2.3.1.1. verschuldigde bedrag

    € 415,00

    2.3.3.6

    indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan

    waarvoor het bouwplan wordt getoetst aan een exploitatieplan, een ontheffing ex artikel 6.12, lid 6, van de Wet ruimtelijke ordening of toepassing wordt gegeven aan artikel 50a, lid 3, van de Woningwet verhoogd met

    € 548,00

    2.3.3.7

    indien de aanvraag een project van provinciaal belang

    betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving): 

    van het op grond van subonderdeel 2.3.1.1. verschuldigde bedrag

    € 415,00

    2.3.3.8

    indien de aanvraag een project van nationaal belang

    betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

    van het op grond van subonderdeel 2.3.1.1. verschuldigde bedrag

    € 415,00

    2.3.3.9

    indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo

    wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit)van het op grond van subonderdeel 2.3.1.1. verschuldigde bedrag

    € 415,00

    Planologisch strijdig gebruik

    2.3.4

    Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit.

    Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

    2.3.4.1

    indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º,  van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

    € 289,00

    2.3.4.2

    indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º,         van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

    € 289,00

    2.3.4.3

    indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º,         van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking),

    € 289,00

    2.3.4.3.1

    indien de aanvrager de kosten voor de ruimtelijke onderbouwing voor zijn rekening neemt (exclusief eventueel benodigde onderzoeken)

    €3.424,00

    2.3.4.3.2

    indien de gemeente de kosten voor de ruimtelijke onderbouwing voor haar rekening neemt (exclusief eventueel benodigde onderzoeken)

    €6.688,00

    2.3.4.4

    indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

    € 289,00

    2.3.4.5

    indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

    € 289,00

    2.3.4.6

    indien de aanvraag een project van provinciaal belang

    betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn

    gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet

    ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder

    c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):     

    € 289,00

    2.3.4.7

    indien de aanvraag een project van nationaal belang

    betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn

    gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet

    ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c,

    aan de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):     

    € 289,00

    2.3.4.8

    indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):     

    € 289,00

    2.3.4.9

    Indien voor de aanvraag een goede ruimtelijke

    onderbouwing/toelichting dient te worden vervaardigd, wordende onder 2.3.4.1 t/m 2.3.4.8 genoemde tarieven, verhoogd met de kosten van de externe adviezen, zoals deze voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager zijn medegedeeld en blijken uit een begroting die ter zake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Voor de toepassing van de vorige volzin geldt als dag van in behandeling nemen de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van deze kosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht.

    2.3.4.10

    Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan

    waarvoor vergunning moet worden verleend met

    toepassing van een vrijstelling van de gemeentelijke

    Bouwverordening 2012, of zoals deze laatstelijk is vervangen of gewijzigd, dan wordt het overeenkomstig 5.2.2 berekende bedrag verhoogd met

    € 231,00

    2.3.4.11

    Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een vergunning moet worden verleend met toepassing van artikel 50, lid 3, van de Woningwet wordt het overeenkomstig 5.2.2 berekende bedrag verhoogd met

    € 231,00

    2.3.5

    In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid.

    Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

    2.3.5.1

    indien het betreft een vergunning voor het tijdelijk in gebruik houden van een bouwwerk ten behoeve van een evenement        

    € 500,00

    2.3.5.2

    indien het betreft een vergunning voor het in gebruik houden ofwijzigen van een bouwwerk met een brutovloeroppervlak van:

    2.3.5.2.1

    1 tot en met 100 m²

    € 753,00

    2.3.5.2.2

    101 tot en met 500 m²

    €1.229,00

    2.3.5.2.3

    501 tot en met 1000 m²

    €1.623,00

    2.3.5.2.4

    1001 tot en met 2000 m²

    €1.862,00

    2.3.5.2.5

    2001 m²  of meer, vermeerderd met een bedrag van voor elke 500 m² of gedeelte daarvan boven de 2000 m² met een maximum van

    € 400,00

    €5.504,00

    2.3.6

    Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

    2.3.6.1

    Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als

    bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

    2.3.6.1.1

    voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:

    € 287,00

    2.3.6.1.2

    voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken

    van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

    € 287,00

    2.3.7

    Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking

    heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:

    2.3.7.1

    in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo:

    € 231,00

    2.3.7.2

    in gevallen waarvoor op grond van de Bouwverordening Aalburg een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo,

    € 231,00

    2.3.8

    Aanleggen of veranderen weg

    Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d,van de Wabo, bedraagt het tarief:       

    € 243,00

    2.3.9

    Uitweg/inrit           

    Voor het realiseren c.q. wijzigen van een inrit, bedraagt het tarief:

    € 160,00

    2.3.10

    Kappen

    Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:    

    € 0,00

    2.3.11

    Verkeerstelling

    Voor het aanleveren van verkeersgegevens ten behoeve van Ruimtelijke procedures bedraagt het tarief per telling:     

    € 320,00

    2.3.12

    Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

    2.3.12.1

    Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief per besteed uur:     

    € 80,00

    2.3.12.2

    Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998, bedraagt het tarief per besteed uur:       

    € 80,00

    2.3.13

    Handelingen in het kader van de Flora en Faunawet

    indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief per besteed uur

    € 80,00

    2.3.14

    Andere activiteiten

    Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

    2.3.14.1

    behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur

    aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief per besteed uur:

    € 80,00

    2.3.14.2

    behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

    € 80,00

    2.3.14.3

    als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing

    verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief:

    € 80,00

    2.3.14.4

    als het een provinciale of waterschapsverordening  betreft:

    het  bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

    Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht,  tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag             schriftelijk is ingetrokken.

    2.3.15

    Omgevingsvergunning in twee fasen

    Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:       

    2.3.15.1

    voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor

    een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

    2.3.15.2

    voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

    2.3.16

    Onderzoeksrapporten

    Onverminderd het bepaalde elders in dit hoofdstuk

    bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in die onderdelen van de aanvraag een advies wordt gevraagd of een rapport wordt beoordeeld:

    2.3.16.1

    voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

    € 320,00

    2.3.16.2

    voor het verstrekken van een advies, namens het bevoegd gezag, overarcheologische waarden en verwachtingen

    € 320,00

    2.3.16.3

    voor de beoordeling, namens het bevoegd gezag, van een aangeleverd programma van Eisen inzake archeologisch (voor)onderzoek, overeenkomstig het Protocol opstellen Programma van Eisen,  KNA 3.1

    € 640,00

    2.3.16.4

    voor de beoordeling, namens het bevoegd gezag, van een aangeleverd Plan van Aanpak inzake archeologisch (voor)onderzoek

    € 160,00

    2.3.16.5

    voor de beoordeling, namens het bevoegd gezag, van een offerte tot het doen van archeologisch (voor)onderzoek       

    € 160,00

    2.3.16.6

    voor de beoordeling, namens het bevoegd gezag, van een rapportage die voortvloeit uit archeologisch (voor)onderzoek, ex art. 39 lid 2 MW,ex art. 40 lid 1, ex art. 41, lid 1

    € 640,00

    2.3.16.7

    voor het opstellen van een archeologische paragraaf behorende bij een Ruimtelijk plan, waaronder bestemmingsplannen en wijzigingsplannen

    € 640,00

    2.3.16.8

    voor de beoordeling van een akoestisch rapport

    € 320,00

    2.3.16.9

    voor de beoordeling van een flora- en faunaonderzoek

    € 320,00

    2.3.16.10

    voor de beoordeling van een luchtkwaliteit onderzoek

    € 320,00

    2.3.16.11

    voor de beoordeling van een geurhinder en veehouderij onderzoek

    € 320,00

    2.3.16.12

    voor het opstellen van een landschapsadvies      

    €1.000,00

    2.3.16.13

    voor de beoordeling van een extern veiligheidsonderzoek

    € 320,00

    2.3.16.14

    voor de beoordeling van een ander rapport of onderzoek niet met name genoemd maar wel noodzakelijk voor de beoordeling van de aanvraag

    € 320,00

    2.3.16.15

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een ontheffing hogere waarde als bedoeld in krachtens de artikelen 47 en volgende (industrielawaai) en 83 en volgende (wegverkeerslawaai) van de Wet geluidhinder of artikel 4.10 en volgende (spoorweglawaai) van het Besluit geluidhinder

    €1.000,00

    2.3.17

    Advies

    2.3.17.1

    Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

    2.3.17.2

    Indien een begroting als bedoeld in 2.3.18.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag  waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

    2.3.18

    Verklaring van geen bedenkingen

    2.3.18.1

    Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van

    geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

    2.3.18.1.1

    indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

    € 320,00

    2.3.18.1.2

    indien een ander bestuursorgaan een verklaring van

    geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

    2.3.18.2

    Indien een begroting als bedoeld in 2.3.18.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag  waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

  • 4. Hoofdstuk 4 Vermindering

    2.4.1

    Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van deaanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

  • 5. Hoofdstuk 5 Teruggaaf

    2.5.1

    Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op

    teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt van de geheven leges:

    50 %

    2.5.2

    Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten.

    Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van

    de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag schriftelijk is ingediend binnen 2 jaar na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt 50% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

    2.5.3

    Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten.

    2.5.3.1

    Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. Op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. De teruggaaf van de leges bedraagt

    50 %

    2.5.3.2

    Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

    2.5.4

    Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen. Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.

  • 6. Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

    n.v.t.

  • 7. Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

    2.7.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van

    een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning

    als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

    €118,75

  • 8. Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

    2.8.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van

    een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmings-

    plan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

    €6.688,00

    2.8.2

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van

    een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan

    als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

    €6.688,00

    2.8.3

    Voor het in behandeling nemen van:

    een aanvraag tot het verkrijgen van een persoonsgebonden ontheffing of een persoonsgebonden gedoogbeschikking

    € 416,00

    2.8.4

    De onder 2.8.1 tot en met 2.8.3 verschuldigde bedragen worden verhoogd met de kosten van de externe adviezen, zoals deze voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager zijn medegedeeld en blijken uit een begroting die ter zake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Voor de toepassing van de vorige volzin geldt als dan van in behandeling nemen de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van deze kosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht.

  • 9. Hoofdstuk 9 Sloopmelding

    2.9.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in de Bouwverordening Aalburg        

    €0,00

  • 10. Hoofdstuk 10 Bouwvergunning eerste of tweede fase op grond van oud wetgeving n.v.t

  • 11. Hoofdstuk 11 Overschrijding omgevingsvergunning

    2.11.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

    aanvraag tot het overschrijven van een toestemming omgevingsvergunning als bedoeld in titel 2:    

    €83,00

  • 12. Hoofstuk 12 In deze titel niet benoemde beschikking

    2.12.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

    aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde             beschikking:    

    €83,00

  • 13.

  • 14.

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

  • 1. Hoofdstuk 1 Horeca

    3.1.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3, eerste lid, van de Drank  en Horecawet

    €112,00

    3.1.2

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet                 

    € 54,80

    3.1.3

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen

    van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Dranken Horecawet

    € 11,10

  • 2. Hoofdstuk 2 Organiseren van evenementen of markten

    3.2.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

    aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een

    evenement op grond van de APV, uitsluitend voor commerciële doeleinden           

    € 11,10

  • 3. Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

    3.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

    3.1.1

    een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.4, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3.3.2:

    3.1.1.1

    voor een seksinrichting

    €3.395,00

    3.1.1.2

    voor een escortbedrijf

    €3.395,00

    3.2

    wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3.15, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening:

    3.2.1

    voor een seksinrichting 

    €1.698,00

    3.2.2

    voor een escortbedrijf

    €1.698,00

  • 4. Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte Gereserveerd

  • 5. Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening Gereserveerd

  • 6. Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

    3.6.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

    aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het tijdelijk in gebruik houden van een bouwwerk ten behoeve van een evenement, uitsluitend voor commerciële doeleinden      

    €81,95

  • 7. Hoofstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

    3.7.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

    €11,10