Regeling vervallen per 01-01-2021

Ambtelijke bijstand en fractieondersteuning

Geldend van 01-01-2007 t/m 31-12-2020

Intitulé

Ambtelijke bijstand en fractieondersteuning

Vastgesteld door de gemeenteraad op 26 juni 2007.

Hoofdstuk 1 Ambtelijke bijstand

Artikel 1 Verzoek om ambtelijke bijstand

  • 1. Een raadslid wendt zich tot de griffier met een verzoek om ambtelijke bijstand betreffende:

    • a.

      feitelijke informatie van geringe omvang;

    • b.

      Inzage in of afschrift van documenten die openbaar zijn;

    • c.

      het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere bijstand.De ambtelijke bijstand wordt door de griffier of op verzoek van de griffier door een ambtenaar verstrekt.

  • 2. Indien de gevraagde bijstand, zoals bedoeld in lid 2, niet door de griffier kan worden verleend, kan de griffier de gemeentesecretaris verzoeken, één of meer ambtenaren aan te wijzen, die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.

Artikel 2 Honorering van het verzoek

  • 1. De gemeentesecretaris honoreert het verzoek van de griffier tenzij:

    • a.

      niet aannemelijk is gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;

    • b.

      dit het belang van de gemeente kan schaden;

  • 2. De gemeentesecretaris beoordeelt of ambtelijke bijstand op grond van het eerste lid geweigerd wordt en deelt dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid dat het verzoek heeft ingediend.

Artikel 3 Voorleggen aan burgemeester

  • 1 Indien het verzoek om bijstand van een ambtenaar door de gemeentesecretaris wordt geweigerd kan de griffier of het betrokken raadslid het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk op het verzoek.

Artikel 4 Ontevredenheid over verstrekte bijstand

  • 1. Indien een raadslid niet tevreden is over de door een ambtenaar verleende bijstand, doet hij of de griffier hiervan mededeling aan de gemeentesecretaris.

  • 2. Indien overleg met de gemeentesecretaris niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing leggen zij de zaak voor aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over de zaak.

Artikel 5 Plaatsen in een register

  • 1 De gemeentesecretaris houdt een register van de verleende ambtelijke bijstand als bedoeld in artikel 1, tweede lid bij, waarin per verzoek om bijstand aan de reguliere ambtelijke organisatie wordt opgenomen:

    • a.

      welk raadslid om ambtelijke bijstand heeft verzocht;

    • b.

      over welk onderwerp om ambtelijke bijstand is verzocht;

    • c.

      welke ambtenaar de ambtelijke bijstand heeft verleend;

    • d.

      hoeveel tijd het verlenen van de ambtelijke bijstand heeft gekost en

    • e.

      de reden waarom een verzoek is geweigerd.

Artikel 6 Afschrift register

  • 1 De gemeentesecretaris verstrekt de desbetreffende portefeuillehouder in het college desgewenst een afschrift van het verzoek uit het register.

Artikel 7 Informatie aan college

  • 1. Indien het college of leden van het college informatie wensen over een verzoek om ambtelijke bijstand of de inhoud van een gegeven advies, wenden zij zich daartoe rechtstreeks tot het betrokken raadslid.

  • 2. Een raadslid kan aangeven dat een verzoek om ambtelijke bijstand of de inhoud van het gegeven advies geheim wordt gehouden.

Hoofdstuk 2 Fractieondersteuning

Artikel 8 Fractievergoeding

  • 1. De fracties, zoals bedoeld in artikel 7 van het reglement van orde, ontvangen jaarlijks een financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het bijwonen van studiedagen, cursussen, congressen, seminars of symposia die niet door of namens de gemeente worden aangeboden of verzorgd en voor aankoop vakliteratuur.

  • 2. Deze bijdrage bedraagt maximaal € 300, = voor elke fractie per kalenderjaar.

Artikel 9 Besteding fractievergoeding

  • 1. Fracties besteden de bijdrage genoemd in artikel 8, om hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol te versterken.

  • 2. De bijdrage mag niet gebruikt worden ter bekostiging van:

    • a.

      uitgaven die in strijd zijn met wettelijke bepalingen en overige regelingen;

    • b.

      betalingen aan politieke partijen, aan politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen;

    • c.

      giften;

    • d.

      uitgaven welke dienen bestreden te worden uit vergoedingen die de leden als gevolg van het rechtspositiebesluit raad- en commissieleden toekomen;

Artikel 10 Uitbetaling fractievergoeding

  • 1. De fracties kunnen door middel van het inleveren van een daarvoor bestemd declaratieformulier een verzoek tot uitbetaling bij de griffier indienen. 

  • 2. Het declaratieformulier wordt ingevuld en ondertekend en binnen drie maanden na het maken van de kosten ingeleverd bij de griffier.

  • 3. Het declaratieformulier wordt vergezeld van originele bewijsstukken.

  • 4. De griffier beoordeelt de ingediende declaratie en geeft, nadat hij de declaratie in orde heeft bevonden, opdracht tot uitbetaling. De bijdrage voor fractieondersteuning wordt zo spoedig mogelijk uitbetaald op het aangegeven bank-postrekeningnummer van de politieke partij waartoe de fractie behoort.

Artikel 11 Vergoeding per kalenderjaar

  • 1. Indien een fractie in enig kalenderjaar niet het volledige bedrag zoals vermeld in artikel 8 heeft gedeclareerd, dan vervalt het nog beschikbare restant bedrag van dat jaar.

  • 2. De griffier stelt na het verstrijken van een kalenderjaar, een verantwoording van de bestede bedragen per fractie op.

Hoofdstuk 3 Slotbepaling

Artikel 12 Citeerartikel

  • 1 Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning”.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2007.

  • 2. Op dat tijdstip vervalt de verordening voor ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2006 zoals vastgesteld bij raadsbesluit op 30 mei 2006.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van 26 juni 2007.
 
de griffier, de voorzitter