Regeling vervallen per 01-01-2021

Bed & Breakfast

Geldend van 20-03-2008 t/m 31-12-2020

Intitulé

Bed & Breakfast

Vastgesteld door burgemeester en wethouders op 10 maart 2008

Artikel 1

Inhoudsopgave:1. Aanleiding blz. 22. Toeristisch recreatief beleid blz. 23 Economisch perspectief blz. 34. Wat is Bed & Breakfast blz. 35. Definitie Bed & Breakfast blz. 36. Ruimtelijke regelgeving blz. 47. Criteria ten aanzien van brandveiligheid blz. 78. Aanvullende criteria blz. 79. Milieuwetgeving blz. 810. Bestaande Bed & Breakfastvoorzieningen blz. 811. Conclusie blz. 8Bijlage 1: bestaande voorzieningen1. AanleidingMet enige regelmaat komen verzoeken binnen van inwoners van de gemeente Aalburg die voornemens zijn een Bed & Breakfast op te starten. Bed & Breakfast is een vorm van kleinschalige verblijfsrecreatie die binnen Nederland steeds meer aan populariteit wint. De Bed & Breakfastovernachtinglocaties zijn vooral gesitueerd in woonhuizen en worden meestal gerund door de bewoners van het betreffende huis.

Het huidige ruimtelijke beleid van de gemeente Aalburg voorziet niet in de mogelijkheid om een dergelijke vorm van verblijfsrecreatie op te starten. Het is wenselijk hiervoor beleid op te stellen. In eerste aanleg is aansluiting gezocht bij het bestaande beleid op dit gebied van de gemeente Werkendam.2. Toeristisch recreatief beleidProvincieOver het algemeen vindt de provincie in haar “streekplan Noord-Brabant 2002, Brabant in Balans”, dat in plattelandsgebieden verblijfsrecreatie zoveel mogelijk geconcentreerd moet worden op een duurzame projectlocatie. Evenwel biedt het plan aanknopingspunten om in buitengebieden verblijfs- en dagrecreatievoorzieningen te vestigen. De Groene Hoofdstructuur (GHS) moet daarbij intact gelaten worden, dat wil zeggen dat onder meer beplanting aan speciale voorwaarden moet voldoen. Verblijfs- en dagrecreatie op een (nieuwe) locatie in de GHS en de Agrarische Hoofd Structuur (AHS) moet bovendien leiden tot verrijking van het toeristisch product in de streek.

Gebiedsplan Wijde Biesbosch schept een kader voor ontwikkeling van extensief toerisme in de buitengebieden en duidt een aantal kernen aan in het gebied waarvoor extra aandacht gevraagd wordt in relatie tot de teruglopende leefbaarheid.

Gemeente AalburgUit de op 15 december 2005 door de gemeenteraad vastgestelde nota “Toerisme en recreatie in ontwikkeling” komt naar voren dat het gemeentelijk toeristisch beleid ruimte moet bieden voor nieuwe ontwikkelingen. Daarbij moet de eigenheid van de streek, namelijk de rust en ruimte, niet worden aangetast, maar juist fungeren als handelsmerk. Hierbij staat beleving van platteland en erfgoed centraal. Daarnaast geldt het gebied als een goede uitvalsbasis naar omliggende grote steden en attractieparken zoals Den Bosch, Dordrecht of de Efteling. Momenteel biedt de gemeente Aalburg voornamelijk mogelijkheden tot dagrecreatie. Verblijfsrecreatie vindt slechts op kleine en versnipperde wijze plaats.

Hoofdzaak voor Aalburg en Woudrichem is het realiseren van met name verblijfs- en horecavoorzieningen om deze verblijfsrecreatie te bevorderen. Het creëren van meer mogelijkheden tot het oprichten van Bed & Breakfast heeft daarnaast een positief effect op de toeristische aantrekkelijkheid van de gemeente. Omdat Bed & Breakfastfaciliteiten zijn gesitueerd in bestaande woonhuizen en omdat het hierbij gaat om kleinschalige bedrijvigheid, is er geen sprake van een directe verandering in de eigenheid van de streek. Een dergelijke accommodatie draagt zelfs bij aan de beleving van platteland en erfgoed voor toeristen. Daarnaast biedt het toestaan van Bed & Breakfast mogelijkheden tot het vergroten van kleinschalige bedrijvigheid binnen de gemeente. Tevens zou het bieden van meer overnachtingsmogelijkheden een toename in het aantal toeristen kunnen betekenen.

Het RijkMet name het ministerie van LNV speelt een rol op het gebied van toeristische en recreatieve ontwikkelingen. In het rapport “Recreatie en toerisme als sociaal bindmiddel op het platteland” pleit het ministerie voor duurzame toeristische ontwikkelingen die het karakter en de identiteit van het platteland niet verstoren maar juist versterken. Het ministerie van LNV pleit verder voor het wegnemen van bureaucratische belemmeringen door een ontwikkelingsgerichte aanpak in het (ruimtelijk) beleid en door deregulering.3. Economisch perspectiefVanuit economisch perspectief kunnen Bed & Breakfastvoorzieningen voordelen met zich meebrengen. In de eerste plaats betekent het hebben van dergelijke voorzieningen een extra bron van inkomsten voor de betreffende huishoudens die deze voorzieningen aanbieden.

Ook andere bedrijven/attracties kunnen economisch voordeel halen uit Bed & Breakfastvoorzieningen. Deze voorzieningen zorgen er namelijk voor dat toeristen langer in het gebied blijven, waardoor zij vaak meer geld uitgeven binnen het gebied. Hierbij valt te denken aan uitgaven in horecagelegenheden en uitgaven aan attracties. Door het invoeren van een toeristenbelasting zou ook de gemeente Aalburg financieel kunnen profiteren van een toename in het aantal toeristen. Aalburg heft geen toeristenbelasting. Landelijk variëren de tarieven van circa € 0,45 tot € 1,- per persoon per nacht. 4. Wat is Bed & BreakfastDe term Bed & Breakfast (afgekort B&B) betekent letterlijk “bed en ontbijt”. Het begrip Bed & Breakfast is afkomstig uit Engelstalige landen. Hier bestaat al jaren een volledig gereguleerde Bed & Breakfastsector met bijbehorend classificatiesysteem. In Ierland, waar men ver vooruit loopt op het gebied van B&B, kent men twee categorieën B&B’s:Irish homes: een particuliere woning waarin accommodatie wordt aangeboden op basis van logies en ontbijt.Guesthouses (pensions): dezelfde activiteit, maar dan met een bedrijfsmatige of commerciële status en een omvang van minimaal zeven slaapkamers (met eigen bad en toilet).Hoewel de sector in Nederland nog niet te vergelijken is met die in Engelstalige landen, vindt er momenteel wel een inhaalslag plaats. Zo zijn er tussen 2000 en 2006 maar liefst 2500 B&B’s in Nederland gestart en heeft de sector sinds eind 2006 een eigen classificatiesysteem. Op basis van de onderzoeksresultaten zijn er in Nederland naar schatting 4000 B&B’s; de helft daarvan ligt binnen de bebouwde kom en de andere helft in het buitengebied. 5. Definitie Bed & BreakfastDe definitie van een Bed & Breakfast luidt als volgt:‘Bed & Breakfast is een overnachtingaccommodatie gericht op het bieden van de mogelijkheid tot een toeristisch en veelal kortdurend verblijf met het serveren van ontbijt. Een Bed & Breakfast is gevestigd in een woning of de daarbij behorende aan- en bijgebouwen en wordt gerund door de eigenaren van het betreffende huis en heeft maximaal twee kamers.’

Toelichting ‘overnachtingaccommodatie’Een Bed & Breakfast is een overnachtingaccommodatie die tot de kleinschalige verblijfsrecreatie gerekend wordt. De Bed & Breakfastvoorziening is een nevenfunctie naast het wonen of de agrarische functie. Een Bed & Breakfast is wat betreft de activiteit, omvang en schaalgrootte niet te vergelijken met een pension, hotel of horecagelegenheid (lees: HOtel, REstaurant, CAfé) en niet openbaar. Een Bed & Breakfast is dusdanig kleinschalig, dat de kans op overlast voor de omgeving evenals de kans op onevenredige toename van de parkeerdruk te verwaarlozen is. Toelichting ‘toeristisch en veelal kortdurend verblijf’: Het gaat in dit verband om een ‘toeristisch verblijf’, hiermee wordt nadrukkelijk ook zakelijk toerisme bedoeld. Het begrip ‘kortdurend’ is opgenomen om duidelijk te maken dat het niet gaat om bijvoorbeeld wonen of seizoenrecreatie. Onder een Bed & Breakfastvoorziening wordt dus niet verstaan overnachting, noodzakelijk in verband met het verrichten van tijdelijke of seizoensgebonden werkzaamheden en/of arbeid.

Toelichting ‘woonhuis of bijbehorende aan- en bijgebouwen’:Deze begrippen mogen breed geïnterpreteerd worden. Het gaat er om dat de B&B-eigenaar in hetzelfde (bij)gebouw woont. Het hoofddoel van het pand is wonen, de nevenactiviteit is “het verstrekken van logies”. Dit in tegenstelling tot een pension of hotel die als hoofddoel hebben “het verstrekken van logies” (voor korte of langere tijd) en als nevenactiviteiten “het verstrekken van maaltijden en/of dranken voor consumptie ter plaatse”.

Toelichting grens twee kamersEen Nederlands B&B heeft gemiddeld 2,5 gastenkamers en 5,3 slaapplaatsen. Bij een B&B met meer dan zeven kamers wordt er ingeboet aan kleinschaligheid en persoonlijke aandacht en gaat de accommodatie bovendien al te veel op een pension of hotel lijken. Een Bed & Breakfast met meer dan zeven kamers is moeilijk te runnen door één of twee personen en zal personeel moeten inschakelen. De inzet van personeel doet afbreuk aan het persoonlijke karakter van de B&B. De grens van twee kamers is gekozen om het ondergeschikte karakter van Bed & Breakfast te benadrukken. In voorkomende gevallen waarin 3 logiesverblijven gewenst zijn kan maatwerk worden geleverd t.a.v. de brandveiligheidseisen en na advies brandweer.6. Ruimtelijke regelgevingIn het bestemmingsplan “Buitengebied, herziening 1999” wordt voor verblijfsvormen als een Bed & Breakfast niets geregeld. In de bestemmingsplannen voor de dorpen zijn alleen binnen de bestemming “Gemengd Gebied” mogelijkheden om een Bed & Breakfast op te starten. De centrale vraag is dan ook hoe we binnen de huidige ruimtelijke plannen de mogelijkheid kunnen scheppen voor Bed & Breakfastvoorzieningen.

Juridische aspectenIn de discussie met betrekking tot de inpasbaarheid in het ruimtelijke beleid is uitgegaan van het standpunt dat een Bed & Breakfastvoorziening een bedrijfsmatige activiteit is, die vanwege de vorm en schaalgrootte zeer veel lijkt op ‘wonen’.De centrale vraag was dan ook, of het verlenen van een Bed & Breakfastvoorziening kon worden geschaard onder de reguliere bewoning van een woning. Een woning is volgens de begripsbepalingen van de meeste bestemmingsplannen ‘een (gedeelte van een) gebouw dat dient voor de zelfstandige huisvesting van een huishouden’. Het verstrekken van Bed & Breakfast kan niet onder deze begripsbepalingen worden geschaard, aangezien de personen aan wie onderdak wordt geboden, geen onderdeel uitmaken van het huishouden van de oorspronkelijke bewoners. Bovendien zijn bedrijfsmatige activiteiten binnen een woonbestemming in principe niet toegestaan. De centrale vraag is dan ook op welke wijze we om moeten gaan met Bed & Breakfast bij de toetsing aan bestemmingsplannen.

Bestemming Gemengd Gebied in de dorpenplannenBinnen de bestemming “Gemengd Gebied” is de realisatie van een Bed & Breakfastvoorziening binnen een bestaand horecabedrijf toegestaan. Nieuwvestiging van horeca I is door middel van vrijstelling mogelijk. Onder horeca I wordt verstaan: een bedrijf dat is gericht op het verstrekken van nachtverblijf en/of van ter plaatse te nuttigen voedsel en dranken.

Regeling voor kleinschalige bedrijvigheid bij woonbestemming in de kernenAlle nieuwe bestemmingsplannen (vanaf 1997) voor de dorpskernen bevatten een regeling voor aan huis gebonden beroepen en bedrijven.

Er wordt in de dorpenplannen onderscheid gemaakt in de bestemming “Wonen A” en “Wonen B”.

Wonen ABinnen de bestemming Wonen A is naast de hoofdfunctie wonen eveneens beroepsuitoefening aan huis (ondergeschikt) en een lichte vorm van bedrijfsactiviteiten (ondergeschikt) toegestaan. De volgende aanvullende voorwaarden gelden:- de afstanden, zoals voorkomend in de Staat van bedrijfsactiviteiten dienen te worden aangehouden;- de omvang mag niet meer bedragen dan 50% van de vloeroppervlakte van de woning, echter tot een maximum van 60 m2;- het gebruik mag geen hinder opleveren voor het woonmilieu en geen afbreuk doen aan het woonka-rakter van de omgeving;- het gebruik mag geen nadelige invloed hebben op de normale afwikkeling van het verkeer en geen onevenredige toename van de parkeerbehoefte veroorzaken;- het beroep moet door de bewoner worden uitgeoefend;- detailhandel als zelfstandige activiteit is verboden;- bedrijven die zijn genoemd in het inrichtingen- en vergunningenbesluit Wet milieubeheer zijn verboden.

Wonen BDe woonfunctie is binnen deze bestemming de belangrijkste functie. Kleinschalige bedrijvigheid is als ondergeschikte functie uitsluitend door middel van vrijstelling toegestaan.Voor de vrijstelling gelden de volgende voorwaarden:- de afstanden, zoals voorkomend in de Staat van bedrijfsactiviteiten dienen te worden aangehouden;- de omvang mag niet meer bedragen dan 30% van de vloeroppervlakte van de woning, echter tot een maximum van 30 m2;- het gebruik mag geen hinder opleveren voor het woonmilieu en geen afbreuk doen aan het woonka-rakter van de omgeving;- het gebruik mag geen nadelige invloed hebben op de normale afwikkeling van het verkeer en geen onevenredige toename van de parkeerbehoefte veroorzaken;- het beroep moet door de bewoner worden uitgeoefend;- detailhandel als zelfstandige activiteit is verboden;- bedrijven die zijn genoemd in het inrichtingen- en vergunningenbesluit Wet milieubeheer zijn verboden.

Het aanbieden van Bed & Breakfastfaciliteiten is een activiteit die onder kleinschalige bedrijvigheid, dan wel aan-huis-gebonden bedrijven kan worden geschaard, wat betekent dat dit bij “Wonen A” toegestaan kan worden. Bij “Wonen B” kan vrijstelling van het bestemmingsplan worden verleend. Een verzoek tot vrijstelling dient schriftelijk te worden ingediend bij B&W.

Het toepassen van de regeling voor kleinschalige bedrijvigheid biedt een oplossing voor het planologisch mogelijk maken van Bed & Breakfastvoorzieningen in woningen binnen de nieuwere (dorpen) plannen.

Bestemmingsplan “Buitengebied, herziening 1999”In het bestemmingsplan “Buitengebied, herziening 1999” is in artikel 28 “Gebruik van gronden” een vrijstelling opgenomen ten behoeve van aan huis gebonden bedrijfsactiviteiten.B&W zijn bevoegd vrijstelling te verlenen ten behoeve van het uitoefenen van een aan huis gebonden bedrijf in een woning en bijbehorende bijgebouwen, met dien verstande dat:

  • a.

    in dit geval onder een aan huis gebonden beroep wordt verstaan:1. de uitoefening aan huis van een beroep of beroepsmatige verlening van diensten aan huis op administratief, juridisch, medisch, therapeutisch, kunstzinnig, ontwerptechnisch of hiermee gelijk te stellen terrein;2. bedrijfsactiviteiten, voor zover deze ruimtelijk en milieuhygiënisch gezien geen ongunstige gevolgen hebben voor de omgeving.

  • b.

    het aan huis gebonden bedrijf uitsluitend is toegestaan als nevenfunctie van het wonen;

  • c.

    ten hoogste 50 m2 van de ruimten binnen een woning en bijbehorende bijgebouwen voor de uitoefening van bedrijf mag worden gebruikt;

  • d.

    de uitoefening van bedrijf geen onevenredige vergroting van de parkeerdruk en/of de verkeersbelasting mag veroorzaken;

  • e.

    geen detailhandel is toegestaan.

De vrijstelling geldt ook voor bedrijfswoningen. Het moet wel een nevenfunctie van het wonen zijn, niet van het bedrijf.

Een Bed & Breakfastvoorziening die niet in een woning wordt gerealiseerd in het buitengebied kan, planologisch gezien, op dit moment formeel slechts mogelijk worden gemaakt door middel van een artikel 19, lid 1 Wet op de Ruimtelijke Ordening procedure voor vrijstelling van het gebruik. Dit houdt in, dat er een procedure moet worden gevolgd die minimaal een 6 tot 10 maanden in beslag neemt en de nodige werkzaamheden met zich meebrengt. De kosten van een dergelijke procedure zijn bovendien relatief hoog in verhouding tot de andere investeringen die moeten worden gedaan om een Bed & Breakfast op te starten en wegen veelal niet op tegen de revenuen.

Bestemmingsplan “Spijk en Wielstraat”:In het bestemmingsplan “Spijk en Wielstraat” is geen regeling opgenomen voor lichte bedrijfsactiviteiten aan huis, met uitzondering van de beroepsuitoefening aan huis zoals horlogemaker, fotograaf, kleermaker of vergelijkbaar beroep. Bed & Breakfast is niet toegestaan.

Een Bed & Breakfastvoorziening in de bebouwde kom kan in het plangebied van het bestemmingsplan Spijk en Wielstraat gerealiseerd worden door toepassing van artikel 19 lid 3 Wet op de Ruimtelijke Ordening. Volgens artikel 20 van het Besluit op de ruimtelijke ordening kan vrijstelling verleend worden voor het gebruik van opstallen in de bebouwde kom, mits het aantal woningen gelijk blijft en het gebruik niet meer omvat dan een bruto-vloeroppervlak van 1.500 m2. Een Bed & Breakfastvoorziening gelegen buiten de bebouwde kom kan planologisch gezien niet mogelijk worden gemaakt door middel van een artikel 19, lid 1 Wet op de Ruimtelijke Ordening procedure, omdat het bestemmingsplan ouder is dan tien jaar.

De voorbereidingen om te komen tot een herziening van het bestemmingsplan “Spijk en Wielstraat” zijn onlangs gestart. In de aankomende herziening zal aandacht geschonken worden aan de mogelijkheid tot het realiseren van Bed & Breakfastvoorzieningen binnen het plangebied.

Bestemmingsplannen voor bedrijventerreinenBestemmingsplan “Cok-Midland terrein”Binnen de bestemming “Wonen” gelden dezelfde voorwaarden als voor de bestemming “Wonen” in de dorpen plannen. Binnen de bestemming “Bedrijven” zijn geen bedrijfswoningen toegestaan. Het starten van een Bed & Breakfastvoorziening in een bedrijfsgebouw is ook niet wenselijk.

Bestemmingsplan “De Weerakkers”In dit bestemmingsplan is bij een aantal bedrijvenbestemmingen de bouw van een bedrijfswoning mogelijk. Een vrijstellingsmogelijkheid die de realisatie van een Bed & Breakfastvoorziening mogelijk kan maken is niet opgenomen. Ook hier geldt dat een Bed & Breakfastvoorziening in de bebouwde kom in het plangebied gerealiseerd kan worden door toepassing van artikel 19 lid 3 Wet op de Ruimtelijke Ordening.

Bestemmingsplan “Bedrijvenlint Veenseteeg 2000”In dit bestemmingsplan is bij een aantal bedrijvenbestemmingen de bouw van een bedrijfswoning mogelijk. Een vrijstellingsmogelijkheid die de realisatie van een Bed & Breakfastvoorziening mogelijk kan maken, is niet opgenomen, met uitzondering van de bestemming “Recreatieve doeleinden manege”. Binnen deze bestemming is een vrijstellingsmogelijkheid opgenomen ten behoeve van de vestiging van andere recreatieve voorzieningen, mits de ruimtelijke structuur van het plangebied niet wordt aangetast. Ook hier geldt dat een Bed & Breakfastvoorziening in de bebouwde kom in het plangebied gerealiseerd kan worden door toepassing van artikel 19 lid 3 Wet op de Ruimtelijke Ordening. Een Bed & Breakfastvoorziening die niet in een bedrijfswoning binnen de bebouwde kom wordt gerealiseerd kan, planologisch gezien, op dit moment formeel slechts mogelijk worden gemaakt door middel van een artikel 19, lid 1 Wet op de Ruimtelijke Ordening procedure voor vrijstelling van het gebruik. Dit houdt in, dat er een procedure moet worden gevolgd die minimaal een 6 tot 10 maanden in beslag neemt en de nodige werkzaamheden met zich meebrengt. De kosten van een dergelijke procedure zijn bovendien relatief hoog in verhouding tot de andere investeringen die moeten worden gedaan om een Bed & Breakfast op te starten. 7. Criteria ten aanzien van brandveiligheidNaast inpassing in het ruimtelijke beleid, moet het aanbieden van een Bed & Breakfastvoorziening tevens voldoen aan de normen voor brandveiligheid van gebouwen zoals die zijn geregeld in het Bouwbesluit en de Bouwverordening. In het kader van het bouwbesluit gelden eisen per gebruiksfunctie. Voor de kleinschalige vorm van verblijfsrecreatie waaronder Bed & Breakfast valt, wordt voorgesteld om dit te toetsen aan de woonfunctie.Dit houdt onder meer in dat een Bed & Breakfast slechts mag worden ingericht in een legale en geschikte verblijfsruimte in een woning die voldoet aan de voorschriften voor bestaande verblijfsruimten in een woning of voldoet aan een verleende bouwvergunning (dus niet op een bergzolder of een niet-benoemde ruimte).

Als het verschaffen van Bed & Breakfast wordt gezien als een woonfunctie worden in het kader van de bouwverordening ten behoeve van brandveiligheid de volgende eisen gesteld:• Het maximale aantal gasten waarvoor ontheffing geldt bij een gebruiksvergunning bedraagt 5.• Het maximale aantal logiesverblijven bedraagt 2. In voorkomende gevallen waarin 3 logiesverblijven gewenst zijn kan maatwerk worden geleverd ten aanzien van de brandveiligheidseisen.• De aanwezigheid van rookmelders conform de nieuwbouweisen uit het Bouwbesluit 2003 is verplicht. • Het aanbrengen van een klein blusmiddel (sproeischuimblusser) is verplicht.• Het zichtbaar aanbrengen van voorlichting ten behoeve van ontvluchting in het geval van calamiteiten is verplicht in elke verblijfsruimte.8. Aanvullende criteria De Bed & Breakfastvoorziening moet binnen de bestaande woonbebouwing en de daarbij behorende bij-, aan- en uitbouwen gerealiseerd worden. De woning dient door de hoofdgebruiker te worden bewoond en de hoofdgebruiker dient aanwezig te zijn tijdens het nachtverblijf. De verblijfsduur bedraagt maximaal 2 weken. Daarnaast dient met aanvrager een overeenkomst gesloten te worden waarin wordt bedongen dat indien sprake is van permanente bewoning een boeteclausule in werking zal treden.- De voorziening mag door bouwkundige opzet, indeling en maatvoering niet functioneren als een zelfstandige woning. Dat betekent mede dat een aparte kookgelegenheid niet is toegestaan. De parkeerbalans in de directe omgeving mag niet nadelig worden beïnvloed. Parkeren dient plaats te vinden op eigen terrein. 9. Milieuwetgeving Een Bed & Breakfast kan onder de werkingssfeer van de Wet milieubeheer vallen, als deze activiteiten bedrijfsmatig zijn en een redelijke omvang hebben.

Nu is het zo dat inrichtingen waar voorzieningen aanwezig zijn voor het gelijktijdig kunnen verstrekken van uitsluitend logies en ontbijt aan ten hoogste 15 personen buiten beschouwing blijven. Dit blijkt uit de wetgeving van de Wet milieubeheer en het Inrichtingen- en vergunningenbesluit milieubeheer (Ivb). De tekst is te vinden in categorie 18 van bijlage 1 van het Ivb. Als er andere milieubelastende activiteiten aanwezig zijn, die genoemd worden in bijlage 1 van het Ivb, of er niet uitsluitend logies en ontbijt (of aan meer dan 15 personen) wordt verstrekt, dan kan de Wet milieubeheer wel van toepassing zijn (bijvoorbeeld het hebben van een airco).

Voor dergelijke inrichtingen geldt in principe een vergunningplicht, tenzij er kan worden voldaan aan een Algemene Maatregel van Bestuur. Hiervoor geldt vrijwel altijd dan het Besluit horeca-, sport- en recreatie-inrichtingen milieubeheer. Inrichtingen dienen dan minimaal vier weken voor aanvang van de Bed en Breakfastactiviteiten een melding in te dienen in het kader van dat Besluit bij de afdeling VROM. Hiervoor is een meldingsformulier beschikbaar. Er zijn trouwens geen legeskosten verschuldigd. 10. Bestaande Bed & BreakfastvoorzieningenBinnen de gemeentegrenzen worden reeds op een aantal plaatsen Bed & Breakfastvoorzieningen aangeboden. Zover bekend is voor deze gevallen geen gemeentelijke toestemming verleend.

Het is in elk geval van belang om te weten of de bestaande voorzieningen voldoen aan alle (veiligheids)eisen zoals beschreven in voorafgaande tekst. Het voorstel is, om aan alle bestaande Bed & Breakfastvoorzieningen een controlebezoek te brengen en de situatie in ogenschouw te nemen. In de situaties die onaanvaardbaar zijn met betrekking tot de in dit stuk beschreven regelingen op het gebied van (brand)veiligheid of milieu, zal zo nodig handhavend worden opgetreden. 11. ConclusieHet voorgaande leidt tot het volgende conclusies:

  • 1.

    Het opstarten en aanbieden van Bed & Breakfastvoorzieningen binnen de bestemming “Gemengd Gebied” binnen de recente dorpenplannen is mogelijk door het toepassen van de vrijstellingsregeling voor nieuw vestiging van horeca I.

  • 2.

    Het opstarten en aanbieden van Bed & Breakfastvoorzieningen binnen de bestemming “Wonen A en B” in de recente dorpenplannen, bestemmingsplan “Cok-Midland” alsmede binnen woningen in het buitengebied wordt mogelijk gemaakt door het toepassen van de regeling voor aan-huis-gebonden beroepen en bedrijven en met inachtneming van de eisen ten aanzien van brandveiligheid en milieu.

  • 3.

    Het opstarten en aanbieden van Bed & Breakfastvoorzieningen in (bedrijfs)woningen binnen de bebouwde kom in het plangebied van de bestemmingsplannen “Spijk en Wielstraat”, “De Weerakkers” en “Bedrijvenlint Veensesteeg” kan mogelijk gemaakt worden door het opstarten van een procedure ingevolge artikel 19 lid 3 WRO met inachtneming van de eisen ten aanzien van brandveiligheid en milieu.

  • 4.

    Met betrekking tot brandveiligheid wordt een Bed & Breakfastvoorziening getoetst aan eisen die worden gesteld vanuit de gebruiksfunctie ‘wonen’.

  • 5.

    Een aanvraag moet tevens aan de aanvullende criteria van paragraaf 8 voldoen.

  • 6.

    Bestaande Bed & Breakfastvoorzieningen worden gecontroleerd en getoetst op de in dit stuk genoemde regelingen. Waar nodig zal handhavend worden opgetreden.

1

Voorschriften Bed & Breakfast

Bijlage 1Vastgesteld door burgemeester en wethouders op 10 maart 2008

Bestaande voorzieningen (voor zover bekend)Bron: website gemeente Aalburg (www.aalburg.nl)

1. De Oudewerf Gastenhuis te Veen

Grotestraat 20 4264 RL Veen Tel. 0416 666 776 Fax: 0416-666 687Mobiel: 06-51 166 758Email: deoudewerf@planetWebsite: www.oudewerf.com

2. Bed & Breakfast logies met ontbijt Maasdijk 151

Kamers met badkamers voor overnachting - lange/korte termijnRianne VlotMaasdijk 1514261 AH Wijk en AalburgTel. 0416 - 693150mobiel: 06- 42 48 47 23

3. Bed & Breakfast in DrongelenEetboerderij Cafetaria De FoeksKruisstraat 54267 ET Drongelen Tel: 0416 352741 of 06-22756469e-mail: info@defoeks.nl