Regeling vervallen per 10-01-2020

Besluit van burgemeester en wethouders van de gemeente Aalsmeer tot vaststelling van het Instellingsbesluit Commissie naamgeving

Geldend van 14-05-2019 t/m 09-01-2020

Intitulé

Besluit van burgemeester en wethouders van de gemeente Aalsmeer tot vaststelling van het Instellingsbesluit Commissie naamgeving

Zaaknummer: Z19-012864

Burgemeester en wethouders van de gemeente Aalsmeer;

gelezen het advies van afdeling Informatiebeheer van 12 maart 2019;

gelet op artikel 7 van de Verordening naamgeving en nummering Aalsmeer 2010;

besluiten vast te stellen het:

Instellingsbesluit Commissie naamgeving

Artikel 1 De Commissie

Er is een commissie die adviseert aan het college over de naamgeving van de openbare ruimte, hierna te noemen: de Commissie.

Artikel 2 Taak

De Commissie brengt, indachtig de door het college vast te stellen toetsingscriteria, gevraagd schriftelijk advies uit aan het college over het toekennen van namen aan delen van de openbare ruimte.

Artikel 3 Samenstelling en lidmaatschap

  • 1. De Commissie bestaat uit:

    • a.

      de portefeuillehouder of diens waarnemer;

    • b.

      drie leden met (lokale) aardrijkskundige, geschiedkundige, cultuurhistorische en/of stedenbouwkundige affiniteit;

    • c.

      beheerder/plaatsvervangend beheerder of gegevensbeheerder van de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) van de gemeente Aalsmeer;

    • d.

      beheerder/plaatsvervangende beheerder of gegevensbeheerder van de Basisregistratie Adressen en Gebouwen(BAG) van de gemeente Aalsmeer;

  • 2. De onder lid 1.b genoemde leden worden door het college benoemd en ontslagen voor een periode van vier jaar met de mogelijkheid tot verlenging.

  • 3. De leden kunnen tussentijds ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan de voorzitter van de Commissie, die maatregelen treft om in de vacature te voorzien.

Artikel 4 Voorzitter

  • 1. De portefeuillehouder of diens waarnemer is voorzitter van de Commissie. De Commissie benoemt uit haar midden een plaatsvervangende voorzitter.

  • 2. De voorzitter heeft in de commissie stemrecht.

Artikel 5 Secretaris

  • 1. Het college wijst een ambtelijke secretaris en een plaatsvervangend ambtelijk secretaris van de commissie aan.

  • 2. De secretaris is geen lid van de commissie.

  • 3. De secretaris dient de commissie desgevraagd van advies.

Artikel 6 Tekenen van stukken

De stukken van de commissie worden ondertekend door de voorzitter.

Artikel 7 Deskundigen

De voorzitter is bevoegd ambtenaren en andere deskundigen uit te nodigen tot het deelnemen aan de vergaderingen van de Commissie.

Artikel 8 Werkwijze

  • 1. De Commissie komt bijeen wanneer de voorzitter dit nodig acht.

  • 2. De voorzitter roept de leden schriftelijk op voor de vergadering, onder opgaaf van de punten die zullen worden behandeld. De agenda en vergaderstukken worden twee weken voor de vergadering aan de leden toegezonden.

  • 3. De Commissie vergadert slechts als ten minste 3 leden, onder wie de voorzitter of de plaatsvervangende voorzitter, aanwezig zijn. Wanneer het vereiste aantal leden niet aanwezig is, belegt de voorzitter binnen één week een nieuwe vergadering en stelt de leden daarvan terstond schriftelijk in kennis. In deze laatste vergadering kunnen besluiten worden genomen ongeacht het aantal aanwezige leden.

  • 4. Besluiten van de Commissie worden genomen bij meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken, beslist de voorzitter. De secretaris heeft een adviserende stem.

  • 5. De Commissie vergadert en besluit in het openbaar.

  • 6. Het advies van de Commissie aan het college bevat voor zover relevant de zienswijzen van de leden van de Commissie.

  • 7. De onder artikel 3 lid 1.b genoemde leden ontvangen per bijgewoonde vergadering een financiële vergoeding.

Artikel 9 Slotbepalingen

In gevallen waarin dit instellingsbesluit niet voorziet, beslist het college van Burgemeester en Wethouders.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van 12 maart 2019.

De secretaris,

mr. F.L. Romkema

De burgemeester,

J.J. Nobel

Bijlage 1 Toetsingscriteria naamgeving openbare ruimte

  • Naamgeving van openbare ruimten vindt bij voorkeur plaats op basis van samenhangende naamcategorieën. Bij de naamgeving van nieuwe complexen van straten en pleinen moet daarom eerst het thema worden gekozen.

    Bij toekenning van nieuwe namen in een bestaande wijk moeten deze zo veel mogelijk passen bij de omliggende naamgeving.

  • Bij vernoeming van personen:

    • -

      moet de te vernoemen persoon van onbesproken gedrag en onomstreden zijn;

    • -

      moet de te vernoemen persoon van groot belang zijn geweest voor de gemeente Aalsmeer of de samenleving in bredere zin;

    • -

      moet de te vernoemen persoon minstens 5 jaar overleden zijn;

    • -

      verdient het toekennen van namen van vrouwen en andere ondervertegenwoordigde groepen uit de samenleving de voorkeur. Diversiteit staat hierbij voorop.

  • Omdat naamgeving voor (zeer) lange termijn geldt, moet worden gewaakt voor modieuze naamgeving en moet terughoudendheid worden betracht bij naamgeving op grond van actualiteiten.

  • Namen moeten goed uitspreekbaar en niet te moeilijk te schrijven zijn.

  • Bestaande namen worden niet gewijzigd, tenzij er zwaarwegende redenen blijken te zijn die bij de oorspronkelijke naamtoekenning niet bekend waren.

  • Toe te kennen namen mogen niet worden afgeleid van namen van bestaande commerciële instellingen en mogen ook niet gemakkelijk met dergelijke instellingen worden geassocieerd.

  • Bij het vernoemen van historische personen en zaken die op meerdere manieren kunnen worden gespeld, wordt de spellingsvariant gekozen die het best aansluit bij de systematiek van de hedendaagse spelling.

  • In uitzonderlijke gevallen kan er van bovenstaande criteria afgeweken worden. Dit ter beoordeling aan het college van Burgemeester en Wethouders.