Regeling vervallen per 30-12-2010

Verordening leges 2010

Geldend van 30-09-2010 t/m 29-12-2010

Intitulé

Verordening leges 2010

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2010.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:a. dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte      van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;b. week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;c. maand: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand     tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;d. jaar: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met     de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;e. kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam 'leges' worden rechten geheven terzake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen.

Artikel 5 Tarieven

  • 1 De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel 2010.

  • 2 Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1 In afwijking van artikel 9 , eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:a. mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;b. schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving,     dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de     dagtekening van de kennisgeving.

  • 2 De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges terzake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 11 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1 De 'Legesverordening 2009' van 16 december 2008 wordt ingetrokken met ingang van de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2 Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 3 In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover terzake daarvan de heffing van de leges in die periode plaatsvindt.

  • 4 De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2010.

  • 5 In afwijking in zoverre van het tweede en vierde lid, treedt titel 3 van de bij deze verordening behorende tarieventabel in werking op 28 december 2009, welke datum tevens de datum van ingang van de heffing voor die titel is.

  • 6 Deze verordening wordt aangehaald als 'Legesverordening 2010'.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Aalten d.d. 15 december 2009 en gewijzigd bij besluit van de raad van de gemeente Aalten d.d. 7 september 2010.

Tarieventabel 2010 1

behorende bij de Legesverordening 2010.

Indeling tarieventabel

Titel 1              Algemene dienstverleningHoofdstuk 1    Burgerlijke standHoofdstuk 2    ReisdocumentenHoofdstuk 3    RijbewijzenHoofdstuk 4    Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevensHoofdstuk 5    Verstrekkingen uit het KiezersregisterHoofdstuk 6    Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevensHoofdstuk 7    BestuursstukkenHoofdstuk 8    VastgoedinformatieHoofdstuk 9    Overige publiekszakenHoofdstuk 10  GemeentearchiefHoofdstuk 11  GemeentegarantieHoofdstuk 12  WinkeltijdenwetHoofdstuk 13  KansspelenHoofdstuk 14  TelecommunicatieHoofdstuk 15  Verkeer en vervoerHoofdstuk 16  Recreatief nachtverblijf Hoofdstuk 17  Diversen

Titel 2               Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunningHoofdstuk 1    BegripsomschrijvingenHoofdstuk 2    Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraagHoofdstuk 3    OmgevingsvergunningHoofdstuk 4    VerminderingHoofdstuk 5    TeruggaafHoofdstuk 6    Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging projectHoofdstuk 7    BestemmingsplannenHoofdstuk 8    In deze titel niet benoemde beschikking

Titel 3               Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijnHoofdstuk 1    HorecaHoofdstuk 2    Organiseren evenementen of marktenHoofdstuk 3    StandplaatsenHoofdstuk 4    ProstitutiebedrijvenHoofdstuk 5    gebruiksvergunning in verband met brandveiligheidHoofdstuk 6    In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking 

Titel 1               Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1    Burgerlijke stand 

1.1.1

Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk of partnerschapregistratie dan wel bij de omzetting van een partnerschap- registratie naar een huwelijk voor het gebruik maken van de trouwzaal aan de Markt 7 te Aalten c.q. Raadhuisstraat 8 te Dinxperlo, op andere tijd of wijze dan op grond van de Wet rechten burgerlijke stand 1879 voor kosteloze voltrekking / registratie is bepaald.

 

 

1.1.1.1

bij voltrekking in de trouwzaal aan de Markt 7 te Aalten of de trouwzaal aan de Raadhuisstraat 8 te Dinxperlo op maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 16.00 uur

326,00

1.1.1.2

bij voltrekking in de trouwzaal aan de Markt 7 te Aalten of de trouwzaal aan de Raadhuisstraat 8 te Dinxperlo op maandag tot en met vrijdag op een tijdstip, niet vallend tussen 9.00 en 16.00 uur

832,00

1.1.1.3

bij voltrekking in de trouwzaal aan de Markt 7 te Aalten of de trouwzaal aan de Raadhuisstraat 8 te Dinxperlo op een zaterdag, zondag of op een algemeen erkende feestdag

964,00

1.1.1.4

bij voltrekking in een andere locatie dan de trouwzaal aan de Markt 7 te Aalten of de trouwzaal aan de Raadhuisstraat 8 te Dinxperlo op maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 16.00 uur

780,00

1.1.1.5

bij voltrekking in een andere locatie dan de trouwzaal aan de Markt 7 te Aalten of de trouwzaal aan de Raadhuisstraat 8 te Dinxperlo op maandag tot en met vrijdag op een tijdstip niet vallend tussen 9.00 en 16.00 uur

1.287,00

1.1.1.6

bij voltrekking in een andere locatie dan de trouwzaal aan de Markt 7 te Aalten of de trouwzaal aan de Raadhuisstraat 8 op een zaterdag, zondag of een algemeen erkende feestdag

1.418,00

1.1.2

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

 

 

1.1.2.1

een trouwboekje of partnerschapboekje

21,35

1.1.2.2

een duplicaat van een trouwboekje of partnerschapboekje

21,35

Hoofdstuk 2     Reisdocumenten

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.2.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

50,90

1.2.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)

56,90

1.2.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

40,90

1.2.1.4

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument

8,95

1.2.1.5

tot het bijschrijven van een kind door middel van een bijschrijvingsticker in een al uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3

15,65

1.2.1.6

tot het aanbrengen van een wijziging anders dan bedoeld in 1.2.1.5 in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3

15,65

1.2.1.7

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot en met dertien jaar

8,95

1.2.1.8

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd van veertien jaar en ouder

42,85

1.2.2

De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.7 en 1.2.1.8 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

41,00

1.2.3

Het tarief genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend.

 

 

1.2.4

Het tarief genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingsticker van

19,50

1.2.5

De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.7 en 1.2.1.8 worden wanneer het oude document niet kan worden ingeleverd, verhoogd met een toeslag wegens extra administratieve kosten van

23,85

 Hoofdstuk 3     Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

41,50

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

33,25

1.3.3

Het tarief als genoemd in 1.3.1 wordt, wanneer het oude document niet kan worden ingeleverd, verhoogd met een toeslag wegens extra administratieve kosten van

23,85

1.3.4

In afwijking van onderdeel 1.3.1 bedraagt het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs met een looptijd van 1 of 3 jaar, 50% van de op basis van onderdeel 1.3.1 geheven leges.

 

 

1.3.5

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen

5,95

Hoofdstuk 4     Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.2 en 1.4.3, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

 

 

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

5,95

1.4.2.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

 

 

1.4.2.2.1

voor 25 verstrekkingen

100,00

1.4.2.2.2

voor 100 verstrekkingen

354,00

1.4.2.2.3

voor 500 verstrekkingen

1.003,00

1.4.2.2.4

voor 1.000 verstrekkingen

1.299,00

1.4.3

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

 

 

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.4.4.1

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

5,90

1.4.4.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

 

 

1.4.4.2.1

voor 25 verstrekkingen

101,00

1.4.4.2.2

voor 100 verstrekkingen

357,50

1.4.4.2.3

voor 500 verstrekkingen

1.013,00

1.4.4.2.4

voor 1.000 verstrekkingen

1.312,00

1.4.5

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, het wettelijk vastgestelde legesbedrag.

 

 

1.4.6

Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van gegevens uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens aan een afnemer die een No-hit bericht kan overleggen

2,27

1.4.7

Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van een overzicht van zijn of haar persoonslijst (tweede verzoek)

5,95

1.4.8

Het tarief bedraagt ter zake van het afgeven van een bewijs van als ingezetene ingeschreven staan in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, per afgegeven bewijs

5,95

1.4.9

Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van het burgerservicenummer (tweede verzoek)

5,95

1.4.10

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

15,00

1.4.11

Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen in de registers van de Burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

15,00

1.4.12

Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

 

 

 Hoofdstuk 5     Verstrekkingen uit het Kiezersregister

1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

2,15

Hoofdstuk 6     Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

 

 

1.6.1.1

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

 

 

1.6.1.1.1

ten hoogste 100 pagina’s, per pagina

0,25

 

met een maximum per bericht van

5,50

1.6.1.1.2

meer dan 100 pagina's

27,50

1.6.1.2

bij verstrekking anders dan op papier

5,50

1.6.1.3

dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

27,50

1.6.2

Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

 

 

1.6.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

5,50

Hoofdstuk 7     Bestuursstukken

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

1.7.1.1

een afschrift van de gemeentebegroting

 119,00

1.7.1.2

een afschrift van de gemeenterekening

 119,00

1.7.1.3

een afschrift van het burgerjaarverslag

 29,80

1.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.7.2.1

tot het verstrekken van een afschrift van het verslag van een raadsvergadering, inclusief bijbehorende stukken, per vergadering

 17,95

1.7.2.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar op de verslagen van de raadsvergaderingen, (agenda, notulen en raads-voorstellen)

 119,00

1.7.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.7.3.1

 tot het verstrekken van een afschrift van het verslag van een vergadering van een raadscommissie, per vergadering

 5,95

1.7.3.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar op de verslagen van de vergaderingen van een raadscommissie

 29,80

1.7.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

1.7.4.1

een afschrift van de bouwverordening

 119,00

1.7.4.2

een afschrift van de overige verordeningen, per pagina

 0,67

 Hoofdstuk 8     Vastgoedinformatie

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.8.1.1

tot het verkrijgen van informatie omtrent bestemming, bodemkwaliteit etc. voor ieder daaraan besteed halfuur of gedeelte daarvan

30,00

1.8.1.2

voor het doen van nasporingen in het gemeentelijk kadaster voor ieder daaraan besteed halfuur of gedeelte daarvan

30,00

1.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:

 

 

1.8.2.1

het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

5,95

Hoofdstuk 9     Overige publiekszaken

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.9.1

tot het verkrijgen van een attestatie de vita

5,95

1.9.2

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

5,95

1.9.3

tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap

5,95

Hoofdstuk 10     Gemeentearchief

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

15,00

1.10.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

 

1.10.2.1

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina op formaat:

 

 

 

A4, enkelzijdig, zwart-wit

0,12

 

A4, dubbelzijdig, zwart-wit

0,20

 

A3, enkelzijdig, zwart-wit

0,25

 

A3, dubbelzijdig, zwart-wit

0,30

 

A4, enkelzijdig, kleur

0,60

 

A4, dubbelzijdig, kleur

0,90

 

A3, enkelzijdig, kleur

1,20

 

A3, dubbelzijdig, kleur

1,80

1.10.2.2

een aanvraag tot het verkrijgen van een afdruk van een foto, indien leverbaar, per stuk

 

 

 

  9 x 12 cm.

1,30

 

13 x 18 cm.

2,40

 

18 x 24 cm.

4,75

 

24 x 30 cm.

8,30

 

30 x 40 cm.

13,75

 Hoofdstuk 11     Gemeentegarantie

1.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.11.1

tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening

89,00

Hoofdstuk 12     Winkeltijdenwet

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingen-besluit Winkeltijdenwet

10,40

Hoofdstuk 13     Kansspelen

1.13.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

 

 

1.13.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat

62,90

1.13.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat

62,90

 

en voor iedere volgende speelautomaat

37,95

1.13.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

24,30

 Hoofdstuk 14     Telecommunicatie

1.14.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet

178,75

1.14.1.1

Indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, wordt het onder 1.14.1 genoemde tarief verhoogd met

357,50

1.14.1.2

Indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, wordt de onder 1.14.1 en 1.14.1.1 genoemde tarieven verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

 

1.14.1.3

Indien een begroting als bedoeld in 1.14.1.2 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

Hoofdstuk 15     Verkeer en vervoer

1.15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.15.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

38,75

1.15.2

tot het verkrijgen van een bewonersontheffing om te parkeren op een parkeergelegenheid die alleen bestemd is voor bewoners van een als zodanig aangeduide zone en welke parkeergelegenheid wordt aangeduid met het bord E9 van bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, per kalenderjaar of gedeelte daarvan

38,75

1.15.3

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

38,75

1.15.4

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

0,00

 Hoofdstuk 16     Recreatief nachtverblijf 

1.16

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vrijstelling als bedoeld in artikel 4.6.2 van de Algemene Plaatselijke Verordening indien:

 

 

1.16.1

incidenteel geldig

15,25

1.16.2

geldig voor één jaar

67,50

1.16.3

geldig voor 5 jaar

337,00

Hoofdstuk 17     Diversen

1.17.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

1.17.1.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

 €

 5,25

1.17.1.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

 €

 5,25

1.17.1.3

kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.17.1.1 en 1.17.1.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk 

 €

 9,25

1.17.1.4

een ingekleurde kaart, tekening, kopie of lichtdruk voor elk aan het  inkleuren te besteden halfuur of gedeelte daarvan

 €

 30,00

1.17.1.5

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

 €

 11,35

1.17.1.6

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

 €

 11,35

1.17.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor een verklaring als bedoeld in artikel 56f van de Pachtwet

 €

 6,75

1.17.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning tot het vellen van een houtopstand

 

 

 

a. indien sprake is van een melding 

 €

 21,50

 

b. indien sprake is van een kapvergunning

 €

 30,70

1.17.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag om advies met betrekking tot de uitkomst van een verricht of advies voor een nog te verrichten (bodem) onderzoek 

 €

 131,25

1.17.5

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag van een vergunning tot het aansluiten van een eigendom op het gemeenteriool, ingevolge de lozingsverordening

 €

 399,70

1.17.6

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag van een inrit- of uitwegvergunning ingevolge artikel 2.1.5.3 van de Algemene Plaatselijke Verordening

 €

 60,50

1.17.7

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning tot het voorhanden hebben en verkopen van vuurwerk als bedoeld in artikel 2.6.2 van de Algemene Plaatselijke Verordening 

 €

 115,65

1.17.8

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing veroorzaken geluidshinder (waaronder kanon-, carbid- en vogelschieten) als bedoeld in artikel 4.1.5 van de Algemene Plaatselijke Verordening

 €

 11,35

1.17.9

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor het opnieuw verstrekken van een hondenpenning

 €

 9,00

1.17.10

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning voor het tijdelijk in gebruik hebben van gemeentegrond als bedoeld in artikel 2.1.5.1 van de Algemene Plaatselijke Verordening, geldig maximaal voor:

 

 

 

a. een week 

 €

 11,35

 

b. een maand 

 €

 22,75

 

c. een half jaar 

 €

 45,50

 

d. een jaar 

 €

 91,00

1.17.11

Voor het schouwen van een stoffelijk overschot door een gemeentelijk lijkschouwer of door een vanwege de gemeente aangewezen lijkschouwer bedraagt het tarief binnen kantooruren van de GGD Regio Achterhoek zoals door de Regio Achterhoek gehanteerd

 €

 579,00

1.17.12

Voor het schouwen van een stoffelijk overschot door een gemeentelijk lijkschouwer of door een vanwege de gemeente aangewezen lijkschouwer bedraagt het tarief buiten kantooruren van de GGD Regio Achterhoek zoals door de Regio Achterhoek gehanteerd

 €

 1.045,00

 Titel 2               Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1     Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

 

 

2.1.1.1

aanlegkosten:de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

 

2.1.1.2

bouwkosten:voor de berekening van de bouwkosten wordt verwezen naar de op 27 november 2007 door de Raad vastgestelde “Beleidsregels voor berekening van de bouwkosten”.

 

 

2.1.1.3

sloopkosten:de aannemingssom exclusief omzetbelasting,, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

 

2.1.1.4

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

 

 

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

 

 

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

 

 

 Hoofdstuk 2     Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

2.2.1

om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is 25% van het overeenkomstig 2.3.1.1.1 of 2.3.1.1.2 berekende bedrag met een minimum van: (te vermeerderen met overige onder 2.3.1. vermelde leges (indien aan de orde)).

59,50

2.2.2

Indien een aanvraag tot verkrijgen van een omgevingsvergunning voor een op basis van een vooroverleg uitgewerkt plan in behandeling wordt genomen, worden de daarvoor geheven leges met deze leges verrekend.

 

 

 Hoofdstuk 3     Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

 

 

 

 

 

 

2.3.1

Bouwactiviteiten

 

 

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

 

2.3.1.1.1

indien de bouwkosten minder dan € 500.000 bedragen voor elke € 100,00 aan bouwkosten of een gedeelte daarvan

2,78

 

Met een minimum van

59,50

2.3.1.1.2

indien de bouwkosten meer dan € 500.001 bedragen:

 

 

 

over de eerste € 500.000 aan bouwkosten voor elke € 100,00 aan bouwkosten

2,78

 

Voor elke € 100,00 of een gedeelte daarvan aan bouwkosten boven € 500.000 bouwkosten

0,83

2.3.1.1.3

De bedragen van de artikelen 2.3.1.1 t/m 2.3.1.1.2 worden verhoogd met € 100,00. Als minimaal 2 dagen voor aanvang van de bouwactiviteiten meldingskaartje start bouw door de gemeente is ontvangen en als minimaal 1 dag voor de voltooiing van de bouwactiviteiten meldingskaartje bouw gereed door de gemeente is ontvangen, wordt € 100,00 terugbetaald.

 

 

 

Welstandstoets

 

 

2.3.1.2

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor de welstandstoetsing de advieskosten welke de gemeente in rekening worden gebracht door het “Gelders Genootschap” zonder doorberekening van de toeslagkosten bij de beoordeling van de wijziging van een monument

 

 

 

Verplicht advies agrarische commissie

 

 

2.3.1.3

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is verhoogd met de door extern deskundigen in rekening gebrachte advieskosten

 

 

 

Hogere grenswaarde

 

 

2.3.1.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om ontheffing voor hogere grenswaarden als bedoeld in de Wet geluidhinder, per bouwplan

596,00

 

vermeerderd met het tarief van het Kadaster voor de inschrijving hogere grenswaarde

25,10

 

Achteraf ingediende aanvraag

 

 

2.3.1.5

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:

179,00

 

Niet ontvankelijke aanvraag

 

 

2.3.1.6

Voor een niet-ontvankelijke aanvraag om een omgevingsvergunning welke betrekking heeft op een bouwactiviteit geldt, in plaats van de tarieven als vermeld in onderdeel 2.3.1.1, een tarief van

119,00

 

 

 

 

2.3.2

 Aanlegactiviteiten

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

119,00

 

 

 

 

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

 

 

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse ontheffing) en buren worden gehoord of een publicatie op grond van de Algemene wet bestuursrecht vereist is:

119,00 

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine ontheffing):

179,00

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse ontheffing) bedraagt het basistarief:indien de oppervlakte van de bij het plan of project betrokken gronden:

 

 

2.3.3.3.1

- minder is dan 2.500 m2

3.485,00

2.3.3.3.2

- meer is dan 2.500 m2 en minder dan 5.000 m2

5.576,00

2.3.3.3.3

- meer dan 5.000 m2 bedraagt dan wordt een begroting opgesteld

 

begroting

2.3.3.3.4

Onverminderd het bepaalde in het onderdeel 2.3.3.3. wordt dit basistarief vermeerderd met de (interne of externe) kosten voor het feitelijk opstellen van de buitenplanse ontheffing.

 

begroting

2.3.3.3.5

Een aanvraag wordt in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van deze kosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht.

 

 

2.3.3.3.6

Indien de werkelijke (advies)kosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

 

 

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke ontheffing):

277,00

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

179,00

2.3.3.6

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

179,00

 

 

 

 

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

 

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse ontheffing) en buren worden gehoord of een publicatie op grond van de Algemene wet bestuursrecht vereist is:

119,00

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine ontheffing):

179,00

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse ontheffing) bedraagt het basistarief:indien de oppervlakte van de bij het plan of project betrokken gronden:

 

 

2.3.4.3.1

- minder is dan 2.500 m2

3.485,00

2.3.4.3.2

- meer is dan 2.500 m2 en minder dan 5.000 m2

5.576,00

2.3.4.3.3

- meer dan 5.000 m2 bedraagt dan wordt een begroting opgesteld

 

begroting

2.3.4.3.4

Onverminderd het bepaalde in het onderdeel 2.3.4.3. wordt dit basistarief vermeerderd met de (interne of externe) kosten voor het feitelijk opstellen van de buitenplanse ontheffing.

 

begroting

2.3.4.3.5

Een aanvraag wordt in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van deze kosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht.

 

 

2.3.4.3.6

Indien de werkelijke (advies)kosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

 

 

2.3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke ontheffing)

277,00

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

179,00

2.3.4.6

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

179,00

 

 

 

 

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

327,00

2.3.5.1

Voor de afgifte van de gebruiksvergunning met bijbehorende voorschriften nadat een brandveiligheidsonderzoek is gehouden, geldt een oppervlakte toeslag boven het tarief als genoemd in artikel 2.3.5 van:

 

 

 

a. voor een bruto vloeroppervlakte van maximaal 1000 m2, per m2

0,32

 

b. voor een bruto vloeroppervlakte van 1001 t/m 2500 m2

446,50

 

c. voor een bruto vloeroppervlakte van 2501 t/m 5000 m2

521,00

 

d. voor een bruto vloeroppervlakte boven 5000 m2

596,00

 

Vermeerderd per m2 boven 5000 m2 met

0,03

 

 

 

 

2.3.6

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

 

 

2.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:

 

 

 

ingeval van sloopaanvragen zonder asbest

59,50

 

ingeval van sloopaanvragen zonder asbest en met sloopveiligheidsplan

238,00

 

ingeval van sloopaanvragen met asbest

357,00

 

ingeval van sloopaanvragen met asbest en met sloopveiligheidsplan

536,00

 

 

 

 

2.3.7

Uitweg/inrit

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.1.5.3. van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

60,50

 

 

 

 

2.3.8

Kappen

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

30,70

 

 

 

 

2.3.9

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

 

 

2.3.9.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

119,00

2.3.9.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998

119,00

 

 

 

 

2.3.10

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief

119,00

 

 

 

 

2.3.11

Andere activiteiten

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

 

 

2.3.11.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

59,50

2.3.11.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

 

2.3.11.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief:

59,50

2.3.11.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

 

 

 

 

2.3.12

Omgevingsvergunning in twee fasen

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

 

2.3.12.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft, bij bouwactiviteiten 40% van het tarief volgens artikel 2.3.1.1.1 of 2.3.1.1.2 met een minimum van € 59,50

 

 

2.3.12.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft, bij bouwactiviteiten 60% van het tarief volgens artikel 2.3.1.1.1 of 2.3.1.1.2. met een minimum van € 59,50

 

 

 

 

 

 

2.3.13

Beoordeling bodemrapport

 

 

 

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld of indien op verzoek een bodemrapport wordt beoordeeld

 

 

2.3.13.1

voor de beoordeling van een historisch onderzoek volgens NEN 5725

119,00

2.3.13.2

voor het uitvoeren door de gemeente van een historisch onderzoek (bodemtoets)

119,00

2.3.13.3

voor de beoordeling van een verkennend onderzoek nadat al een historisch onderzoek is beoordeeld of een bodemtoets is uitgevoerd

119,00

2.3.13.4

voor de beoordeling van een verkennend onderzoek zonder dat vooraf een historisch onderzoek is beoordeeld of een bodemtoets is uitgevoerd

238,00

2.3.13.5

voor de beoordeling van een Programma van Eisen inzake archeologisch (voor) onderzoek

213,00

2.3.13.6

voor de beoordeling van een Plan van Aanpak inzake archeologisch (voor) onderzoek

71,00

2.3.13.7

voor de beoordeling van een offerte tot het doen van archeologische (voor) onderzoek

71,00

2.3.13.8

de beoordeling van rapportage die voortvloeien uit archeologisch (voor) onderzoek, ex artikelen 39 lid 2, 40 lid 1 en 41 lid 1 Monumentenwet

142,00

 

 

 

 

2.3.14

Advies

 

 

2.3.14.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of een andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op een aanvraag om een omgevingsvergunning:

119,00

2.3.14.2

Indien een begroting als bedoeld in artikel 2.3.14.1.is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager in kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

 

 

 

 

2.3.15

Verklaring van geen bedenkingen

 

 

2.3.15.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

 

 

2.3.15.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

 €

119,00 

2.3.15.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

 

2.3.15.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.16.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

Hoofdstuk 4     Vermindering

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

 

 

Hoofdstuk 5     Teruggaaf

 2.5.1

 Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

 

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

 

 

2.5.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan, 75%  van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

 

 

2.5.1.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken na het in behandeling nemen ervan, 50% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

 

 

2.5.1.3

Een bedrag minder dan € 59,50 wordt niet teruggegeven

 

 

 

 

 

 

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

 

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: 20% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

 

 

 

 

 

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt 50% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

 

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

 

 

 

 

 

 

2.5.4

Minimumbedrag voor teruggaaf

 

 

 

Een bedrag minder dan € 59,50 wordt niet teruggegeven.

 

 

 

 

 

 

2.5.5

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

 

 

 

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.1.2 en 2.3.1.3. en 2.3.14 en 2.3.15 wordt geen teruggaaf verleend.

 

 

Hoofdstuk 6     Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

59,50

Hoofdstuk 7     Bestemmingsplannen

2.7.1

Vaststellen bestemmingen waarbij sprake is van een bouwactiviteitVoor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening en dat erop is gericht bouwactiviteiten mogelijk te maken, bedraagt het basistarief:indien de oppervlakte van de bij het plan of project betrokken gronden:

 

 

2.7.1.1

- minder is dan 2.500 m2

4.647,00

2.7.1.2

- meer is dan 2.500 m2 en minder dan 5.000 m2

7.435,00

2.7.1.3

- meer dan 5.000 m2 bedraagt dan wordt een begroting opgesteld

 

begroting

2.7.1.4

Onverminderd het bepaalde in de onderdelen 2.7.1.1 t/m 2.7.1.3 wordt dit basistarief vermeerderd met de (interne of externe) kosten voor het feitelijk opstellen van een bestemmingsplan.

 

 

2.7.1.5

Een aanvraag wordt in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van deze kosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht.

 

begroting

2.7.1.6

Indien de werkelijke (advies)kosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

 

 

2.7.1.7

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een principebesluit tot het vaststellen van een bestemmingsplan bedraagt 25% van het onder 2.7.1.1 t/m 2.7.1.3 genoemde basistarief. De onderdelen 2.7.1.5 en 2.7.1.6. zijn ook van toepassing.

 

 

2.7.1.8

Indien een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan voor een op basis van een principebesluit uitgewerkt plan in behandeling wordt genomen, worden de daarvoor geheven leges met deze leges verrekend.

 

 

2.7.1.9

Wanneer een aanvraag tot vaststelling van een bestemmingsplan integraal kan worden opgenomen in een ander bestemmingsplan (bijvoorbeeld een actualiseringsplan) dan bedraagt het tarief 50% van het basistarief zoals genoemd in de onderdelen 2.7.1.1 t/m 2.7.1.3. De onderdelen 2.7.1.5 en 2.7.1.6 zijn ook van toepassing.

 

 

 

 

 

 

2.7.2

Vaststellen bestemmingen waarbij geen sprake is van een bouwactiviteitVoor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan (als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening) dat geen bouwactiviteiten mogelijk maakt, bedraagt het basistarief:indien de oppervlakte van de bij het plan of project betrokken gronden:

 

 

2.7.2.1

- minder is dan 2.500 m2

2.324,00

2.7.2.2

- meer is dan 2.500 m2 en minder dan 5.000 m

3.718,00

2.7.2.3

- meer dan 5.000 m2 bedraagt dan wordt een begroting opgesteld

 

begroting

2.7.2.4

Onverminderd het bepaalde in de onderdelen 2.7.2.1 t/m 2.7.2.3 wordt dit basistarief vermeerderd met de (interne of externe) kosten voor het feitelijk opstellen van een bestemmingsplan.

 

 

2.7.2.5

Een aanvraag wordt in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van deze kosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht.

 

begroting

2.7.2.6

Indien de werkelijke (advies)kosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

 

 

2.7.2.7

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een principebesluit tot het vaststellen van een bestemmingsplan bedraagt 25% van het onder 2.7.2.1 t/m 2.7.2.3 genoemde basistarief. De onderdelen 2.7.2.5 en 2.7.2.6 zijn ook van toepassing.

 

 

2.7.2.8

Indien een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan voor een op basis van een principebesluit uitgewerkt plan in behandeling wordt genomen, worden de daarvoor geheven leges met deze leges verrekend.

 

 

2.7.2.9

Wanneer een aanvraag tot vaststelling van een bestemmingsplan integraal kan worden opgenomen in een ander bestemmingsplan (bijvoorbeeld een actualiseringsplan) dan bedraagt het tarief 50% van het basistarief zoals genoemd in de onderdelen 2.7.2.1 t/m 2.7.2.3. De onderdelen 2.7.2.5 en 2.7.2.6 zijn ook van toepassing.

 

 

 

 

 

 

2.7.3

Vaststellen wijzigingsplan waarbij sprake is van een bouwactiviteitVoor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan (als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening) en dat erop is gericht bouwactiviteiten mogelijk te maken, bedraagt het basistarief:indien de oppervlakte van de bij het plan betrokken bouwperceel:

 

 

2.7.3.1

- minder is dan 2.500 m2

3.485,00

2.7.3.2

- meer is dan 2.500 m2 en minder dan 5.000 m2

5.576,00

2.7.3.3

- meer dan 5.000 m2 bedraagt dan wordt een begroting opgesteld

 

begroting

2.7.3.4

Onverminderd het bepaalde in de onderdelen 2.7.3.1 t/m 2.7.3.3 wordt dit basistarief vermeerderd met de (interne of externe) kosten voor het feitelijk opstellen van het wijzigingsplan.

 

 

2.7.3.5

Een aanvraag wordt in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de kosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht.

 

 

2.7.3.6

Indien de werkelijke advieskosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

 

begroting

2.7.3.7

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een principebesluit tot het vaststellen van een wijzigingsplan bedraagt 25% van het onder 2.7.3.1 t/m 2.7.3.3 genoemde basistarief. De onderdelen 2.7.3.5 en 2.7.3.6 zijn ook van toepassing.

 

 

2.7.3.8

Indien een aanvraag tot vaststelling van een wijzigingsplan voor een op basis van een principebesluit uitgewerkt plan in behandeling wordt genomen, worden de daarvoor geheven leges met deze leges verrekend.

 

 

 

 

 

 

2.7.4

Vaststellen wijzigingsplan waarbij geen sprake is van een bouwactiviteitVoor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan (als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening) en dat erop is gericht bouwactiviteiten mogelijk te maken,bedraagt het basistarief:indien de oppervlakte van de bij het plan betrokken bouwperceel:

 

 

2.7.4.1

- minder is dan 2.500 m2

2.324,00

2.7.4.2

- meer is dan 2.500 m2 en minder dan 5.000 m2

3.718,00

2.7.4.3

- meer dan 5.000 m2 bedraagt dan wordt een begroting opgesteld

 

begroting

2.7.4.4

Onverminderd het bepaalde in de onderdelen 2.7.4.1 t/m 2.7.4.3 wordt dit basistarief vermeerderd met de (interne of externe) kosten voor het feitelijk opstellen van het wijzigingsplan.

 

 

2.7.4.5

Een aanvraag wordt in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de kosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht.

 

begroting

2.7.4.6

Indien de werkelijke advieskosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

 

 

2.7.4.7

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een principebesluit tot het vaststellen van een wijzigingsplan bedraagt 25% van het onder 2.7.4.1 t/m 2.7.4.3 genoemde basistarief. De onderdelen 2.7.4.5 en 2.7.4.6 zijn ook van toepassing.

 

 

2.7.4.8

Indien een aanvraag tot vaststelling van een wijzigingsplan voor een op basis van een principebesluit uitgewerkt plan in behandeling wordt genomen, worden de daarvoor geheven leges met deze leges verrekend.

 

 

 

 

 

 

2.7.5

Intrekking of afwijzing van een aanvraag om vaststelling van een bestemmingsplan of wijzigingsplan

 

 

2.7.5.1

Als een aanvrager zijn aanvraag tot vaststelling van een bestemmingsplan of wijzigingsplan intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente of wanneer een aanvraag wordt geweigerd, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt 25% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde basisleges.

 

 

2.7.5.2

Indien de intrekking of afwijzing betrekking heeft op een aanvraag tot vaststelling van een bestemmingsplan of wijzigingsplan waarvoor reeds een principebesluit is genomen wordt, worden de daarvoor geheven leges met deze leges verrekend.

 

 

 Hoofdstuk 8     In deze titel niet benoemde beschikking 

2.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

59,50

Titel 3                Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1     Horeca

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet

327,00

3.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

327,00

3.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

11,80

3.1.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een exploitatievergunning, als bedoeld in artikel 2.3.1.2 van de Algemene Plaatselijke Verordening:

 

 

3.1.4.1

indien de aanvraag betrekking heeft op een vergunning anders dan bedoeld in onderdeel 3.1.4.2

327,00

3.1.4.2

indien de aanvraag enkel betrekking heeft op een wijziging van bedrijfsleider, beheerder of lokaliteit (met dien verstande dat, indien tevens een vergunning als bedoeld in onderdeel 3.1.1 is aangevraagd, de leges van de vergunning op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening niet worden geheven)

163,50

3.1.5

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning:

 

 

3.1.5.6

tot het na het algemeen sluitingsuur geopend houden van cafés, restaurants en dergelijke inrichtingen als bedoeld in artikel 2.3.1.6 van de Algemene Plaatselijke Verordening, geldig per keer:

25,85

 Hoofdstuk 2     Organiseren evenementen of markten

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.2.2, van de Algemene plaatselijke verordening (evenementen-vergunning), indien het betreft:

 

 

3.2.1.1

een grootschalig evenement, per dag vermeerderd met een toeslag van 25% per iedere dag verlenging

17,75

3.2.1.2

een middelgroot evenement, per dag vermeerderd met een toeslag van 25% per iedere dag verlenging

11,80

3.2.1.3

een snuffelmarkt of braderie

11,80

3.2.1.4

een feest, optocht, muziekvoorstelling of wedstrijd op of aan de weg (grootschalig)

17,75

3.2.1.5

een feest, optocht, muziekvoorstelling of wedstrijd op of aan de weg (middelgroot)

11,80

3.2.1.6

een klein evenement dat niet voldoet aan de eisen bedoeld in artikel 2.2.2, van de Algemene plaatselijke verordening

11,80

3.2.2

Indien voor het verlenen van de in 3.2.1 genoemde vergunning schriftelijk advies van het team Bouwen moet worden verkregen wordt het in 3.2.1 genoemde bedrag verhoogd met

59,50

Hoofdstuk 3     Standplaatsen

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning:

 

 

3.3.1

tot het innemen van een standplaats als bedoeld in artikel 5.2.3 van de Algemene Plaatselijke Verordening, anders dan op de weekmarkt te Aalten of Dinxperlo, geldig voor:

 

 

 

a. een dag

18,75

 

b. een week

53,75

 

c. een maand

107,50

 

d. een half jaar

214,75

 

e. een jaar

429,75

Hoofdstuk 4     Prostitutiebedrijven

3.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

 

 

3.4.1

een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.2.1 van de Algemene plaatselijke verordening, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3.4.2:

 

 

3.4.1.1

voor een seksinrichting

737,00

3.4.1.2

voor een escortbedrijf

737,00

3.4.2

wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3.2.1 van de Algemene Plaatselijke Verordening:

 

 

3.4.2.1

voor een seksinrichting

368,50

3.4.2.2

voor een escortbedrijf

368,50

Hoofdstuk 5     Gebruiksvergunning in verband met brandveiligheid

3.5.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

 

 

3.5.1.1

een aanvraag tot het verstrekken van een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk, als bedoeld in artikel 2.11.1 van het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken

327,00

3.5.1.2

Voor de afgifte van de gebruiksvergunning met bijbehorende voorschriften nadat een brandveiligheidsonderzoek is gehouden, geldt een oppervlaktetoeslag boven het tarief als genoemd onder 3.5.1.1 van:

 

 

 

a. voor een bruto vloeroppervlakte van maximaal 1.000 m2, per m2

0,32

 

b. voor een bruto vloeroppervlakte van 1.001 m2 tot en met 2.500 m2

446,50

 

c. voor een bruto vloeroppervlakte van 2.501 m2 tot en met 5.000 m2

521,00

 

d. voor een bruto vloeroppervlakte boven 5.000 m2

596,00

 

    vermeerderd per 1.000 m2 of een gedeelte daarvan boven 5.000 m2 met

31,60

Hoofdstuk 6      In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

11,35

Behorende bij raadsbesluit van 15 december 2009 en gewijzigd bij raadsbesluit van 7 september 2010 De GriffierM.A.J.B. Fiering