Regeling vervallen per 02-07-2011

Verordening op de vertrouwenscommissie inzake herbenoeming burgemeester Aalten 2011

Geldend van 15-03-2011 t/m 01-07-2011

Intitulé

Verordening op de vertrouwenscommissie inzake herbenoeming burgemeester Aalten 2011

Verordening op de vertrouwenscommissie inzake herbenoeming burgemeester Aalten 2011.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    de minister: de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

  • b.

    de commissaris: de Commissaris van de Koningin in de provincie Gelderland;

  • c.

    de burgemeester: de burgemeester van de gemeente Aalten, de heer G. Berghoef;

  • d.

    de commissie: de vertrouwenscommissie, zijnde een commissie ingesteld door de raad ex artikel 84 Gemeentewet, belast met de voorbereiding van de aanbeveling inzake de herbenoeming van de burgemeester.

Artikel 2 Taak en werkwijze van de commissie

  • 1 De commissie heeft tot taak de aanbeveling van de gemeenteraad inzake de herbenoeming van de burgemeester voor te bereiden.

  • 2 De commissie vormt zich een oordeel over het functioneren van de burgemeester.

  • 3 De commissie brengt over haar oordeel schriftelijk en vertrouwelijk verslag uit aan de raad. Het verslag wordt voorzien van een conceptaanbeveling.

  • 4 Bij de vervulling van haar taak neemt de commissie het gestelde in de circulaires van de minister d.d. 21 november 2001 en 4 november 2005 in acht.

Artikel 3 Samenstelling commissies

  • 1 De commissie wordt samengesteld uit de voorzitters van alle in de raad vertegenwoordigende fracties.

  • 2 De commissie benoemt uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

  • 3 De commissie kent geen plaatsvervangende leden. Het lidmaatschap is persoonlijk.

Artikel 4 Adviseurs

  • 1 Aan de commissie kunnen één of meer wethouders als vertegenwoordigers van het college van burgemeester en wethouders als adviseur – op uitnodiging van de commissie – aan de commissie worden toegevoegd. Plaatsvervanging is niet mogelijk.

  • 2 De adviseurs kunnen advies uitbrengen tot het moment waarop de commissie haar verslag van bevindingen aanbiedt aan de raad.

  • 3 De adviseurs zijn geen lid van de commissie en hebben geen stemrecht.

Artikel 5 Ambtelijke ondersteuning

  • 1 De griffier is secretaris van de commissie.

  • 2 De secretaris draagt zorg voor de ambtelijke ondersteuning van de commissie.

  • 3 De secretaris is geen lid van de commissie en heeft geen stemrecht.

  • 4 De commissie wijst uit haar midden een plaatsvervangend secretaris aan.

Artikel 6 Vergaderingen

  • 1 De vergaderingen van de commissie zijn besloten.

  • 2 De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of ten minste drie leden dit noodzakelijk achten.

  • 3 Van het behandelde ter vergadering wordt door de secretaris een verslag gemaakt. Dit verslag wordt door de commissie vastgesteld.

  • 4 De voorzitter doet van elke vergadering tenminste vierentwintig uur tevoren aankondiging aan de leden van de commissie.

  • 5 De commissie vergadert niet als niet ten minste de helft plus één van het aantal leden aanwezig is.

  • 6 Stemmingen geschieden bij meerderheid van stemmen. Elk lid heeft één stem.

Artikel 7 Geheimhouding

  • 1 De commissie legt in elke vergadering, met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de stukken en het behandelde tijdens de vergadering, met inachtneming van artikel 9.

  • 2 De voorzitter ziet erop toe dat aan het gestelde in het vorige lid wordt voldaan.

  • 3 De commissie en haar leden verstrekken geen inzage in de stukken noch informatie over de stukken en over het behandelde in haar vergaderingen aan raadsleden, die geen zitting hebben in de commissie, noch aan anderen, behoudens het bepaalde in artikel 2, lid 3.

  • 4 De commissie, noch de gemeenteraad zal de geheimhouding waartoe het eerste lid verplicht, opheffen.

  • 5 De geheimhouding blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

  • 6 Het bepaalde in dit artikel is van overeenkomstige toepassing op de secretaris en de adviseurs van de commissie.

Artikel 8 Verslag aan de gemeenteraad

  • 1 Het verslag van de commissie wordt bij meerderheid van stemmen vastgesteld. Leden van de commissie kunnen in het verslag van een minderheidsstandpunt blijk geven.

  • 2 Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen opvattingen, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in de volgende vergadering, dan worden geen opvattingen van de commissie, maar de verschillende meningen binnen de commissie ter kennis van de gemeenteraad gebracht.

Artikel 9 Overleg tussen de commissie en de burgemeester

  • 1 De commissie kan bij de aanvang van haar werkzaamheden een gesprek hebben met de burgemeester.

  • 2 Alvorens het verslag aan de raad te zenden, bespreekt de commissie het concept met de burgemeester.

  • 3 Indien ter zake van zijn functioneren in het in lid 2 genoemde gesprek afspraken met de burgemeester worden gemaakt, worden deze in het verslag aan de raad vermeld.

  • 4 De commissie verzendt het verslag gelijktijdig aan de raad en de burgemeester. De burgemeester kan, voorafgaand aan de bespreking in de raad, schriftelijk zijn zienswijze over het verslag geven. Op dit stuk is geheimhouding van toepassing.

Artikel 10 Ontbinding vertrouwenscommissie

De vertrouwenscommissie wordt geacht te zijn ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarop de minister een besluit heeft genomen op de aanbeveling van de raad.

Artikel 11 Archivering van stukken

  • 1 De voorzitter en de secretaris dragen er zorg voor dat op het tijdstip bedoeld in artikel 10 alle archiefbescheiden die door de commissie zelf zijn opgemaakt onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als “geheim” worden overgebracht naar een krachtens de wet door de raad aangewezen archiefbewaarplaats.

  • 2 Zij dragen er eveneens zorg voor dat uitvoering wordt gegeven aan het bepaalde in de volgende leden van dit artikel.

  • 3 Van de in het eerste lid bedoelde overbrenging wordt een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15 lid 1 sub a en c van de Archiefwet gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.

  • 4 Alle overige bescheiden en kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden worden onmiddellijk vernietigd.

Artikel 12 Contacten naar buiten

  • 1 De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon naar buiten.

  • 2 De van de commissie uitgaande stukken worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris.

Artikel 13 Onvoorziene aangelegenheden

In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de circulaires van de minister d.d. 21 november 2001 en 4 november 2005 niet voorzien, beslist de commissie.

Artikel 14 Citeertitel, inwerkingtreding en vervaldatum

  • 1 Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening op de vertrouwenscommissie inzake herbenoeming burgemeester Aalten 2011”.

  • 2 Deze verordening treedt na vaststelling met onmiddellijke ingang in werking.

  • 3 Deze verordening vervalt met ingang van de dag volgende op die waarop door de minister een besluit is genomen op de aanbeveling van de raad.

Ondertekening

Aldus besloten door de raad van de gemeente Aalten in zijn openbare vergadering gehouden op 15 maart 2011.