Regeling vervallen per 01-03-2015

Verordening Cliëntenraad WWB en WIJ

Geldend van 01-10-2009 t/m 28-02-2015

Intitulé

Verordening Cliëntenraad WWB en WIJ

Afdeling Werk, Inkomen en Zorg

September 2009

Gemeente Achtkarspelen en gemeente Kollumerland c.a.

de Raad van de gemeente Achtkarspelen;

en

de Raad van de gemeente Kollumerland c.a.;

gelet op het bepaalde in artikel 47 van de Wet Werk en Bijstand enartikel 12, lid 1, sub d van de Wet Investeren in Jongeren,

overwegende dat moet worden vastgesteld op welke wijze de cliënten vande afdeling Werk, Inkomen en Zorg of hun vertegenwoordigers bij deuitvoering van de WWB en de WIJ worden betrokken;

besluit

vast te stellen:

de Verordening Cliëntenraad WWB en WIJ

Artikel 1 Begripsomschrijving

  • 1. In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      cliëntenparticipatie: een gestructureerde vormvan periodiek overleg met de vertegenwoordigers van decliënten van de afdeling Werk, Inkomen en Zorg en anderebelanghebbenden over de beleidsvorming en ontwikkelingomtrent de Wet Werk en Bijstand en de Wet Investeren inJongeren;

    • b.

      belangenorganisaties: maatschappelijk actieveorganisaties die opkomen voor de belangen van degenen dietot de achterban van deze organisaties behoren;

    • c.

      de afdeling: de afdeling Werk, Inkomen en Zorgvan de gemeenten Achtkarspelen en Kollumerland c.a.;

    • d.

      de portefeuillehouder: de wethouder met deportefeuille Werk, Inkomen en Zorg van de gemeenteAchtkarspelen, danwel de gemeente Kollumerland c.a.;

    • d.

      het college: het College van Burgemeester enWethouders van de gemeente Achtkarspelen danwel het Collegevan Burgemeester en Wethouders van de gemeente Kollumerlandc.a.

    • e.

      de gemeenteraad: de Gemeenteraad van de gemeenteAchtkarspelen dan wel de Gemeenteraad van de gemeenteKollumerland c.s.

  • 2. Alle begrippen die in deze verordening gebruikt worden en die nietnader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Algemenewet bestuursrecht (Awb).

Artikel 2 Doelstelling

Het doel van cliëntenparticipatie is dat cliënten en vertegenwoordigersvan belangenorganisaties namens de cliënten en andere belanghebbendeninvloed moeten kunnen uitoefenen op het lokaal beleid op het terrein vanWerk, Inkomen en Zorg. Ten behoeve van dit doel wordt een organisatie inhet leven geroepen die zal opereren onder de naam “de cliëntenraad”. Deze cliëntenraad heeft de volgende doelstellingen:

  • a.

    De cliëntenraad verschaft inzicht in hetgeen er onder cliëntenvan de afdeling leeft;

  • b.

    cliënten van de afdeling krijgen inzicht in beleid enbeleidsuitvoering;

  • c.

    De cliëntenraad beoordeelt en beïnvloedt de kwaliteit van dedienstverlening van de afdeling.

Artikel 3 Samenstelling cliëntenraad

  • 1.

    De cliëntenraad bestaat uit cliënten en uitvertegenwoordigers van belangenorganisaties die handelennamens de cliënten van de afdeling en anderebelanghebbenden.

  • 2.

    Het minimale aantal leden van de cliëntenraad is 4 enmaximaal 16.

  • 3.

    Leden van de cliëntenraad worden voorgedragen uit debestaande belangengroepen in Achtkarspelen en uitindividuele cli?nten van de afdeling. Nieuwe leden vande cliëntenraad worden door het college benoemd opvoordracht van de leden van de cliëntenraad.

  • 4.

    De belangenorganisaties als bedoeld in het derde lidmoeten voldoen aan de volgende voorwaarden:

    • a.

      het moeten belangenorganisaties zijn binnen dewerkingssfeer van de afdeling;

    • b.

      er moet sprake zijn van terugkoppeling naar deleden;

    • c.

      zij moeten hun werkterrein mede hebben in degemeente Achtkarspelen dan wel de gemeenteKollumerland c.a.;

    • d.

      de leden moeten direct belang hebben bij hetsociaal beleid in de gemeente Achtkarspelen danwel de gemeente Kollumerland c.a..

  • 5.

    De individuele leden als bedoeld in het tweede lidmoeten een afspiegeling zijn van de verschillendedoelgroepen binnen de werkingsfeer van de afdeling.

  • 6.

    De cliëntenraad kan uit haar leden subgroepen formerendie op een specifiek beleidsterrein opereren.

  • 7.

    Het lidmaatschap van de cliëntenraad is onverenigbaarmet het lidmaatschap van de gemeenteraad dan wel hetcollege. Daarnaast kan een ambtenaar, welke werkzaam isbij de afdeling, geen deel uitmaken van decliëntenraad.

  • 8.

    De leden kiezen uit hun midden een bestuur, bestaandeuit een voorzitter, een penningmeester en eensecretaris.

  • 9.

    De voorzitter van de cliëntenraad:

    • a.

      is een onafhankelijk persoon;

    • b.

      heeft affiniteit en enige bekendheid met hetvakgebied;

    • c.

      beschikt over beleidsmatig en zakelijkinzicht.

Artikel 4 Benoeming en zittingsduur leden cliëntenraad envoorzitter

  • 1. Nieuwe of vervangende leden van de cliëntenraad worden benoemd doorhet college op voordracht van de cliëntenraad. De leden vanuit debelangenorganisaties worden voorgedragen door de organisaties. Bijvacatures van individuele leden van de cliëntenraad vindt er eenopen sollicitatieprocedure plaats zoals die geldt binnen degemeente.

  • 2. De voorzitter van de cliëntenraad wordt benoemd door het College opvoordracht van de cliëntenraad. De voordracht van de voorzitter komttot stand via een open sollicitatieprocedure.

  • 3. De cliëntenraad kiest uit haar midden een plaatsvervangendvoorzitter en secretaris.

  • 4. De zittingsduur van de leden is, behoudens tussentijds aftreden,vier jaar en herbenoeming kan nogmaals voor twee perioden van vierjaar. De cliëntenraad stelt een rooster van aftreden vast. De ledenzijn terstond hernoembaar (zittingsduur maximaal 12 jaar). Zijblijven hun functie waarnemen, totdat een nieuwe benoeming heeftplaatsgevonden.

  • 5. Eindigt de hoedanigheid waaraan een lid zijn benoeming ontleent, danhoudt hij binnen drie maanden op lid van de cliëntenraad tezijn.

  • 6. De benoeming ter voorziening in tussentijds opengevallen plaatsengeschiedt bij voorkeur binnen drie maanden na het ontstaan van devacature.

  • 7. Het college kan op verzoek van de cliëntenraad en onder opgaaf vangemotiveerde redenen een lid van de cliëntenraad schorsen c.q. zijnlidmaatschap intrekken.

Artikel 5 Taken en bevoegdheden cliëntenraad

  • 1. In het kader van de cliëntenparticipatie vraagt het College decliëntenraad om advies. De cliëntenraad is ook gerechtigd uit eigenbeweging advies uit te brengen aan het College.

  • 2. Het College vraagt de cliëntenraad in ieder geval advies inzake hetgemeentelijk beleid op het gebied van het beleid en de uitvoeringvan de Wet Werk en Bijstand en de Wet Investeren in Jongeren.

  • 3. De cliëntenraad is niet bevoegd te adviseren naar aanleiding vanklachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuelecli?nten betrekking hebben, met uitzondering van de hierbijgehanteerde procedures en regelingen. Evenmin kan worden geadviseerdinzake het personeels- en organisatiebeleid.

  • 4. Het advies wordt op een zodanig tijdstip gevraagd, dat hetuitgebrachte advies toegevoegd kan worden aan de stukken die aan deGemeenteraad ter beschikking worden gesteld.

  • 5. Indien de cliëntenraad gebruik heeft gemaakt van haar adviesrecht ende gemeente besluit dit advies niet over te nemen, dan wordt ditschriftelijk en gemotiveerd aan de cliëntenraad bekend gemaakt.

  • 6. Indien het belang van de zaak daartoe aanleiding geeft, vindt bij deaanbieding van het advies overleg plaats tussen deportefeuillehouder en de cliëntenraad.

  • 7. Tussen de cliëntenraad en de portefeuille dan wel een door hetCollege aangewezen ambtenaar vindt geregeld, doch minimaal viermaalper jaar, een structureel overleg plaats.

  • 8. Laatstgenoemde ambtenaar treedt op als contactpersoon tussen decliëntenraad en de gemeente.

  • 9. Het College draagt er zorg voor dat aan de cliëntenraad de nodigeinformatie wordt verstrekt ten behoeve van het naar behoren kunnenfunctioneren van de cliëntenraad, tenzij enig wettelijk voorschriftdit in de weg staat.

  • 10. Het College stelt regels vast over de procedures en de contacten metde cliëntenraad.

Artikel 6 Taken voorzitter en secretaris

  • 1. Tot de taak van de voorzitter behoort:

    • a.

      het vaststellen van de agenda van de vergadering;

    • b.

      het bepalen van de dag en uur van de vergadering;

    • c.

      het leiden van de vergadering;

    • d.

      het handhaven van de orde;

    • e.

      het schorsen van de vergadering;

    • f.

      het peilen van meningen en het meedelen van uitslagen vanstemmingen;

    • g.

      het vertegenwoordigen van de cliëntenraad naar buiten.

  • 2. Tot de taak van de secretaris behoort:

    • a.

      het openbaar bekendmaken van de agenda van devergadering;

    • b.

      het mede opstellen van de agenda van de vergadering;

    • c.

      het bijwonen van de vergaderingen en zorgdragen voor debesluitenlijst;

    • d.

      het mede zorgdragen voor de uitvoering van besluiten;

    • e.

      het bewaken van de voortgang en afhandeling van deuitgebrachte adviezen;

    • f.

      het mede bewaken van het beschikbaar gestelde budget;

    • g.

      in zijn algemeenheid het zorgdragen voor een goedeondersteuning van de cliëntenraad, opdat deze haar taak opeen goede wijze kan uitvoeren.

Artikel 7 Vergaderingen

  • 1. De cliëntenraad vergadert minimaal 6 keer per jaar of meer wanneerzij dat noodzakelijk achten. Hiervan zijn minimaal vieroverlegvergaderingen met de portefeuillehouder.

  • 2. De vergaderingen zijn als regel openbaar. De cliëntenraad kan metredenen omkleed besluiten een besloten vergadering te houden.

  • 3. De gemeente stelt voor de vergaderingen van de cliëntenraadfaciliteiten beschikbaar zoals:

  • 1. Ten behoeve van de cliëntenraad wordt jaarlijks in de begroting vande gemeente Achtkarspelen een budget opgenomen.

  • 2. Ten laste hiervan kunnen, ter beoordeling aan het College, ondermeer kosten worden gebracht die verband houden metdeskundigheidsbevordering. Voorts dienen hieruit alle kosten voorhet naar behoren kunnen functioneren van de cliëntenraad te wordenbekostigd.

  • 3. De leden van de cliëntenraad ontvangen geen vergoeding. Voor hetbijwonen van de vergadering wordt geen presentiegeld verstrekt.

  • 4. Het College stelt vergaderaccomodatie en –faciliteiten beschikbaaralsmede ruimte voor de overige werkzaamheden;

  • 5. Het College stelt ruimte ter beschikking in de rubriekgemeentenieuws van het Feanster ten behoeve van de aankondiging vanvergaderingen van het cliëntenraad. Tevens kunnen de aankondigingenvan de vergaderingen op de website van de gemeente Achtkarspelenworden gezet.

Artikel 8 Vergaderorde

  • 1. De agenda wordt tenminste een week voor de vergadering aan de ledentoegezonden.

  • 2. Ieder lid heeft het recht schriftelijk voorstellen te doen, welkevoorstellen bij de voorzitter of secretaris worden ingediend. Devoorstellen worden door de secretaris zo spoedig mogelijk aan deleden toegezonden. Indien de cliëntenraad omtrent de behandeling vandeze voorstellen onmiddellijk beslist, heeft behandeling zoveelmogelijk plaats in de daarop volgende vergadering.

  • 3. Ieder lid heeft het recht een voorstel betreffende de orde van devergadering te doen.

  • 4. De cliëntenraad kan in overleg met het hoofd van de afdeling, één ofmeerdere ambtenaren van de afdeling en/of deskundigen uitnodigen devergadering bij te wonen voor het geven van toelichting of advies.

Artikel 9 Besluitvorming

  • 1. De cliëntenraad kan beraadslagen en besluiten nemen indien tenminstede helft van het aantal leden ter vergadering aanwezig is. Deaanwezigheid blijkt uit de voor de aanvang van de vergaderingondertekende presentielijst.

  • 2. Alleen de leden van de cliëntenraad hebben stemrecht. Stemmen bijvolmacht en stemmen van schaduwleden worden uitgesloten.

  • 3. Alle besluiten worden genomen bij meerderheid van geldiguitgebrachte stemmen van de op de presentielijst aanwezigeleden.

  • 4. Bij vaststelling van het resultaat van de stemming worden blancostemmen danwel onthoudingen geacht niet te zijn uitgebracht,behoudens het bepaalde in lid 5 van dit artikel.

  • 5. Een voorstel wordt geacht te zijn verworpen indien het aantal blancouitgebrachte stemmen een meerderheid vormt.

  • 6. Bij staking van de stemmen vindt in dezelfde vergadering op een doorde voorzitter bepaald tijdstip herstemming plaats. Indien ook in datgeval de stemmen staken, dan wordt het voorstel geacht te zijnverworpen behoudens het in lid 8 van dit artikel.

  • 7. Stemming over zaken geschiedt door handopsteken.

  • 8. Stemming over personen geschiedt schriftelijk met geslotenstembiljetten. Leidt een herstemming, ten gevolge van gelijkheid vanhet aantal uitgebrachte stemmen niet tot een beslissing, dan wordtbeslist middels een loting.

  • 9. Minderheidsstandpunten kunnen op verzoek van de cliëntenraadtoegevoegd worden aan de besluitenlijst c.q. het voorstel/advies aanhet college van Burgemeester en Wethouders.

Artikel 10 Overige bepalingen

  • 1. De leden van de cliëntenraad, en eventueel bij de vergaderingaanwezige deskundigen, zijn verplicht tot geheimhouding van alhetgeen zij in de hiervoor aangeduide hoedanigheid vernemen zoverdit door het college of gemachtigden kenbaar is gemaakt.

  • 2. Het voornemen tot geheimhouding moet van te voren bekend zijngemaakt. De duur en inhoud van de geheimhoudingsplicht moet voorafzijn aangegeven. De geheimhoudingsplicht vervalt niet doorbe?indiging van het lidmaatschap van de cliëntenraad.

  • 3. Tot de kosten van de cliëntenraad worden gerekend: het inhuren vandeskundigen en/of derden, kosten vorming en scholing van de leden enorganisatiekosten.

  • 4. De cliëntenraad brengt jaarlijks verslag uit aan het college waarinwordt ingegaan op het functioneren van de cliëntenraad. Daarbijwordt in een financieel verslag tevens verantwoording afgelegd overde besteding van het beschikbaar gestelde budget.

  • 5. Wijziging of intrekking van deze verordening vindt niet plaats dannadat de cliëntenraad daarover is gehoord.

  • 6. De cliëntenraad houdt zich niet bezig met de behandeling vanindividuele cliëntzaken.

Artikel 11 Slotbepalingen

  • 1.

    Het College kan met betrekking tot de uitvoering van dezeverordening nadere regels stellen.

  • 2.

    Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordeningcliëntenraad WWB en WIJ.

  • 3.

    Deze verordening treedt in werking op 1 oktober 2009.

  • 4.

    De verordening cliëntenparticipatie 2008 wordt hierbijingetrokken.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de Raad van de gemeenteAchtkarspelen op en de openbare vergadering van de Raad van de gemeenteKollumerland c.a. op
De Raden voornoemd,
de plv. Raadsgriffier, de Voorzitter,
mr. R. van der Heide T.J. van der Zwan
de Raadsgriffier, de Voorzitter,
mw. N. Ynema B. Bilker