Regeling vervallen per 01-01-2019

Financiële verordening

Geldend van 21-02-2008 t/m 31-12-2018

Intitulé

Financiële verordening

Financiële verordening gemeente Achtkarspelen

De raad van de gemeente Achtkarspelen;

gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van @;

gelet op artikel 212 van de gemeentewet en het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten;

besluit vast te stellen de:

Verordening op de inrichting van de financiële organisatie, het financieel beheer en de uitgangspunten van het financieel beleid van de gemeente Achtkarspelen.

1. Inleidende bepalingen.

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    afdeling:

    iedere organisatorische eenheid binnen de gemeentelijke organisatie met een eigen rechtstreekse verantwoordelijkheid aan de directeur.

  • b.

    administratie:

    de door het systematisch verzamelen,vastleggen en verwerken van al dan niet financiële feiten ontstane gegevensverzameling van waaruit informatie verstrekt kan worden ten behoeve van het besturen, functioneren en beheersen van (onderdelen van) de organisatie van de gemeente Achtkarspelen en ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd.

2. Begroting en verantwoording.

Artikel 2 - Programmabegroting

  • 1.

    De raad stelt aan het begin van een nieuwe raadsperiode voor de duur van deraadsperiode een programma-indeling vast.

  • 2.

    De raad stelt jaarlijks per programma vast:

    • -

      de beoogde maatschappelijke effecten (outcome);

    • -

      de te leveren goederen en diensten (output);

    • -

      de toegestane middelen (input).

  • 3.

    Het college stelt jaarlijks per programma indicatoren voor met betrekking tot de beoogde maatschappelijke effecten en de te leveren goederen en diensten.

  • 4.

    De raad stelt jaarlijks de indicatoren, bedoeld in het derde lid, vast.

  • 5.

    Het college draagt zorg voor het verzamelen en vastleggen van gegevens over de maatschappelijke effecten en de geleverde goederen en diensten, zodanig dat de doelmatigheid en doeltreffendheid van het beleid, zoals vastgesteld door de raad, kunnen worden vastgesteld.

Artikel 3. Inrichting begroting en jaarstukken

  • 1.

    Bij de begroting wordt een overzicht gegeven van de baten en lasten per productgroep. In de jaarstukken wordt een overzicht gegeven van de productenrealisatie per programma.

  • 2.

    In de begroting wordt van nieuwe investeringen het benodigde investeringskrediet weergegeven. Van lopende investeringen wordt het geautoriseerde investeringskrediet en de raming van de aanwending van het krediet in het lopende begrotingsjaar weergegeven.

  • 3.

    In de jaarrekening worden investeringen en de raming van de aanwending van het krediet en de werkelijke uitgaaf in het begrotingsjaar weergegeven.

Artikel 4. Autorisatie begroting en investeringskredieten en begrotingswijzigingen.

  • 1.

    Het college biedt de raad voor het zomerreces een nota aan met daarin beschreven het beleid en de financiële kaders van de ontwerpbegroting voor het volgende begrotingsjaar en de meerjarenraming.

  • 2.

    De raad autoriseert met het vaststellen van de begroting de totale lasten en de totale baten per programma en het overzicht algemene dekkingsmiddelen.

  • 3.

    Bij de begrotingsbehandeling geeft de raad aan van welke nieuwe investeringen hij op een later tijdstip een apart voorstel voor autorisatie van het investeringskrediet wil ontvangen. De overige nieuwe investeringen worden bij de begrotingsbehandeling met het vaststellen van de financiële positie geautoriseerd.

  • 4.

    Voor het aangaan van verplichtingen van investeringen die niet in de begroting zijn opgenomen, maar in de loop van het begrotinsjaar plaatsvinden, legt het college een investeringsvoorstel ter goedkeuring voor aan de raad.

Artikel 5. Tussentijdse rapportage

1. Het college informeert de raad in juni en november door middel van tussentijdse rapportage over de realisatie van de begroting over de tot dan toe verstreken periode van het begrotingsjaar.

2.De tussentijdse rapportage bevat tenminste per programma een uiteenzetting over de uitvoering van het beleid en een overzicht van de effecten van afwijkingen op het beleid.

Tevens bevat het een overzicht van de bijstellingen van het beleid en de effekten daarvan.

3. Financieel beleid.

Artikel 6. Waardering en afschrijving vaste activa

  • 1.

    Het college biedt tenminste elke vier jaar een actuele nota waardering en afschrijving vaste activa aan.

  • 2.

    De nota behandelt in ieder geval:

    • a.

      hoe waardering van activa plaatsvindt;

    • b.

      welke afschrijvingsmethodiek wordt gehanteerd;

    • c.

      welke afschrijvingstermijnen worden gehanteerd;

  • 3.

    De raad stelt de nota waardering en afschrijving vaste activa vast.

Artikel 6b. Reserves en voorzieningen

  • 1.

    Het college biedt tenminste elke vier jaar een actuele nota reserves en voorzieningen aan.

  • 2.

    De nota behandelt in ieder geval:

    • a.

      de vorming en besteding van (bestemmings)reserves;

    • b.

      de vorming en besteding van voorzieningen;

    • c.

      de toerekening en verwerking van een inflatiedotatie over de reserves en de voorzieningen.

  • 3.

    De raad stelt de nota reserves en voorzieningen vast

Artikel 7. Kostprijsberekening

  • 1.

    Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van goederen, werken en diensten wordt een systeem van kostentoerekening gehanteerd. Bij de kostentoerekening worden naast de directe kosten alleen die indirecte kosten betrokken, die samenhangen met de door de gemeente verleende diensten.

  • 2.

    Bij de indirecte kosten worden ook betrokken, voorzover aanwezig, de toevoegingen en onttrekkingen aan voorzieningen en reserves voor de noodzakelijke vervanging van de betrokken activa, de kapitaallasten van de in gebruik zijnde activa en voor de brede rioolheffing en de afvalstoffenheffing de compensabele BTW.

  • 3.

    Het percentage voor de toerekening van rente aan activa is het rentepercentage voor lang geld genoemd in de begroting van het jaar waarin de gemeenteraad de investering accordeert. Dit percentage wordt bepaald op basis van de (verwachte) ontwikkelingen op de kapitaalmarkt.

Artikel 8. Vaststelling hoogte belastingen, rechten, heffingen en prijzen

Het college doet de raad jaarlijks een voorstel voor de hoogte van de gemeentelijke tarieven voor belastingen, brede rioolheffing, afvalstoffenheffing en retributies.

Artikel 8a. Grondbeleid

Het college biedt tenminste eens in de 4 jaar de raad een nota Grondbeleid aan. De raad stelt de nota vast.

Artikel 9. Financieringsfunctie

Voor het uitoefenen van de financieringsfunctie is het college gehouden aan het vigerende treasurystatuut.

Artikel 10. Inkoop en aanbesteding

  • 1.

    Het college biedt tenminste elke vier jaar een actuele nota Inkoop en Aanbesteding aan.

  • 2.

    Het college stelt de nota Inkoop en Aanbesteding vast nadat de raad zijn wensen en bedenkingen daarover heeft kenbaar gemaakt.

Artikel 11.

Vervallen

Artikel 12 tot en met 13

Vervallen

4. Paragrafen.

Artikel 14. Paragrafen

1 De paragrafen in de begroting en het jaarverslag voldoen voor wat betreft hun inhoud aan de eisen die het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten daaraan stelt.

2 De paragraaf onderhoud kapitaalgoederen bevat daarnaast een verslag van de voortgang van het geplande onderhoud en het eventuele achterstallige onderhoud aan de items die genoemd zijn in artikel 12 lid 1 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten.

Artikel 15 tot en met 18

Vervallen

5. Financieel beheer en interne controle

Artikel 19. Administratie

De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij dienstbaar is voor:

  • a.

    het sturen en het beheersen van activiteiten en processen in de gemeente als geheel en in de afdelingen;

  • b.

    het verstrekken van informatie over ontwikkelingen in de omvang van activa met economisch nut, activa met maatschappelijk nut, voorraden, vorderingen en schulden;

  • c.

    het verschaffen van informatie over de aanwending van de toegekende budgetten en investeringskredieten en voor het maken van kostencalculaties;

  • d.

    het afleggen van verantwoording over de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en relevante wet- en regelgeving;

  • e.

    de controle van de registratie van gegevens als zodanig en van de daaraan ontleende informatie, alsmede voor de controle op de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en relevante wet- en regelgeving.

Artikel 20. Interne controle

Het college zorgt ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de baten en lasten en de balansmutaties voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking, en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt het college maatregelen tot herstel.

Artikel 21

Vervallen

5. Financiële organisatie

Artikel 22. Financiële organisatie

Het college zorgt voor en legt vast:

  • a.

    een eenduidige indeling van de gemeentelijke organisatie en een eenduidig toewijzing van de gemeentelijke taken aan de afdelingen;

  • b.

    een adequate scheiding van taken, functies, bevoegdheden, verantwoordelijkheden;

  • c.

    de verlening van mandaten en volmachten voor het aangaan van verplichtingen ten laste van de toegekende budgetten en investeringskredieten;

  • d.

    de regels voor taken en bevoegdheden, de verantwoordingsrelaties en de bijbehorende informatievoorziening van de financieringsfunctie;

  • e.

    de kostenverdeelsleutels voor het eenduidig toewijzen van de lasten en baten aan de producten van de productraming en de productrealisatie.

6. Slotbepalingen

Artikel 23. Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van het begrotingsjaar 2011. De stukken voor dit begrotingsjaar en latere begrotingsjaren voldoen aan de bepalingen van deze verordening.

  • 2.

    Deze verordening treedt in de plaats van de ‘Financiële verordening gemeente Achtkarspelen’ vastgesteld door de raad op 21 februari 2008.

Artikel 24. Citeertitel

Deze verordening wordt in de gemeentelijke stukken aangehaald onder de naam “Financiële verordening gemeente Achtkarspelen.”

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van de raad van 25 november 2010.
De griffier, De voorzitter,
mw. mr. R. van der Tempel T.J. van der Zwan