Regeling vervallen per 10-11-2016

Verordening bezwaarschriften

Geldend van 13-01-2015 t/m 09-11-2016 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2015

Intitulé

Verordening bezwaarschriften

Nr. 24

De raad van de gemeente Alkmaar;

gelet op het advies van de Raadscoördinatiecommissie Fusie;

BESLUIT

De Verordening bezwaarschriften als volgt vast te stellen:

Hoofdstuk I Begripsbepalingen

Artikel 1

In deze verordening wordt verstaan onder:

Hoofdstuk II Behandeling van bezwaarschriften gericht aan de raad

Artikel 2 De commissie

Er is een vaste commissie die, indien de gemeenteraad dient te beslissen op een bezwaarschrift, is belast met de voorbereiding van de behandeling en de advisering op het bezwaarschrift.

Artikel 3 Samenstelling van de commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit vijf leden.

  • 2.

    De leden worden door de raad uit zijn midden benoemd. Bij de benoeming van de leden neemt de raad het beginsel van evenwichtige spreiding over de raadsfracties in acht.

  • 3.

    Voor ieder lid van de commissie benoemt de raad uit zijn midden een plaatsvervangend lid.

  • 4.

    De commissie wijst uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter aan.

Artikel 4 Zittingsduur

  • 1.

    De zittingsduur van de leden van de commissie is gelijk aan de duur van hun lidmaatschap van de raad.

  • 2.

    De leden van de commissie kunnen te allen tijde ontslag nemen. Zij dienen dit ontslag schriftelijk in bij de voorzitter van de commissie, die daarvan terstond kennis geeft aan de gemeenteraad.

  • 3.

    Zij blijven hun functie waarnemen totdat in hun opvolging is voorzien.

Artikel 5 Secretariaat

Het secretariaat van de commissie wordt bekleed door een door burgemeester en wethouders aan te wijzen ambtenaar.

Artikel 6 Ingediend bezwaarschrift

  • 1.

    Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

  • 2.

    Het bezwaarschrift met de daarbij overgelegde stukken wordt zo spoedig mogelijk in handen van de commissie gesteld.

Artikel 7 Opdracht bevoegdheden

De bevoegdheden ingevolge de artikelen

De bevoegdheden ingevolge de artikelen

Artikel 8 Vooronderzoek

  • 1.

    De voorzitter van de commissie is in verband met de voorbereiding van de behandeling van het bezwaarschrift bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te doen inwinnen.

  • 2.

    De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en deze zo nodig uitnodigen daartoe ter zitting te verschijnen.

Artikel 9 Hoorzitting

De voorzitter van de commissie bepaalt plaats en tijdstip van de zitting waarin belanghebbenden in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te doen horen.

Artikel 10 Uitnodiging zitting

De secretaris van de commissie deelt belanghebbenden tenminste drie weken voor de zitting schriftelijk mee, dat zij in de gelegenheid worden gesteld zich te doen horen tijdens de zitting.

Artikel 11 Quorum

Voor het uitbrengen van een advies op het bezwaarschrift is vereist, dat de meerderheid van het aantal leden, waaronder in ieder geval de voorzitter of de plaatsvervangend voorzitter, aanwezig is.

Artikel 12 Niet deelneming aan de behandeling

De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift, indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.

Artikel 13 Openbaarheid zitting en stukken

  • 1.

    De zitting van de commissie is openbaar.

  • 2.

    De deuren worden gesloten indien de voorzitter van de commissie of een van de aanwezige leden het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet.

  • 3.

    Indien de commissie vervolgens beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de zitting verzetten, vindt de zitting plaats met gesloten deuren.

  • 4.

    Indien de commissie geheimhouding heeft opgelegd betreffende stukken, die op of voor de zitting zijn overgelegd, kunnen raadsleden zich tot de secretaris wenden voor inzage in deze stukken.

Artikel 14 Schriftelijke verslaglegging

  • 1.

    Het verslag als bedoeld in de artikelen 7:7 en 7:21 van de wet vermeldt de namen van de aanwezigen, met daarbij een vermelding van hun hoedanigheid.

  • 2.

    Het verslag houdt een korte vermelding in van hetgeen over en weer is gezegd en overigens ter zitting is voorgevallen.

  • 3.

    Indien de zitting geheel of gedeeltelijk met gesloten deuren plaatsvond, of indien belanghebbenden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding.

  • 4.

    Het verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag worden gehecht.

  • 5.

    Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de commissie en ter kennis gebracht van de raad.

Artikel 15 Nader onderzoek

  • 1.

    Indien na afloop van de zitting nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verlangen van de commissie dit onderzoek doen instellen.

  • 2.

    De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de commissie en belanghebbenden toegezonden.

  • 3.

    De leden van de commissie en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de in het tweede lid bedoelde nadere informatie aan de voorzitter van de commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist omtrent een dergelijk verzoek.

  • 4.

    Op een nieuwe hoorzitting, als bedoeld in het derde lid, zijn de bepalingen in deze verordening, die betrekking hebben op de hoorzitting van overeenkomstige toepassing.

Artikel 16 Raadkamer en beslissing

  • 1.

    De commissie beraadslaagt en beslist met gesloten deuren over het door haar aan de raad uit te brengen advies.

  • 2.

    a. De commissie beslist bij meerderheid van stemmen.

    • b.

      Indien bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.

    • c.

      Van een minderheidsstandpunt wordt melding gemaakt, indien die minderheid dat verlangt.

    • d.

      Het advies is gemotiveerd en wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris.

  • 3.

    Het advies wordt zo spoedig mogelijk aan de raad verzonden.

Artikel 17 Mededeling beslissing

De beslissing van de raad wordt zo spoedig mogelijk verzonden aan belanghebbenden.

Hoofdstuk III Overige en slotbepalingen

Artikel 18 Onvoorzienbare omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de raad.

Artikel 19 Inwerkingtreding

  • 1.

    De verordening bezwaarschriften van de gemeente Alkmaar, vastgesteld bij raadsbesluit van 26 juni 2003, alsmede de verordening commissie bezwaarschriften van de gemeente Schermer, vastgesteld bij raadsbesluit van 25 januari 2011 en de verordening commissie bezwaarschriften van de gemeente Graft-De Rijp, vastgesteld bij raadsbesluit van 18 december 2008 worden ingetrokken.

  • 2.

    Deze verordening bezwaarschriften treedt in werking op één dag na bekendmaking ervan in het Gemeenteblad en werkt terug tot 1 januari 2015.

Artikel 19 Slotbepaling

Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening bezwaarschriften gericht aan de raad Alkmaar 2015".

Ondertekening

Alkmaar, 2 januari 2015
De raad voornoemd,
, voorzitter
, griffier