Regeling vervallen per 12-04-2018

Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Alkmaar houdende regels voor raadscommissies Reglement op de raadscommissies van de gemeente Alkmaar 2015

Geldend van 24-11-2016 t/m 11-04-2018

Intitulé

Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Alkmaar houdende regels voor raadscommissies Reglement op de raadscommissies van de gemeente Alkmaar 2015

Nr. 11

De raad van de gemeente Alkmaar;

Gelet op artikel 82 van de Gemeentewet;

gelet op het advies van de Raadscoördinatiecommissie Fusie;

BESLUIT

het reglement op de raadscommissies als volgt vast te stellen:

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

Hoofdstuk 2 Commissies en subcommissies, taken en samenstelling

Artikel 2 Raadscommissie van advies

  • 1.

    De raad stelt de volgende raadscommissies in:

    • a.

      Bestuur en Middelen;

    • b.

      Sociaal

    • c.

      Ruimte

  • 2.

    De raadscommissie Bestuur en Middelen adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen: algemeen bestuurlijke zaken, openbare orde en veiligheid, regio, interbestuurlijk toezicht, financiën, onderzoek gemeenterekening, personeel en organisatie, communicatie en informatievoorziening.

  • 3.

    De raadscommissie Sociaal adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen: sociale zaken, werkgelegenheid, onderwijs, emancipatie, welzijn, wet maatschappelijke ondersteuning, cultuur, decentralisaties, jeugd, reïntegratie, buurtgericht samenwerken, migrantenbeleid, sport, volksgezondheid en kernenbeleid.

  • 4.

    De raadscommissie Ruimte adviseert en overleg over de volgende onderwerpen: ruimtelijke ontwikkeling, stedelijke ontwikkeling, volkshuisvesting, grondzaken, economische zaken, verkeer en vervoer, parkeerbeleid en –beheer, toerisme, stads- en wijkbeheer, afvalinzameling, centrummanagement, milieu en energiezaken en recreatie.

Artikel 3 Taken

  • 1.

    De raadscommissie heeft tot taak, hetzij op verzoek van de raad, het presidium of een door de raad ingestelde werkgroep, hetzij uit eigen beweging, de raad van advies te dienen.

  • 2.

    De raadscommissie heeft tevens tot taak het namens de raad plegen van overleg met het college van burgemeester en wethouders over voorstellen van dit college aan de raad.

Artikel 4 Samenstelling raadscommissie

  • 1.

    Elk raadslid en elke daartoe benoemde fractieassistent is lid van alle raadscommissies.

  • 2.

    Per agendapunt mogen maximaal drie leden per fractie de vergadering bijwonen.

  • 3.

    De in het eerste lid genoemde fractieassistent wordt door de raad op voordracht van de fracties benoemd.

Artikel 5 Voorzitter

  • 1.

    De raad benoemt uit zijn midden drie voorzitters die de raadscommissies voorzitten en één plaatsvervangend voorzitter.

  • 2.

    De voorzitter is geen lid van de raadscommissie, neemt in de vergadering van de raadscommissie niet deel aan de discussie en heeft in de raadscommissie geen stemrecht

  • 3.

    De voorzitter is belast met

    • a.

      het leiden van de vergadering;

    • b.

      het handhaven van de orde;

    • c.

      het formuleren van het advies van de raadscommissie;

    • d.

      het doen naleven van dit reglement;

    • e.

      hetgeen dit reglement hem verder opdraagt.

Artikel 6 Griffier en commissiegriffier

  • 1.

    Het secretariaat van de raadscommissie wordt vervuld door de commissiegriffier.

  • 2.

    In iedere vergadering is een commissiegriffier aanwezig,

  • 3.

    Bij zijn verhindering of afwezigheid wordt hij vervangen door een daartoe door de griffier aangewezen medewerker van de griffie.

Hoofdstuk 3 Aanwezigheid college, burgemeester en secretaris

Artikel 7 Aanwezigheid college, burgemeester en secretaris

De voorzitter kan de burgemeester, één of meer wethouders en de secretaris uitnodigen in de vergadering aanwezig te zijn en aan de beraadslagingen deel te nemen.

Hoofdstuk 4 Vergaderingen

Artikel 8 Vergaderfrequentie en -tijd

  • 1.

    Elke raadscommissie komt in principe een maal per drie weken bijeen.

  • 2.

    De vergaderingen vangen om 19.30 uur aan en eindigen uiterlijk 23.00 uur. Indien de vergadering om 23.00 uur nog voortduurt, doet de voorzitter vervolgens het voorstel de vergadering te verdagen. Bij voorkeur naar de eerstvolgende vergaderdag tussen 18.30 en 19.30 uur.

  • 3.

    De voorzitter kan in bijzondere gevallen een andere dag of aanvangsuur bepalen of een andere vergaderplaats aanwijzen. Hij voert hierover overleg met de commissiegriffier.

Artikel 9 Agenda

  • 1.

    De voorzitter van de raadscommissie stelt in overleg met de commissiegriffier de voorlopige agenda vast.

  • 2.

    Per agendapunt wordt duidelijk aangegeven wat volgens de voorzitter het doel van de bespreking is te weten:

    • a.

      het geven van advies;

    • b.

      ter opiniërende bespreking;

    • c.

      een ander door de voorzitter geformuleerd vergaderdoel.

  • 3.

    Het geven van een presentatie door het college van burgemeester en wethouders, de ambtelijke organisatie of derden, is tijdens de commissievergadering niet toegestaan.

  • 4.

    [Vervallen.]

  • 5.

    In de rondvraag kunnen door de leden van de raadscommissie korte vragen over een actueel onderwerp betreffende de onderwerpen van de raadscommissie worden gesteld. Indien een ter vergadering aanwezig lid van het college de vraag kan beantwoorden, wordt hij daartoe in de gelegenheid gesteld.

  • 6.

    Stukken ter kennisgeving worden opgenomen in een lijst met ingekomen stukken. Over stukken op de lijst met ingekomen stukken kunnen slechts korte vragen worden gesteld. De voorzitter stelt een ter vergadering aanwezig lid van het college in de gelegenheid de vraag te beantwoorden.

  • Mocht een lid van de commissie toch behandeling wensen, dan kan dit door het te agenderen voor een volgende commissievergadering. Het commissielid geeft daartoe uiterlijk één dag voor de datum waarop de agendacommissie bijeenkomt de probleemstelling en het vergaderdoel aan de commissiegriffier door.

  • 7.

    De voorzitter en de commissiegriffier kunnen agendapunten aan het eind van de agenda en “onder de streep” agenderen. Over deze agendapunten vindt geen beraadslaging plaats. Op verzoek van een commissielid ten aanzien van één of meer agendapunten bij het vaststellen van de agenda draagt de voorzitter zorg voor beraadslaging daarover tijdens de vergadering.

  • 8.

    Bij aanvang van de vergadering stelt de raadscommissie de agenda vast.

Artikel 10 Uitnodiging en plaatsing website

  • 1.

    De vergadering wordt door aankondiging op de voor afkondigingen van de gemeente gebruikelijke wijze en door plaatsing op de internetsite van de gemeente ter openbare kennis gebracht.

  • 2.

    De openbare kennisgeving vermeldt:

    • a.

      de datum, aanvangstijd en plaats, alsmede de voorlopige agenda van de vergadering;

    • b.

      wijze waarop en de plaats waar een ieder de bij de vergadering behorende stukken kan inzien.

Artikel 11 Ter inzage leggen van stukken

  • 1.

    Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep voor een ieder op het stadhuis ter inzage gelegd. Indien na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden.

  • 2.

    Een origineel van een ter inzage gelegd stuk wordt niet buiten het stadhuis gebracht.

  • 3.

    Indien voor stukken op grond van artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet  geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste lid, onder berusting van de commissiegriffier en verleent deze een lid inzage.

Artikel 12 Openbaarheid en Beslotenheid

  • 1.

    De vergaderingen van de raadscommissie zijn, behoudens het bepaalde in de wet en dit reglement, openbaar.

  • 2.

    De deuren worden gesloten indien de voorzitter dat nodig oordeelt of daarom door ten minste een vijfde van het aantal leden, vermeld op de door de commissiegriffier bijgehouden presentielijst, wordt gevraagd.

  • 3.

    Na het sluiten van de deuren beslist de raadscommissie terstond of met gesloten deuren zal worden vergaderd.

  • 4.

    Over onderwerpen die in een vergadering met gesloten deuren zijn behandeld, wordt in dezelfde vergadering beslist of een advies wordt uitgebracht. Met gesloten deuren wordt in ieder geval vergaderd indien onderwerpen aan de orde zijn waarbij personen of functionarissen in persoon zijn betrokken of zaken die in de persoonlijke levenssfeer liggen, danwel indien het gemeentebelang door openbare behandeling kan worden geschaad.

  • 5.

    Van een vergadering met gesloten deuren wordt een afzonderlijk verslag opgemaakt, dat niet openbaar wordt gemaakt tenzij de raadscommissie of de raad anders beslist.

Hoofdstuk 5 Orde van de vergadering

Artikel 13 Presentielijst

Onder verantwoordelijkheid van de commissiegriffier en de voorzitter wordt een lijst van aanwezigen opgemaakt. Aan het einde van elke vergadering wordt deze lijst door de voorzitter en de commissiegriffier door ondertekening vastgesteld.

Artikel 14 Opening vergadering en quorum

  • 1.

    De voorzitter opent de vergadering op het vastgestelde uur, indien meer dan de helft van het aantal in de raad vertegenwoordigde fracties aanwezig is.

  • 2.

    Wanneer een kwartier na het vastgestelde tijdstip niet het vereiste aantal in de raad vertegenwoordigde fracties aanwezig is, vervalt de vergadering.

Artikel 15 Spreekrecht burgers

  • 1.

    Er zijn in de raadscommissie twee mogelijkheden voor burgers om het woord te voeren:

    • a.

      het stellen van een algemene vraag bij het agendapunt spreekrecht burgers;

    • b.

      het inspreken bij een agendapunt.

  • 2.

    Het onderwerp onder lid 1 sub a waarover wordt ingesproken dient tot de deeltaken van de raadscommissie te behoren.

  • 3.

    Burgers, die daartoe (tenminste 6 uur vóór de aanvang van de vergadering) de wens te kennen hebben gegeven vóór de aanvang van de vergadering, worden voor zover het betreft geagendeerde onderwerpen, op een door de voorzitter te bepalen moment, voorafgaande aan de beraadslaging over dat onderwerp, in de gelegenheid gesteld maximaal 3 minuten kort en bondig ter zake van het betreffende onderwerp opmerkingen te maken en vragen te stellen. Degene die gebruik wil maken van het spreekrecht, meldt dit tenminste 6 uur voor de aanvang van de vergadering aan de commissiegriffier. Hij vermeldt daarbij zijn naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp waarover hij het woord wil voeren.

  • 4.

    Onmiddellijk na de rondvraag zoals bedoeld in artikel 9, vierde lid, worden burgers, die daartoe (tenminste 6 uur vóór de aanvang van de vergadering) de wens te kennen hebben gegeven, in de gelegenheid gesteld kort en bondig opmerkingen te maken en vragen te stellen over onderwerpen, die niet op de agenda van de raadscommissie geplaatst zijn. In totaal is maximaal 30 minuten beschikbaar.

  • 5.

    Het woord kan niet gevoerd worden over:

    • a.

      een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar en beroep openstaat of heeft opengestaan;

    • b.

      benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;

    • c.

      een gedraging waarover een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht  kan of kon worden ingediend

  • 6.

    De voorzitter bepaalt de volgorde van de sprekers. De spreker voert het woord, nadat de voorzitter hem dit heeft verleend. De voorzitter kan de leden toestaan aan insprekers een korte, verhelderende vraag te stellen. Er vindt geen discussie plaats tussen een inspreker en deelnemers van de vergadering. De voorzitter kan degenen die van het spreekrecht gebruik maken of willen maken te allen tijde het woord ontnemen of hen het recht te spreken ontzeggen.

Artikel 16 Verslag

  • 1.

    Het conceptverslag van de voorgaande vergadering wordt, zo spoedig mogelijk op de website van de gemeente geplaatst

  • 2.

    De leden, de voorzitter, de burgemeester en de wethouders en de commissiegriffier hebben het recht, een voorstel tot wijziging van het verslag aan de raadscommissie te doen, indien het verslag onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen gezegd of besloten is. Een voorstel tot verandering dient uiterlijk 6 uur voor de aanvang van de vergadering schriftelijk bij de commissiegriffier te worden ingediend.

  • 3.

    Het verslag moet inhouden:

    • a.

      de namen van de voorzitter, de commissiegriffier, de burgemeester en de wethouders en de ter vergadering aanwezige fracties, allen voor zover aanwezig, alsmede van de overige personen die het woord gevoerd hebben;

    • b.

      een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;

    • c.

      een samenvatting van het gesprokene met vermelding van de namen van de fracties die het woord voerden;

    • d.

      een samenvatting van het advies aan de raad onder vermelding van de namen van de fracties die mededeling hebben gedaan van hun goed- of afkeuring;

    • e.

      bij het desbetreffende agendapunt de naam en de hoedanigheid van die personen aan wie het op grond van het bepaalde in artikel 7, derde lid door de raadscommissie is toegestaan deel te nemen aan de beraadslagingen.

  • 4.

    Het verslag wordt opgesteld onder de verantwoordelijkheid van de commissiegriffier.

Artikel 17 Spreekregels

  • 1.

    De leden spreken vanaf hun plaats en richten zich tot de voorzitter

  • 2.

    Technische en feitelijke vragen worden buiten de commissievergadering gesteld aan de wethouder.

  • 3.

    Bij de beraadslaging over een voorstel worden twee termijnen onderscheiden.

  • 4.

    Tijdens de eerste en tweede termijn verleent de voorzitter elke fractie en de wethouder desgevraagd tenminste éénmaal het woord, met dien verstande dat een lid of de wethouderhouder wiens woorden door een ander lid of de portefeuillehouder worden weersproken (repliek), steeds gelegenheid krijgt tot een korte dupliek. De voorzitter bepaalt de volgorde waarin de sprekers in de eerste en tweede termijn aan het woord komen.

Artikel 18 Spreektijd

In commissievergaderingen geldt geen spreektijd voor de leden.

Artikel 19 Voorstellen van orde

  • 1.

    De voorzitter en ieder lid kunnen tijdens de beraadslagingen mondeling een voorstel van orde doen, dat kort kan worden toegelicht

  • 2.

    Een voorstel van orde kan uitsluitend de orde van de vergadering betreffen,

  • 3.

    Over een voorstel van orde beslist de raadscommissie terstond. Een voorstel van orde is aangenomen bij meerderheid van stemmen van de aanwezige leden.

  • 4.

    leder aanwezig commissielid brengt één stem uit.

Artikel 20 Beraadslaging en schorsing

Op voorstel van een lid of de voorzitter kan de raadscommissie beslissen de beraadslaging voor een door hem te bepalen tijd te schorsen teneinde het college of de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.

Artikel 21 Advies aan de raad

  • 1.

    Wanneer de voorzitter vaststelt, dat een onderwerp of voorstel voldoende is toegelicht, sluit hij de beraadslaging, tenzij de raadscommissie anders beslist.

  • 2.

    Nadat de beraadslaging is gesloten, brengt de raadscommissie ten aanzien van een raadsvoorstel advies uit aan de raad.

  • 3.

    De voorzitter stelt na behandeling van elk raadsvoorstel vast of sprake is van een bespreekstuk of van een hamerstuk.

Artikel 22 Geheimhouding en opheffen geheimhouding

  • 1.

    Voor de afloop van de besloten vergadering beslist de raadscommissie overeenkomstig artikel 86 van de wet of omtrent de inhoud van de stukken en het behandelde geheimhouding zal gelden.

  • De raadscommissie kan besluiten de geheimhouding op te heffen of tot een bepaalde termijn te beperken.

  • 2.

    Indien de raad op grond van artikel 25 van de wet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt daarover, indien de raadscommissie die geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, in een besloten vergadering van de raadscommissie overleg gevoerd.

  • 3.

    De commissiegriffier verleent inzage in originele stukken die voor de leden bij de griffie ter inzage liggen en waarvoor geheimhouding geldt op grond van de wet of op grond van artikel 12 van dit reglement.

Hoofdstuk 7 Toehoorders en pers

Artikel 23 Toehoorders en pers

  • 1.

    De toehoorders en vertegenwoordigers van de pers kunnen uitsluitend op de voor hen bestemde plaatsen openbare vergaderingen bijwonen.

  • 2.

    Het geven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is verboden.

  • 3.

    De voorzitter is bevoegd, toehoorders die op enigerlei wijze de orde van de vergadering verstoren, te doen vertrekken. Toehoorders die bij herhaling de orde in de vergadering verstoren kan hij voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering ontzeggen.

Artikel 24 Geluid- en beeldregistraties

Degenen die in de vergaderzaal tijdens de vergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen. Deze aanwijzingen kunnen niet zover gaan dat zij de vrijheid van pers aantasten.

Hoofdstuk 8 Slotbepalingen

Artikel 25 Uitleg reglement

In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van dit reglement beslist de raadscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 26 Inwerkingtreding

  • 1.

    Het reglement op de raadscommissies van de gemeente Alkmaar, vastgesteld bij raadsbesluit van 4 juli 2013 alsmede het reglement op de raadscommissie van de gemeente Schermer, vastgesteld bij raadsbesluit van 10 december 2013 en het reglement op de raadscommissies van de gemeente Graft-De Rijp, vastgesteld bij raadsbesluit van 15 mei 2008, worden ingetrokken.

  • 2.

    Het reglement treedt in werking op één dag na bekendmaking ervan in de Officiële mededelingen en werkt terug tot 1 januari 2015.

  • 3.

    Dit reglement wordt aangehaald als Reglement op de raadscommissies van de gemeente Alkmaar 2015.

Ondertekening

Alkmaar, 2 januari 2015
De raad voornoemd,
, voorzitter
, griffier