Reglement basisregistratie personen van de gemeente Alkmaar

Geldend van 03-09-2015 t/m heden

Intitulé

Reglement basisregistratie personen van de gemeente Alkmaar

Artikel 1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente

  • 1. Met inachtneming van het besluit als bedoeld in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Alkmaar worden verstrekt, voor zover deze organen de gegevens nodig hebben voor de uitvoering van de aan hen opgedragen taken;

  • 2. De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectieverstrekkingen;

  • 3. De organen van de gemeente Alkmaar aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn vermeld in de bijlagen.

Artikel 2 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de bekendmaking.

  • 2. Dit reglement kan worden aangehaald als: Reglement BRP

Ondertekening

Burgemeester en wethouders van de gemeente Alkmaar,
De secretaris, De burgemeester,
W. Pelk, P.M. Bruinooge

Bijlage 1, tabel 1

Organisatieonderdeel

Taak

Doelomschrijving

Categorie(ën) van betrokkenen

Rechtmatige grondslag

RAP = Ad hoc raadpleging persoon

RAA = Ad hoc raadpleging adres

MB = mutatieberichten

S = Selectieverstrekking

AA = Ad hoc verstrekking via mail/telef.

Gegevensset

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Shared Service Center, Unit Juridisch en HR

Pensioenen raadsleden en wethouders,

Wachtgelden gemeentepersoneel

Uitvoeren personeelsadministratie

Raadsleden, wethouders

Gemeente personeel

Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers en de gemeentelijke Uitkerings- en pensioenverordening. Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden.

Ambtenarenwet

 

X

 

X

 

 

Profiel 1A

Shared Service Center, unit Facilitair, vakgroep Managementondersteuning

Jubileaoverzichten: 50-, 60-, 65- jarige huwelijken 90, 100, 100+ jarigen

Koninklijke onderscheidingen

Felicitaties van burgemeester via brief of persoonlijk bezoek

Personen die aan (jubilea) criteria voldoen

Lokale taak

X

 

 

X

 

Profiel 1B

Shared Service Center, unit Financiën

Financiële afhandeling ontheffingen, vergunningen, handhaving

Uitvoeren financiële administratie

Aanvragers

Diverse wetgeving (o.a. Omgevingswet)

X

 

 

 

 

Profiel 1C

Publieke Dienstverlening 1, unit Vergunningen en Subsidieverlening

Omgevingsvergunning

Het verlenen van vergunningen, ontheffingen en het in ontvangst nemen van meldingen op het terrein van bouwen, ruimte, natuur, monumenten en milieu.

Personen die een aanvraag omgevingsvergunning hebben ingediend. En personen aan wie zo'n vergunning is verleend of die een gebruiksmelding hebben gedaan.

Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

X

 

X

 

 

Profiel 2B

Organisatieonderdeel

Taak

Doelomschrijving

Categorie(ën) van betrokkenen

Rechtmatige grondslag

RAP = Ad hoc raadpleging persoon

RAA = Ad hoc raadpleging adres

MB = mutatieberichten

S = Selectieverstrekking

AA = Ad hoc verstrekking via mail/telef.

Gegevensset

Publieke Dienstverlening 1, unit Vergunningen en Subsidieverlening

Grafrechten

Het uitvoeren van de begraafplaatsenadministratie

Personen ten aanzien van wie grafrechten wordt geheven of wordt ingevorderd.

Gemeentewet

X

 

X

 

 

Profiel 3A

Publieke Dienstverlening 1, unit Vergunningen en Subsidieverlening

Winkeltijden

Door middel van het verstrekken van een vergunning kan de gemeente vrijstelling verlenen van het verbod om een winkel op bepaalde dagen voor het publiek geopend te hebben. Voor deze ontheffing verleent de gemeente een vergunning voor langere tijd.

Personen aan wie een vergunning op grond van de Winkeltijdenwet is verleend of door wie deze is aangevraagd.

Personen die de voorwaarden waaronder de vrijstelling is verleend niet naleven en die door de gemeente moeten worden aangeschreven.

Winkeltijdenwet

X

 

X

 

 

Profiel 3B

 

Drank- en Horecabedrijf

Het verlenen van een vergunning aan degene die een horecabedrijf of een slijtersbedrijf uitoefent. De vergunning wordt voor langere tijd verleend. De gemeente int hiervoor leges en trekt zo nodig de vergunning weer in.

Exploitanten en leidinggevenden van een horecabedrijf of slijtersbedrijf als bedoeld in de Drank- en Horecawet waaraan de gemeente een drank- en horecavergunning heeft verleend.

Minderjarige kinderen van exploitanten of leidinggevenden van een horecabedrijf of slijtersbedrijf als bedoeld in de Drank- en Horecawet.

Drank- en Horecawet

X

 

X

 

 

 

Kansspelen

Het verlenen van een vergunning voor het aanwezig hebben van een of meer speelautomaten. De vergunning wordt voor langere tijd verleend. De gemeente int hiervoor leges en trekt zo nodig de vergunning weer in. Voor deze taken moet de gemeente over actuele adresgegevens van de vergunninghouder beschikken.

Personen die een vergunning op grond van de Wet op de kansspelen aanvragen of aan wie een vergunning is verleend.

Bedrijfsleiders en beheerders van een inrichting waarin een of meer speelautomaten aanwezig zijn.

Wet op de Kansspelen

X

 

X

 

 

 

APV

Het verlenen van vergunningen/ontheffingen/kennisgevingen op grond van de APV

Personen die een vergunning/ontheffing/kennisgeving aanvragen op grond van de APV of aan wie vergunning/ontheffing/kennisgeving is verleend

APV

X

 

X

 

 

Organisatieonderdeel

Taak

Doelomschrijving

Categorie(ën) van betrokkenen

Rechtmatige grondslag

RAP = Ad hoc raadpleging persoon

RAA = Ad hoc raadpleging adres

MB = mutatieberichten

S = Selectieverstrekking

AA = Ad hoc verstrekking via mail/telef.

Gegevensset

Publieke Dienstverlening 1, unit Stadstoezicht

Handhaven openbare orde

Uitvoeren stadstoezicht

Personen wiens gegevens nodig zijn voor de opsporing van strafbare feiten gepleegd in openbare ruimten.

Personen die een bestuurlijke strafbeschikking krijgen opgelegd.

Verdachten die door de gemeentelijke opsporingsambtenaren

worden geverbaliseerd.

APV

X

X

 

 

 

Profiel 3C

Publieke Dienstverlening 1, unit Vergunningen en Subsidieverlening

Subsidieverlening

Uitvoeringen Algemene Subsidieverordening

Aanvragers subsidies

Algemene Subsidieverordening

X

 

 

 

 

3D

HalteWerk

Participatiewet

Het terugvorderen en verhalen van kosten van uitkeringen op het gebied van werk en bijstand. Het onderzoeken of een uitkering moet worden teruggevorderd of een boete moet worden geïnd.

 

Personen die een betalingsverplichting hebben jegens de gemeente (verhaal of terugvordering), personen die een boete opgelegd hebben gekregen en personen van wie gegevens nodig zijn in een fraudeonderzoek op het gebied van bijstandsverlening.

Participatiewet

X

X

X

 

 

Profiel 4A

Sociaal (Uitvoering) unit Maatschappelijke Ondersteuning

Jeugdwet

Op grond van de Jeugdwet is de gemeente verantwoordelijk voor preventie, ondersteuning, hulp en zorg aan jeugdigen en ouders bij opgroei- en opvoedingsproblemen, psychische problemen en stoornissen

Jeugdigen en hun ouders

Jeugdwet

X

 

X

 

 

Profiel 13

Sociaal (Uitvoering) unit Maatschappelijke Ondersteuning

WMO

Op grond van artikel 4 van de Wet maatschappelijke ondersteuning draagt de gemeente zorg voor de verlening van woon- en vervoersvoorzieningen en/of rolstoelen voor mensen met een beperking. De werkzaamheden voor de gemeente bestaan uit het behandelen van het verzoek van een persoon met een beperking die een voorziening bij de gemeente heeft aangevraagd

Personen die een voorziening WMO hebben aangevraagd.

WMO

X

X

X

 

 

Profiel 4A

Organisatieonderdeel

Taak

Doelomschrijving

Categorie(ën) van betrokkenen

Rechtmatige grondslag

RAP = Ad hoc raadpleging persoon

RAA = Ad hoc raadpleging adres

MB = mutatieberichten

S = Selectieverstrekking

AA = Ad hoc verstrekking via mail/telef.

Gegevensset

Sociaal (Uitvoering) Unit Onderwijs

Leerplicht

Gemeenten hebben de taak om te controleren op absoluut en relatief schoolverzuim van leerplichtige jongeren. Deze taak wordt uitgevoerd door de leerplichtambtenaar. Bij schoolverzuim door een minderjarige leerling wordt contact opgenomen met een ouder, voogd of verzorger van die leerling.

Een persoon die ouder, voogd of verzorger is van een leerplichtige

jongere die in de gemeente is ingeschreven en waarmee contact

moet worden opgenomen door de leerplichtambtenaar.

Leerplichtwet

X

 

 

 

 

Profiel 4B

 

Regionale Meld- en Coördinatiefunctie

In het kader van de Wet op het voortgezet onderwijs, de Wet educatie en beroepsonderwijs en de Wet op de expertisecentra voert de gemeente als contactgemeente de regionale meld- en coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaters uit. De gemeente organiseert en coördineert de melding, registratie en doorverwijzing naar onderwijs of arbeidsmarkt van voortijdig schoolverlaters. De gemeente registreert de voortijdig schoolverlater. Daarnaast dient de gemeente jaarlijks een effectrapportage op te stellen waarin zowel streefcijfers als de bereikte resultaten met betrekking tot de aanpak van voortijdig schoolverlaten zijn opgenomen. Deze effectrapportage wordt toegezonden aan de minister voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Een ingeschrevene die tussen de 17 en 23 jaar is die zonder startkwalificatie, dat wil zeggen zonder een diploma van een bepaald niveau, is gestopt met zijn opleiding.

Een ingeschrevene die ouder of verzorger is van een persoon van 17 jaar die zonder startkwalificatie, dat wil zeggen zonder een

diploma van een bepaald niveau, is gestopt met zijn opleiding.

Wet op het voortgezet onderwijs, Wet educatie en beroepsonderwijs, Wet op de expertisecentra

X

 

X

 

 

 

 

Leerlingenvervoer

Vergoeding kosten leerlingenvervoer en regelen van vervoer

Ouders, voogden, verzorgers van leerlingen

Wet op het primair onderwijs

X

 

 

 

 

 

HalteWerk

Fraudeonderzoek Participatiewet

Het opleggen van boetes en maatregelen in verband met overtredingen van regelgeving op het gebied van werk en bijstand.

 

Personen van wie gegevens nodig zijn in een fraudeonderzoek op het gebied van bijstandsverlening.

Participatiewet en aanverwante regelingen

X

X

X

 

 

Profiel 4C

Organisatieonderdeel

Taak

Doelomschrijving

Categorie(ën) van betrokkenen

Rechtmatige grondslag

RAP = Ad hoc raadpleging persoon

RAA = Ad hoc raadpleging adres

MB = mutatieberichten

S = Selectieverstrekking

AA = Ad hoc verstrekking via mail/telef.

Gegevensset

HalteWerk

Zelfstandigenloket

Uitvoeren regelingen Bbz (Besluit bijstandverlening zelfstandigen) en de IOAZ (Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen).

Zelfstandigen die door tegenvallende bedrijfsresultaten in financiële problemen zijn gekomen. Of die hun bedrijf (voortijdig) willen beëindigen; uitkeringsgerechtigden die zich willen oriënteren op het starten van een eigen bedrijf; oudere en gedeeltelijke arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen die in aanmerking willen komen voor inkomensvoorziening; startende zelfstandigen.

 

BBZ en IOAZ

X

 

X

 

 

Profiel 4D

HalteWerk

Schuldhulpverlening

Uitvoeren van schuldhulpverlening

Inwoners met financiële problemen

WSNP

X

 

 

 

 

Profiel 4E

HalteWerk

Participatie

Uitvoeren Participatiewet en aanverwante regelingen

Aanvragers

Participatiewet en aanverwante regelingen

X

 

X

 

 

Profiel 4D

Publieke Dienstverlening 1, unit Burgerzaken

Burgerlijke Stand

Bijhouden burgerlijke stand in verband met het doen van onderzoek ten behoeve van huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap, geboorteakten, erkenningsakten en het doorvoeren van akteverbeteringen.

Bij huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap betreft het onder meer onderzoek naar huwelijksbevoegdheid c.q. bevoegdheid tot het aangaan van een geregistreerd partnerschap en verifiëren gegevens getuigen. Bij erkenningsakten gaat het onder meer om onderzoek naar afstamming. Het doorvoeren van akteverbeteringen betreft onder meer het doorvoeren van verbeteringen in geboorte-

akten, huwelijksakten/akten voor geregistreerd partnerschap en overlijdensakten.

Personen waarvan gegevens noodzakelijk zijn voor het correct uitvoeren van de burgerlijke stand.

Burgerlijk Wetboek

X

 

 

 

 

Profiel 5A

Organisatieonderdeel

Taak

Doelomschrijving

Categorie(ën) van betrokkenen

Rechtmatige grondslag

RAP = Ad hoc raadpleging persoon

RAA = Ad hoc raadpleging adres

MB = mutatieberichten

S = Selectieverstrekking

AA = Ad hoc verstrekking via mail/telef.

Gegevensset

Publieke Dienstverlening 1, unit Burgerzaken

Naturalisatie

Behandelen van aanvragen ter verkrijging van de Nederlandse nationaliteit (naturalisatie).

Aanvragers naturalisatie

Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap

X

 

 

 

 

Profiel 5A

Publieke Dienstverlening 1, unit Burgerzaken

BRP

Onderzoek in verband met bijhouden van de BRP. In het bijzonder de onderzoeken over huwelijk/geregistreerd partnerschap, ouder-kind relaties en nationaliteit.

Personen van wie gegevens worden onderzocht/bijgehouden

Wet BRP

X

X

 

 

 

Profiel 5A

Publieke Dienstverlening 1, unit Alkmaar Geeft Antwoord

Gevonden voorwerpen

Het Burgerlijk Wetboek draagt de verantwoordelijkheid voor gevonden voorwerpen op aan de gemeente. De gemeente dient al het mogelijke te doen de rechtmatige eigenaar te traceren.

De persoon waarvan wordt vermoed dat hij de eigenaar is van een gevonden voorwerp.

Burgerlijk Wetboek

X

 

 

 

 

Profiel 5B

 

Dienstverlening

Het maken van afspraken voor klanten, doorgeven van statusinformatie over aangevraagd producten, informatieverstrekking

Personen die voor een product of dienst contact opnemen met de gemeente Alkmaar

Diverse wetgeving

X

 

 

 

 

 

Publieke Dienstverlening 1, unit Alkmaar Geeft Antwoord

Volmachtverlening Kieswet

Een persoon kan volmacht geven aan iemand buiten de eigen gemeente van inschrijving om namens hem een stem uit te brengen bij de verkiezingen. De gemeente van inschrijving van de volmachtverlener dient de persoonsgegevens van de gemachtigde te verifiëren en te controleren of degene aan wie volmacht wordt gegeven niet al twee volmachten van anderen heeft.

Een persoon die gemachtigd is namens een andere persoon een stem uit te brengen bij de verkiezingen.

Kieswet

X

 

 

 

 

Profiel 5C

 

Stembureauledenadministratie

Benoeming leden stembureaus, instructie, indeling en uitbetaling vergoeding

Kandidaat stembureauleden

Kieswet

X

 

 

 

 

Profiel 5C

Publieke Dienstverlening 1, unit Alkmaar Geeft Antwoord

Adresonderzoek BRP

Adresonderzoek in verband met correcte registratie van het verblijfsadres in de BRP.

Personen van wie het verblijfsadres wordt onderzocht

Wet BRP

X

X

 

 

 

Profiel 5D

Organisatieonderdeel

Taak

Doelomschrijving

Categorie(ën) van betrokkenen

Rechtmatige grondslag

RAP = Ad hoc raadpleging persoon

RAA = Ad hoc raadpleging adres

MB = mutatieberichten

S = Selectieverstrekking

AA = Ad hoc verstrekking via mail/telef.

Gegevensset

Bureau CRIB

Rampenbestrijding

Na een ramp of een zwaar ongeval dient de gemeente een Centraal

Registratie –en Informatiebureau (CRIB) op te zetten. Het CRIB is belast

met het verzamelen en registreren van alle van belang zijnde gegevens

over slachtoffers of getroffenen (zoals gewonden, vermisten, evacués,

daklozen en overledenen).

Een persoon die slachtoffer is van een ramp en wiens gegevens moeten worden opgenomen in het centraal registratie- en inlichtingenbureau van de gemeente als bedoeld in de Wet veiligheidsregio’s.

Wet Veiligheidsregio’s

X

X

 

 

 

Profiel 6

Stedelijke en Maatschappelijke Ontwikkeling, unit Vastgoed en Gronden

Huur- en erfpachtadministratie

Uitvoeren huur- en erfpachtadministratie

Personen ten aanzien van wie een gemeentelijke heffing of belasting wordt geheven of wordt ingevorderd

Gemeentewet

X

X

X

 

 

Profiel 7

Griffie

Project Gast van de Raad

Inwoners van Alkmaar uitnodigen om gast van de raad te zijn

Inwoners van Alkmaar

Lokaal beleid

 

 

 

X

 

Profiel 8

Bestuursondersteuning

Handhaving

Handhaven openbare orde

Personen die op grond van de APV van de gemeente een aanvraag voor een vergunning of een ontheffing doen, of een personen aan wie zo’n vergunning of ontheffing is verleend.

Personen die op grond van de APV een melding aan de gemeente moeten doen.

APV

X

X

 

 

 

Profiel 9A

HalteWerk

Nazorg ex-gedetineerden

Verlenen nazorg aan ex-gedetineerden

Ex-gedetineerde inwoners

Veiligheidshuis

X

 

 

 

 

Profiel 9B

Stedelijke en Maatschappelijke Ontwikkeling, unit Sociaal

Alkmaarpas

Voorzieningen Alkmaarpas

Personen die in aanmerking komen voor Alkmaarpas

Minimabeleid

X

 

 

X

 

Profiel 10

Stedelijke en Maatschappelijke Ontwikkeling, unit Ruimte, cluster 1, vakgroep Wonen

Voorkomen en bestrijden onrechtmatige bewoning

Voorkomen en bestrijden onrechtmatige bewoning

(aspirant)-huurders

Convenant Gegevensuitwisseling tussen gemeente Alkmaar en de woningcorporaties

X

 

 

 

 

Profiel 11

CPS

Parkeren

Verstrekken parkeervergunningen

Inwoners van Alkmaar die parkeervergunning aanvragen

Lokaal beleid

X

 

 

 

 

Profiel 12

Bijlage 2 Profiel 1A

Profiel 1A

Bijlage 3 Profiel 1B

Profiel 1B

Bijlage 4 Profiel 1C

Profiel 1C

Bijlage 5 Profiel 2 B

Profiel 2 B

Bijlage 6 Profiel 3A

Profiel 3A

Bijlage 7 Profiel 3B

Profiel 3B

Bijlage 8 Profiel 3C

Profiel 3C

Bijlage 9 Profiel 3D

Profiel 3D

Bijlage 10 Profiel 4A

Profiel 4A

Bijlage 11 Profiel 4B

Profiel 4B

Bijlage 12 Profiel 4C

Profiel 4C

Bijlage 13 Profiel 4D

Profiel 4D

Bijlage 14 Profiel 4E

Profiel 4E

Bijlage 15 Profiel 5A

Profiel 5A

Bijlage 16 Profiel 5B

Profiel 5B

Bijlage 17 Profiel 5C

Profiel 5C

Bijlage 18 Profiel 5D

Profiel 5D

Bijlage 19 Profiel 6

Profiel 6

Bijlage 20 Profiel 7

Profiel 7

Bijlage 21 Profiel 8 (Griffie)

Profiel 8 (Griffie)

Bijlage 22 Profiel 9A

Profiel 9A

Bijlage 23 Profiel 9B

Profiel 9B

Bijlage 24 Profiel 10

Profiel 10

Bijlage 25 Profiel 11

Profiel 11

Bijlage 26 Profiel 12

Profiel 12

Bijlage 27 Profiel 13

Profiel 13

Toelichting op Reglement BRP

Algemeen

Dit reglement vloeit voort uit de Verordening gemeentelijke basisregistratie personen (Verordening BRP). De Raad heeft hierin de nadere regeling van de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente aan het college van burgemeester en wethouders opgedragen. Hieronder volgt voor zover nodig een nadere toelichting op de artikelen in dit reglement.

Begripsbepalingen

De begrippen uit de wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van dit reglement, zijn integraal overgenomen van artikel 1 Wbrp. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene en ingezetene.

Basisregistratie

Juridisch gezien is sprake van één basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale door de gemeenten beheerde voorzieningen. In de loop van de komende jaren zullen de lokale voorzieningen opgaan in één centrale voorziening.

Ingeschrevene en ingezetene

De ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid.

De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Alkmaar.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente

De systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente Alkmaar in de rol van bestuursorgaan is gebaseerd op een autorisatiebesluit op grond van artikel 3.2 Wbrp van de minister van BZK. Een autorisatiebesluit is het besluit van de minister van BZK voor de gemeente Alkmaar over de systematische verstrekking van gegevens uit de basisregistratie aan de gemeente Alkmaar in zijn rol als overheidsorgaan dat gebruik maakt van persoonsgegevens voor de uitvoering van haar taken.

Zolang de Wbrp door de gemeente Alkmaar wordt uitgevoerd met behulp van de systemen die zij al gebruikte onder het regime van de wet GBA, is er nog geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens met betrekking tot de eigen inwoners. De gemeente Alkmaar beschikt immers nog over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners. Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Alkmaar woonachtig zijn, dient de gemeente Alkmaar het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen.

Artikel 2 Inwerkingtreding en citeertitel

Het Reglement BRP, waarmee dit reglement kan worden geciteerd, treedt inwerking op de dag na bekendmaking ervan.