Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Alkmaar houdende regels voor bezwaarschriften Verordening bezwaarschriften Alkmaar

Geldend van 10-11-2016 t/m heden

Intitulé

Verordening bezwaarschriften Alkmaar

Verordening bezwaarschriften Alkmaar

De raad van de gemeente Alkmaar,

Het college van burgemeester en wethouders van Alkmaar

De burgemeester van Alkmaar,

ieder voor zover zij daartoe bevoegd zijn,

gelet op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Gemeentewet;

BESLUIT

Vast te stellen de Verordening bezwaarschriften Alkmaar.

Hoofdstuk I Inleiding

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    ambtelijke advisering: advisering over bezwaarschriften door ambtenaren die binnen de gemeente met deze taak zijn belast ;

  • b.

    externe commissie: commissie van advies voor de bezwaarschriften overeenkomstig het bepaalde in artikel 7:13 van de wet;

  • c.

    bestuursorgaan: het bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen: de raad, het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester ;

  • d.

    wet: de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 2 Inleidende bepaling

  • 1. Conform de in bijlage I genoemde criteria beoordelen de ambtenaren belast met de advisering over bezwaarschriften of de externe commissie om advies wordt gevraagd. Over de overige bezwaarschriften wordt ambtelijk geadviseerd.

  • 2. Indien in individuele gevallen wordt afgeweken van de criteria uit bijlage I wordt dit besloten door de portefeuillehouder.

  • 3. Ieder bestuursorgaan kan afzonderlijk besluiten de criteria uit bijlage I te wijzigen voor zover het zijn of haar besluiten betreft.

  • 4. Deze regeling is niet van toepassing op de behandeling van bezwaarschriften in belastingzaken en personele aangelegenheden.

Hoofdstuk II Ambtelijke advisering

Artikel 3 Ambtelijke advisering

  • 1. Alle proceshandelingen vanaf ontvangst van het bezwaarschrift tot en met een advies over het bezwaarschrift worden verricht door ambtenaren belast met de advisering over bezwaarschriften.

  • 2. Twee ambtenaren belast met de advisering over bezwaarschriften houden de hoorzitting (als bedoeld in artikel 7:5 van de wet), waarbij een als voorzitter en een als secretaris fungeert. Desgewenst kan een ambtenaar van de unit waar het bestreden besluit is voorbereid worden uitgenodigd.

  • 3. In individuele gevallen kan een andere ambtenaar fungeren als secretaris.

  • 4. Door de ambtenaren belast met de advisering over bezwaarschriften wordt een advies aan het betreffende bestuursorgaan uitgebracht.

Hoofdstuk III Externe commissie

Artikel 4 Externe commissie, samenstelling en zittingsduur

  • 1. De externe commissie bestaat uit een voorzitter en twee leden.

  • 2. De voorzitter en de leden van de externe commissie worden door het college benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 3. De externe commissie regelt zelf de vervanging van de voorzitter.

  • 4. Benoeming vindt plaats voor een periode van 4 jaar met de mogelijkheid van herbenoeming.

  • 5. De voorzitter en de leden van de externe commissie kunnen op elk moment aftreden.

  • 6. De aftredende voorzitter en de aftredende leden van de externe commissie blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

Artikel 5 Externe commissie, werkwijze

  • 1. De externe commissie hoort partijen en adviseert aan het bestuursorgaan.

  • 2. De secretarissen van de commissie zijn de ambtenaren belast met de advisering over bezwaarschriften.

  • 3. De secretaris bepaalt, eventueel in overleg met de voorzitter, plaats en tijdstip van de zitting waarin de belanghebbenden en het bestuursorgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de externe commissie te doen horen.

  • 4. Voor het houden van een hoorzitting is vereist, dat in ieder geval de voorzitter, of zijn plaatsvervanger, en ten minste één lid aanwezig is.

  • 5. De commissie kan na de hoorzitting besluiten tot nader onderzoek, voordat er een advies over het bezwaarschrift wordt gegeven.

  • 6. De voorzitter, diens plaatsvervanger en de leden van de externe commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift, indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.

  • 7. De secretaris stelt het advies over bezwaarschrift op en tekent namens de voorzitter tussenliggende correspondentie.

Artikel 6 Externe commissie, advies

  • 1. De externe commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het uit te brengen advies over het bezwaarschrift.

  • 2. De externe commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies over het bezwaarschrift.

  • 3. Indien bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.

  • 4. Het advies over het bezwaarschrift is gemotiveerd en omvat – voor zover mogelijk - een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

  • 5. Het advies over het bezwaarschrift wordt door de voorzitter en de secretaris van de externe commissie ondertekend.

Hoofdstuk IV Overige en slotbepalingen

Artikel 7 Alternatieve geschillenoplossing

Als blijkt dat de indiener van het bezwaar en het bestuursorgaan willen onderzoeken of er een andere geschikte manier is om het bezwaar, dan wel de achterliggende oorzaak daarvan, op te lossen, dan wordt in afwachting van de uitkomst van die alternatieve oplossing de bezwaarschriftprocedure opgeschort, tenzij de belangen van derde-belanghebbenden daardoor onevenredig worden geschaad.

Artikel 8 Inwerkingtreding

  • 1. Deze Verordening treedt een dag na bekendmaking in werking.

  • 2. De "Regeling bezwaarschriften Alkmaar " en de “Verordening bezwaarschriften” worden ingetrokken.

Artikel 9 Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als "Verordening bezwaarschriften Alkmaar".

Ondertekening

Aldus vastgesteld door (ieder voor zover zij daartoe bevoegd zijn):
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Alkmaar op 5 juli 2016.
De burgemeester van de gemeente Alkmaar op 5 juli 2016.
De raad van de gemeente Alkmaar op 26 september 2016.

Bijlage I

A.

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester besluiten dat een bezwaarschrift ter advisering aan de externe commissie wordt voorgelegd, indien:

  • het een politiekgevoelige zaak betreft, zoals een politiek (beleids)keuzevraagstuk, een onderwerp dat leeft in de samenleving of een onderwerp dat veel media-aandacht heeft;

  • het een complexe zaak betreft, bijvoorbeeld bij complexe regelgeving of een omvangrijk dossier met diverse onduidelijkheden;

  • 5 of meer bezwaren tegen één besluit zijn ingediend;

  • het besluit een aanmerkelijk financieel belang vertegenwoordigt (uitgezonderd terugvorderingsbesluiten in het kader van WWB en Wmo);

  • het bezwaarschrift is ingediend door een medewerker van de gemeente Alkmaar.

In afwijking van bovenstaande criteria kan in individuele gevallen worden besloten een bezwaarschrift ter advisering aan de externe commissie voor te leggen of via ambtelijke advisering ter besluitvorming aan het bestuursorgaan voor te leggen.

B.

De raad besluit dat een bezwaarschrift dat is gericht tegen een besluit van de raad van de gemeente Alkmaar altijd wordt voorgelegd aan de externe commissie voor bezwaarschriften. Er is geen mogelijkheid om in individuele gevallen hiervan af te wijken.