Regeling vervallen per 03-05-2022

Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Alkmaar houdende regels omtrent de raadscommissies (Reglement op de raadscommissies van de gemeente Alkmaar 2019)

Geldend van 10-06-2020 t/m 02-05-2022

Intitulé

Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Alkmaar houdende regels omtrent de raadscommissies (Reglement op de raadscommissies van de gemeente Alkmaar 2019)

De raad van de gemeente Alkmaar;

Gelet op het voorstel het presidium;

Gelet op het advies van de commissie Bestuur en Middelen;

Gelet op het bepaalde in artikel 82 Gemeentewet;

B e s l u i t

Het navolgende reglement op de raadscommissies gemeente Alkmaar 2019 vast te stellen:

Hoofdstuk 1 Begripsbepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    de wet: de Gemeentewet

  • b.

    de commissie: de raadscommissie ex artikel 82 Gemeentewet

  • c.

    voorzitter; voorzitter van de raadscommissie of diens vervanger

  • d.

    commissiegriffier: secretaris van de raadscommissie of diens vervanger

  • e.

    griffier: griffier van de raad of diens vervanger

  • f.

    vergadering: vergadering van de raadscommissie

  • g.

    fractie: een in de raad vertegenwoordigende groepering als bedoeld in artikel 82, derde lid van de Gemeentewet

  • h.

    presidium: orgaan zoals bedoeld in artikel 5 van het reglement van orde voor de raadsvergaderingen

  • i.

    fractieassistent: een overeenkomstig het reglement op de fractieassistent als zodanig aangewezen persoon

  • j.

    agendacommissie: orgaan zoals bedoeld in artikel 6 van het reglement van orde voor de raadsvergaderingen

  • k.

    lid: een raadslid of een fractieassistent

  • l.

    vergaderschema: het jaarlijkse schema waarin vergaderdata voor de raad en de raadscommissies zijn vastgelegd.

Hoofdstuk 2 Commissies en subcommissies, taken en samenstelling

Artikel 2 Raadscommissie van advies

  • 1. De raad stelt de volgende raadscommissies in:

    • a.

      Bestuur en Middelen

    • b.

      Sociaal

    • c.

      Ruimte

  • 2. De raadscommissie Bestuur en Middelen adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen: algemeen bestuurlijke zaken, openbare orde en veiligheid, regio, interbestuurlijk toezicht, financiën, onderzoek gemeenterekening, personeel en organisatie, communicatie en informatievoorziening, economische zaken/centrummanagement, recreatie en toerisme en grondexploitaties.

  • 3. De raadscommissie Sociaal adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen: sociale zaken, werkgelegenheid, onderwijs, emancipatie, welzijn, maatschappelijke ondersteuning, cultuur, jeugd, re-integratie, buurtgericht samenwerken, migrantenbeleid, sport en volksgezondheid.

  • 4. De raadscommissie Ruimte adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen: ruimtelijke ontwikkeling, stedelijke ontwikkeling, volkshuisvesting, grondzaken, verkeer en vervoer, parkeerbeleid en -beheer, stads- en wijkbeheer, afvalinzameling, milieu en energiezaken.

Artikel 3 Taken

  • 1. De raadscommissie heeft tot taak overleg te voeren met het college en om de raad te adviseren over raadsvoorstellen.

  • 2. De raadscommissie heeft tevens tot taak commissievoorstellen (opiniërend, meningsvormend of informatief) te bespreken.

Artikel 4 Samenstelling raadscommissie

  • 1. Elk raadslid en elke daartoe benoemde fractieassistent is lid van alle raadscommissies.

  • 2. Per agendapunt mogen maximaal drie leden per fractie de vergadering bijwonen.

  • 3. De in het eerste lid genoemde fractieassistent wordt door de raad op voordracht van de fracties benoemd.

Artikel 5 Voorzitter

  • 1. De raad benoemt uit zijn midden drie voorzitters die de raadscommissies voorzitten en maximaal drie plaatsvervangend voorzitters.

  • 2. De voorzitter is geen lid van de raadscommissie, neemt in de vergadering van de raadscommissie niet deel aan de discussie en heeft in de raadscommissie geen stemrecht.

  • 3. De voorzitter is belast met:

    • a.

      het leiden van de vergadering;

    • b.

      het handhaven van de orde;

    • c.

      het formuleren van het advies van de raadscommissie;

    • d.

      het doen naleven van dit reglement;

    • e.

      hetgeen dit reglement hem verder opdraagt.

Artikel 6 Griffier en commissiegriffier

  • 1. Het secretariaat van de raadscommissie wordt vervuld door de commissiegriffier.

  • 2. In iedere vergadering is een commissiegriffier aanwezig.

  • 3. Bij zijn verhindering of afwezigheid wordt hij vervangen door een daartoe door de griffier aangewezen medewerker van de griffie.

Hoofdstuk 3 Aanwezigheid college, burgemeester en secretaris

Artikel 7 Aanwezigheid college, burgemeester en secretaris

De voorzitter kan de burgemeester, één of meer wethouders en de secretaris uitnodigen in de vergadering aanwezig te zijn en aan de beraadslagingen deel te nemen.

Hoofdstuk 4 Vergaderingen

Artikel 8 Vergaderfrequentie en -tijd

  • 1. Elke raadscommissie komt in principe bijeen conform het door het presidium vastgestelde vergaderschema.

  • 2. De vergaderingen vangen om 19.30 uur aan en eindigen uiterlijk 23.00 uur. Indien de vergadering om 23.00 uur nog voortduurt, doet de voorzitter vervolgens het voorstel de vergadering te verdagen. Bij voorkeur naar de eerstvolgende vergaderdag tussen 18.30 en 19.30 uur.

  • 3. De voorzitter kan in bijzondere gevallen een andere dag of aanvangsuur bepalen of een andere vergaderplaats aanwijzen. Hij voert hierover overleg met de commissiegriffier.

Artikel 9 Agenda

  • 1. De voorzitter van de raadscommissie stelt in overleg met de commissiegriffier de voorlopige agenda vast.

  • 2. Per agendapunt wordt duidelijk aangegeven wat het doel van de bespreking is en op welke wijze het behandeld wordt.

  • 3. Het geven van een presentatie bij een agendapunt door raadsleden of door/namens het college van burgemeester en wethouders is tijdens de commissievergadering toegestaan, mits geaccordeerd door de agendacommissie.

  • 4. In de rondvraag kunnen door de leden van de raadscommissie korte vragen over een actueel onderwerp betreffende de onderwerpen van de raadscommissie worden gesteld. Een lid van de raadscommissie dat van de rondvraag gebruik wil maken en dat, onder vermelding van het onderwerp, tenminste 4 uur voor aanvang van de commissievergadering meldt aan de commissiegriffier mag een antwoord van het college verwachten. Indien een ter vergadering aanwezig lid van het college de vraag kan beantwoorden, wordt hij daartoe in de gelegenheid gesteld. De rondvraag komt na het agendapunt Spreekrecht burgers, opdat de commissieleden eventueel kunnen ingaan op hetgeen de burger ingesproken heeft.

  • 5. Stukken ter kennisgeving worden opgenomen in een lijst met ingekomen stukken. Over stukken op de lijst met ingekomen stukken kunnen slechts korte vragen worden gesteld. De voorzitter stelt een ter vergadering aanwezig lid van het college in de gelegenheid de vraag te beantwoorden. Mocht een lid van de commissie toch behandeling wensen, dan kan dit door het te agenderen voor een volgende commissievergadering. Het commissielid geeft daartoe uiterlijk één dag voor de datum waarop de agendacommissie bijeenkomt de probleemstelling en het vergaderdoel aan de commissiegriffier door.

  • 6. De voorzitter en de commissiegriffier kunnen agendapunten aan het eind van de agenda en “onder de streep” agenderen. Over deze agendapunten vindt geen beraadslaging plaats. Op verzoek van een commissielid ten aanzien van één of meer agendapunten bij het vaststellen van de agenda draagt de voorzitter zorg voor beraadslaging daarover tijdens de vergadering.

  • 7. Bij aanvang van de vergadering stelt de raadscommissie de agenda vast.

Artikel 10 Uitnodiging en plaatsing website

  • 1. De vergadering wordt door aankondiging op de voor afkondigingen van de gemeente gebruikelijke wijze en door plaatsing op de internetsite van de gemeente ter openbare kennis gebracht.

  • 2. De openbare kennisgeving vermeldt:

    • a.

      de datum, aanvangstijd en plaats, alsmede de voorlopige agenda van de vergadering;

    • b.

      wijze waarop een ieder de bij de vergadering behorende stukken kan inzien.

Artikel 11 Ter inzage leggen van stukken

  • 1. Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met de oproep openbaar gepubliceerd. Indien na publicatie stukken worden toegevoegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden.

  • 2. Indien voor stukken op grond van artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, zijn deze niet openbaar raadpleegbaar.

  • 3. Gaat het om fysieke documenten, dan blijven deze stukken onder berusting van de commissiegriffier en verleent deze de leden van de raad inzage.

Artikel 12 Openbaarheid en Beslotenheid

  • 1. De vergaderingen van de raadscommissie zijn, behoudens het bepaalde in de wet en dit reglement, openbaar.

  • 2. De deuren worden gesloten indien de voorzitter dat nodig oordeelt of daarom door ten minste een vijfde van het aantal leden, vermeld op de door de commissiegriffier bijgehouden presentielijst, wordt gevraagd.

  • 3. Na het sluiten van de deuren beslist de raadscommissie terstond of met gesloten deuren zal worden vergaderd.

  • 4. Over onderwerpen die in een vergadering met gesloten deuren zijn behandeld, wordt in dezelfde vergadering beslist of een advies wordt uitgebracht. Met gesloten deuren wordt in ieder geval vergaderd indien onderwerpen aan de orde zijn waarbij personen of functionarissen in persoon zijn betrokken of zaken die in de persoonlijke levenssfeer liggen, dan wel indien het gemeentebelang door openbare behandeling kan worden geschaad.

  • 5. Van een vergadering met gesloten deuren wordt een afzonderlijk verslag opgemaakt, dat niet openbaar wordt gemaakt tenzij de raadscommissie of de raad anders beslist.

Hoofdstuk 5 Orde van de vergadering

Artikel 13 Presentielijst

Onder verantwoordelijkheid van de commissiegriffier en de voorzitter wordt een lijst van aanwezigen opgemaakt. Aan het einde van elke vergadering wordt deze lijst door de voorzitter en de commissiegriffier door ondertekening vastgesteld.

Artikel 14 Opening vergadering en quorum

  • 1. De voorzitter opent de vergadering op het vastgestelde uur, indien meer dan de helft van het aantal in de raad vertegenwoordigde fracties aanwezig is.

  • 2. Wanneer een kwartier na het vastgestelde tijdstip niet het vereiste aantal in de raad vertegenwoordigde fracties aanwezig is, vervalt de vergadering.

Artikel 15 Spreekrecht burgers

  • 1. Na de opening van de vergadering kunnen burgers het woord voeren over geagendeerde onderwerpen of over een onderwerp dat behoort tot de deeltaken van de commissie. Het inspreken over een agendapunt vindt plaats direct voorafgaande aan het desbetreffende agendapunt.

  • 2. De wens gebruik te willen maken van het spreekrecht dient tenminste 6 uur vóór de aanvang van de vergadering kenbaar te worden gemaakt aan de commissiegriffier. Verzoeker vermeldt daarbij zijn naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp waarover hij het woord wil voeren.

  • 3. Een spreker krijgt maximaal 3 minuten de gelegenheid om kort en bondig het woord te voeren.

  • 4. Het woord kan niet gevoerd worden over:

    • a.

      een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar en beroep openstaat of heeft opengestaan;

    • b.

      benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;

    • c.

      een gedraging waarover een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend.

  • 5. De voorzitter bepaalt de volgorde van de sprekers. De spreker voert het woord, nadat de voorzitter hem dit heeft verleend. De voorzitter kan de leden toestaan aan insprekers een korte, verhelderende vraag te stellen. Er vindt geen discussie plaats tussen een inspreker en deelnemers van de vergadering. De voorzitter kan degenen die van het spreekrecht gebruik maken of willen maken te allen tijde het woord ontnemen of hen het recht te spreken ontzeggen.

Artikel 16 Verslag

  • 1. Het conceptverslag van de voorgaande vergadering wordt zo spoedig mogelijk op de website van de gemeente geplaatst.

  • 2. De leden, de voorzitter, de burgemeester en de wethouders en de commissiegriffier hebben het recht een voorstel tot wijziging van het verslag aan de raadscommissie te doen, indien het verslag onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen gezegd of besloten is. Een voorstel tot wijziging dient uiterlijk 6 uur voor de aanvang van de vergadering schriftelijk bij de commissiegriffier te worden ingediend.

  • 3. Het verslag moet inhouden:

    • a.

      de namen van de voorzitter, de commissiegriffier, de burgemeester en de wethouders en de ter vergadering aanwezige fracties, allen voor zover aanwezig, alsmede van de overige personen die het woord gevoerd hebben;

    • b.

      een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;

    • c.

      een samenvatting van het gesprokene met vermelding van de namen van de fracties die het woord voerden;

    • d.

      een samenvatting van het advies aan de raad onder vermelding van de namen van de fracties die mededeling hebben gedaan van hun goed- of afkeuring;

  • 4. Het verslag wordt opgesteld onder de verantwoordelijkheid van de commissiegriffier.

Artikel 17 Spreekregels

  • 1. De leden spreken vanaf hun plaats en richten zich tot de voorzitter.

  • 2. Technische en feitelijke vragen worden buiten de commissievergadering gesteld aan de wethouder.

  • 3. Bij de beraadslaging over een voorstel worden twee termijnen onderscheiden; bij beraadslaging over een opiniërend stuk wordt slechts één termijn toegestaan.

  • 4. Tijdens de eerste en tweede termijn verleent de voorzitter elke fractie en de wethouder desgevraagd tenminste éénmaal het woord, met dien verstande dat een lid of de wethouder wiens woorden door een ander lid of de portefeuillehouder worden weersproken (repliek), steeds gelegenheid krijgt tot een korte dupliek. De voorzitter bepaalt de volgorde waarin de sprekers in de eerste en tweede termijn aan het woord komen.

Artikel 18 Spreektijd

  • 1. Bij commissievergaderingen wordt een spreektijdenregeling toegepast.

  • 2. Elke fractie krijgt 10 minuten spreektijd per vergadering.

  • 3. Het college van burgemeester en wethouders heeft een spreektijd van 20 minuten per vergadering.

  • 4. De spreektijdenregeling gaat voor de commissieleden in na het spreekrecht voor het publiek. Voor de leden van het college gaat deze in na de rondvraag.

  • 5. Interrupties vallen niet onder de spreektijd.

Artikel 19 Voorstellen van orde

  • 1. De voorzitter en ieder lid kunnen tijdens de beraadslagingen mondeling een voorstel van orde doen, dat kort kan worden toegelicht.

  • 2. Een voorstel van orde kan uitsluitend de orde van de vergadering betreffen.

  • 3. Over een voorstel van orde beslist de raadscommissie terstond. Een voorstel van orde is aangenomen bij meerderheid van stemmen van de aanwezige leden.

  • 4. leder aanwezig commissielid brengt één stem uit.

Artikel 20 Beraadslaging en schorsing

Op voorstel van een lid of de voorzitter kan de raadscommissie beslissen de beraadslaging voor een door hem te bepalen tijd te schorsen teneinde het college of de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.

Artikel 21 Advies aan de raad

  • 1. Wanneer de voorzitter vaststelt, dat een onderwerp of voorstel voldoende is toegelicht, sluit hij de beraadslaging, tenzij de raadscommissie anders beslist.

  • 2. Nadat de beraadslaging is gesloten, brengt de raadscommissie ten aanzien van een raadsvoorstel advies uit aan de raad.

  • 3. De voorzitter stelt na behandeling van elk raadsvoorstel vast of sprake is van een bespreekstuk of van een hamerstuk.

Artikel 22 Geheimhouding en opheffen geheimhouding

  • 1. Voor de afloop van de besloten vergadering beslist de raadscommissie overeenkomstig artikel 86 van de wet of omtrent de inhoud van de stukken en het behandelde geheimhouding zal gelden. De raadscommissie kan besluiten de geheimhouding op te heffen of tot een bepaalde termijn te beperken.

  • 2. Indien de raad op grond van artikel 25 van de wet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt daarover, indien de raadscommissie die geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, in een besloten vergadering van de raadscommissie overleg gevoerd.

  • 3. De commissiegriffier verleent inzage in originele stukken die voor de leden bij de griffie ter inzage liggen en waarvoor geheimhouding geldt op grond van de wet of op grond van artikel 12 van dit reglement.

Hoofdstuk 7 Toehoorders en pers

Artikel 23 Toehoorders en pers

  • 1. De toehoorders en vertegenwoordigers van de pers kunnen uitsluitend op de voor hen bestemde plaatsen openbare vergaderingen bijwonen.

  • 2. Het geven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is verboden.

  • 3. De voorzitter is bevoegd, toehoorders die op enigerlei wijze de orde van de vergadering verstoren, te doen vertrekken. Toehoorders die bij herhaling de orde in de vergadering verstoren kan hij voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering ontzeggen.

Artikel 24 Geluid- en beeldregistraties

Degenen die in de vergaderzaal tijdens de vergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen. Deze aanwijzingen kunnen niet zover gaan dat zij de vrijheid van pers aantasten.

Hoofdstuk 8 Slotbepalingen

Artikel 25 Uitleg reglement

In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van dit reglement beslist de raadscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 26 Inwerkingtreding

  • 1. Het reglement op de raadscommissies van de gemeente Alkmaar, laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 15 maart 2018, wordt ingetrokken.

  • 2. Dit reglement treedt in werking op één dag na bekendmaking ervan in de Officiële mededelingen.

  • 3. Dit reglement wordt aangehaald als Reglement op de raadscommissies van de gemeente Alkmaar 2019.

Ondertekening

Alkmaar, 03-10-2019

De raad voornoemd,

P.M. Bruinooge,

voorzitter

F.A.J.M. van Beek,

griffier