Regeling vervallen per 25-02-2014

Verordening op de informatieve raadsbijeenkomst 2010

Geldend van 17-02-2010 t/m 24-02-2014

Intitulé

Verordening op de informatieve raadsbijeenkomst 2010

Geldende tekst

regelingnummer: 2379

Nr. 11

Raadsbesluit van 9 februari 2010 , houdende vaststelling van de verordening op de informatieve raadsbijeenkomst.

De raad van de gemeente Almelo;

Gelezen het voorstel van het raadspresidium van 27 januari 2010;

Gelet op artikel 82 van de Gemeentewet;

Besluit:

Vast te stellen de navolgende verordening:

Verordening op de informatieve raadsbijeenkomst 2010

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Gemeenteblad van Almelo

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • 1.

    informatieve raadsbijeenkomst: een commissie als bedoeld in artikel 82 van de Gemeentewet;

  • 2.

    raad: de gemeenteraad van de gemeente Almelo;

  • 3.

    raadsleden: personen benoemd als lid van de gemeenteraad van Almelo;

  • 4.

    voorzitter: het door het presidium aangewezen raadslid of raadsleden belast met het voorzitterschap van de betreffende informatieve raadsbijeenkomst.

Artikel 2 De voorzitter:

  • 1.

    Leden van het presidium, zijnde raadslid, zitten de informatieve bijeenkomst voor.

  • 2.

    De voorzitter is belast met:

    • a.

      het leiden van de vergadering;

    • b.

      het handhaven van de orde;

    • c.

      het doen naleven van het reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad;

    • d.

      hetgeen de Gemeentewet of deze verordening hem verder opdraagt.

Hoofdstuk 2 Taken en samenstelling

Artikel 3 Taken en bevoegdheden

1.De informatieve raadsbijeenkomst adviseert en overlegt over onderwerpen waarbij de raad betrokken is.

  • a.

    De bijeenkomst wordt gebruikt ter voorbereiding op de behandeling van een raadsvoorstel. In dat kader kan inhoudelijk overleg gevoerd worden met de indieners van raadsvoorstellen.

  • b.

    De bijeenkomst wordt gebruikt om de raad te informeren over ontwikkelingen, waarbij de raad is betrokken, maar niet geagendeerd staan voor besluitvorming. In dat kader kan inhoudelijk overleg gevoerd worden met de aanvrager van de bijeenkomst.

Artikel 4 Samenstelling van de informatieve raadsbijeenkomst

De informatieve raadsbijeenkomst is informeel en laagdrempelig van aard, waarbij burgers in contact kunnen komen met de raad, zijn leden, collegeleden en ambtenaren. De bijeenkomst kent geen vaste samenstelling.

Artikel 5 Ondersteuning door griffie

De ondersteuning van de informatieve raadsbijeenkomst wordt vervuld door de griffier of een door hem aangewezen ambtenaar.

Hoofdstuk 3 Vergaderingen en agenda

Artikel 6 Vergaderdag en tijdstip van aanvang

  • 1. De informatieve raadsbijeenkomst vindt in principe plaats op een dinsdagavond, tenzij het presidium anders bepaalt.

  • 2. Het tijdstip van aanvang is in principe 19.00 uur en eindigt om 22.30 uur, tenzij anders is bepaald door het presidium.

  • 3. De bijeenkomst vindt plaats in het Stadhuis of op een door het presidium nader te bepalen locatie.

  • 4. De bijeenkomsten zijn opgenomen in het jaarlijkse vergaderschema van de raad.

Artikel 7 Aanvraag en agenda

  • 1.

    Een aanvraag voor een agendapunt van de informatieve raadsbijeenkomst kan worden ingediend door een ambtenaar, namens het college van B&W, of een aanvrager, ondersteund door minimaal een raadslid.

  • 2.

    Een aanvraag voor een agendapunt wordt ingediend bij de griffie op een hiertoe door het presidium vastgesteld aanvraagformulier. Hierop wordt de wijze van interactie en de kring van de bij de interactie betrokkenen aangegeven.

  • 3.

    Uitgangspunt is dat per agendapunt een derde van de tijd aan informatieoverdracht besteed wordt, tweederde van de tijd dient benut te worden voor debat of een andere interactieve werkvorm.

  • 4.

    Het presidium is belast met het vaststellen van de agenda voor de informatieve raadsbijeenkomst en beslist over de ingediende aanvragen.

  • 5.

    Het presidium maakt ten minste acht dagen voor een vergadering de agenda openbaar bekend onder vermelding van de dag, het tijdstip en de plaats van de vergadering.

  • 6.

    Indien een aanvullende of gewijzigde agenda wordt vastgesteld door het presidium, wordt deze zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering openbaar bekend gemaakt.

  • 7.

    De agenda bevat in principe een punt “spreekrecht”. Het spreekrecht is geregeld in de verordening op het spreekrecht.

  • 8.

    In de agenda wordt per agendapunt de tijdsduur aangegeven die voor behandeling van het onderwerp is uitgetrokken en wie uitgenodigd wordt om aan de interactie deel te nemen.

  • 9.

    De aanvrager draagt zorg voor het uitnodigen van degenen waarmee de interactie zal plaats zal vinden.

Hoofdstuk 4 Orde van de vergadering

Artikel 8 Spreekregels

  • 1. Tenzij, de voor het agendapunt vastgelegde interactieve werkvorm, anders bepaalt, mag een spreker in zijn bijdrage niet worden onderbroken, behalve door:

  • a. een interruptie, wanneer de voorzitter de interruptie toelaat;

  • b. de voorzitter, om de spreker tot de orde te roepen;

  • c. een andere spreker die een voorstel van orde doet.

Artikel 9 Handhaving van de orde

  • 1.

    Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.

  • 2.

    De voorzitter kan ter handhaving van de orde de vergadering voor een door hem te bepalen tijd schorsen en - indien na de heropening de orde opnieuw wordt verstoord - de vergadering sluiten.

Hoofdstuk 5 Besloten informatieve bijeenkomsten

Artikel 10 Algemeen

Op een besloten bijeenkomst zijn de bepalingen van deze verordening van overeenkomstige toepassing, voor zover deze niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering. Er wordt een presentielijst ingevuld.

Artikel 11 Samenstelling van de besloten informatieve bijeenkomst

Alleen raadsleden, de griffier en specifiek genodigden, kunnen deelnemen aan de besloten informatieve raadsbijeenkomst.

Artikel 12 Geheimhouding

  • 1.

    Voor de afloop van de besloten vergadering beslist de informatieve raadsbijeenkomst in overeenstemming met artikel 86, eerste lid, van de Gemeentewet of betreffende de inhoud van eventuele stukken en het besprokene geheimhouding zal gelden.

  • 2.

    De raad kan op grond van artikel 25, derde en vierde lid, van de Gemeentewet de geheimhouding opheffen, indien de informatieve raadsbijeenkomst, c.q. haar deelnemers, daarom verzoeken. Het overleg hierover tussen de raad en de deelnemers van de informatieve raadsbijeenkomst, gebeurt eveneens onder geheimhouding. Eventuele stukken of presentaties worden na opheffing van de geheimhouding openbaar.

Hoofdstuk 6 Slotbepalingen

Artikel 13 Uitleg verordening

In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van de verordening, beslist in spoedeisende gevallen de voorzitter van het presidium. Indien geen spoed vereist is wordt hierover besloten in het presidium.

Artikel 14 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking, uiterlijk 14 dagen na vaststelling.

Gedaan ter openbare vergadering van 9 februari 2010.