Regeling vervallen per 15-07-2022

Wijzigingsverordening werkgeverscommissie gemeente Almelo 2017

Geldend van 29-12-2020 t/m 14-07-2022 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2020

Intitulé

Wijzigingsverordening werkgeverscommissie gemeente Almelo 2017

De raad van de Gemeente Almelo;

gezien het voorstel van het Presidium van 1 december 2020;

Overwegende dat

- De raad bevoegd is tot het wijzigen van de verordening werkgeverscommissie gemeente Almelo;

- Een aanpassing als gevolg van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) gewenst is om de bevoegdheden van de werkgeverscommissie te continueren;

Gelet op artikel 83 lid 1, de artikelen 107 tot en met 107e en artikel 156 Gemeentewet en de afdelingen 10.1.1 en 10.1.2 Algemene wet bestuursrecht.

Besluit:

vast te stellen de Wijzigingsverordening werkgeverscommissie gemeente Almelo 2017.

Artikel 1. Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

1. De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd;

2. Aan de werkgeverscommissie worden de bevoegdheden gedelegeerd die rechtstreeks voortvloeien uit de artikelen 107 tot en met 107e Gemeentewet, met uitzondering van de bevoegdheden als bedoeld in 107, 107a lid 2, 107d lid 1 en 107e lid 1 Gemeentewet;

3. De werkgeverscommissie volgt voor het griffiepersoneel, naast de Cao Gemeenten, de lokale regelingen voor arbeidsvoorwaarden die voor de gemeentelijke organisatie zijn vastgelegd in het personeelshandboek gemeente Almelo. Als toepassing een ongewenste of onredelijke situatie oplevert, kan de werkgeverscommissie hiervan besluiten af te wijken, met inachtneming van de regels voor medezeggenschap als bedoeld in artikel 35b lid 5 Wet op de ondernemingsraden en artikel 12.1 Cao Gemeenten.

4. Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen;

5. De werkgeverscommissie mandateert de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel aan de griffier.

Artikel 2. Samenstelling werkgeverscommissie

1. De werkgeverscommissie bestaat uit de vicevoorzitter van de raad, en twee andere leden uit de raad, bij voorkeur afkomstig uit de coalitie en de oppositie.

2. De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

3. Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

a. op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

b. indien het lid aftreedt als lid van de raad;

c. indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

4. De voorzitter van de raad kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en eventueel optreden als informant.

Artikel 3. Taken voorzitter

De voorzitter heeft in ieder geval als taak:

a. het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

b. het leiden van de vergaderingen;

c. het doen naleven van deze verordening;

d. het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorgdragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie,

e. het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 4. Ondersteuning van de commissie

De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met de WGC afspraken over de wijze van ondersteuning.

Artikel 5. Besluitvorming

1. Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2.

2. Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 6. Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het (laten) opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

Artikel 7. Beslotenheid van vergaderingen

1. De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

2. De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of op een deel hiervan geheimhouding moet worden gelegd.

3. Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 8. Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of een van de leden nodig wordt geacht.

Artikel 9. Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 10. Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter na advies van de griffier.

Artikel 11. Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op 15 december 2020 en werkt terug vanaf de invoeringsdatum van de Wnra op 1 januari 2020.

Artikel 12. Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als 'Verordening werkgeverscommissie'.

Ondertekening

Gedaan ter openbare vergadering van 15 december 2020,

de griffier, de burgemeester,

drs. C.M. Steenbergen, A.J. Gerritsen