Regeling vervallen per 01-07-2015

Nadere regels urgentie

Geldend van 01-01-2013 t/m 30-06-2015

Intitulé

Nadere regels urgentie

Nadere regels urgentie

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Almere,

Gelet op het bepaalde in de artikelen 1, 2, 4, 10, 11, 17, 19, 20, 22 en 23 van de Huisvestingsverordening Almere 2012 betreffende urgent woningzoekenden

BESLUITEN:

Vast te stellen de nadere regels urgentie, luidende als volgt:

Deze nadere regels beschrijven de gronden waarop een woningzoekende in aanmerking komt voor urgentie. In geval van een sociale of medische indicatie moet er sprake zijn van een levensontwrichtende situatie.

Uitwerking urgentiecriteria en voorwaarden

Algemene voorwaarden voor aanvragen urgentie

Behoudens het bepaalde in artikel 13c van de Huisvestingswet voldoet de aanvrager aan de volgende voorwaarden:

  • 1.

    De aanvrager is 18 jaar of ouder.

  • 2.

    De aanvrager heeft de Nederlandse nationaliteit of een geldige verblijfstitel.

  • 3.

    De aanvrager is minimaal twee jaar maatschappelijk of economisch gebonden aan de gemeente Almere of een andere gemeente uit de regio waarvoor het college een uitzondering heeft gemaakt.

  • 4.

    De aanvrager staat ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie (GBA) op het adres waar hij of zij feitelijk woont, tenzij hij of zij beschikt over een briefadres.

  • 5.

    De aanvrager staat geregistreerd als woningzoekende in Almere en kan gezien zijn of haar inschrijfduur binnen een jaar geen passende woning krijgen.

  • 6.

    Zijn of haar belastbaar gezinsinkomen is niet hoger dan € 46.000 (prijspeil 1 januari 2011), danwel niet hoger dan het op grond van artikel 11 lid 2 van de Huisvestingsverordening Almere gewijzigde bedrag.

  • 7.

    De aanvrager heeft het afgelopen jaar geen sociale huurwoning geweigerd.

  • 8.

    De aanvrager heeft de afgelopen twee jaar niet voor een zelfde soort problematiek een urgentieverklaring ontvangen.

  • 9.

    De aanvrager heeft er alles aan gedaan om het probleem op te lossen; andere oplossingen zijn niet mogelijk of zijn uitgeput.

  • 10.

    De aanvrager heeft de situatie niet zelf veroorzaakt of had deze niet kunnen voorkomen.

  • 11.

    De aanvrager is in staat om een zelfstandig huishouden te voeren. Voor de eventueel aanwezige schulden heeft de aanvrager de afbetaling voldoende geregeld:

    • a.

      de aanvrager moet aantoonbaar kunnen maken dat minimaal de helft van de oorspronkelijke schuld is afgelost, dat er op de datum van woningtoewijzing een betalingsregeling loopt via een officiële schuldregelaar en de aanvrager over een vaste lasten rekening beschikt;

      of

    • b.

      de aanvrager moet minimaal zes maanden aaneengesloten tot aan de datum van woningtoewijzing een betalingsregeling zijn nagekomen bij een officiële schuldregelaar en over een vaste lasten rekening beschikken.;

      of

    • c.

      wanneer de aanvrager alleen een huurschuld heeft kan de verhuurder de onder sub a en sub b genoemde officiële schuldregelaar vervangen.

  • 12.

    De aanvrager levert de stukken op basis waarvan de aanvraag beoordeeld wordt volledig en juist aan.

Inhoudelijke criteria voor beoordelen aanvraag urgentie

Het college kan ingevolge artikel 19, lid 1 van de Huisvestingsverordening een urgentieverklaring verlenen indien de aanvrager

  • 1.

    in een acute noodsituatie verkeert, of

  • 2.

    op grond van medische of sociale redenen dringend woonruimte nodig heeft, of

  • 3.

    moet omzien naar woonruimte na een verblijf in een AWBZ-erkende instelling of een gemeentelijke WMO-gesubsidieerde instelling in Almere, of

  • 4.

    woonruimte nodig heeft in verband met de sloop of ingrijpende renovatie van de huidige woning in Almere of bij herstructurering van het gebied in Almere waarin deze woonruimte is gelegen, of

  • 5.

    houder is van een verblijfstitel, verleend op grond van een asielverzoek, als omschreven in art. 8 onder a tot en met e en l. van de Vreemdelingenwet 2000 en tot de gemeentelijke taakstelling behoort, of

  • 6.

    valt onder door het Rijk aangewezen groepen van kandidaten, of

  • 7.

    valt onder de door het college aangewezen groepen van kandidaten.

Ad 1. Acute noodsituatie

Het huishouden waarvan de zelfstandige woning in Almere door een calamiteit (brand, ernstige waterschade, explosie) ongeschikt is voor bewoning, komt in aanmerking voor een urgentieverklaring. De ongeschiktheid van de woning wordt vastgesteld door de gemeentelijke afdeling die belast is met bouwkundige vergunningverlening (hierna te noemen de afdeling Vergunningen, Toezicht en Handhaving (VTH) van de gemeente). Uitsluitend het huishouden van de hoofdbewoner komt in aanmerking voor een urgentieverklaring.

Voorwaarden:

  • -

    De woning is onbewoonbaar verklaard, vastgesteld door de afdeling VTH van de gemeente.

  • -

    Het herstel van de woning duurt langer dan vier maanden volgens de afdeling VTH van de gemeente.

  • -

    Alleen de legaal wonende hoofdbewoner (volgens de GBA) komt in aanmerking voor een urgentie.

  • -

    De calamiteit is niet met opzet veroorzaakt door de aanvrager.

Wanneer volgens de afdeling VTH de woonruimte binnen vier maanden weer bewoonbaar kan zijn, zal het huishouden van de hoofdbewoner worden bemiddeld naar tijdelijke woonruimte en keert het huishouden na de herstelwerkzaamheden terug naar de eigen woning. Een urgentieverklaring wordt dan niet verleend.

Ad. 2. Op grond van medische of sociale redenen dringend een woonruimte nodig.

Voorwaarden:

  • a.

    Er is op grond van sociale en/of medische omstandigheden sprake van een levensontwrichtende woonsituatie die alleen opgelost kan worden met (andere) zelfstandige huisvesting op zeer korte termijn.

  • b.

    De aanvrager dient zelf zijn levensontwrichtende woonsituatie aan te tonen en te zorgen voor bewijsmateriaal.

Tot een levensontwrichtende situatie worden gerekend:

  • 1.

    Ernstige medische redenen

    • -

      Het medisch probleem is langdurig en

    • -

      De situatie is dermate ontwrichtend dat deze alleen kan worden opgelost met een woning op korte termijn (maximaal 3 tot 4 maanden).

      De GGD (of een vergelijkbare onafhankelijke instelling) toetst of de aanvrager in aanmerking komt voor een medische urgentie en adviseert de urgentiecommissie.

  • 2.

    Dakloos met minderjarige kinderen door:

    • a.

      Echtscheiding of beëindiging van samenwoning

      • -

        aangetoond is dat in de procedure door de partner met de zorg over de kinderen het recht is geclaimd om in de huidige woning te blijven.

      • -

        aangetoond is dat de claim op de woning niet is toegekend.

      • -

        de aanvrager heeft de zorg over de kinderen en de kinderen staan bij deze partner in het GBA geregistreerd.

      • -

        de samenwoning bestond minimaal twee jaar

      • -

        de samenwoning is korter dan zes maanden geleden verbroken

        In geval van echtscheiding en ontbinding van een geregistreerd partnerschap in de GBA is een echtscheidingsvonnis of vergelijkbaar bewijs vereist waaruit blijkt dat de rechter heeft afgeweken van het verzoek tot toewijzing van de woning aan de partij die de zorg van de kinderen op zich neemt.

        In geval van ontbinding van het notarieel vastgelegd samenlevingscontract en verbreking van de samenwoning is een vonnis of vergelijkbaar bewijs vereist waaruit blijkt dat het niet gelukt is om de woning o.g.v. het huurrecht op naam te krijgen van de partij die de zorg van de kinderen op zich neemt.

        In geval van co-ouderschap kan slechts aan een van de ouders met minderjarige kinderen de urgentie worden verleend. In het geval dat een van beide ouders in de huidige woning kan blijven wonen wordt bij co-ouderschap de vertrekkende ouder als alleenstaande aangemerkt. Er wordt dan geen urgentieverklaring verleend op grond van dakloosheid met minderjarige kinderen.

    • b.

      Gedwongen verkoop van een woning in Almere

      De aanvrager is gedwongen zijn woning te verkopen en kan een schrijven van de bank of hypotheekverstrekker overhandigen waaruit dit blijkt. De gedwongen verkoop is niet het gevolg van verwijtbaar (betaal)gedrag.

  • 3.

    Te hoge woonlasten

    De aanvrager voldoet aan alle navolgende voorwaarden:

    • -

      De aanvrager woont zelfstandig en de woning staat op naam van de aanvrager.

    • -

      De aanvrager heeft een woonkostentoeslag van de gemeente Almere onder de voorwaarde om te zien naar goedkope woonruimte met verhuisverplichting.

    • -

      De woonkosten zijn hoger dan de huurprijsgrens.

    • -

      De slechte inkomenssituatie in relatie tot de woonlasten is blijvend en financieel ontwrichtend.

  • 4.

    Geweld of bedreiging

    Bij geweld of bedreiging moet sprake zijn van een levensontwrichtende situatie, waardoor de aanvrager niet in de oorspronkelijke woning kan of kon blijven. De levensontwrichtende situatie heeft zich korter dan drie maanden geleden voorgedaan. De aanvrager moet zelf relevante bewijsstukken aanleveren. Dat kunnen bewijsstukken zijn van diverse instanties. Een aangifte bij de politie kan de aanvraag ondersteunen, maar is niet in alle gevallen voldoende bewijs dat sprake is van een levensontwrichtende situatie.

Ad 3. Woonruimte nodig na verblijf in een AWBZ-erkende instelling of gemeentelijke Wmo-gesubsidieerde instelling in Almere

Cliënten die verblijven in een AWBZ-erkende instelling of Wmo-gesubsidieerde instelling en toe zijn aan zelfstandig wonen, al dan niet met begeleiding, kunnen in aanmerking komen voor een urgentieverklaring. De aanvrager moet zelf relevante bewijsstukken aanleveren dat hij/zij toe is aan zelfstandig wonen en bij verhuizing plaats zal maken voor een nieuwe cliënt. De aanvrager kan in aanmerking komen voor eenmalige bemiddeling naar passende woonruimte, mits overtuigend wordt onderbouwd dat hij/zij niet zelf kan zoeken.

In bijlage 1 worden de voorwaarden beschreven voor instellingen waarvan cliënten een urgentieaanvraag kunnen doen op grond van artikel 19 lid 1 sub c van de Huisvestingsverordening. In bijlage 2 staat de procedure beschreven voor cliënten die een urgentieverklaring willen aanvragen om uit te kunnen stromen uit deze instellingen.

Ad. 4. Woonruimte nodig vanwege sloop of ingrijpende renovatie van de woonruimte

Het huishouden van de hoofdbewoner van een woonruimte die valt onder artikel 2, lid 1 onder a van de Huisvestingsverordening 2012 en die zijn woonruimte in Almere vanwege sloop of een ingrijpende renovatie moet verlaten komt in aanmerking voor urgentie.

Ad. 5. Verblijfsgerechtigden

Houders van een verblijfstitel die op grond van de gemeentelijke taakstelling in Almere moeten worden gehuisvest worden eenmalig zonder tussenkomst van de urgentiecommissie bemiddeld naar een woning.

Ad. 6. Door het Rijk aangewezen groepen van kandidaten

Er zijn op dit moment geen door het Rijk aangewezen groepen die voor urgentie in aanmerking komen.

Ad. 7.Door het college aangewezen groepen van kandidaten

  • 1.

    Maatschappelijk noodzakelijke beroepsgroepen

    Om voldoende werknemers aan te trekken voor banen in het onderwijs, in de zorg en bij de politie wordt jaarlijks een nader te bepalen aantal urgentieverklaringen toegewezen aan uitvoerend personeel in deze sectoren, dat nog geen zelfstandige woning in Almere heeft.

  • 2.

    Maatwerkregeling

    Het college biedt verhuurders de mogelijkheid om jaarlijks maximaal 1% van de vrijkomende woningen aan te wenden voor het oplossen van overlastsituaties of calamiteiten buiten de volgordecriteria om. De huishoudens worden eenmalig bemiddeld naar een passende woning.

  • 3.

    Nazorg ex-gedetineerden

    Het college verleent een urgentieverklaring aan ex-gedetineerden die via het coördinatiepunt nazorg ex-gedetineerden in het Veiligheidshuis Almere worden voorgedragen. Zij worden eenmalig bemiddeld naar een passende woning.

Urgentiecommissie

De urgentiecommissie bestaat uit ten minste drie onafhankelijke leden die geen van allen deel uitmaken van of werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeente Almere of een van de corporaties in Almere.

De voorzitter wordt door de gemeente voorgedragen en de verhuurders en de Zorggroep Almere dragen elk één lid voor na overleg met de voorzitter. De urgentiecommissie adviseert het college over de urgentieaanvraag.

De urgentiecommissie brengt jaarlijks verslag uit aan het college.

Urgentieverklaring

Het uitgangspunt is dat de woning passend moet zijn. Een woning is passend wanneer de huur past bij het huishoudensinkomen en wanneer het aantal kamers past bij de grootte van het huishouden.

De aanvrager zoekt een woning binnen het beschikbare aanbod. De urgentieverklaring is maximaal zes maanden geldig. Na zes maanden vervalt de verklaring per definitie. De verklaring wordt alleen verlengd als de aanvrager in de genoemde periode telkens heeft gereageerd en buiten zijn schuld nooit nummer 1 is geweest voor een woning.

Zoekprofiel

Om te bepalen welke woonruimte passend is, worden onderstaande regels toegepast:

  • 1.

    Voor de huurprijs gelden de regels zoals beschreven in artikel 10 van de Huisvestingsverordening.

  • 2.

    Voor het aantal kamers geldt onderstaande tabel.

Aantal personen

Minimum en maximum aantal kamers

1

1-2

2

2

3

3

4

4

5 of meer

4-5

Het college heeft de mogelijkheid om, gerelateerd aan persoonlijke omstandigheden:

  • -

    bepaalde wijken of buurten als zoekgebied uit te sluiten;

  • -

    van het kamertal uit bovenstaande tabel af te wijken.

Het college bepaalt voor onderstaande groepen van woningzoekenden dat zij niet zelf in het woningaanbod zoeken, maar éénmalig worden bemiddeld naar een passende woonruimte.

  • -

    Houders van een verblijfstitel als bedoeld in artikel 19, lid 1 sub e van de Huisvestingsverordening 2011

  • -

    Personen die in aanmerking komen voor woonruimte na verblijf in een AWBZ-erkende instelling of Wmo-gesubsidieerde instelling in Almere, die overtuigend onderbouwd hebben dat zij niet zelf kunnen zoeken.

  • -

    Personen die in het kader van de maatwerkregeling (1%) worden geherhuisvest.

  • -

    Personen die in het kader van de gemeentelijke taak ‘nazorg ex-gedetineerden’ worden gehuisvest.

Wanneer een woningzoekende uit deze groepen de aangeboden woonruimte weigert trekt het college de urgentieverklaring in.

Inwerkingtreding

Deze nadere regels treden op 1 januari 2013 in werking.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders op 6 november 2012.
de burgemeester, de secretaris
A.Jorritsma - Lebbink A.J. Grootoonk

Bijlage 1. Voorwaarden voor instellingen

Instellingen waarvan cliënten conform artikel 19, lid 1, sub c van de Huisvestingsverordening in aanmerking kunnen komen voor een urgentieverklaring, moeten aan alle volgende voorwaarden voldoen:

  • -

    De instelling wordt AWBZ-gefinancierd of Wmo-gesubsidieerd.

  • -

    De instelling heeft een binding met Almere: de instelling heeft Almere als werkgebied.

  • -

    Het aanbieden van woonruimte maakt integraal onderdeel uit van de begeleiding van de instelling.

  • -

    De instelling heeft onder meer tot doel te bevorderen dat cliënten zelfstandig wonen, zo nodig met (tijdelijke of structurele) begeleiding.

Bijlage 2. Procedure voor cliënten die een urgentie aanvragen op grond van artikel 19, lid 1, sub c van de HVV

  • -

    De cliënten dienen te verblijven in een instelling die voldoet aan de Algemene voorwaarden (zie hierboven).

  • -

    De cliënt vraagt zelf een urgentieverklaring aan en kan daarin zonodig worden begeleid door de instelling.

  • -

    De cliënt dient in de urgentieaanvraag aan te geven dat het een aanvraag op grond van artikel 19, lid 1, sub c van de Huisvestingsverordening 2012 betreft.

  • -

    De cliënt dient zelf relevante bewijsstukken aan te leveren dat hij/zij toe is aan zelfstandig wonen en plaats zal maken voor een nieuwe cliënt.

  • -

    De aanvraag dient in ieder geval te worden ondersteund door een brief van de instelling.

  • -

    Uitgegaan wordt van de situatie dat de cliënt bij urgentverklaring zelf een woning gaat zoeken. De cliënt kan in de urgentieaanvraag aangeven dat hij/zij in aanmerking wil komen voor eenmalige bemiddeling. In dat geval dient dit verzoek door cliënt voorzien te worden van een motivatie. In de ondersteunende brief van de instelling dient dit verzoek te worden onderschreven.

  • -

    De urgentiecommissie beoordeelt de urgentieaanvraag en adviseert het college.

  • -

    Het college verleent al dan niet een urgentieverklaring. Bij de toekenning van een urgentieverklaring worden de cliënt en de instelling daarover geïnformeerd. Als het een urgentieverklaring voor eenmalige bemiddeling betreft als hiervoor bedoeld, wordt ook de aangewezen corporatie daarover geïnformeerd.

  • -

    Voor de cliënt die een urgentieverklaring heeft gekregen, zijn drie soorten huurcontracten mogelijk: op naam van de cliënt, op naam van de instelling met de mogelijkheid het contract na één jaar op naam van de cliënt te zetten of structureel op naam van de instelling.