Regeling vervallen per 08-12-2016

Klokkenluidersregeling

Geldend van 01-11-2004 t/m 07-12-2016

Intitulé

KLokkenluidersregeling

Burgemeester en wethouders van Almere,

gelet op artikel 15:2 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling en Uitwerkingsovereenkomst gemeente Almere;

gelezen het voorstel van de dienst Bedrijfsvoering/ P en O d.d. 22 september 2004;

gelezen het instemmingsbesluit van de Ondernemingsraad d.d. 11 november 2004;

B E S L U I T E N:

vast te stellen de navolgende

KLOKKENLUIDERSREGELING

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • -

    ambtenaar: de ambtenaar bedoeld in artikel 1:1, eerste lid, onderdeel a en artikel 1:2, onderdeel a, d, e en f van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling en Uitwerkingsovereenkomst gemeente Almere

  • -

    vertrouwenspersoon: de functionaris die als zodanig door het college is aangewezen;

  • -

    meldpunt: een externe commissie of persoon die als zodanig door het college is aangewezen;

  • -

    vermoeden van een misstand: een op redelijke gronden gebaseerd vermoeden met betrekking tot de gemeentelijke organisatie waar de ambtenaar werkzaam is omtrent:

    • a.

      een strafbaar feit;

    • b.

      een schending van regelgeving of beleidsregels;

    • c.

      het misleiden van justitie;

    • d.

      een gevaar voor de volksgezondheid, de veiligheid of het milieu, of

    • e.

      het bewust achterhouden van informatie over deze feiten.

Interne procedure

Artikel 2 Interne melding

  • 1. De ambtenaar die een vermoeden van een misstand wil melden, doet dit bij zijn direct leidinggevende, diens leidinggevende of de vertrouwenspersoon.

  • 2. De ambtenaar kan de vertrouwenspersoon verzoeken zijn identiteit bij het college niet bekend te maken. De ambtenaar kan dit verzoek te allen tijde herroepen.

  • 3. De leidinggevende dan wel de vertrouwenspersoon draagt er zorg voor dat het college onverwijld op de hoogte wordt gesteld van een gemeld vermoeden van een misstand en van de datum waarop de melding ontvangen is.

  • 4. Naar aanleiding van de melding van een vermoeden van een misstand stelt het college onverwijld een onderzoek in.

  • 5. Het college zendt aan de ambtenaar dan wel de vertrouwenspersoon die een vermoeden van een misstand heeft gemeld, een ontvangstbevestiging. De ontvangstbevestiging bevat het gemelde vermoeden van een misstand en het moment waarop de ambtenaar het vermoeden aan de leidinggevende of de vertrouwenspersoon heeft gemeld.

Artikel 3 Standpunt

  • 1.

    Het college stelt de ambtenaar dan wel de vertrouwenspersoon, binnen zes weken schriftelijk op de hoogte van zijn standpunt omtrent het gemelde vermoeden van een misstand.

  • 2.

    Indien het standpunt niet binnen zes weken kan worden gegeven, kan het college de afhandeling voor ten hoogste vier weken verdagen. Het college stelt de ambtenaar dan wel de vertrouwenspersoon hiervan schriftelijk in kennis.

Externe procedure

Artikel 4 Het meldpunt

  • 1. Het college wijst een of meer personen aan die het meldpunt vormt of vormen.

  • 2. Het meldpunt heeft tot taak een door de ambtenaar gemeld vermoeden van een misstand te onderzoeken en het college daaromtrent te adviseren.

  • 3. Indien het meldpunt uit meerdere personen bestaat, is dit altijd een oneven aantal, inclusief de voorzitter. Tevens kunnen in dat geval een secretaris, een plaatsvervangend voorzitter en andere plaatsvervangende leden worden benoemd. Zij beslissen bij gewone meerderheid van stemmen.

Artikel 5 Melding bij het meldpunt

  • 1. De ambtenaar kan het vermoeden van een misstand binnen redelijke termijn melden bij het meldpunt, indien:

    • a.

      hij het niet eens is met het standpunt bedoeld in artikel 3;

    • b.

      hij geen standpunt ontvangen heeft binnen de termijnen bedoeld in artikel 3.

  • 2. De ambtenaar kan het meldpunt verzoeken zijn identiteit niet bekend te maken. Hij kan dit verzoek te allen tijde herroepen.

Artikel 5a Rechtstreekse melding bij het meldpunt

In het geval zwaarwegende belangen de toepassing van de interne procedure in weg staan,

kan de ambtenaar, in afwijking van de artikelen 2, 3 en 5, eerste lid, het vermoeden van een misstand rechtstreeks melden bij het meldpunt

Artikel 6 Ontvangstbevestiging en onderzoek

  • 1. Het meldpunt bevestigt de ontvangst van een melding van een vermoeden van een misstand aan de ambtenaar die het vermoeden heeft gemeld.

  • 2. Indien het meldpunt dit voor de uitoefening van zijn taak noodzakelijk acht, stelt het een onderzoek in.

  • 3. Ten behoeve van het onderzoek omtrent een melding van een vermoeden van een misstand is het meldpunt bevoegd bij het college alle inlichtingen in te winnen die het voor de vorming van zijn advies nodig acht. Het college verschaft het meldpunt de gevraagde inlichtingen.

  • 4. Het meldpunt kan het onderzoek of gedeelten daarvan opdragen aan één van de leden of een deskundige.

  • 5. Wanneer de inhoud van bepaalde door het college verstrekte informatie vanwege het vertrouwelijke karakter uitsluitend ter kennisneming van het meldpunt dient te blijven, wordt dit aan het meldpunt meegedeeld. Het meldpunt beveiligt informatie met een vertrouwelijk karakter tegen kennisneming door onbevoegden.

Artikel 7 Niet ontvankelijkheid

  • 1.

    Het meldpunt verklaart de melding niet ontvankelijk indien:

    • a.

      de misstand niet van voldoende gewicht is;

    • b.

      de ambtenaar de procedure bedoeld in artikel 2 niet heeft gevolgd en artikel 5a niet van toe passing is, of

    • c.

      de ambtenaar de procedure bedoeld in artikel 2 heeft gevolgd, maar de termijnen bedoeld in artikel 3 nog niet zijn verstreken.

    • d.

      de melding niet binnen redelijke termijn is geschied.

Artikel 8 Inhoudelijk advies van het meldpunt

  • 1. Indien het gemelde vermoeden van een misstand ontvankelijk is, legt het meldpunt binnen zes weken zijn bevindingen omtrent de melding van een vermoeden van een misstand neer in een advies aan het college. Het meldpunt zendt een afschrift van het advies aan de ambtenaar met inachtneming van het eventueel vertrouwelijke karakter van de aan het meldpunt verstrekte informatie.

  • 2. Indien het advies niet binnen zes weken kan worden gegeven, wordt de termijn door het meldpunt met ten hoogste vier weken verlengd. Het meldpunt stelt het college alsmede de ambtenaar daarvan schriftelijk in kennis.

  • 3. Het advies wordt in geanonimiseerde vorm en met inachtneming van het eventueel vertrouwelijke karakter van aan het meldpunt verstrekte informatie en de terzake geldende wettelijke bepalingen openbaar gemaakt op een wijze die het meldpunt geëigend acht, tenzij zwaarwegende belangen zich daartegen verzetten.

Artikel 9 Nader standpunt

  • 1. Het college stelt binnen twee weken na ontvangst van het advies bedoeld in artikel 8, de ambtenaar alsmede het meldpunt, schriftelijk op de hoogte van zijn nader standpunt.

  • 2. Aan de ambtenaar die het meldpunt heeft verzocht zijn identiteit niet bekend te maken geschiedt de berichtgeving van het nader standpunt via het meldpunt.

  • 3. Een van het advies afwijkend nader standpunt wordt gemotiveerd.

Artikel 10 Jaarverslag

  • 1. Jaarlijks wordt door het meldpunt een verslag opgemaakt.

  • 2. In dat verslag wordt in geanonimiseerde zin en met inachtneming van de terzake geldende wettelijke bepalingen gemeld:

    • a.

      het aantal en de aard van de meldingen van een vermoeden van een misstand;

    • b.

      het aantal meldingen dat niet tot een onderzoek geleid heeft;

    • c.

      het aantal onderzoeken die het meldpunt heeft verricht, en

    • d.

      het aantal adviezen en de aard van de adviezen die het meldpunt heeft uitgebracht.

  • 3. Dit jaarverslag wordt aan het college en de Ondernemingsraad gestuurd en openbaar gemaakt.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt inwerking met ingang van de eerste dag van de maand volgend op die waarin hij is vastgesteld.

Almere, 5 oktober 2004

Burgemeester en wethouders voornoemd,

de secretaris, de burgemeester,

B.Arnold A. Jorritsma-Lebbink

Toelichting Klokkenluidersregeling

Maatschappelijk wordt sterk gehecht aan integer handelen van met name overheidsbestuurders en ambtenaren.

Om dat handelen zoveel mogelijk te waarborgen heeft elke overheidsorganisatie de plicht gekregen om een regeling te treffen die het personeel de mogelijkheid en bescherming biedt een vermoeden van bijvoorbeeld fraude, opzettelijk verkeerd uitvoeren van regels, omkoping, opzettelijke misleiding, diefstal binnen de organisatie aan de kaak te stellen; zo’n vermoeden kan betrekking hebben op het handelen van een of meerdere collega’s, de leidinggevende, maar ook op een lid van het college van b. en w. of een raadslid.

Inmiddels heeft het college een dergelijke regeling vastgesteld, de z.g. “Klokkenluidersregeling” in grote lijnen houdt die regeling het volgende in.

De regeling onderscheidt een z.g. interne- en externe melding.

De interne melding.

Een medewerker meldt een vermoeden van onregelmatigheden via zijn/ haar leidinggevende; de leidinggevende draagt er zorg voor dat het college zo spoedig mogelijk wordt geïnformeerd.

Het kan echter ook zo zijn, dat een dergelijk vermoeden betrekking heeft op de leidinggevende zélf; de medewerker zal in dát geval veelal zijn identiteit geheim willen houden.

In die laatste situatie zal het veelal noodzakelijk zijn dat er een vertrouwenspersoon is die namens de anonieme medewerker kan optreden; de melding kan dan door een vertrouwenspersoon aan het college worden gedaan; eventuele nadere contacten tussen het college en de anonieme medewerker vinden dan uiteraard ook plaats via de vertrouwenspersoon.

De heer P.Kokkeler, die niet aan onze gemeentelijke organisatie gebonden is, zal die functie van vertrouwenspersoon gaan vervullen; hij is telefonisch bereikbaar onder nummer: 030-6886241.

Na zo’n interne melding neemt het college binnen zes weken een standpunt in; het college stelt dan vast of de melding gefundeerd is en zo ja, welke maatregelen er genomen zullen worden; soms is meer tijd nodig dan zes weken, omdat bijvoorbeeld nader onderzoek nodig is; als daar sprake van is, wordt betrokkene daarvan in kennis gesteld.

De externe melding.

Naast de interne melding bestaat de mogelijkheid om onregelmatigheden buiten de gemeentelijke organisatie bij de landelijke Commissie Klokkenluiders Gemeentelijke Overheid te Den Haag (VNG) aan de orde te stellen.

Hoofdregel is, dat een medewerker zich slechts tot deze landelijke commissie kan wenden, als hij/ zij de interne procedure heeft doorlopen, maar dat dat niet tot een voor hem/ haar bevredigend resultaat heeft geleid.

De medewerker kan daarbij de landelijke commissie verzoeken zijn identiteit niet bekend te maken; aanmelding via de vertrouwenspersoon is bij de externe procedure niet mogelijk; wél kan de vertrouwenspersoon de medewerker adviseren en bijstaan in de overweging een externe procedure wel of niet te volgen.

Bij hoge uitzondering kan men zich direct tot de externe commissie wenden, bijvoorbeeld als de medewerker gegronde vrees heeft dat zijn positie wordt bedreigd bij interne melding of dat het risico groot is, dat bewijsmateriaal zal worden vernietigd als onregelmatigheden intern aan de orde zouden worden gesteld; het adres van de landelijke commissie is:

Commissie klokkenluiders gemeentelijke overheid, t.a.v. de secretaris van de commissie, p/a College voor Arbeidszaken, Postbus 30435, 2500 GK Den Haag.