Regeling vervallen per 13-02-2014

Reglement Clientenparticipatie Wet maatschappelijke ondersteuning

Geldend van 30-05-2010 t/m 12-02-2014

Intitulé

Reglement Clientenparticipatie Wet maatschappelijke ondersteuning

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Almere besluit, gelet op de artikelen 84 en 86 van de Gemeentewet:

  • 1.

    Een Wmo-raad in te stellen en wel ingaande de datum waarop dit reglement in werking treedt:

  • 2.

    Voor de Wmo-raad het navolgende reglement vast te stellen.

REGLEMENT CLIËNTENPARTICIPATIE WET MAATSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING

Artikel 1. Begripsomschrijving

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • 1.

    Wet: de Wet maatschappelijke ondersteuning (verder Wmo);

  • 2.

    Cliëntenparticipatie: de gestructureerde wijze waarop de gemeente ingezetenen en in de gemeente een belang hebbende natuurlijke en rechtspersonen betrekt in de beleidsvorming, uitvoering en evaluatie van de Wmo;

  • 3.

    Breed Overleg: participatieorgaan, bestaande uit een of meerdere vertegenwoordigers van doelgroepen-, belangen- en cliëntenorganisaties in Almere, die bij de uitvoering van de Wmo van belang zijn;

  • 4.

    Wmo-raad: gemeentelijke adviescommissie, bestaande uit vertegenwoordigers van de doelgroepen-, belangen- en cliëntenorganisaties in Almere, die bij de uitvoering van de Wmo van belang zijn en zitting hebben in het Breed Overleg;

  • 5.

    gemeenteraad: de gemeenteraad van de gemeente Almere;

  • 6.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Almere.

Artikel 2 Doelstelling

De cliëntenparticipatie door de Wmo-raad in het kader van de Wmo heeft als oogmerk:

  • a.

    Te adviseren over het ontwerp-plan ingevolge artikel 12 van de wet.

  • b.

    Te bewerkstelligen dat ingezetenen en in de gemeente een belang hebbende natuurlijke en rechtspersonen door de gemeente vanuit een onafhankelijke positie optimaal betrokken worden bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van het gemeentelijk beleid inzake de Wmo;

  • c.

    Bijdragen aan de totstandkoming of verbetering van het integraal gemeentelijk Wmo- beleid.

Artikel 3 Taak

  • 1. In het kader van de cliëntenparticipatie vraagt het college de Wmo-raad om advies. De Wmo-raad is daarnaast gerechtigd om ongevraagd advies aan het college uit te brengen.

  • 2. Het college vraagt in ieder geval advies inzake:

    • a.

      Het ontwerpplan als omschreven in artikel 12 van de wet;

    • b.

      Alle beleidsstukken in het kader van de beleidsvoorbereiding ingevolge de Wmo.

Artikel 4 Bevoegdheden

  • 1. De Wmo-raad heeft adviesbevoegdheid inzake de volgende Wmo beleidsterreinen:

    • a.

      Beleidsvoorbereiding, waaronder het bepaalde in artikel 12 van de wet;

    • b.

      Uitvoeringsplannen en wijzigingen daarvan;

    • c.

      Evaluaties van de onder a en b genoemde beleidsterreinen.

  • 2. De Wmo-raad heeft geen adviesbevoegdheid ten aanzien van:

    • a.

      Klachten van individuele cliënten;

    • b.

      Bezwaarschriften en andere zaken die betrekking hebben op individuele cliënten;

    • c.

      De uitvoering van wettelijke voorschriften en regelingen van hogere overheden, waarbij van enige beleidsvrijheid geen sprake is.

Artikel 5 Samenstelling van de Wmo-raad

  • 1.

    De Wmo-raad bestaat uit:

    • a.

      Een onafhankelijk voorzitter;

    • b.

      Vertegenwoordigers van de doelgroepen-, belangen- en cliëntenorganisaties in Almere, die bij de uitvoering van de Wmo van belang zijn en zitting hebben in het Breed Overleg.

  • 2.

    Bij de samenstelling van de Wmo-raad dienen de prestatievelden en doelgroepen evenredig te zijn vertegenwoordigd. Tevens wordt rekening gehouden met de diversiteit van de Almeerse samenleving.

  • 3.

    De Wmo-raad bestaat uit minimaal 5 en maximaal 13 leden.

  • 4.

    Elk lid van de Wmo-raad heeft stemrecht en neemt deel zonder last.

  • 5.

    De leden van de Wmo-raad zijn woonachtig binnen de gemeentegrenzen van Almere.

  • 6.

    De leden van de Wmo-raad worden voorgedragen door het Breed Overleg en door het college benoemd.

  • 7.

    De leden van de Wmo-raad mogen geen lid zijn van de gemeenteraad, het college of werkzaam zijn bij het ambtelijk apparaat van de gemeente Almere of een aanbieder van wonen, welzijn of zorg.

  • 8.

    De zittingsduur van de leden bedraagt – behoudens tussentijdse aftreding – 4 jaar. De leden zijn herbenoembaar.

  • 9.

    Het lidmaatschap van de Wmo-raad eindigt:

    - nadat een lid daar zelf om verzoekt;

    - bij verhuizing buiten de gemeente Almere;

    - bij toetreding tot de gemeenteraad of het college, dan wel wanneer het lid werkzaam zal worden bij het ambtelijk apparaat van de gemeente Almere of een aanbieder van wonen, welzijn of zorg;

    -bij overlijden;

    -naar aanleiding van een gemotiveerd verzoek door het Breed Overleg aan het college. Het college beslist op het verzoek.

Artikel 6 Openbaarheid vergadering

De vergaderingen van de Wmo-raad worden in het openbaar gehouden. De deuren worden gesloten wanneer tenminste een vijfde van het aantal aanwezige leden daarom verzoekt of de voorzitter het nodig oordeelt. De Wmo-raad beslist vervolgens of met gesloten deuren zal worden vergaderd.

Artikel 7 Werkwijze

  • 1.

    Het advies wordt op een zodanig tijdstip gevraagd dat het aan het college uit te brengen advies van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.

  • 2.

    Elk verzoek tot advies wordt vergezeld van een adviesaanvraag. Het advies van de Wmo-raad wordt samen met het collegevoorstel meegestuurd aan de gemeenteraad.

  • 3.

    Bij de aanbieding van adviezen kan op verzoek van de Wmo-raad overleg plaatsvinden met het gemeentebestuur dan wel een vertegenwoordiger ervan.

  • 4.

    De werkwijze van de Wmo-raad kan worden vastgelegd in een huishoudelijk reglement.

  • 5.

    In het geval het college afwijkt van het advies van de Wmo-raad, wordt dit bij het voorstel aan de gemeenteraad vermeld, waarbij tevens is aangegeven op welke onderdelen van het advies wordt afgeweken.

  • 6.

    Tussen de wethouder / portefeuillehouder Wmo en de Wmo-raad kan minimaal tweemaal per jaar periodiek overleg plaatsvinden. Voor dit overleg kunnen beide partijen onderwerpen agenderen.

  • 7.

    De Wmo-raad heeft minimaal tweemaal per jaar overleg met het Breed Overleg. Het gemeentebestuur stelt de Wmo-raad in staat om deze bijeenkomsten adequaat te organiseren.

Artikel 8 Informatievoorziening

Het college draagt er zorg voor dat van de zijde van de gemeente aan de Wmo-raad alle relevante informatie wordt verstrekt die nodig is om naar behoren te adviseren. De informatie wordt op een zodanig tijdstip verstrekt, dat adequaat advies door de Wmo-raad mogelijk is. Indien gewenst door de Wmo-raad, vindt (aanvullende) informatieverstrekking plaats door de ambtelijke organisatie van de gemeente.

Artikel 9 Faciliteiten

Het college kan er voor zorgdragen dat de Wmo-raad beschikt over middelen die noodzakelijk zijn om de in dit reglement geformuleerde taken te kunnen uitvoeren. Dit betreft in elk geval:

  • a.

    De Wmo-raad wordt ondersteund door een ambtelijk secretariaat, welke beschikbaar wordt gesteld door het college.

  • b.

    Vergaderfaciliteiten, zoals vergaderruimten, kopieer- en postmogelijkheden.

  • c.

    Een vergoeding voor de leden en de voorzitter van de Wmo-raad per deelgenomen overleg. Vergoeding vindt plaats met inachtneming van het bepaalde in de Gemeentewet.

  • d.

    Zo nodig voorzieningen in verband met de handicap van een lid van de Wmo-Raad in relatie tot de taak van de Wmo-raad.

  • e.

    Faciliteiten voor deskundigheidsbevordering en documentatie.

  • f.

    Faciliteiten voor publiciteit en overleg met de achterban.

Artikel 10 Intrekking oude regelgeving

Met het vaststellen van dit reglement komt de volgende regeling te vervallen:

-Reglement cliëntenparticipatie Wet maatschappelijke ondersteuning d.d. 10-10-2006.

Artikel 11 Citeertitel

Dit reglement wordt aangehaald als Reglement Cliëntenparticipatie Wmo.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking op de dag na bekendmaking ervan.

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van Almere in zijn vergadering d.d. 20 april 2010,

burgemeester en wethouders van Almere,

de secretaris, de burgemeester,