Instructie voor de griffier van de gemeente Almere

Geldend van 01-01-2020 t/m heden

Intitulé

Instructie voor de griffier van de gemeente Almere

De raad van de gemeente Almere,

gelet op artikel 107, 107a, tweede lid, en 107e Gemeentewet;

BESLUIT

vast te stellen de navolgende ‘Instructie voor de griffier van de gemeente Almere’.

Artikel 1. Algemene ondersteuning

  • 1. De griffier draagt zorg voor een goede en doelmatige ondersteuning van de raad en/of uit en door de raad ingestelde commissies/organen.

  • 2. De griffier draagt zorg voor een goede en doelmatige ondersteuning van de raadsleden.

Artikel 2. Vergaderingen

De griffier is aanwezig bij:

  • a.

    de bijeenkomsten (politieke markt) van de raad;

  • b.

    de vergaderingen van het presidium;

  • c.

    een overleg van de fractievoorzitters;

  • d.

    enquêtecommissies;

  • e.

    expliciet door de raad daartoe aangewezen groepen/commissies/organen.

Artikel 3. Verantwoordelijkheid

  • 1. De griffier is verantwoordelijk voor een goede ondersteuning van de raad, de voorzitter van de raad en de leden van de raad.

  • 2. De griffier is verantwoordelijk voor een kwalitatief hoogwaardige voorbereiding en uitvoering van de bijeenkomsten van de raad en uit de raad ontstane groepen/commissies/organen.

  • 3. De griffier is verantwoordelijk voor het entameren van ideeën en ontwikkelingen die een bijdrage leveren aan de modernisering van het lokaal bestuur binnen Almere.

  • 4. De griffier is verantwoordelijk voor een goede ondersteuning van burgers die gebruik willen maken van de mogelijkheden tot burgerparticipatie ten aanzien van de raad.

  • 5. De griffier toetst de door het college aangeleverde raadsbrieven, agendaverzoeken en raadsvoorstellen aan geldende wetgeving, het door de raad vastgestelde Reglement van Orde, eerder genomen besluiten en door het presidium vastgestelde formats en zendt stukken - indien nodig - voor aanvulling en correctie retour.

  • 6. De griffier is verantwoordelijk voor de inhoudelijke afdoening van verzoeken die zijn gericht op de openbaarmaking van informatie en/of documenten en die zijn gericht aan (dan wel bestemd voor) de raad als bevoegd bestuursorgaan.

Artikel 4. Griffie

  • 1. De raad wijst de griffier aan.

  • 2. De griffier besluit tot het aangaan, wijzigen en beëindigen van arbeidsovereenkomsten met de op de griffie werkzame medewerkers.

  • 3. De griffier voert het personeelsbeleid uit ten aanzien van de medewerkers van de griffie.

  • 4. Bij afwezigheid van de griffier treden door de griffier als plaatsvervangers aangewezen en de raad beëdigde raadsadviseurs in zijn plaats.

Artikel 5. Beheer griffie

  • 1. De griffier is verantwoordelijk voor het functioneren van de griffie op een bedrijfsmatige manier.

  • 2. De griffier handelt daarbij binnen de door het college voor de ambtelijke organisatie vastgestelde kaders.

  • 3. Indien de in lid 2 genoemde kaders niet uitvoerbaar zijn voor de griffie, legt de griffier de afwijkingen ter instemming voor aan het presidium.

Artikel 6. Afdoening brieven aan de raad

De griffier is bevoegd de ingekomen brieven aan de raad af te doen binnen de daartoe door het presidium afgesproken regels.

Artikel 7. Verantwoording

De griffier legt verantwoording af over zijn handelen aan het presidium.

Artikel 8. Slotbepalingen

  • 1. Deze instructie wordt aangehaald als `Instructie voor de griffier van de gemeente Almere’.

  • 2. In alle gevallen waarin de instructie niet voorziet pleegt de griffier voor zover nodig overleg met de voorzitter van het presidium.

  • 3. Deze instructie treedt in werking op 1 januari 2020.

  • 4. De instructie voor de griffier van de gemeente Almere, als vastgesteld in de raadsvergadering van 9 maart 2017, wordt per 1 januari 2020 ingetrokken.

Ondertekening

Aldus besloten door de raad in zijn openbare vergadering van 12 december 2019,

de griffier, de voorzitter,

J.D. Pruim F.M. Weerwind