Regeling vervallen per 20-05-2020

Reglement Ondernemingsraad van de Gemeente Alphen aan den Rijn

Geldend van 01-05-2014 t/m 19-05-2020

Intitulé

Reglement Ondernemingsraad van de Gemeente Alphen aan den Rijn

De ondernemingsraad van de gemeente Alphen aan den Rijn;

Gelet op artikel 48 van de WOR;

B E S L U I T vast te stellen het volgende:

Reglement Ondernemingsraad van de Gemeente Alphen aan den Rijn

I Begripsbepalingen

Artikel 1

Dit reglement verstaat onder:

  • a)

    de ondernemer: Gemeente Alphen aan den Rijn;

  • b)

    de onderneming: Gemeente Alphen aan den Rijn;

  • c)

    werkzaam zijn:

    1) arbeid verrichten in de onderneming krachtens publiekrechtelijke aanstelling met de ondernemer;

    2) arbeid verrichten in een door een andere ondernemer in stand gehouden onderneming, krachtens publiekrechtelijke aanstelling met de ondernemer;

    3) arbeid verrichten in de onderneming voor ten minste 24 maanden krachtens uitzendovereenkomst, als bedoeld in art. 690 van titel 7.10 van het Burgerlijk Wetboek.

  • d)

    de wet: de Wet op de ondernemingsraden (WOR);

  • e)

    de bedrijfscommissie: de bedrijfscommissie voor de overheid;

  • f)

    werknemersorganisaties: de verenigingen van werknemers zoals bedoeld in artikel 9 lid 2 onder a van de wet;

II Samenstelling en zittingsduur

Artikel 2

  • 1. De ondernemingsraad bestaat uit 13 leden.

  • 2. De ondernemingsraad kiest uit zijn midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

  • 3. De voorzitter, of bij diens verhindering de plaatsvervangende voorzitter, vertegenwoordigt de ondernemingsraad in rechte.

Artikel 3

  • 1.

    De zittingsduur van de leden van de ondernemingsraad is drie jaar.

  • 2.

    De aftredende leden zijn terstond herkiesbaar.

  • 3.

    In afwijking van lid 2 zijn niet herkiesbaar de leden die twee termijnen ononderbroken lid van de ondernemingsraad zijn geweest, met dien verstande dat zij wel weer herkiesbaar zijn wanneer sinds hun aftreden één termijn is verstreken.

  • 4.

    Van lid 3 kan worden afgeweken, bij meerderheid van stemmen van de leden van de zittende ondernemingsraad.

III Voorbereiding van de verkiezing; actief en passief kiesrecht, kandidaatstelling

Artikel 4

  • 1. De organisatie van de verkiezing van de leden van de ondernemingsraad geschiedt onder verantwoordelijkheid van de ondernemingsraad.

  • 2. De ondernemingsraad kan de organisatie van de verkiezing opdragen aan een commissie.

Artikel 5

  • 1. Kiesgerechtigd zijn de personen die gedurende ten minste zes maanden, krachtens publiekrechtelijke aanstelling, in de onderneming werkzaam zijn geweest, of gedurende 24 maanden krachtens uitzendovereenkomst als bedoeld in art. 690 van titel 7.10 BW.

  • 2. Verkiesbaar tot lid van de ondernemingsraad zijn de personen die gedurende ten minste een jaar, krachtens publiekrechtelijke aanstelling, in de onderneming werkzaam zijn geweest, of gedurende 24 maanden krachtens uitzendovereenkomst als bedoeld in art. 690 van titel 7.10 BW.

Artikel 6

  • 1. De ondernemingsraad bepaalt na overleg met de ondernemer de datum van de verkiezingen, alsmede de tijdstippen van aanvang en einde van de stemming. De secretaris van de ondernemingsraad doet van een en ander mededeling aan de ondernemer, aan de in de onderneming werkzame personen en aan de werknemersorganisaties. Tussen het doen van deze mededeling en de datum waarop de verkiezing wordt gehouden, liggen ten minste dertien weken.

  • 2. De datum van de verkiezingen ligt niet eerder dan vier weken en niet later dan twee weken voor de afloop van de zittingsperiode van de aftredende leden van de ondernemingsraad.

  • 3. De ondernemingsraad of de door hem ingestelde verkiezingscommissie kan zich bij de verkiezingen laten bijstaan door een of meer stembureaus, die elk bestaan uit ten hoogste drie in de onderneming werkzame personen.

Artikel 7

  • 1. Kandidaatstelling geschiedt door indiening van een lijst van een of meer kandidaten bij de ondernemingsraad of de door hem ingestelde verkiezingscommissie. Deze verstrekt een gedagtekend bewijs van ontvangst op naam van degene die de lijst heeft ingediend.

  • 2. Tot uiterlijk zes weken voor de verkiezingsdatum kunnen werknemersorganisaties kandidatenlijsten indienen.

  • 3. Tot uiterlijk drie weken voor de verkiezingsdatum kunnen de overige kandidatenlijsten bij de ondernemingsraad of de door hem ingestelde verkiezingscommissie worden ingediend.

  • 4. Bij elke kandidatenlijst wordt van iedere daarop voorkomende kandidaat een schriftelijke verklaring overgelegd dat deze de kandidatuur aanvaardt.

  • 5. De naam van een kandidaat mag slechts op één kandidatenlijst voorkomen.

Artikel 8

  • 1. De ondernemingsraad of de door hem ingestelde verkiezingscommissie onderzoekt of de ingediende kandidatenlijsten en de kandidaten die daarop voorkomen, voldoen aan de vereisten van de wet en van dit reglement.

  • 2. De ondernemingsraad of de door hem ingestelde verkiezingscommissie verklaart een kandidatenlijst die niet voldoet aan de in het vorige lid bedoelde vereisten, ongeldig en doet hiervan onmiddellijk schriftelijk en met opgave van redenen mededeling aan degene(n) door wie de lijst is ingediend. Gedurende één week na deze mededeling bestaat de gelegenheid de lijst aan de gestelde vereisten aan te passen.

  • 3. De kandidatenlijsten worden uiterlijk twee weken voor de verkiezingsdatum door de ondernemingsraad of de door hem ingestelde verkiezingscommissie aan de in de onderneming werkzame personen bekendgemaakt.

Artikel 9

  • 1.

    Indien er niet meer kandidaten zijn gesteld dan er plaatsen in de ondernemingsraad zijn te vervullen, vindt er geen verkiezing plaats en worden de gestelde kandidaten geacht te zijn gekozen.

  • 2.

    Indien er minder kandidaten zijn dan er zetels te bezetten zijn, dan kunnen er binnen 6 maanden na de verkiezingsdatum aanvullende verkiezingen worden gehouden voor de niet vervulde zetels.

IV Wijze van stemmen bij verkiezingen

Artikel 10

  • 1. De verkiezing geschiedt bij geheime digitale en/of geheime schriftelijke stemming.

  • 2. Door de ondernemingsraad of de door hem ingestelde verkiezingscommissie wordt ongeveer drie weken voorafgaand aan de verkiezingen aan iedere kiesgerechtigde persoon per e-mail en/of per post een oproep met een digitale code uitgereikt. In deze oproep staat beschreven op welke wijze digitaal kan worden gestemd. Op de dag(en) van de verkiezingen kan de medewerker vanaf elke (werk)plek met internettoegang digitaal stemmen via het netwerk van de onderneming op de site waarop de elektronische OR-verkiezing is geplaatst. Op het digitale stembiljet staan de kandidaten vermeld.

  • 3. Direct na de datum en het tijdstip van aanvang van de stemming kan aan de kiesgerechtigden, die over een e-mail adres beschikken, een digitale oproep per e-mail worden gestuurd. In dit e-mail bericht kan een link worden opgenomen met behulp waarvan de kiesgerechtigde direct kan stemmen.

  • 4. Tijdens het stemmen kan aan de kiesgerechtigden, die over een e-mail adres beschikken, een herinnering worden gestuurd.

Artikel 11

Ieder kiesgerechtigde persoon brengt één stem uit.

Artikel 12

  • 1. Na het einde van de stemming stelt de ondernemingsraad of de door hem ingestelde verkiezingscommissie het aantal geldige stemmen vast dat op elke kandidatenlijst en op elke daarop voorkomende kandidaat is uitgebracht.

  • 2. Ongeldig zijn de stembiljetten:

    • a.

      die niet door of namens de ondernemingsraad of de door hem ingestelde verkiezingscommissie zijn gewaarmerkt; b. waaruit niet duidelijk de keuze van de stemgerechtigde blijkt; c. waarop meer dan 1 stem is uitgebracht; d. waarop andere aantekeningen voorkomen dan de uitgebrachte stem.

Artikel 13

  • 1. Ter bepaling van de uitslag van de verkiezing berekent de ondernemingsraad of de door hem ingestelde verkiezingscommissie in de eerste plaats de kiesdeler, door het aantal geldig uitgebrachte stemmen te delen door het aantal te bezetten zetels in de ondernemingsraad. Vervolgens worden aan iedere kandidatenlijst zoveel zetels toegewezen als de kiesdeler begrepen is in het aantal op die lijst uitgebrachte geldige stemmen. Zetels die op deze wijze niet kunnen worden vervuld, worden achtereenvolgens toegekend aan de lijsten met de meeste reststemmen. Stemmen uitgebracht op een lijst die de kiesdeler niet haalde, gelden – indien ten minste de helft van de kiesdeler is gehaald – ook als reststemmen. Bij een gelijke hoeveelheid reststemmen van twee of meer lijsten beslist het lot welke lijst het eerst een restzetel krijgt. De zetels die aan een lijst zijn toegevallen, worden toegewezen aan de daarop staande kandidaten. Dit gebeurt in de volgorde waarop zij op de lijst voorkomen, met dien verstande dat een kandidaat die de persoonlijk de kiesdeler heeft gehaald, in ieder geval is gekozen.

  • 2. De uitslag van de verkiezing wordt door de ondernemingsraad of de door hem ingestelde verkiezingscommissie vastgesteld en volledig bekendgemaakt aan de ondernemer, aan de in de onderneming werkzame personen en aan de werknemersorganisaties die de kandidatenlijsten hebben ingediend.

Artikel 14

1.De ongeldig verklaarde stembiljetten worden door de secretaris van de ondernemingsraad in gesloten envelop ten minste drie maanden bewaard. De digitale informatie in de verkiezingsdatabase wordt door de leverancier van het digitale verkiezingsprogramma drie maanden bewaard.

V Voorziening in tussentijdse vacatures

Artikel 15

  • 1.

    In geval van een tussentijdse vacature in de ondernemingsraad wijst de ondernemingsraad tot opvolger van het betrokken lid aan de kandidaat die volgens de uitslag van de laatstgehouden verkiezing daarvoor als eerste in aanmerking komt.

  • 2.

    De aanwijzing geschiedt binnen een maand na het ontstaan van de vacature. Artikel 13, tweede lid, van dit reglement is van overeenkomstige toepassing.

  • 3.

    Indien er geen opvolger als bedoeld in het eerste lid van dit artikel voorhanden is, kan in de vacature worden voorzien door het houden van een tussentijdse verkiezing, tenzij binnen zes maanden een algemene verkiezing zal plaatsvinden.

VI Bezwaarregeling

Artikel 16

  • 1.

    Iedere belanghebbende kan, binnen een week na de bekendmaking daarvan, bij de ondernemingsraad bezwaar maken tegen een besluit van de ondernemingsraad met betrekking tot:

    • a.

      de bepaling van de datum van de verkiezing en de tijdstippen van aanvang en einde van de stemming, zoals geregeld in artikel 6, lid 1;

    • b.

      de geldigheid van een kandidatenlijst, zoals geregeld in artikel 8;

    • c.

      de vaststelling van de uitslag van de verkiezing, zoals geregeld in artikel 13, lid 2;

    • d.

      de voorziening in een tussentijdse vacature, zoals geregeld in artikel 15.

  • 2.

    De ondernemingsraad beslist zo spoedig mogelijk op het bezwaar en treft daarbij de voorzieningen die nodig zijn.

VII Werkwijze en Secretariaat van de ondernemingsraad

Artikel 17

  • 1. De ondernemingsraad komt in vergadering bijeen:

    • a.

      op verzoek van de voorzitter;

    • b.

      op gemotiveerd verzoek van ten minste drie leden.

  • 2. De voorzitter bepaalt tijd en plaats van de vergadering. Een vergadering op verzoek van leden van de ondernemingsraad wordt gehouden binnen veertien dagen nadat hun verzoek daartoe bij de voorzitter is ingekomen.

  • 3. De bijeenroeping geschiedt door de secretaris, door middel van een schriftelijke kennisgeving aan de leden van de ondernemingsraad. De bijeenroeping geschiedt, behoudens in spoedeisende gevallen, niet later dan zeven dagen voor de vergadering.

  • 4. Een rechtsgeldige vergadering kan slechts plaatsvinden indien de meerderheid van de leden van de ondernemingsraad aanwezig is.

  • 5. Bij ontstentenis van de voorzitter en van diens plaatsvervanger kiest de ondernemingsraad uit de aanwezige leden een voorzitter voor de vergadering.

Artikel 18

  • 1. De ondernemingsraad benoemt een secretaris.

  • 2. De secretaris is belast met het bijeenroepen van de ondernemingsraad, het opmaken van de agenda en het opstellen van het verslag van de vergadering, evenals met het voeren van de briefwisseling en het beheren van de voor de ondernemingsraad bestemde en van de ondernemingsraad uitgaande stukken.

Artikel 19

  • 1. De secretaris stelt in overleg met de voorzitter voor iedere vergadering een agenda op. Ieder lid van de ondernemingsraad kan de secretaris verzoeken een onderwerp op de agenda te plaatsen.

  • 2. De secretaris brengt de agenda ter kennis van de leden van de ondernemingsraad, alsook van de ondernemer en bevordert, zoveel als in zijn vermogen ligt, dat de in de onderneming werkzame personen van de agenda kunnen kennisnemen. Behoudens in spoedeisende gevallen geschiedt de bekendmaking van de agenda niet later dan zeven dagen vóór de vergadering van de ondernemingsraad.

Artikel 20

  • 1. De ondernemingsraad beslist bij gewone meerderheid van stemmen. Voor de bepaling of aan dit voorschrift wordt voldaan, tellen de blanco stemmen niet mee.

  • 2. Over zaken wordt mondeling en over personen wordt schriftelijk gestemd.

  • 3. Indien bij een besluit met betrekking tot de benoeming van een persoon geen van de kandidaten bij de eerste stemming de gewone meerderheid haalt, vindt herstemming plaats tussen de twee kandidaten die bij de eerste stemming de meeste stemmen kregen. Bij deze herstemming is degene die de meeste stemmen op zich heeft verenigd, gekozen. Indien de stemmen staken beslist het lot.

  • 4. Bij staking van stemmen over een voorstel tot een door de ondernemingsraad te nemen besluit dat geen betrekking heeft op een te benoemen persoon, wordt dit voorstel op de eerstvolgende vergadering opnieuw aan de orde gesteld. Indien dan wederom de stemmen staken, wordt het voorstel geacht te zijn verworpen.

  • 5. Indien niet de meerderheid van de leden bij een vergadering aanwezig is en er moet worden besloten over een voorstel tot een door de ondernemingsraad te nemen besluit dat geen betrekking heeft op een te noemen persoon, wordt dit voorstel op de eerstvolgende vergadering opnieuw aan de orde gesteld. Indien dan wederom niet de meerderheid van de leden bij de vergadering aanwezig is, wordt het voorstel geacht te zijn verworpen.

Artikel 21

  • 1. Zo spoedig mogelijk na iedere vergadering van de ondernemingsraad maakt de secretaris daarvan een verslag en zendt hij/zij dit in concept toe aan de leden. De leden hebben de mogelijkheid – bij voorkeur gemotiveerd – bezwaar te maken tegen de inhoud van het verslag. De ondernemingsraad beslist over de inhoud van het verslag en stelt het vast in zijn eerstvolgende vergadering.

  • 2. De secretaris maakt het verslag bekend aan de in de onderneming werkzame personen en aan de ondernemer. Het aan de in de onderneming werkzame personen bekend te maken verslag bevat geen gegevens waaromtrent ingevolge artikel 20 van de wet geheimhouding moet worden betracht.

Artikel 22

  • 1.

    De secretaris stelt jaarlijks vóór 1 april een verslag op van de werkzaamheden van de ondernemingsraad en van de commissies van de raad in het afgelopen jaar. Dit verslag behoeft de goedkeuring van de ondernemingsraad.

  • 2.

    De secretaris maakt het jaarverslag, na de goedkeuring van de ondernemingsraad, bekend aan de ondernemer en aan de in de onderneming werkzame personen.

VIII Slotbepaling

Artikel 23

  • 1.

    Dit reglement kan worden gewijzigd en aangevuld bij besluit van de ondernemingsraad.

  • 2.

    Alvorens de wijziging of aanvulling vast te stellen, stelt de ondernemingsraad de ondernemer in de gelegenheid daarover zijn standpunt kenbaar te maken.

  • 3.

    In de vergadering waarin wordt besloten het reglement te wijzigen of aan te vullen, dient ten minste twee derde van het aantal leden van de ondernemingsraad aanwezig te zijn.

  • 4.

    Een dergelijk besluit behoeft een meerderheid van ten minste twee derde van de uitgebrachte stemmen. Voor de bepaling of aan dit voorschrift is voldaan, tellen de blanco stemmen niet mee.

  • 5.

    De ondernemingsraad maakt de wijziging of aanvulling bekend aan de in de onderneming werkzame personen en verstrekt een afschrift daarvan aan de ondernemer en aan de bedrijfscommissie.

Toelichting Reglement OR

III - Voorbereiding van de verkiezing; actief en passief kiesrecht, kandidaatstelling

Artikel 5

  • 1.

    Kiesgerechtigd zijn de personen die ten minste zes maanden in vaste dienst zijn of een tijdelijke aanstelling hebben bij één van de huidige drie organisaties, of gedurende 24 maanden krachtens uitzendovereenkomst als bedoeld in art. 690 van titel 7.10 BW.

  • 2.

    Verkiesbaar zijn de personen die ten minste 12 maanden in vaste dienst zijn of een tijdelijke aanstelling hebben bij één van de huidige drie organisaties, of gedurende 24 maanden krachtens uitzendovereenkomst als bedoeld in art. 690 van titel 7.10 BW.

Artikel 9

Zijn er maximaal 13 kandidaten, dan hoeft er geen verkiezing plaats te vinden.

IV - Wijze van stemmen bij verkiezingen

Artikel 10

1.Elektronisch stemmen is weliswaar strikt formeel niet toegestaan in de WOR, maar vindt in de praktijk in toenemende mate plaats. Alles moet wel van dien aard zijn dat de geheimhouding van de stemming is gewaarborgd.

Artikel 11

Er is gekozen voor een lijstenstelsel, zoals bij de verkiezingen in de Tweede Kamer. Men kiest dan 1 persoon op een lijst. De eerste zetel gaat dan naar de nummer 1 op de lijst en de tweede naar nummer 2 etc.

Artikel 12

2.Van toepassing indien er gekozen is voor een schriftelijke stemming.

Artikel 13

1.De kiesdeler wordt bepaald door het aantal stemmen te delen door 13. Het getal wordt afgerond op twee cijfers achter de komma. Alles tot en met de 4 wordt naar beneden afgerond en vanaf de 5 naar boven.

Rekenvoorbeeld:

Er zijn 581 rechtsgeldige stemmen uitbracht. De kiesdeler is daarmee: 44,69 (581 / 13 = 44,69230..)

Heeft een lijst bijvoorbeeld 235 stemmen gehaald, wat 5,26 keer de kiesdeler is, dan krijgt die lijst 5 zetels toebedeeld. (Deze lijst heeft 11,55 reststemmen)

Maar heeft bijvoorbeeld nummer 7 op die lijst de kiesdeler gehaald dan krijgt hij/zij een zetel en nummer 5 niet.

Heeft een lijst minder dan 44,69 maar minimaal 23 stemmen gehaald, dan tellen de stemmen mee als reststemmen.

De lijst met de meeste reststemmen krijgt de eerste restzetel. De lijst met de daaropvolgend meeste reststemmen krijgt de volgende restzetel. Dit gaat door tot de restzetels op zijn.

V – Voorziening in tussentijdse vacatures

Artikel 15

1.Een vacature doet zich voor wanneer een OR-lid zijn lidmaatschap beëindigt of als hij/zij niet meer werkzaam is in de organisatie. Dit is niet het geval bij langdurige ziekte of afwezigheid. In dat geval moet het lid gevraagd worden zijn/haar lidmaatschap zelf te beëindigen.

In het lijstenstelsel is de opvolger de kandidaat die voor een zetel in aanmerking zou zijn gekomen wanneer aan de lijst waarop het ‘uitgevallen’ OR-lid kandidaat was gesteld, één zetel meer zou zijn toegekend.

VI - Bezwaarregeling

Artikel 16

  • 1.

    Dit artikel is van toepassing om de OR te wijzen op vergissingen. Deze kan de OR makkelijk herstellen. Zijn de problemen hierdoor niet oplosbaar, dan staat nog altijd de weg open naar de geschillencommissie.

  • 2.

    Indien de OR de organisatie van de verkiezing heeft overgedragen aan een verkiezingscommissie kan het bezwaar worden ingediend bij die commissie. Die het vervolgens voorzien van commentaar voorlegt aan de OR.

VII - Werkwijze en Secretariaat van de ondernemingsraad

Artikel 17

1.Hierbij gaat het niet over de overlegvergadering. Hiervoor is artikel 23 WOR van belang.

Artikel 18

  • 1.

    Als er niemand beschikbaar is voor deze functie dan kan er een ‘ambtelijk secretaris’ worden aangesteld.

  • 2.

    In de regel is de secretaris ook secretaris van de overlegvergadering. Tenzij ondernemer en OR samen een andere persoon aanwijzen.

Artikel 20

  • 1.

    Meerderheid van stemmen is de helft plus 1.

  • 5.

    Met dit lid wordt voorkomen dat door bewuste afwezigheid een voorstel niet kan worden aangenomen. Er dient dan meer draagvlak te worden gevonden voor het (al dan niet aangepaste) voorstel.

Artikel 21

  • 1.

    Het verslag dient een weergave te bevatten van de gevoerde discussies en een omschrijving van de genomen besluiten.

  • 2.

    De secretaris kiest voor een methode die de werknemers in staat stelt op eenvoudige en efficiënte wijze van het verslag kennis te nemen.