Regeling vervallen per 28-10-2015

Verordening inzake instelling en organisatie van de griffie

Geldend van 14-03-2002 t/m 27-10-2015 met terugwerkende kracht vanaf 14-03-2002

Intitulé

Verordening inzake instelling en organisatie van de griffie

VERORDENING INZAKE INSTELLING EN ORGANISATIE VAN DE GRIFFIE

(vastgesteld door de gemeenteraad op 24 maart 2005)

Artikel 1 Instelling raadsgriffie

Ter uitvoering van het bepaalde in de Gemeentewet in artikel 107e wordt de raadsgriffie, verder te noemen griffie, ingesteld.

Artikel 2 Griffier

Aan het hoofd van de griffie staat de griffier, als bedoeld in artikel 107 van de Gemeentewet.

Artikel 3 Vervanging

Bij afwezigheid van de griffier wordt hij vervangen door een van de loco-griffiers, die als zodanig door het presidium zijn benoemd en deel uitmaken van de griffie.

Artikel 4 Griffiepersoneel

Ter ondersteuning van de werkzaamheden van de griffier kan het presidium medewerkers van de griffie benoemen.

Artikel 5 Benoeming, schorsing en ontslag

  • 1 De benoeming, de schorsing en het ontslag van de griffier gebeuren door de raad.

  • 2 de benoeming, de schorsing en het ontslag van het overige griffiepersoneel gebeuren door het presidium.

  • 3 de aanwijzing, en intrekking van de aanwijzing van loco-griffiers gebeurt door het presidium.

Artikel 6 Arbeidsvoorwaarden

Op de griffier en het overige griffiepersoneel zijn de lokale rechtspositieregelingen en de daaraan verbonden nadere regelingen, alsmede de toekomstige wijzigingen daarin, van toepassing.

Artikel 7 Uitvoering lokale rechtspositieregelingen

  • 1 Aan burgemeester en wethouder wordt de bevoegdheid gedelegeerd tot het uitvoeren van de CAR UWO, van de lokale rechtspositieregelingen en daaraan verbonden nadere regelingen ten behoeve van de griffier en het overige griffiepersoneel, met uitzondering van:

    • a

      het nemen van besluiten met betrekking tot de benoeming, de schorsing en het ontslag van de griffier en het overige griffiepersoneel, hetgeen geschiedt overeenkomstig het gestelde in artikel 5, de leden 1 en 2;

    • b

      het vaststellen van overige instructies en dienstopdrachten ten aanzien de griffier en het overige griffiepersoneel;

    • c

      het verlenen van vakantie en verlof aan de griffier en het overige griffiepersoneel;

    • d

      besluiten met betrekking tot de ontwikkeling, beoordeling en beloning van de griffier en het overige griffiepersoneel;

    • e

      het nemen van disciplinaire maatregelen ten aanzien van de griffier en het overige griffiepersoneel.

  • 2 De uitvoering van de in het eerste lid onder b tot en met e genoemde uitzonderingen wordt voor wat betreft de griffier gemandateerd aan het presidium.

  • 3 De uitvoering van de in het eerste lid onder b tot en met e genoemde uitzonderingen wordt voor wat betreft het griffiepersoneel gemandateerd aan de griffier.

Artikel 8 Medezeggenschap

De griffier en het overige griffiepersoneel worden in verband met de toepassing van de Wet op de Ondernemingsraden voor de gemeente Alphen aan den Rijn aangemerkt als in de onderneming werkzame personen.

Artikel 9 Instructie griffier

In een afzonderlijke, door de raad vast te stellen, instructie worden nadere regels gegeven ten aanzien van de taken en de bevoegdheden van de griffier.

Artikel 10 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking en werkt terug tot 14 maart 2002.

Artikel 11 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening instelling en organisatie griffie”.