Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR626113
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR626113/1
Aanwijzings- en benoemingsbesluiten informatiebeheer
Geldend van 01-08-2019 t/m heden
Intitulé
Aanwijzings- en benoemingsbesluiten informatiebeheerHet college van burgemeester en wethouders van de gemeente Alphen aan den Rijn;
in de hoedanigheid van zorgdrager voor de archiefbescheiden op basis van artikel 30 van de Archiefwet 1995;
gelet op de artikelen 3a en 31 van het Archiefbesluit 1995;
besluit:
I. als archiefbewaarplaats aan te wijzen: Het Gouwedepot, Kleine Esch 790, 2841 MK Moordrecht.
II. een Strategisch Informatie Overleg (SIO) in te stellen waarin zitting hebben: de gemeentesecretaris/directielid, de gemeentearchivaris, de Chief Information Officer, de teamleider Informatiebeheer, een vertegenwoordiger van de proceseigenaren en eventueel nader te bepalen onafhankelijke deskundige(n).
III. dat dit besluit in werking treedt op de eerst dag van de maand, volgend op die van de bekendmaking en wordt aangehaald als: Aanwijzings- en benoemingsbesluiten informatiebeheer gemeente Alphen aan den Rijn 2019.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Alphen aan den Rijn d.d. 28 mei 2019.
Burgemeester, Secretaris,
Bezwaar
Belanghebbenden kunnen op grond van artikel 7:1 in samenhang met artikel 8:1 van de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na de dag van publicatie een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn, Postbus 13, 2400 AA Alphen aan den Rijn. Een bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet.
Toelichting
In artikel 30, eerste lid, van de Archiefwet 1995 (hierna: Archiefwet) is de zorgplicht voor de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen bij burgemeester en wethouders (zorgdrager) gelegd.
Dit besluit betreft een aantal besluiten die burgemeester en wethouders moeten nemen om aan hun zorgtaak op grond van de Archiefwet te voldoen.
Onderdeel II betreft een uitwerking van de bevoegdheid van burgemeester en wethouders om een gemeentelijke archiefbewaarplaats aan te wijzen (artikel 31 van de Archiefwet).
Onderdeel III betreft het instellen van een Strategisch informatieoverleg (SIO). Het begrip SIO is geïntroduceerd in de toelichting op het in 2012 gewijzigde Archiefbesluit 1995 (hierna: Archiefbesluit). Met het SIO wordt in elk overheidsorgaan een structureel overleg gecreëerd. In dit overleg worden vraagstukken belegd over het functioneren en de kwaliteit van de informatiehuishouding. In het SIO vindt de ketengerichte belangenafweging in de informatiehuishouding plaats. Hierdoor wordt in samenhang het beheer van informatie georganiseerd. Daarnaast heeft een SIO bij besluiten omtrent vervreemding en selectielijsten een wettelijk verplichte functie.
In artikel 2, eerste lid, van het Archiefbesluit wordt voorgeschreven dat de belangen van het bestuur en de burger alsmede historische en culturele belangen bij vervanging, selectielijsten en vervreemding moeten worden afgewogen. De verantwoordelijke voor de informatiehuishouding vertegenwoordigt het belang van het bestuur; de archivaris historie en cultuur. De onafhankelijke deskundige heeft in het bijzonder de positie van de burger als uitgangspunt. Hiertoe dient het SIO een voordracht te doen (artikel 3a, eerste lid, van het Archiefbesluit). Het Archiefbesluit stelt eisen om de deskundigheid en onafhankelijkheid van deze functionaris te borgen (artikel 3a, tweede lid).
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl