Regeling vervallen per 29-04-2022

Regeling beheer en toezicht basisregistratie personen 2019 gemeente Alphen aan den Rijn

Geldend van 26-02-2021 t/m 28-04-2022

Intitulé

Regeling beheer en toezicht basisregistratie personen 2019 gemeente Alphen aan den Rijn

Burgemeester en wethouders van de gemeente Alphen aan den Rijn,

Gelet op de Wet basisregistratie personen (Wet BRP) en de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG);

Besluiten:

Vast te stellen de navolgende:

Regeling beheer en toezicht basisregistratie personen 2019 gemeente Alphen aan den Rijn

Inhoud

TOELICHTING OP REGELING BEHEER EN TOEZICHT BRP3

INLEIDING 3

VERDELING BEHEER-EN TOEZICHTROLLEN 3

LEESWIJZER 4

REGELING BEHEER EN TOEZICHT BASISREGISTRATIE PERSONEN5

HOOFDSTUK 1 AANWIJZEN FUNCTIONARISSEN 5

HOOFDSTUK 2 HET INFORMATIEBEHEER BRP 5

HOOFDSTUK 3 HET GEGEVENSBEHEER BRP 7

HOOFDSTUK 4 HET SYSTEEMBEHEER 7

HOOFDSTUK 5 HET APPLICATIEBEHEER BRP 8

HOOFDSTUK 6 HET PRIVACYBEHEER 9

HOOFDSTUK 7 DE GEGEVENSVERWERKING BRP 10

HOOFDSTUK 8 DE TOEZICHTHOUDER BRP 10

HOOFDSTUK 9 HET BEVEILIGINGSBEHEER BRP 11

HOOFDSTUK 10 HET BEVEILIGINGSCONTROL 12

HOOFDSTUK 11 DE COORDINATOR AANPAK BRP FRAUDE 13

HOOFDSTUK 12 SLOTBEPALINGEN 13

BIJLAGEN14

BIJLAGE 1: BEGRIPPENLIJST 15

BIJLAGE 2: AANWIJZING VAN BEHEERFUNCTIONARISSEN DOOR B&W 17

BIJLAGE 3: AANWIJZING BEHEERFUNCTIONARISSEN DOOR DE INFORMATIEBEHEERDER BRP 18

BIJLAGE 4: AANWIJZING TOEZICHTHOUDERS BRP DOOR TEAMLEIDER BURGERZAKEN 18

Regeling beheer en toezicht basisregistratie personen 2019 gemeente Alphen aan den Rijn

Toelichting op regeling beheer en toezicht BRP

Inleiding

Gelet op artikel 1.10 en 1.11 van de Wet Basisregistratie personen (BRP) is het noodzakelijk om taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden te beschrijven in een beheerregeling BRP. De Regeling beheer en toezicht BRP geeft hier invulling aan.

Wet BRP

Op 6 januari 2014 is de wet BRP in werking getreden. De wet bepaalt dat alle persoonsgegevens in één centrale registratie komen: de Basisregistratie personen (BRP). De BRP is onderdeel van een stelsel van Basisregistraties en omvat de gegevens van de gemeentelijke administraties en de registratie Niet-Ingezetenen. De gemeenten beheren de gegevens van ‘ingezetenen’, de inwoners van Nederland in de gemeentelijke voorziening (GV). In de registratie Niet-Ingezetenen (RNI) staan persoonsgegevens van personen die niet in Nederland wonen, maar wel een relatie met Nederland hebben, of personen die korter dan vier maanden in Nederland verblijven. De Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) beheert de RNI.

Verplicht gebruik

Sinds 1 januari 2010 geldt volgens artikel 1.7 van de wet voor bestuursorganen de verplichting om bij de uitvoering van taken gebruik te maken van de persoonsgegevens uit de Basisregistratie personen. Naast het verplichte gebruik geldt ook de verplichte terugmelding. Dit houdt in dat alle afnemers en ook gemeentelijke organisatieonderdelen verplicht zijn bij twijfel over een persoonsgegeven hiervan melding te doen bij de betreffende gemeente. Verstrekking van gegevens vindt meestal niet rechtstreeks uit de GV plaats. Het verstrekken van gegevens uit de GV vindt plaats door gebruikmaking van een gegevensmagazijn het zgn. datadistributie systeem (DDS).

Wettelijk kader

In artikel 1.10 van de Wet BRP stelt de wetgever dat er nadere regels gesteld moeten worden aan de technische en administratieve inrichting, de beveiliging van de Basisregistratie personen en de privacybescherming. In artikel 1.11 Wet BRP verplicht de wetgever het college van burgemeester en wethouders zich te houden aan de nadere regels van de systeembeschrijving (vooralsnog Logisch Ontwerp GBA). Het logisch ontwerp schrijft in hoofdstuk 7 voor dat het college van burgemeester en wethouders functionarissen aan moet wijzen die een aantal beheertaken uitvoeren.

De gemeente is verantwoordelijk voor de kwaliteit van de persoonsgegevens in de BRP. De kwaliteit wordt onder andere gewaarborgd door het doen van een jaarlijkse zelfevaluatie naar de kwaliteit van gegevens en de processen. In de vragenlijst van de zelfevaluatie zijn vragen opgenomen, gerelateerd aan de Baseline Informatiebeveiliging Gemeenten (BIG), over de vastlegging van de verschillende beheerstaken. Vanaf 2020 wordt de BIG vervangen door de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO).

De regeling is formeel gezien bedoeld voor de gegevensverwerking uit de GV. Op de gegevens van inwoners en niet-inwoners in het gegevensmagazijn is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. De verwerking van de uit de BRP afkomstige gegevens met behulp van het gegevensmagazijn moet worden opgenomen in het gemeentelijk register van verwerkingen.

Desondanks is het van belang om uit oogpunt van eenheid van persoonsinformatie- en privacy beleid en beheersbaarheid van de informatiestromen ook de voor het gegevensmagazijn relevante beheeraspecten onder te brengen respectievelijk te integreren in de regeling voor de GV. Daarmee ontstaat een ‘regeling voor informatievoorziening basisgegevens’, die zowel betrekking heeft op het beheer van de GV als op het gegevensmagazijn.

Verdeling beheer- en toezichtrollen

Deze regeling onderkent naast een aantal beheerrollen, te weten informatiebeheer BRP, gegevensbeheer BRP, applicatiebeheer BRP, technisch beheer, beveiligingsbeheer BRP, en privacybeheer ook de rol van de gegevensverwerker BRP, toezichthouder BRP, controller, informatiebeveiliging en coördinator aanpak BRP-fraude. Gegevensverwerkers BRP verwerken uitsluitend de persoonsgegevens voor de GV. De inhoudelijke verantwoordelijkheid voor de basisgegevens van personen die niet tot de bevolking van de gemeente worden gerekend, ligt namelijk bij de beheerder van de Gv van de andere gemeenten en bij de beheerder van de centrale voorzieningen, de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK).

De verdeling van de beheer- en toezichtrollen is mede afhankelijk van de inrichting van de (persoons-) informatiehuishouding en het informatie- en beveiligingsbeleid van de gemeente. De taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden per rol en de bijbehorende competenties zijn richtinggevend voor de plaats in de organisatie waar deze belegd worden.

Leeswijzer

Hoofdstuk 1 betreft de aanwijzing van de functionarissen die worden belast met de verschillende beheer- en toezichtrollen door het college van burgemeester en wethouders en door de informatiebeheerder BRP. De hoofdstukken 2 t/m 11 bevatten per rol de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden. De slotbepalingen zijn opgenomen in hoofdstuk 12.

In bijlage 1 zijn de begrippen die in deze regeling worden gebruikt, nader gedefinieerd.

De besluiten tot aanwijzing van de functionarissen die invulling geven aan de rollen in deze regeling door burgemeester en wethouders respectievelijk de informatiebeheerder en teamleider burgerzaken zijn opgenomen in bijlagen 2, 3 en 4.

Hoofdstuk 1 Aanwijzen functionarissen

Artikel 1

Het college van burgemeester en wethouders wijst functionarissen aan die belast worden met het:

1. informatiebeheer BRP

2. beveiligingsbeheer BRP

3. privacybeheer

4. systeembeheer

5. toezicht BRP

6. control informatiebeveiliging

Artikel 2

1. De informatiebeheerder BRP wijst functionarissen aan die worden belast met:

a) gegevensbeheer BRP;

b) applicatiebeheer BRP;

c) gegevensverwerking BRP;

d) het namens het college van burgemeester en wethouders afnemen van de in artikel 2.8, lid 2, onder sub e, van de wet bedoelde verklaring

e) coördinator aanpak BRP fraude

Hoofdstuk 2 Het informatiebeheer BRP

Artikel 3

De informatiebeheerder BRP beheert de gemeentelijke voorziening, het gegevensmagazijn en het autorisatiebesluit.

Artikel 4

De informatiebeheerder BRP voorziet in:

a) een jaarlijkse planning van de beheeractiviteiten;

b) een jaarlijkse rapportage aan het college van burgemeester en wethouders over de bij a. bedoelde planning, waarbij tevens inzicht wordt gegeven in de kengetallen van de bijhoudings- en beheerprocedures;

c) een jaarlijkse rapportage over de resultaten die voortvloeien uit de in artikel 13 bedoelde kwaliteitssteekproef;

d) administratieve beheerprocedures, voor zover hier niet door of bij de wet in is voorzien;

e) periodiek overleg tussen hem en de op basis van de regeling aangewezen beheerders;

f) richtlijnen voor de bijhouding van de basisregistratie personen.

Artikel 5

De informatiebeheerder BRP is verantwoordelijk voor:

a. de uitvoering van het periodieke onderzoek op grond van artikel 4.3 van de Wet naar de inrichting, de werking en de beveiliging van de basisregistratie, alsmede naar de verwerking van gegevens in de basisregistratie;

b. de periodieke toezending van een uittreksel van de resultaten van het onderzoek aan de Autoriteit Persoonsgegevens en aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Artikel 6

De informatiebeheerder BRP adviseert het college van burgemeester en wethouders over de navolgende aspecten die voortvloeien uit deze basisregistratie te weten:

a) persoonsinformatievoorziening;

b) beveiliging;

c) gegevenskwaliteit;

d) personeelsaangelegenheden.

Artikel 7

De informatiebeheerder BRP beslist:

a) over de installatie van nieuwe of gewijzigde versies van het toepassingssysteem voor de gemeentelijke voorziening;

b) op verzoeken van organen van de gemeente tot het verkrijgen van gegevens uit de basisregistratie personen;

c) op verzoeken van derden als genoemd in artikel 3.6 van de Wet en als genoemd in de bij Verordening BRP genoemde derden tot het verkrijgen van gegevens uit de basisregistratie personen;

d) over de wijze van de verstrekking van gegevens met betrekking tot het bepaalde in dit artikel, onder b en c.

Artikel 8

De informatiebeheerder BRP ziet er op toe dat:

a) de in deze regeling opgenomen bepalingen worden nageleefd;

b) de behandeling en afhandeling van verzoeken om gegevensverstrekking als genoemd in artikel 7 geschiedt volgens de bepalingen uit de wet, de Verordening basisregistratie personen en AVG;

c) de bij of volgens de wet opgelegde verplichtingen ten aanzien van inrichting en bijhouding, evenals de beveiliging van de gemeentelijke voorziening voor de basisregistratie personen worden nageleefd;

d) dat alle in artikel 2, lid 1 genoemde functionarissen, alsmede de Systeembeheerder op de hoogte zijn van de installatie van nieuwe of gewijzigde versies van het toepassingssysteem voor de gemeentelijke voorziening voor de basisregistratie personen en van de gevolgen van deze installatie;

e) de beveiligingsvoorschriften die voortvloeien uit het plan Informatiebeveiliging worden nageleefd.

Artikel 9

De informatiebeheerder BRP, of een op grond van de artikelen 1 en 2 aangewezen functionaris, neemt deel aan buitengemeentelijk overleg betreffende onderwerpen die het beheer van de gemeentelijke voorziening voor de basisregistratie personen aangaan.

Hoofdstuk 3 Het gegevensbeheer BRP

Artikel 10

1. De gegevensbeheerder BRP is verantwoordelijk voor:

a) de juistheid, actualiteit en betrouwbaarheid van de gegevens die opgenomen zijn of worden in de gemeentelijke voorziening voor de basisregistratie personen;

b) het beheer van documentatie op het gebied van de wet en overige regelgeving op het gebied van de basisregistratie personen;

c) de communicatie met de overheidsorganen aan wie gegevens worden verstrekt uit de basisregistratie personen en andere houders van voorzieningen voor de basisregistratie personen over gegevensverwerking;

d) het verwerken van complexe mutaties en correcties met betrekking tot de basisregistratie personen.

e) het uitzetten van richtlijnen met betrekking tot het actualiseren en corrigeren van persoonsgegevens in de gemeentelijke voorziening voor de basisregistratie personen.

2. De gegevensbeheerder BRP beslist binnen 5 werkdagen op het in behandeling nemen van een melding van een overheidsorgaan die gerede twijfel heeft over de juistheid van een in de gemeentelijke voorziening van de basisregistratie personen opgenomen (authentiek) gegeven en stelt het overheidsorgaan in kennis van deze beslissing.

Artikel 11

De gegevensbeheerder BRP voorziet in:

1. de behandeling van wijzigingsverzoeken als bedoeld in artikel 2.57, 2.58 en 2.60 van de Wet BRP;

2. controlewerkzaamheden ter waarborging van de kwaliteit van de basisregistratie personen.

Artikel 12

De gegevensbeheerder BRP is bevoegd, in overleg met de applicatiebeheerder BRP, vanuit de in artikel 10 bedoelde verantwoordelijkheid de gegevensverwerkers aanwijzingen te geven betreffende de opname en het bijhouden van gegevens in de gemeentelijke voorziening voor de basisregistratie personen.

Artikel 13

1. Periodiek wordt de inhoudelijke kwaliteit van het bestand van persoonslijsten in de basisregistratie personen onderworpen aan een inhoudelijke controle door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

2. De gegevensbeheerder BRP voorziet in een doorlopende kwaliteitssteekproef en de uitvoering van de daarmee samenhangende verbetermaatregelen gericht op de handhaving van de kwaliteitsnorm van het Ministerie van Binnenlandse Zaken.

3. De gegevensbeheerder BRP voorziet in de uitvoering van het periodiek onderzoek op grond van artikel 4.3 van de Wet, voor wat betreft de verwerking van persoonsgegevens in de gemeentelijke voorziening.

Artikel 14

De gegevensbeheerder BRP neemt deel aan het in artikel 4, onder e genoemde overleg.

Hoofdstuk 4 Het systeembeheer

Artikel 15

De systeembeheerder is verantwoordelijk voor de continuïteit en het technisch onderhoud van het systeem. Het systeembeheer wordt uitgevoerd door Solvinity (managed hosting) B.V. in Amsterdam of diens rechtsopvolger.

Artikel 16

De systeembeheerder voorziet in:

a) de fysieke beveiliging van het toepassingssysteem;

b) een dagelijkse back-up die wordt ondergebracht in een daartoe uitgeruste en beveiligde ruimte op een andere locatie dan de ruimte waarin de apparatuur voor de gemeentelijke voorziening van de BRP is opgesteld;

c) de technische installatie van gewijzigde of nieuwe versies van het toepassingssysteem;

d) de beschikbaarheid van het toepassingssysteem overeenkomstig hetgeen daarover intern en met derden is overeengekomen;

e. uitwijkvoorzieningen, voor zover dit contractueel is overeengekomen;

f. het transport, de veilige opslag en verwijderbare gegevensdragers en deugdelijke periodieke vernietiging daarvan;

g. de logging in het toepassingssysteem voor de applicatiebeheerder, de systeembeheerder en de leverancier van het toepassingssysteem.

Artikel 17

De systeembeheerder is bevoegd:

a) direct maatregelen te treffen als de continuïteit van het toepassingssysteem of de daarin opgeslagen informatie acuut in het geding is;

b) aanwijzingen te geven over:

- beheer toepassingssystemen;

- beheer van bestanden;

- reconstructiemaatregelen.

Artikel 18

De systeembeheerder neemt deel aan het in artikel 4, onder e genoemde overleg.

Hoofdstuk 5 Het applicatiebeheer BRP

Artikel 19

De applicatiebeheerder BRP voorziet in:

1. de communicatie bij storingen in hard- en software;

2. een logboek waarin bijzondere gebeurtenissen worden bijgehouden;

3. de toekenning van de autorisatieniveaus voor actualiseringen aan de gegevensverwerkers, de gegevensbeheerder, de applicatiebeheerder BRP en de informatiebeheerder op grond van een besluit van de informatiebeheerder;

4. het bijhouden van een dossier van de autorisaties, die overeenkomstig artikel 7 door de informatiebeheerder zijn toegekend;

5. het testen en evalueren van nieuwe versies van het toepassingssysteem, en ook het testen en evalueren van nieuwe apparatuur;

6. de beoordeling van de gevolgen van de installatie van nieuwe en of gewijzigde versies van het toepassingssysteem;

7. het bijhouden van een verzameling van alle problemen en klachten, die bij het gebruik van het toepassingssysteem ontstaan;

8. een oplossing, eventueel door inschakeling van de Systeembeheerder of een derde, voor de onder 7 genoemde problemen en klachten;

9. de voorlichting aan de alle in artikel 2 genoemde functionarissen met betrekking tot de gevolgen van een nieuwe of gewijzigde versie van het toepassingssysteem;

10. de coördinatie van de werkzaamheden in geval van uitwijk in overleg met de systeembeheerder;

11. de vormgeving en inhoud van documenten, die rechtstreeks aan de basisregistratie personen worden ontleend;

12. de afhandeling van verzoeken over managementgegevens;

13. een zo spoedig mogelijke oplossing in geval van storingen binnen het toepassingssysteem, zo nodig door inschakeling van een derde.

Artikel 20

De applicatiebeheerder BRP is verantwoordelijk voor:

a) de ondersteuning bij het gebruik van het toepassingssysteem;

b) het tijdig opschonen van de relevante bestanden in de database;

c) het beheer van de tabellen van de basisregistratie personen;

d) het beheer van de gebruikersdocumentatie.

Artikel 21

De applicatiebeheerder BRP is bevoegd:

a) gegevensverwerkers en het personeel van externe afdelingen/diensten die direct toegang hebben tot de basisregistratie personen aanwijzingen te geven over het gebruik van het toepassingssysteem;

b) over het gebruik van de basisregistratie personen gedragsregels op te stellen.

Artikel 22

De applicatiebeheerder BRP is verantwoordelijk voor de gehele of gedeeltelijke uitvoering van de uitwijkprocessen zoals beschreven in de procedure uitwijk van het plan Informatiebeveiliging.

Artikel 23

De applicatiebeheerder BRP ziet erop toe dat voorgeschreven procedures uit het plan Informatiebeveiliging worden nageleefd.

Artikel 24

De applicatiebeheerder BRP neemt deel aan:

a) het overleg genoemd in artikel 4, onder e;

b) het externe gebruikersoverleg.

Hoofdstuk 6 Het privacybeheer

Artikel 25

1. De privacybeheerder adviseert de informatiebeheerder en het college van burgemeester en wethouders over de privacyaspecten die voortvloeien uit de uitvoering van de Wet en Verordening BRP.

2. De privacybeheerder is verantwoordelijk voor:

a) de advisering over de inhoudelijke afhandeling van de verzoeken als bedoeld in artikel 7, onder b, c en d van deze regeling;

b) het dagelijkse toezicht op de naleving van de privacy voorschriften in relatie tot het gebruik van gegevens uit de BRP die voortvloeien uit de Wet BRP en de AVG. gegevensbescherming.

Artikel 26

De privacybeheerder adviseert over:

a) de afhandeling van de verzoeken om inzage in de basisregistratie personen overeenkomstig artikel 2.55 van de wet respectievelijk artikel 15 van de AVG (inzage);

b) de behandeling van alle verzoeken om verstrekkingsbeperking die op basis van artikel 2.59 van de wet ingediend worden en de eventuele privacytoets als bedoeld in artikel 3.21 lid 2 van de wet;

c) de afhandeling van verzoeken op grond van de artikelen 12, 16, 17, 18, 21 en 23 van de AVG;

d) de kennisgeving op grond van artikel 19 van de AVG;

e) de afhandeling van verzoeken om inzage in verstrekkingen uit de basisregistratie personen aan overheidsorganen en derden.

Artikel 27

De privacybeheerder is bevoegd:

a) op grond van het in artikel 25, sub b genoemde toezicht, alle gebruikers van gegevens uit de basisregistratie personen aanwijzingen te geven;

b) ongevraagd advies uit te brengen over alle procedures en producten die betrekking hebben op de basisregistratie personen, waarbij de persoonlijke levenssfeer in het geding is.

Artikel 28

De privacybeheerder is betrokken bij alle bezwaarschriftenprocedures die voortvloeien uit genomen beslissingen op grond van de Wet BRP en daarbij behorende regelingen, de AVG voor zover hierbij privacyaspecten aan de orde zijn.

Hoofdstuk 7 De gegevensverwerking BRP

Artikel 29

De gegevensverwerkers BRP voorzien in:

1. het verwerken van de gegevens in de basisregistratie personen overeenkomstig de voorschriften van de krachtens de wet voorgeschreven systeembeschrijving (Logisch Ontwerp GBA) en de handleiding uitvoeringsprocedures, voor zover daartoe door de applicatiebeheerder geautoriseerd;

2. het verzamelen van de daarvoor bestemde gegevens;

3. de archivering van de brondocumenten op grond waarvan de gegevens zijn verwerkt;

4. de behandeling van mutaties;

5. de behandeling van het netwerkverkeer;

6. de behandeling van de foutverslagen, voortvloeiend uit de inkomende netwerk- berichten;

7. de toetsing van de waarde die aan overgelegde brondocumenten kan worden toegekend aan de hand van artikel 2.8 van de wet en ziet erop toe dat geen gegevens worden verwerkt uit documenten waaraan bij of krachtens de Wet geen ontleningstatus is gegeven;

8. de dagelijkse controle van de in de basisregistratie personen aangebrachte actualiseringen;

9. de kennisgeving aan de ingeschrevene voor wat betreft de verwerking van:

- wijziging van het naamgebruik;

- vervolginschrijving voor zover het een adreswijziging betreft die leidt tot opname in de basisregistratie personen;

10. de toezending van de complete persoonslijst aan de ingeschrevene ingeval van een inschrijving in de basisregistratie personen;

11. de afhandeling van de verzoeken om inzage in de basisregistratie personen overeenkomstig artikel 2.55 van de wet respectievelijk artikel 15 van de AVG (inzage);

12. de behandeling van alle verzoeken om verstrekkingsbeperking die op basis van artikel 2.59 van de wet ingediend worden en de eventuele privacytoets als bedoeld in artikel 3.21 lid 2 van de wet;

13. de afhandeling van verzoeken op grond van de artikelen 12, 16, 17, 18, 21 en 23 van de AVG;

14. de kennisgeving op grond van artikel 19 van de Algemene verordening gegevensbescherming;

15. de afhandeling van verzoeken om inzage in verstrekkingen uit de basisregistratie personen aan overheidsorganen en derden.

Artikel 30

De gegevensverwerkers BRP:

1. beslissen op aangiften en verzoekschriften die op grond van de wet worden gedaan met inachtneming van het gestelde in artikel 26 en voor zover hier niet op andere wijze in is voorzien;

2. beslissen over het verwerken van resultaten van onderzoeken die zijn ingesteld naar aanleiding van een melding van een overheidsorgaan;

3. stellen overheidsorganen in kennis van de beslissing ingevolge sub b van dit artikel.

Hoofdstuk 8 De toezichthouder BRP

Artikel 31

De toezichthouder als bedoeld in artikel 4.2 van de Wet BRP, is verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de verplichtingen van de burger door, vanwege hoofdstuk 2, afdeling 1, paragraaf 5 van de Wet BRP.

Artikel 32

De toezichthouder BRP controleert of de burger voldoet aan zijn verplichtingen met betrekking tot de inschrijving in de BRP (artikel 2.38), de wijziging van diens adres (2.39), het rechtmatig gebruik van een briefadres (2.40 t/m 2.42), zijn vertrek uit Nederland (2.43), de verstrekking van alle inlichtingen die nodig zijn voor het bijhouden van de BRP.

Artikel 33

De toezichthouder BRP ziet er op toe dat, als de burger niet zelf aan zijn verplichtingen voldoet of kan voldoen, de verplichtingen worden vervuld door degene die daartoe bevoegd is op grond van de artikelen 2.49 en 2.50 van de Wet BRP.

Artikel 34

1. De toezichthouder BRP ontleent de in lid 2 van dit artikel genoemde bevoegdheden aan hoofdstuk 5 van de Algemene wet bestuursrecht.

2. De toezichthouder is in verband met de uitvoering van de taken als genoemd in artikel 32, bevoegd:

a. met uitzondering van het zonder toestemming van een bewoner betreden van een woning, elke plaats te betreden met medeneming van apparatuur (zoals laptop, fotocamera);

b. zich zo nodig toegang te verschaffen met behulp van de sterke arm;

c. zich te laten vergezellen door personen die door hem zijn aangewezen;

d. inlichtingen te vorderen;

e. inzage te vorderen van een identiteitsbewijs;

f. zakelijke gegevens te vorderen, kopieën te maken of documenten mee te nemen om te kopiëren;

g. onderzoek te doen;

h. rapport op te maken ter zake een geconstateerde overtreding van de bepalingen van de Wet BRP, als genoemd in artikel 32.

Artikel 35

De toezichthouder BRP voert zijn werkzaamheden uit in samenspraak met de gegevensverwerker en koppelt het resultaat van zijn werkzaamheden terug aan de gegevensverwerker.

Artikel 36

De toezichthouder BRP legt het resultaat van zijn werkzaamheden vast in een onderzoekrapportage en draagt zorg voor dossiervorming.

Hoofdstuk 9 Het beveiligingsbeheer BRP

Artikel 37

1. De beveiligingsbeheerder BRP is verantwoordelijk voor de inrichting, organisatie en uitvoering van het informatiebeveiligingsbeleid op het gebied van de persoonsinformatievoorziening.

2. De beveiligingsbeheerder BRP is in het bijzonder verantwoordelijk voor de opstelling en uitvoering van het plan Informatiebeveiliging voor de gemeentelijke voorzieningen waarmee de gemeente Alphen aan den Rijn uitvoering geeft aan de Wet BRP.

Artikel 38

1. De beveiligingsbeheerder BRP ondersteunt en adviseert de informatiebeheerder BRP op het gebied van informatiebeveiliging op zodanige wijze, dat de informatiebeheerder diens verantwoordelijkheid op grond van de artikelen 4 en 5 van dit reglement op deugdelijke wijze kan invullen.

2. De beveiligingsbeheerder BRP coördineert de uitvoering van de beveiligingsmaatregelen van het plan Informatiebeveiliging.

Artikel 39

De beveiligingsbeheerder BRP is bevoegd:

a) uit hoofde van diens verantwoordelijkheid als bedoeld in artikel 38, alle gebruikers van gegevens uit de basisregistratie personen aanwijzingen te geven;

b) ongevraagd advies uit te brengen over alle procedures en producten die betrekking hebben op de basisregistratie personen, waarbij de beveiliging in het geding is.

Artikel 40

De beveiligingsbeheerder BRP:

a) onderkent en reageert op incidenten en adviseert over de maatregelen die nodig zijn om de gevolgen van een incident te beperken en om herhaling te voorkomen;

b) stelt passende normen en controlemaatregelen op;

c) implementeert beveiligingsmaatregelen;

d) coördineert en handhaaft de uitvoering van de maatregelen als genoemd onder c.

Artikel 41

De beveiligingsbeheerder BRP is het aanspreekpunt op het gebied van Informatiebeveiliging en bevordert het beveiligingsbewustzijn bij management en medewerkers.

Artikel 42

De beveiligingsbeheerder BRP:

a) neemt deel aan het in artikel 4, onder e genoemde overleg;

b) participeert in de ontwikkeling en formulering van het gemeentebrede informatiebeveiligingsbeleid.

Artikel 43

De beveiligingsbeheerder BRP rapporteert jaarlijks over de informatieveiligheid aan de informatiebeheerder en verzorgt de bijdragen aan de gemeentebrede managementrapportage over de informatieveiligheid met betrekking tot de persoonsinformatievoorziening.

Hoofdstuk 10 Het beveiligingscontrol

Artikel 44

De controller informatiebeveiliging is verantwoordelijk voor het toezicht op naleving van de beveiligingsmaatregelen en –procedures zoals uitgewerkt in het plan Informatiebeveiliging en met inachtneming van de voor de gemeente vastgestelde Baseline informatiebeveiliging gemeenten.

Artikel 45

De controller informatiebeveiliging is bevoegd om het management van het team Burgerzaken dwingende adviezen te geven ten aanzien van de naleving van de beveiligingsvoorschriften, die voortvloeien uit de Wet BRP en het plan Informatiebeveiliging.

Artikel 46

De controller informatiebeveiliging ziet er op toe dat:

a) beveiligingsvoorschriften die voortvloeien uit de Wet BRP en het plan Informatiebeveiliging worden nageleefd;

b) de in deze regeling opgenomen bepalingen betreffende beveiliging worden nageleefd.

Artikel 47

De controller informatiebeveiliging adviseert rechtstreeks aan het college van burgemeester en wethouders over beveiligingsaspecten die uit het plan Informatiebeveiliging voortvloeien.

Artikel 48

De controller informatiebeveiliging voorziet in een jaarlijks verslag over de activiteiten betreffende het Beveiligingsbeheer van de gemeentelijke voorziening BRP.

Hoofdstuk 11 De coördinator aanpak BRP-fraude

Artikel 49

De coördinator aanpak BRP-fraude signaleert fraude en/of twijfelgevallen en deelt de bevindingen met zowel binnengemeentelijke als buitengemeentelijke organisaties waardoor de kans op fraude of het uitbreiden hiervan wordt verkleind. Denk hierbij aan regelmatige overleggen of het combineren van bevoegdheden.

Artikel 50

De coördinator aanpak BRP-fraude neemt deel aan regelmatige overleggen zowel met gemeentelijke afdelingen als externe ketenpartners.

Hoofdstuk 12 Slotbepalingen

Artikel 51

De in deze regeling opgenomen bepalingen gelden voor de gemeentelijke voorzieningen als bedoeld artikel 1.2 juncto 1.4 van de Wet BRP evenals voor de in de gemeentelijke voorziening genoemde aangehaakte gegevens en voor de basisgegevens uit de BRP in het gegevensmagazijn.

Artikel 52

Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking. De ‘Regeling beheer en toezicht basisregistratie personen gemeente Alphen aan den Rijn’ zoals vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Alphen aan den Rijn op 06 november 2018 wordt hiermee ingetrokken.

Artikel 53

Deze regeling wordt aangehaald als Regeling beheer en toezicht basisregistratie personen 2019 gemeente Alphen aan den Rijn.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 26 november 2019.

Het college van burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn,

de secretaris, de burgemeester,

Bijlage 1: Begrippenlijst

In deze regeling zijn een aantal begrippen gebruikt waarvoor hieronder de definities zijn verwoord:

1. de Wet BRP: de Wet basisregistratie personen (Stb. 2013, 315);

2. gemeentelijke voorziening: de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over de ingeschrevenen van de gemeente Alphen aan den Rijn waarvoor het college van burgemeester en wethouders op grond van artikel 1.9 van de Wet verantwoordelijk is;

3. gegevensmagazijn: Magazijn met persoonsgegevens over personen die zijn ingeschreven in de gemeentelijke voorziening aangevuld met de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over personen die niet behoren tot de bevolking van de gemeente Alphen aan den Rijn;

4. ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet BRP, in de basisregistratie is opgenomen;

5. centrale voorzieningen: De centrale voorzieningen waarmee de minister van BZK uitvoering geeft aan artikel 1.4 van de Wet BRP;

6. autorisatiebesluit: een besluit als bedoeld in artikel 3.2, eerste lid, van de Wet BRP betreffende de systematische verstrekking van persoonsgegevens uit de centrale voorzieningen;

7. informatiebeheerder: de functionaris die namens het college burgemeester en wethouders is belast met de dagelijkse zorg voor de gemeentelijke voorziening, het gegevensmagazijn en het beheer van het autorisatiebesluit;

8. informatiebeheer: het geheel van activiteiten gericht op beleidsvoorbereiding ter zake de basisregistratie personen, de ontwikkeling van kwaliteitsprocedures, beveiligingsprocedures, verstrekking- en privacyprocedures, evenals de coördinatie bij de uitvoering van deze procedures;

9. Informatiebeveiligingsplan: Informatiebeveiligingsplan voor de gemeentelijke voorziening;

10. beveiligingsbeheer: het geheel van activiteiten gericht op de inrichting, organisatie en uitvoering van de beveiliging van de persoonsinformatievoorziening;

11. beveiligingscontrol: het geheel van activiteiten gericht op het toezicht op de naleving van de maatregelen en procedures die voortkomen uit het Informatiebeveiligingsplan;

12. gegevensbeheer:

het geheel van activiteiten gericht op de inhoudelijke kwaliteitszorg betreffende het gegevens verzamelen, de gegevensverwerking en de informatievoorziening;

13. systeembeheer: het geheel van activiteiten gericht op het onderhouden van de technische aspecten van het toepassingssysteem, waarmee de gemeente uitvoering geeft aan de Wet BRP;

14. applicatiebeheer: het geheel van activiteiten gericht op het ondersteunen van het toepassingssysteem voor de gemeentelijke voorziening en de waarborging van continuïteit aan de gebruikerszijde van de informatievoorziening;

15. privacybeheer: het geheel van activiteiten gericht op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer bij het verzamelen en verwerken van persoonsgegevens in de basisregistratie personen en de informatievoorziening daaruit;

16 gegevensverwerking: het ontlenen van gegevens aan documenten en deze op een voorgeschreven wijze middels het daartoe bestemde toepassingssysteem opnemen in een gegevensbestand;

17. Toezicht: het geheel van activiteiten gericht op de bewerkstelliging dat de burger zijn verplichten op grond van de Wet BRP nakomt.

18. Fraude: Fraude is een vorm van bedrog waarbij zaken anders worden voorgesteld dan de werkelijkheid. Het doel van een fraudepleger is het bevoordelen van zichzelf of anderen, op een manier die in strijd is met de wet. De coördinator aanpak BRP-fraude signaleert over (vermoedens van) adresfraude.

19. AVG: De Algemene verordening gegevensbescherming.

Bijlage 2: Aanwijzing van beheerfunctionarissen door B&W

Op grond van artikel 1, van de Regeling beheer en toezicht basisregistratie personen 2019 gemeente Alphen aan den Rijn zijn de navolgende beheerfunctionarissen aangewezen:

Informatiebeheer BRP

Als informatiebeheerder is aangewezen: G.J.C. Hoppener, Manager dienstverlening.

Als plaatsvervanger is aangewezen: C.A. Groeneweg, Burgerzaken.

Beveiligingsbeheer BRP

Als beveiligingsbeheerder is aangewezen: R.G.M. van der Hulst, Burgerzaken.

Als plaatsvervanger is aangewezen: J. van Kleef, Burgerzaken.

Privacybeheer

Als privacybeheerder is aangewezen: P. Lenssinck, Juridische advisering

Als plaatsvervanger is aangewezen: M. van Rijn, Juridische advisering

Systeembeheer

Als systeembeheerder is aangewezen: medewerker CE Team, Solvinity managed hosting.

Als plaatsvervanger is aangewezen: medewerker CE Team, Solvinity managed hosting.

Toezicht BRP

Als toezichthouder BRP zijn aangewezen de in bijlage 4 aangewezen personen.

Control

Als controller informatiebeveiliging is aangewezen: R. Pijl, Financiën.

Als plaatsvervanger is aangewezen: I. Koçygit, Financiën.

Alphen aan den Rijn, 8 december 2020,

Burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn.

De secretaris, de burgemeester.

Bijlage 3: Aanwijzing van beheerfunctionarissen door Informatiebeheerder BRP

Op grond van artikel 2 van de Regeling beheer en toezicht basisregistratie personen 2019 gemeente Alphen aan den Rijn zijn de navolgende beheerfunctionarissen aangewezen:

GegevensbeheerBRP

Als gegevensbeheerders BRP zijn aangewezen:

H. Usta-Aydin, medewerker beleidsuitvoering I, team Burgerzaken

C.M.B. Altorf medewerker beleidsuitvoering I, team Burgerzaken

J. van Kleef, medewerker beleidsuitvoering I, team Burgerzaken

M. Klever, medewerker beleidsuitvoering I, team Burgerzaken

D. van der Kooij, medewerker beleidsuitvoering I, team Burgerzaken

S. Bremmer-van Herk, medewerker beleidsuitvoering II, team Burgerzaken

Applicatiebeheer

Als applicatiebeheerder BRP is aangewezen W.T.M. van Dijken, medewerkster Informatisering en Automatisering.

Plaatsvervangers zijn: A. Babaan, medewerker Informatisering en Automatisering, R. Tuik, medewerker Informatisering en Automatisering, E. de Bordes, medewerkster Informatisering en Automatisering.

Gegevensverwerking BRP

Als gegevensverwerkers worden alle medewerkers aangewezen die de taken genoemd in artikel 29 en 30 van de Regeling Beheer en Toezicht BRP uitvoeren.

Coördinator Aanpak BRP Fraude

Als coördinator aanpak fraude is aangewezen: S.M.J Koot, Adviseur III, team Burgerzaken.

Plaatsvervanger is: D. van der Kooij, medewerker beleidsuitvoering I, team Burgerzaken.

Afnemen verklaringen artikel 2.8, lid 2 van de wet

De bevoegdheid tot het namens het college van burgemeester en wethouders afnemen

van de in artikel 2.8, lid 2, onder sub e, van de wet bedoelde verklaring wordt toegekend aan:

R.G.M. van der Hulst, medewerker beleidsuitvoering I, team Burgerzaken

H. Usta-Aydin, medewerker beleidsuitvoering I, team Burgerzaken

S.M.J. Koot, Adviseur III, team Burgerzaken

M. Klever, medewerker beleidsuitvoering I, team Burgerzaken

D. van der Kooij, medewerker beleidsuitvoering I, team Burgerzaken

C.M.B. Altorf, medewerker beleidsuitvoering I, team Burgerzaken

M. Batelaan-van Iperen, medewerker beleidsuitvoering I, team Burgerzaken

J.C.J. van Kleef, medewerker beleidsuitvoering I, team Burgerzaken

A.M. de Koning, medewerker beleidsuitvoering II, team Burgerzaken

C.A.M. Looijestijn-Louwers, medewerker beleidsuitvoering II, team Burgerzaken

M. de Groot, medewerker beleidsuitvoering II, team Burgerzaken

Bijlage 4: Aanwijzing Toezichthouders BRP

Op grond van het ondermandaatregister, vastgesteld op 28-03-2019, onderdeel L8, L91 en L92 zijn aangewezen als Toezichthouder BRP:

Burgerzaken:

C.M.B. Altorf

G. Cetin

M.C. Dijkstra

S.M.J. Koot

A.L. Schoemaker

H.C.M. de Winter – van Eijk

Veiligheid & Inspectie:

J.J. Vergunst

L.C.H. Börger

C. van Erk

R.H.J. Groote

G.J. Hop

W.B. Thörig

J.M. van Leeuwen

M.P.G. van der Houwen

Serviceplein:

S. Bonnet

H.M.M. Koedam

N. van der Meij

F. Overmars

R.J.A. Winkel

N.H. van Wijk

Financiën:

A.J. Schneijderberg

A. van Wijngaarden

L.A. Breedveld

L. Snikkers

Young Professionals

R.B. Blonk

Burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn,

Namens dezen,

C.A. Groeneweg

Teamleider burgerzaken.

Datum: 01-11-2019