Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR655549
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR655549/1
Regeling vervallen per 01-01-2023
Integraal veiligheidsbeleid 2019-2022 Gemeente Alphen aan den Rijn
Geldend van 19-03-2021 t/m 31-12-2022 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2019
Intitulé
Integraal veiligheidsbeleid 2019-2022 Gemeente Alphen aan den RijnDe raad van de gemeente Alphen aan den Rijn;
Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en wethouders;
Gelet op artikel 172 van de Gemeentewet en artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;
B E S L U I T vast te stellen het:
Integraal veiligheidsbeleid 2019-2022 Gemeente Alphen aan den Rijn
Veiligheid in context
Er is een actieve uitwisseling met de aanpalende beleidsterreinen, verwoord in de volgende beleidsdossiers en convenanten:
• Regionaal beleidsplan 2015-2019 van de veiligheidsregio.
• Regionaal beleidsplan 2019-2022 regio Den Haag
• Uitvoeringsgprogramma 2018-2022 Groene stad met Lef!
• Structuurvisies en wijk- en dorpsplannen van de gemeente Alphen aan den Rijn.
• Omgevingsvisie Beleidsplan Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving Wabo 2018-2021.
• Convenant Veiligheidshuis Hollands Midden.
• Het RIEC convenant.
• APV gerelateerde beleidsdocumenten en uitvoeringsrichtlijnen.
Trends en ontwikkelingen
De samenleving om ons heen verandert voortdurend en steeds sneller. Ook de komende jaren blijft dit zo. Wij moeten ons hier constant bewust van zijn en ons snel kunnen aanpassen aan onze omgeving. Hieronder een niet uitputtende en soms paradoxale lijst van trends en ontwikkelingen die van invloed zijn op ons werk.
• Omgevingswet.
• Gevolgen van de decentralisaties.
• Digitalisering.
• Zelf- en samenredzaamheid.
• Vergrijzing en langer thuiswonen.
• Globalisering (invloed van mondiale ontwikkelingen op lokaal beleid).
• Veranderende rol van de gemeente.
• Grote rol van (sociale) media.
Wat hebben we bereikt in 2022
De veiligste 100.000+gemeente van Nederland (blijven) en per gebied weten wat de vraagstukken zijn op het gebied van veiligheid (in brede zin). We weten dat het vraagstuk er is of aan het ontwikkelen is, bij welke doelgroep, wat de oorzaken zijn en wat nodig is om dit aan te pakken.
Naarmate het vraagstuk complexer wordt (betrokkenheid van verschillende domeinen), hoe nauwer de onderlinge afstemming tussen betrokken partijen is.
Prioriteiten 2019-2022
1 Versterken verbinding veiligheid en sociale domein.
• Doorontwikkeling van de Lokale veiligheidskamer.
• Doorontwikkeling samenwerking met Veiligheidshuis HM.
• Procesregie op zorg en veiligheid met elkaar verbinden.
2 Aanpakken ondermijning.
• Zicht krijgen op ondermijnende criminaliteit door signalering en informatiedeling.
• Het door ontwikkelen van een overlegstructuur.
• Het verder op orde brengen van het bestuurlijk instrumentarium.
• Creëren van bewustwording in de samenleving.
3 Verder ontwikkelen aanpak radicalisering en polarisatie.
Met name inzetten op vroegsignalering en preventie:
• Zorgdragen voor deskundigheid bij professionals.
• Opbouwen en onderhouden van een signaleringsnetwerk.
• Gemeenschappen betrekken in de aanpak preventie radicalisering en polarisatie.
4 Kader ontwikkelen voor de regierol op fysieke veiligheid.
• Regie op fysieke veiligheid als coproductie met externe partners.
• Veiligheidsaspecten integreren in de omgevingsvisie en de huisvestingsplannen wonen en zorg voor senioren en voor maatschappelijk zorg.
• Een crisisorganisatie conform Bevolkingszorg op orde 2.0.
5 Veiligheidsrisico’s in kaart brengen die voortkomen uit de veranderende samenleving.
• Afhankelijk van actueel veiligheidsbeeld en maatschappelijke ontwikkelingen nadere onderwerpen benoemen en aanpakken op basis van een integrale aanpak met ketenpartners.
6 Kader ontwikkelen voor versterken strategische inzet voor de gemeentelijke handhavers, in het bijzonder:
• Wijkgericht werken o.a. deelnemen aan wijkteams uitvoeringsplan.
• Informatie gestuurde handhaving (IGH).
• Ondermijning.
• Controle naleving wet- en regelgeving Drank-en Horecawet en evenementen.
• Zwerfafval.
Wij streven naar:
• Partnerschap in gelijkwaardigheid met organisaties en inwoners. Wij zijn hierin uitnodigend en faciliterend.
• Op basis van kennis, samen te leren en te proberen, komen we tot vernieuwing en verbetering.
• Gebiedsgericht werken: maatwerk van straat tot dorp.
Onze gesprekspartners in de wijken of buurten zijn de dorps- en andere raden. Er is oog voor gemeenschappen en betrokkenheid op elkaar.
• Goed ambassadeurschap: een sterke netwerkpartner en actieve deelname aan diverse regionale en landelijke samenwerkingsverbanden.
• Inclusieve gemeente: ook voor inwoners die zich in een sociaal kwetsbare situatie bevinden realiseren we een volwaardige plek in onze lokale samenleving.
Veiligheidsvisie
De gemeente Alphen aan den Rijn is een gemeente met vitale, leefbare en veilige wijken waarin alle generaties bewoners zich veilig voelen en bereid zijn de veiligheid te bevorderen. Het bereiken van duurzame, sociale en fysieke veiligheid op de terreinen van wonen, bedrijvigheid en jeugd wordt gerealiseerd door een effectieve samenwerking van alle verantwoordelijke partners.
Iedereen neemt hierin zijn verantwoordelijkheid en spreekt elkaar hierop aan.
Wij werken:
aan toonaangevende, integrale en gebiedsgerichte dienstverlening. Van buiten naar binnen, afgestemd op de veranderde samenleving
Wendbaar
Resultaatgericht
Klantgericht
Samen en integraal
Beschikbare middelen en capaciteit
Zie Programmabegroting 2019/Meerjarenraming
Programmabegroting: 2. Wonen |
|
|
Taakvelden: |
Budget |
formatie |
1.Veiligheid: 1.1. Crisisbeheersing en brandweer € 6.337 1.2. Openbare orde en veiligheid € 2.773 |
€ 9.490.000 |
5,9 fte |
Bouwinspectie * |
€ 50.000 |
9 fte |
Handhaving en toezicht |
€ 63.000 |
24,3 fte |
*zie beleidsplan Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving WABO 2018-2021
Ondertekening
Vastgesteld door de raad van de gemeente Alphen aan den Rijn in de openbare vergadering van 22 november 2018,
De griffier, de voorzitter.
Bijlage: Uitvoeringsprogramma IVB 2019 (zie externe pdf-bijlage)
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl