Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR128598
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR128598/1
Verordening voor de klachtbehandeling 2012
Geldend van 01-01-2012 t/m heden
Intitulé
Verordening voor de klachtbehandeling 2012Verordening
Reg.nr. 3921046
De raad van de gemeente Amersfoort;
heeft het voorstel van burgemeester en wethouders gelezen van 15 november (nr. 3924106);
vindt het, gezien de wijziging van de tweedelijns klachtinstantie, nodig dat de regels voor de klachtbehandeling worden aangepast;
heeft artikel 147 van de Gemeentewet en hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht gelezen;
besluit:
vast te stellen de volgende verordening:
Verordening voor de klachtbehandeling 2012
HOOFDSTUK I ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1 Begripsbepaling
Onder een klacht wordt verstaan: elke mondelinge of schriftelijke (waaronder digitale) uiting van ongenoegen over het doen of laten van gemeentelijke bestuursorganen en onder verantwoordelijkheid van deze bestuursorganen werkzame personen.
HOOFDSTUK II BEHANDELING VAN KLACHTEN
§ 2.1 Mondelinge klachten
Artikel 2.1 Afhandeling van mondelinge klachten
Mondelinge klachten worden in beginsel mondeling afgehandeld door degene aan wie de klacht geuit wordt. Wordt de klacht niet tot tevredenheid van de klager afgedaan, dan wordt klager op de mogelijkheid gewezen van schriftelijke klachtbehandeling.
§ 2.2 Schriftelijke klachten
Artikel 2.2 Klachtbehandelaar
- 1.
Een schriftelijke klacht wordt behandeld door of namens het ter zake bevoegde bestuursorgaan.
- 2.
Een schriftelijke klacht wordt behandeld door:
- a.
een directeur namens het college van burgemeester en wethouders of namens de burgemeester, indien het een gedraging van zijn sector of directie betreft;
- b.
de gemeentesecretaris namens het college van burgemeester en wethouders of namens de burgemeester, indien het een gedraging van een directeur betreft;
- c.
de burgemeester namens het college van burgemeester en wethouders, indien het een gedraging van de gemeentesecretaris betreft;
- d.
de burgemeester namens het college van burgemeester en wethouders, indien het een gedraging van (een lid van) het college van burgemeester en wethouders betreft;
- e.
de loco-burgemeester, indien het een gedraging van de burgemeester betreft;
- f.
de raadsgriffier namens de raad, indien het een gedraging van de griffie betreft;
- g.
de voorzitter van het Presidium namens de raad, indien het een gedraging van de raadsgriffier betreft.
- a.
Artikel 2.3 Contact
Binnen twee weken na ontvangst van de klacht wordt contact opgenomen met de klager over de aard en inhoud van de klacht en het vervolg van de klachtbehandeling.
HOOFDSTUK III NATIONALE OMBUDSMAN
Artikel 3 Nationale ombudsman
- 1.
Na afhandeling van een klacht kan de klager zijn klacht voorleggen aan de Nationale ombudsman.
- 2.
Van de mogelijkheid een klacht voor te leggen aan de Nationale ombudsman wordt mededeling gedaan bij de afhandeling van de schriftelijke klacht.
HOOFDSTUK IV SLOTBEPALINGEN
Artikel 4 Citeertitel
Deze verordening heet Verordening voor de klachtbehandeling 2012.
Artikel 5 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2012.
Artikel 6 Intrekking vorige versie
De Verordening voor de klachtbehandeling 2009 wordt ingetrokken.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl