Regeling vervallen per 01-12-2016

Subsidieregeling voorschoolse educatie Amersfoort 2016

Geldend van 29-10-2015 t/m 30-11-2016

Intitulé

Subsidieregeling voorschoolse educatie Amersfoort 2016

Burgemeester en wethouders van gemeente Amersfoort;

gelezen de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen, het Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie, de Wet op het primair onderwijs, Handhavingsbeleid Kinderopvang Gemeente Amersfoort 2012, de Wet referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen en de Werkinstructie toezichtkader voor- en vroegschoolse educatie: VVE-locaties (publicatie Inspectie van het onderwijs / ministerie OCW d.d. maart 2014);

gelet op de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene Subsidieverordening van de gemeente Amersfoort;

besluit:

vast te stellen de volgende regeling:

Subsidieregeling voorschoolse educatie AMERSFOORT 2016

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

a. Aanvrager: de houder van een kindercentrum die een aanvraag indient op grond van deze subsidieregeling.

b. Adviescommissie: commissie die aan het college advies uitbrengt over de subsidieaanvraag.

c. Beleidsplan: een door de aanvrager op te stellen plan van aanpak waarin wordt beschreven op welke wijze de aanvrager de gesubsidieerde activiteit gaat verrichten.

d. Beroepskracht voorschoolse educatie: een persoon als bedoeld in artikel 1.1, lid 1, van de Wet kinderopvang.

e. College: college van burgemeester en wethouders van de Gemeente Amersfoort.

f. Gecertificeerde beroepskracht voorschoolse educatie: een beroepskracht als bedoeld in hoofdstuk A5 van het Toezichtskader en die in het bezit is van een certificaat voor het verzorgen van een VVE- programma.

g. Gemengde VVE- groep: VVE- groep die bestaat uit VVE- geïndiceerde kinderen en niet VVE-geïndiceerde kinderen.

h. Hbo’er: Een medewerker die een relevante, op het kind gerichte HBO-opleiding heeft afgerond.

i. Houder: de exploitant van een kindercentrum als bedoeld in artikel 1.1, lid 1, van de Wet kinderopvang.

j. Kindercentrum: een voorziening als bedoeld in artikel 1.1, lid 1, van de Wet kinderopvang.

k. Kinderopvangtoeslag: een tegemoetkoming van het Rijk als bedoeld in artikel 2, lid 1, onder h, van de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen.

l. Kindplaats: voorschoolse educatievoorziening per kind in een kindercentrum.

m. Kindvolgsysteem: een registratiesysteem waarin ten minste wordt opgenomen de reden van VVE-indicatie door de GGD bij aanvang en dat voldoet aan het bepaalde in de Wet bescherming persoonsgegevens. Tegelijk moet het kindvolgsysteem aan de criteria uit het Toetsingskader.

n. Niet VVE-geïndiceerd kind: kind in de leeftijdscategorie van 2½ tot 4 jaar die van de GGD geen VVE-indicatie heeft gekregen.

o. Ouder: de persoon als bedoeld in artikel 1, lid 1 onder i, van de Wet kinderopvang.

p. Toezichtskader: “Werkinstructie toezichtkader voor- en vroegschoolse educatie: VVE-locaties” - publicatie Inspectie van het onderwijs / ministerie OCW d.d. maart 2014;

q. VVE-geïndiceerd kind: kind in de leeftijdscategorie van 2½ tot 4 jaar dat van de GGD een VVE-indicatie heeft gekregen.

r. VVE-groep: groep van maximaal 16 kinderen van 2½ tot 4 jaar waaraan voorschoolse educatie wordt aangeboden. De groep bestaat uit VVE-geïndiceerde kinderen én kinderen zonder VVE-indicatie.

s. VVE-programma: Een erkend integraal programma dat in het kader van VVE-beleid wordt uitgevoerd en is opgenomen in de databank Effectieve

t. Jeugdinterventies van het Nederlands Jeugdinstituut.

Voorschoolse educatie: uitvoering van een VVE-programma waarbij ten minste wordt voldaan aan de basisvoorwaarden voor kwaliteit uit het Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie en de kwaliteitscriteria uit het Toezichtskader.

u. VVE: voor- en vroegschoolse educatie.

v. Wet kinderopvang: Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen.

Artikel 2 Doel van de regeling

Het verstrekken van de subsidie heeft primair tot doel te zorgen voor kwalitatief hoogwaardige en veilige voorschoolse educatie voor VVE-geïndiceerde kinderen. Kwalitatief hoogwaardig betekent ook voldoende voorzieningen in aantal en met voldoende spreiding over de stad.

Aanvullend heeft het verstrekken van subsidie tot doel om voorschoolse educatie toegankelijk te maken voor niet VVE-geïndiceerde kinderen waarvan de ouders niet in aanmerking komen voor kinderopvangtoeslag.

Artikel 3 Subsidiabele activiteiten

  • 1.

    Om in aanmerking te komen voor subsidie op grond van deze regeling moet worden voldaan aan de kwaliteitseisen van de onderwijsinspectie voor voorschoolse educatie die zijn opgenomen in het Toezichtskader;

  • 2.

    Subsidie wordt verleend per kindplaats in Amersfoort die wordt bezet door:

    • a.

      een VVE-geïndiceerd kind;

    • b.

      een niet VVE-geïndiceerd kind waarvan de ouders niet in aanmerking komen voor kinderopvangtoeslag.

  • 3.

    Om in aanmerking te komen voor subsidieverlening op grond van lid 2 sub a dient het kindcentrum ten minste 40 weken per jaar voorschoolse educatie aan te bieden. Het gaat dan per week om een aanbod van tenminste 10 uur verdeeld over ten minste 2 dagen.

  • 4.

    Om in aanmerking te komen voor subsidieverlening op grond van lid 2 sub b dient ten minste 40 weken per jaar voorschoolse educatie te worden aangeboden. Het gaat dan per week om een aanbod van tenminste 5 uur.

  • 5.

    De gesubsidieerde activiteit dient te voldoen aan de volgende eisen:

    • a.

      er dient gebruik te worden gemaakt van een erkend VVE programma;

    • b.

      op elke VVE-groep dient ten minste 4 uur per week een HBO-er met een relevante opleiding te worden ingezet.

    • c.

      de aanvraag moet betrekking hebben op meer dan 30 kindplaatsen, verdeeld over de categorieën a, b en c, bedoeld in artikel 4 lid 3.

    • d.

      elke VVE-groep dient ten minste één gecertificeerde medewerker ten minste één jaar ervaring te hebben.

Artikel 4 Subsidieplafond

  • 1.

    Het college stelt jaarlijks een subsidieplafond voor VVE vast.

  • 2.

    Het totale beschikbare bedrag dat onder de aanvragers kan worden verdeeld bedraagt voor 2016 € 2.515.000, onder voorbehoud van verstrekking van deze middelen door de gemeenteraad.

  • 3.

    Het bedrag, genoemd in het lid 2, wordt onderverdeeld in de volgende categorieën:

    • a.

      € 1.650,-per kindplaats, die is bezet door een VVE-geïndiceerd kind waarvan ouders in aanmerking komen voor kinderopvangtoeslag, met een maximum van € 288.750,- (maximaal 175 kindplaatsen);

    • b.

      € 4.400,- per kindplaats, die is bezet door een VVE-geïndiceerd kind waarvan ouders niet in aanmerking komen voor kinderopvangtoeslag, met een maximum van € 1.958.000,- (maximaal 445 kindplaatsen);

    • c.

      € 1.050,- per kindplaats, die is bezet door een niet VVE-geïndiceerd kind waarvan ouders niet in aanmerking komen voor kinderopvangtoeslag, met een maximum van € 273.000,- (maximaal 260 kindplaatsen).

  • 4.

    Het college kan, na kennisneming van het advies van de adviescommissie overeenkomstig artikel 7 lid 6, niet benutte bedragen uit de ene categorie in het voorgaande lid toevoegen aan een andere categorie in het voorgaande lid.

Artikel 5 Verdeelregels

  • 1.

    Indien een subsidieplafond als bedoeld in artikel 4, lid 3, onvoldoende is om alle aanvragen in de categorie waarop het plafond betrekking heeft, te honoreren, stelt het college de aanvragen, na kennisneming van het advies van de adviescommissie, een rangorde vast op basis van de prioriteit die aan de aanvragen is gegeven aan de hand van de criteria genoemd in artikel 6.

  • 2.

    Om in de rangorde te worden opgenomen, dient zich niet één van de weigeringsgronden als bedoeld in artikel 14 voor te doen.

  • 3.

    Om in de rangorde te worden opgenomen, dient de aanvrager bij de beoordeling van het beleidsplan als bedoeld in artikel 6 ten minste een score van 70 te hebben behaald.

  • 4.

    Nadat de aanvragen zijn beoordeeld en in rangorde is vastgesteld, verdeelt het college de beschikbare subsidie per categorie volgens de rangorde.

  • 5.

    Het college kan, na kennisneming van het advies van de adviescommissie over de rangorde als bedoeld in artikel 7 lid 5, gemotiveerd beslissen tot een andere rangorde.

  • 6.

    Indien honorering van alle aanvragen die gelijk zijn gerangschikt ertoe zou leiden dat het beschikbare subsidieplafond van een categorie zou worden overschreden, dan stelt het college de onderlinge rangschikking van deze aanvragen vast door middel van loting.

  • 7.

    Het college wijst resterende aanvragen, al dan niet gedeeltelijk, af.

Artikel 6 Beoordelingscriteria

  • 1.

    Aanvragen worden op basis van het beleidsplan op kwaliteit beoordeeld. In het beleidsplan dient de aanvrager in te gaan op de volgende onderwerpen:

    • a.

      de wijze waarop wordt voldaan aan de eisen uit het Toezichtskader;

    • b.

      spreiding van de te realiseren kindplaatsen over de stad, met een overzicht van de beschikbare locatie(s);

    • c.

      omvang en samenstelling VVE-groep;

    • d.

      uitvoering VVE-programma per week en over het jaar gezien.;

    • e.

      differentiatie uitvoering VVE-programma;

    • f.

      volgen van brede ontwikkeling van het kind;

    • g.

      planmatige begeleiding;

    • h.

      resultaatmeting;

    • i.

      kwaliteitsborging;

    • j.

      evaluatie van begeleiding, kwaliteit en resultaten;

    • k.

      gericht ouderbeleid;

    • l.

      informatieoverdracht bij overgang van kindercentrum naar basisschool;

    • m.

      samenwerking met andere organisaties.

  • 2..

    Het beleidsplan mag in totaal niet meer dan 10 pagina's A-4 formaat (enkelzijdig) omvatten.

Artikel 7 Adviescommissie

  • 1.

    De adviescommissie bestaat uit:

    • a.

      twee ambtenaren van de gemeente Amersfoort deskundig op het gebied van VVE

    • b.

      één ambtenaar van de gemeente Amersfoort deskundig op het gebied van inkoop en selectieprocessen

    • c.

      één externe deskundige op het gebied van VVE.

  • 2.

    De in de adviescommissie zittende leden hebben geen persoonlijk belang bij de verdeelprocedure.

  • 3.

    De adviescommissie beoordeelt het beleidsplan. De adviescommissie beoordeelt ieder onderwerp uit een beleidsplan met “voldoet niet = 0”, “voldoet gedeeltelijk = 5” of “voldoet = 10”. De adviescommissie kent deze beoordelingen toe op basis van unanimiteit.

  • 4.

    De beoordeling per onderwerp wordt gewogen met behulp van vermenigvuldigingsfactoren zoals opgenomen in bijlage 1 bij deze regeling. De gewogen scores worden per aanvrager opgeteld.

  • 5.

    De aanvragen worden gerangschikt overeenkomstig de gewogen scores. De aanvraag met de hoogste score wordt als hoogste in de rangorde geplaatst. De rangschikking resulteert in een advies aan het college.

  • 6.

    De adviescommissie evalueert de benutting van de voor 2016 beschikbare middelen als bedoeld in artikel 4 lid 4. Deze evaluatie vindt plaats aan de hand van de opgaven van benutte kindplaatsen per 1 juli 2016. De evaluatie kan resulteren in een advies aan het college.

Artikel 8Indieningtermijn aanvraag en gegevens aanvraag

  • 1.

    De subsidieaanvraag dient uiterlijk op 2 oktober 2015 te worden ingediend met gebruikmaking van het formulier "Aanvraag subsidie voorschoolse educatie / éénjarige subsidie 2016".

  • 2.

    Een aanvraag bevat in ieder geval de volgende stukken:

    • a.

      het volledig ingevulde aanvraagformulier zoals bedoeld in het lid 1;

    • b.

      een beleidsplan dat voldoet aan artikel 6;

    • c.

      een begroting voor de VVE activiteiten in 2016;

    • d.

      een kopie van de meest recente oprichtingsakte of statuten en een actueel uittreksel uit het handelsregister (niet ouder dan 12 maanden);

    • e.

      een integriteitverklaring betreffende de aanvrager.

  • 3.

    Het college kan, indien de aanvraag daartoe aanleiding geeft, de aanvrager om nadere informatie verzoeken.

  • 4.

    De aanvrager is verantwoordelijk voor een juiste en volledige informatieverstrekking op grond waarvan het college redelijkerwijs tot een besluit kan komen. Een onvolledige aanvraag wordt niet in behandeling genomen.

Artikel 9 Procedure aanvraag

  • 1.

    De adviescommissie adviseert met inachtneming van het bepaalde in deze subsidieregeling.

  • 2.

    Het college besluit over de aanvragen na kennisneming van het advies van de adviescommissie.

  • 3.

    Uiterlijk op 21 oktober 2015 stelt het college de aanvrager schriftelijk van zijn besluit in kennis. Het advies wordt met de subsidiebeschikking meegezonden. Wanneer het college afwijkt van het advies van de adviescommissie, wordt dit in het besluit gemotiveerd.

  • 4.

    Indien de beschikking op de aanvraag tot subsidieverlening niet uiterlijk op 21 oktober 2015 kan worden gegeven, stelt het college de aanvrager daarvan in kennis en noemt daarbij de termijn waarbinnen de beschikking tegemoet gezien kan worden.

  • 5.

    Tijdens de behandeling van een aanvraag wordt over de voortgang daarvan geen inhoudelijke informatie verstrekt.

Artikel 10 Subsidieverlening

  • 1.

    Subsidieverlening vindt plaats voor een tijdvak van één jaar, zijnde het kalenderjaar 2016.

  • 2.

    De subsidie die een subsidieontvanger ontvangt wordt bepaald door: a. met elkaar te vermenigvuldigen:

    • a..

      Het aantal gedurende een heel kalenderjaar of, wanneer het een deel van het kalenderjaar is, voor dat deel naar rato, bezette kindplaatsen onderscheiden naar de drie categorieën bedoeld in artikel 4, lid 3, sub a, b en c;

      • i.

        Het in artikel 4, lid 3, per onderscheidenlijke categorie genoemde bedrag per kindplaats;

      • ii.

        de overeenkomstig onderdeel a berekende bedragen voor ieder kalenderjaar van de periode waarover de subsidie wordt verstrekt bij elkaar op te tellen.

  • 3.

    Per aanvrager wordt voor maximaal 275 kindplaatsen per jaar voor VVE-geïndiceerde kinderen en maximaal 120 kindplaatsen per jaar voor niet VVE-geïndiceerde kinderen waarvan ouders niet in aanmerking komen voor kinderopvangtoeslag, subsidie verleend.

  • 4.

    Een subsidieontvanger verleent medewerking aan de jaarlijkse Amersfoortse VVE-monitor.

  • 5.

    Een subsidieontvanger maakt gebruik van door de gemeente beschikbaar gestelde formulieren voor - onder meer – de overdracht van peuters naar het primair onderwijs.

  • 6.

    Een subsidieontvanger voert het VVE-programma uit overeenkomstig zijn aanvraag en het daarbij horende beleidsplan.

  • 7.

    Het college kan bij de subsidieverlening aanvullende verplichtingen opleggen die strekken tot verwezenlijking van het doel van de subsidie. Deze verplichtingen kunnen betrekking hebben op de onderwerpen genoemd in artikel 6, lid 1.

Artikel 11Verantwoording en subsidievaststelling

  • 1.

    De subsidie wordt voor het kalenderjaar 2016 vastgesteld.

  • 2.

    Vóór 1 april 2017 dient de subsidieontvanger een aanvraag tot subsidievaststelling in met gebruikmaking van het formulier "Aanvraag vaststelling subsidie voorschoolse educatie". De aanvraag gaat vergezeld van een beleidsverslag, een financieel verslag en een jaarrekening over het voorafgaande kalenderjaar.

  • 3.

    Het beleidsverslag bevat in ieder geval een overzicht van de activiteiten waarvoor subsidie is verstrekt en van de daarmee bereikte resultaten. De inrichting van het verslag komt overeen met de inrichting van het beleidsplan als bedoeld in artikel 6, lid 1.

  • 4.

    Het financieel verslag gaat vergezeld van een verklaring van een accountant als bedoeld in artikel 393, lid 1, van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek.

  • 5.

    De accountantsverklaring heeft de vorm die bedoeld is in lid 6 van artikel 393, Boek 2, van het Burgerlijk Wetboek.

  • 6.

    Het college kan ten behoeve van de subsidievaststelling een door hem aan te wijzen accountant een onderzoek laten instellen naar de rechtmatigheid van de besteding van de subsidie.

  • 7.

    Het college geeft de beschikking tot subsidievaststelling binnen dertien weken na ontvangst van de aanvraag daartoe dan wel nadat de voor het indienen ervan geldende termijn is verstreken.

Artikel 12Eigen bijdrage

De eigen bijdrage die de subsidieontvanger bij ouders in rekening mag brengen voor een kindplaats is ten hoogste:

  • 1.

    voor de ouders van een VVE-geïndiceerd kind die in aanmerking komen voor kinderopvangtoeslag: nihil;

  • 2.

    voor de ouders van een VVE-geïndiceerd kind die niet in aanmerking komen voor kinderopvangtoeslag: een bijdrage die overeenkomt met de eigen bijdrage die ouders betalen voor de opvang van kinderen in de zin van hoofdstuk 1 van de Wet kinderopvang op het moment dat een maximale kinderopvangtoeslag op grond van een algemene maatregel van bestuur in kosten kinderopvang wordt ontvangen;

  • 3.

    voor de ouders van een niet VVE-geïndiceerd kind die niet in aanmerking komen voor kinderopvangtoeslag: een bijdrage overeenkomstig de in Bijlage 2 bij deze subsidieregeling opgenomen tabel.

Artikel 13Voorschotten

  • 1.

    In het eerste halfjaar van 2016 wordt maximaal 60% van het gehele subsidie bedrag voor 2016 als voorschot betaald.

  • 2.

    Het college kan met de subsidieontvanger een andere wijze van bevoorschotting overeen komen.

  • 3.

    Bij de vaststelling van een voorschot wordt rekening gehouden met reeds verstrekte voorschotten, gedane uitgaven en de liquiditeitsprognose voor het betreffende half jaar.

Artikel 14Weigeringsgronden

De subsidie wordt in ieder geval – naast het bepaalde in artikelen 4:25 en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 10 en artikel 13 van de Algemene Subsidieverordening 2015 van gemeente Amersfoort – geweigerd, indien:

  • a.

    de aanvrager al eerder een aanvraag op grond van deze Subsidieregeling heeft ingediend;

  • b.

    de aanvraag alleen betrekking heeft op niet VVE-geïndiceerde kinderen;

  • c.

    de aanvrager niet is ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel;

  • d.

    de aanvrager niet werkt volgens de Wet Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling;

  • e.

    de aanvrager niet een recente Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) ten behoeve van zichzelf kan overleggen;

  • f.

    de aanvrager niet een formeel document kan overleggen waaruit blijkt dat een verklaring omtrent het gedrag voor alle (huidige en toekomstige) medewerkers een voorwaarde is om werkzaam te kunnen zijn voor/bij de aanvrager.

Artikel 15 Toestemming bepaalde rechtshandelingen

  • 1.

    De subsidieontvanger behoeft de toestemming van het college voor het oprichten dan wel deelnemen in een rechtspersoon. Toestemming zal niet worden onthouden op andere gronden dan die zien op verwezenlijking van het doel zoals neergelegd in artikel 2.

  • 2.

    Het college beslist binnen vier weken omtrent de toestemming.

  • 3.

    De beslissing kan eenmaal voor ten hoogste vier weken worden verdaagd.

Artikel 16 Hardheidsclausule

Het college kan van de bepalingen in deze subsidieregeling afwijken indien toepassing van de bepalingen zou leiden tot onbillijkheden van overwegende aard en in alle gevallen waarin deze regeling niet voorziet of onduidelijk is beslissen.

Artikel 17Inwerkingtreden

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na die van bekendmaking.

  • 2.

    De subsidieregeling ‘Subsidieregeling voorschoolse educatie Amersfoort’ wordt ingetrokken.

Artikel 18 Overgangsbepaling

De bepalingen van de subsidieregeling bedoeld in artikel 17, lid 2, blijven van toepassing op de subsidies die op basis van die subsidieregeling zijn verleend.

Artikel 19 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als Subsidieregeling voorschoolse educatie Amersfoort 2016.

Bijlage 1 Tabel voor weging van de diverse onderdelen uit een beleidsplan

Bijlage 1

Bijlage 2 Tabel ouderbijdrage niet VVE-geïndiceerd kind waarvan de ouders niet in aanmerking komen voor kinderopvangtoeslag

Bijlage 2

Nota-toelichting Toelichting bij de Subsidieregeling Voorschoolse Educatie Amersfoort 2016

Toelichting