Regeling vervallen per 26-08-2010

Beheerregeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2007

Geldend van 28-08-2007 t/m 25-08-2010

Intitulé

Beheerregeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2007

Hoofdstuk 2 Informatiebeheer

Fout! Bladwijzer niet gedefinieerd. B&W-Nota

Fout! Bladwijzer niet gedefinieerd.

Sector : DIA

Reg.nr.: 2462045

Opsteller : J. Weijman

Telefoon : (033) 469 45 05

Datum : 15 aug 2007

User-id : weiz

Onderwerp

Beheerregeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2007

Voorstel:

De Beheerregeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2007 vast te stellen.

De Beheerregeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2002 in te trekken.

Artikel 14 van de Wet Gemeentelijke Basisadministratie (Wet GBA) legt B&W de verplichting op om een GBA-beheerregeling vast te stellen, waarin met name de organisatorische inbedding is geregeld van de bijhouding van de Gemeentelijke Basisadministratie. Hiervoor moet de operationele taakverdeling aan functionarissen toegewezen worden om de daadwerkelijke verantwoordelijkheid bij een met name genoemde functionaris neer te leggen. Dit is de reden waarom de beheerregeling geactualiseerd is en gevraagd wordt om vaststelling door Burgemeester en Wethouders op 28 augustus 2007.

Beheerregeling GBA 2007

Inleiding

In oktober 1994 is de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (de wet) ingevoerd in Nederland. Bij de invoering moesten gemeentebesturen een aantal zaken regelen. Te noemen zijn:

  • -

    het op orde brengen van de gegevenskwaliteit van bevolkingsbestanden;

  • -

    het vaststellen van een privacyreglement en;

  • -

    daar waar nodig de afdeling Burgerzaken structureren naar een afdeling toegespitst op elektronische gegevensverwerking in plaats van handmatige verwerking van gegevens op kaarten.

Naast deze activiteiten zijn gemeentebesturen verplicht op grond van artikel 14 Wet GBA, een beheerregeling te hebben voor de dagelijkse bijhouding van de GBA. Deze regeling is een formalisering van de dagelijkse beheerpraktijk van de GBA.

Het zogenoemde "Logisch Ontwerp" van de GBA geeft een aantal minimum vereisten aan waaraan zo'n beheerregeling moet voldoen.

De regeling moet in ieder geval voorzien in de invulling van de volgende activiteiten:

  • -

    informatiebeheer;

  • -

    gegevensbeheer;

  • -

    kwaliteitsbeheer;

  • -

    systeembeheer;

  • -

    applicatiebeheer;

  • -

    privacybeheer en;

  • -

    gegevensverwerking.

De informatiebeheerder heeft in een aanwijzingsbesluit functionarissen aangewezen die verantwoordelijk zijn voor bovengenoemde beheersactiviteiten. (bijlage 1)

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1

Deze regeling verstaat onder:

de Wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Stb. 1994, 494);

de Verordening: de verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Amersfoort 2007;

bevroren bevolkingsregister: de registers die zijn ingericht op basis van de Wet op de bevolkings- en verblijfsregisters en het besluit bevolkingsboekhouding en die ingevolge de intrekking van die Wet en dat besluit per 1 oktober 1994 niet meer worden bijgehouden;

GBA audit: een driejaarlijkse controle op de integriteit van de persoonsgegevens die wordt uitgevoerd door een namens de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aangewezen auditinstelling. De audit bestaat onder andere uit een a-selecte steekproef van actuele en opgeschorte persoonslijsten, een steekproefsgewijze controle van de procesmatige deel en het privacydeel.

kwaliteitssteekproef: een controle op de inhoud van gegevenselementen aan de hand van de daaraan ten grondslag liggende brondocumenten en procedures, over een representatief aantal persoonslijsten;

foutbericht verslag: het automatisch door het systeem aangemaakte overzicht van fouten die ontdekt zijn in de over het netwerk binnenkomende berichten;

foutenlijst: het door het systeem aangemaakte overzicht van foutieve elementen op de persoonslijsten die zich in de gemeentelijke basisadministratie bevinden;

autorisatie: het binnen de GBA applicatie toekennen van het niveau van gebruikersmogelijkheden aan een persoon of afdeling of het binnen de GBA applicatie toekennen van het niveau van gegevensverstrekking aan afnemers en derden;

verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders dat via de Wet GBA is aangewezen als verantwoordelijke;

beheerder: de functionaris die onder verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders belast is met de dagelijkse zorg voor de basisadministratie;

informatiebeheer: het geheel van activiteiten gericht op beleidsvoorbereiding voor de gemeentelijke basisadministratie, de ontwikkeling van kwaliteitsprocedures, beveiligingsprocedures, verstrekking- en privacyprocedures, alsmede de coördinatie bij de uitvoering van deze procedures;

informatiebeveiligingsbeleid: Informatiebeveiligingsbeleidsnota, Registratienummer 2446640, vastgesteld op 12 juni 2007;

gegevensbeheer: het geheel van activiteiten gericht op de inhoudelijke kwaliteitszorg betreffende de gegevens verzameling, de gegevensverwerking en de informatievoorziening;

systeembeheer: het geheel van activiteiten gericht op het onderhouden van de technische aspecten van het toepassingsysteem;

applicatiebeheer: het geheel van activiteiten gericht op het ondersteunen van de GBA applicatie en de waarborging van de continuïteit van de informatievoorziening;

privacybeheer:

het geheel van activiteiten gericht op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van

de ingeschrevenen bij het verzamelen en verwerken van gegevens en de informatievoorziening;

gegevensverwerking: het ontlenen van gegevens aan documenten en deze op een voorgeschreven wijze opnemen in de GBA applicatie;

bewerker: degene die ten behoeve van de verantwoordelijke of beheerder persoonsgegevens verwerkt, zonder aan zijn rechtstreeks gezag te zijn onderworpen en die geen zeggenschap heeft over de verwerking.

Artikel 2

Het hoofd van de afdeling Gegevensbeheer Burgerzaken is beheerder van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en in die hoedanigheid informatiebeheerder en privacybeheerder. Hij kan de operationele taken van informatiebeheerder en privacybeheerder geheel of gedeeltelijk machtigen aan een of meer personen binnen zijn afdeling.

Artikel 3

1.Burgemeester en wethouders wijzen een functionaris aan die wordt belast met het

beveiligingsbeheer.

2.Het hoofd van de afdeling Gegevensbeheer Burgerzaken wijst functionarissen aan die worden

belast met:

  • a)

    systeembeheer:

  • b)

    gegevensbeheer;

  • c)

    applicatiebeheer;

  • d)

    kwaliteitsbeheer;

  • e)

    gegevensverwerking;

  • f)

    afnemen van de in artikel 36, lid 2, onder sub e, van de Wet bedoelde verklaring (verklaring onder ede/belofte).

Artikel 4

De informatiebeheerder voorziet in:

a) een jaarlijkse planning van de beheeractiviteiten;

b) een jaarlijkse rapportage aan het college van burgemeester en wethouders over de bij a. bedoelde planning, waarbij tevens inzicht wordt gegeven in de kengetallen van de bijhoudings- en beheerprocedures;

c) een jaarlijkse rapportage over de resultaten die voortvloeien uit de in artikel 14 bedoelde kwaliteitssteekproef;

d) administratieve beheerprocedures, voor zover hier niet door of bij de Wet in is voorzien;

e) periodiek overleg tussen hem en de applicatiebeheerder en de privacybeheerder.

f) halfjaarlijks overleg tussen hem en de systeembeheerder.

  • g)

    richtlijnen voor de bijhouding van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

  • h)

    melding van inbreuken op de beveiliging zoals vermeld in de Informatiebeveiligingsbeleidsnota,

Registratienummer 2446640, vastgesteld op 12 juni 2007

Artikel 5

De informatiebeheerder adviseert het college van burgemeester en wethouders als de verantwoordelijke van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens over de navolgende aspecten die voortvloeien uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens te weten:

a) persoonsinformatievoorziening;

b) beveiliging;

c) privacy;

  • d)

    gegevenskwaliteit;

  • e)

    personeelsaangelegenheden.

Artikel 6

De informatiebeheerder beslist:

a) over de installatie van nieuwe of gewijzigde versies van de GBA applicatie;

b) op incidentele verzoeken van binnengemeentelijke afnemers tot rechtstreekse toegang tot de basisadministratie persoonsgegevens;

c) op overige verzoeken van binnengemeentelijke afnemers en derden tot het verkrijgen van gegevens uit de gemeentelijke basisadministratie;

d) over het toekennen van autorisaties.

Artikel 7

De informatiebeheerder ziet er op toe dat:

a) de in deze regeling opgenomen bepalingen worden nageleefd;

b) de behandeling en afhandeling van verzoeken om gegevensverstrekking uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens geschiedt volgens de bepalingen uit de Wet GBA en de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2007;

c) de bij of krachtens de Wet opgelegde verplichtingen ten aanzien van inrichting en bijhouding, alsmede de beveiliging van de GBA worden nageleefd;

  • d)

    dat alle in artikel 3 genoemde functionarissen, alsmede de systeembeheerder op de hoogte zijn van de installatie van nieuwe of gewijzigde versies van de GBA applicatie en van de gevolgen van deze installatie;

  • e)

    de beveiligingsvoorschriften die voortvloeien uit de wet en de Informatiebeveiligingsbeleidsnota, Registratienummer 2446640, vastgesteld op 12 juni 2007 worden nageleefd.

  • f)

    onderzoek plaatsvindt naar inbreuken op de informatiebeveiliging, conform de Informatiebeveiligingsbeleidsnota 2007, Registratienummer 2446640, vastgesteld op 12 juni 2007 en neemt zodanig maatregelen om herhaling te voorkomen.

Artikel 8

De informatiebeheerder, of een door haar aan te wijzen functionaris opgesomd in artikel 3, neemt deel aan buitengemeentelijk overleg inzake onderwerpen die het beheer van de GBA aangaan.

Hoofdstuk 3 Gegevensbeheer

Artikel 9

De gegevensbeheerder is verantwoordelijk voor:

a) de juistheid, actualiteit en betrouwbaarheid van de gegevens die opgenomen zijn of worden in de GBA;

  • b)

    het beheer van documentatie op het gebied van de Wet en overige regelgeving op het gebied van de GBA;

  • c)

    de communicatie met de afnemers en andere houders van gemeentelijke basisadministraties over gegevensverwerking.

Artikel 10

De gegevensbeheerder is bevoegd in overleg met de applicatiebeheerder vanuit de in artikel 9 bedoelde verantwoordelijkheid de gegevensverwerkers aanwijzingen te geven inzake de opname en bijhouding van gegevens in de GBA.

Artikel 11

De gegevensbeheerder initieert aan het in artikel 4, onder e genoemde overleg.

Hoofdstuk 4 Kwaliteitsbeheer

Artikel 12

De kwaliteitsbeheerder is verantwoordelijk voor:

  • a)

    het bewaken van het onderhoud van de procesbeschrijvingen;

  • b)

    het uitvoeren van structurele en ad-hoc kwaliteitscontroles in de GBA;

  • c)

    het rapporteren aan het management van de afdeling over de prestaties van het kwaliteitsmanagementsysteem en geeft daarbij aan waar het systeem verbetering behoeft;

  • d)

    het beheer van documentatie op het gebied van de Wet en overige regelgeving op het gebied van de GBA

    Artikel 13

    De kwaliteitsbeheerder is bevoegd in overleg met de applicatiebeheerder vanuit de in artikel 12 bedoelde verantwoordelijkheid de gegevensverwerkers aanwijzingen te geven inzake de opname en bijhouding van gegevens in de GBA.

    Artikel 14

    Periodiek wordt de inhoudelijke kwaliteit van het bestand van persoonslijsten van ingezetenen onderworpen aan een audit door een namens de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aangewezen auditinstelling.

    De kwaliteitsbeheerder voorziet in een doorlopende kwaliteitssteekproef en de uitvoering van de daarmee samenhangende verbetermaatregelen gericht op het welslagen van de eerder vermelde audit.

Hoofdstuk 5 Systeembeheer

Artikel 15

De systeembeheerder is verantwoordelijk voor de continuïteit en het technisch onderhoud van het computersysteem waarop de GBA applicatie is geïnstalleerd.

Artikel 16

De systeembeheerder voorziet in:

  • a)

    de fysieke beveiliging van de GBA applicatie;

  • b)

    een dagelijkse back-up die wordt ondergebracht in een daartoe uitgeruste en beveiligde ruimte op een andere locatie dan de ruimte waarin de GBA-applicatie is opgesteld;

  • c)

    de technische installatie van gewijzigde of nieuwe versies van de GBA applicatie;

  • d)

    de beschikbaarheid van de GBA applicatie overeenkomstig hetgeen daarover intern en met derden is overeengekomen;

  • e)

    uitwijkvoorzieningen;

  • f)

    het transport, de veilige opslag van verwijderde gegevensdragers en deugdelijke periodieke vernietiging daarvan;

  • g)

    de logging in de GBA applicatie.

Artikel 17

De systeembeheerder is bevoegd:

a) direct maatregelen te treffen als de continuïteit van de GBA applicatie of de daarin opgeslagen informatie acuut in het geding is; hij is verplicht achteraf ter zake te rapporteren aan de informatiebeheerder;

b) aanwijzingen te geven over:

  • -

    beheer van applicaties;

  • -

    beheer van bestanden;

  • -

    reconstructiemaatregelen.

Artikel 18

De systeembeheerder neemt deel aan het in artikel 4, onder f genoemde overleg.

Hoofdstuk 5 Applicatiebeheer

Artikel 19

De applicatiebeheerder voorziet in:

  • a)

    een planning van periodieke gegevensverstrekking die op basis van het autorisatiebesluit van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties wordt gedaan;

  • b)

    de communicatie bij storingen in hard- en software;

  • c)

    een logboek waarin bijzondere gebeurtenissen worden bijgehouden;

  • d)

    doorvoeren van autorisatie (niveaus);

  • e)

    toekenning van rechtstreekse toegang tot de GBA van hiertoe bevoegde binnengemeentelijke afnemers vindt plaats na instructie van de privacybeheerder, (zie artikel 26 g);

  • f)

    de bijhouding van een verzameling van de autorisaties, die overeenkomstig artikel 6 door de informatiebeheerder zijn toegekend;

  • g)

    het testen en evalueren van nieuwe versies van de GBA applicatie, alsmede het testen en evalueren van nieuwe apparatuur;

  • h)

    de beoordeling van de gevolgen van de installatie van nieuwe en of gewijzigde versies van de GBA applicatie met de allround medewerker gegevensbeheer en de medewerker kwaliteitsbeheer;

  • i)

    de bijhouding en evaluatie van een verzameling van alle problemen en klachten, die bij het gebruik van de GBA applicatie ontstaan en tracht eventueel door inschakeling van de systeembeheerder, een derde of de leverancier, voor een oplossing te zorgen;

  • j)

    de voorlichting aan de alle in artikel 3 genoemde functionarissen met betrekking tot de gevolgen van een nieuwe of gewijzigde versie van de GBA applicatie;

  • k)

    de coördinatie van de werkzaamheden in geval van uitwijk in overleg met de systeembeheerder;

  • l)

    de vormgeving en inhoud van documenten, die rechtstreeks aan de GBA worden ontleend met de allround medewerker gegevensbeheer en/of daartoe aangewezen functionarissen;

  • m)

    de afhandeling van verzoeken omtrent managementgegevens;

  • n)

    een zo spoedig mogelijke oplossing in geval van storingen binnen de GBA applicatie, zonodig door inschakeling van een derde;

  • o)

    maatregelen om de gevolgen van verkeerd ingevoerde systematische verstrekkingen ongedaan te maken;

  • p)

    melding van inbreuken op de informatiebeveiliging aan de informatiebeheerder;

Artikel 20

De applicatiebeheerder is verantwoordelijk voor:

a) de ondersteuning bij het gebruik van de GBA applicatie;

b) het tijdig opschonen van de relevante bestanden in de database;

c) de technische afhandeling van de periodieke gegevensverstrekking die plaatsvindt op basis van een autorisatiebesluit van de Minister van Binnenlandse Zaken Koninkrijksrelaties, alsmede de systematische gegevensverstrekking die plaatsvindt op basis van de door het college van burgemeester en wethouders vastgestelde bijlage van de verordening GBA persoonsgegevens 2007;

d) het beheer van de tabellen van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

e) het beheer van de gebruikersdocumentatie.

Artikel 21

De applicatiebeheerder is bevoegd:

a) gegevensverwerkers en het personeel van externe afdelingen/diensten die direct toegang hebben tot de GBA aanwijzingen te geven over het gebruik van de GBA applicatie;

b) over het gebruik van de GBA gedragsregels op te stellen.

Artikel 22

De directeur DIA beslist, na overleg met de informatiebeheerder en de systeembeheerder, over gehele of gedeeltelijke inwerkingtreding van uitwijkprocessen zoals beschreven in de procedure uitwijk.

Artikel 23

De applicatiebeheerder ziet erop toe dat de voorgeschreven procedures uit de Informatiebeveiligingsbeleidsnota, Registratienummer 2446640, vastgesteld op 12 juni 2007 worden nageleefd.

Artikel 24

De applicatiebeheerder neemt deel aan:

a) het overleg genoemd in artikel 4, onder e en f;

b) het externe gebruikersoverleg.

Hoofdstuk 6 Privacybeheer

Artikel 25

De privacybeheerder is verantwoordelijk voor:

  • a.

    de inhoudelijke afhandeling van de periodieke gegevensverstrekking die plaatsvindt op basis van een autorisatiebesluit van de Minister van Binnenlandse Zaken Koninkrijksrelaties, alsmede de systematische gegevensverstrekking die plaatsvindt op grond van de door de Raad vastgestelde Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2007 en de door het college van burgemeester en wethouders vastgestelde bijlagen van de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2007;

  • b.

    het dagelijkse toezicht op de naleving van de privacyvoorschriften die voortvloeien uit de Wet GBA en de Wet Bescherming Persoonsgegevens voor wat betreft de GBA van Amersfoort.

    Artikel 26

    De privacybeheerder voorziet in:

    • a.

      de afhandeling van de verzoeken om inzage overeenkomstig artikel 79 van de wet (inzage);

    • b.

      de behandeling van alle verzoeken om geheimhouding die op basis van artikel 102 lid 1a ingediend worden en doet eventueel de privacytoets van art. 102 lid 2;

    • c.

      afhandeling verzoeken om inzage in verstrekkingen aan afnemers en derden.

    • d.

      geheimhouding en de doorbreking daarvan in geval van verplichte derde (art. 98 van de Wet)

    • e.

      inzagerecht, overzicht aan wie afgelopen jaar gegevens zijn verstrekt en na correctie van gegevens afnemers en derden in kennis stellen.

    • f.

      jaarlijkse publicatie in huis-aan-huis blad of internetsite van de gemeente over het recht op geheimhouding en het inzagerecht;

    • g.

      instructie voordat verzoeken van rechtstreekse toegang van binnengemeentelijke afnemers door de applicatiebeheerder zijn toegekend (zie artikel 19 e)

    Artikel 27

    De privacybeheerder is bevoegd:

    • a.

      op grond van het in artikel 25 b genoemde toezicht, alle gebruikers van de GBA applicatie aanwijzingen te geven;

    • b.

      ongevraagd advies uit te brengen over alle procedures en producten die betrekking hebben op de GBA, waarbij de persoonlijke levenssfeer in het geding is.

    Artikel 28

    De privacybeheerder wordt door de afdeling Juridische zaken betrokken bij alle bezwaarschriftenprocedures die voortvloeien uit genomen beslissingen op grond van de Wet en daarbij behorende regelingen,de Wet bescherming Persoonsgegevens voor zover hierbij privacyaspecten aan de orde zijn.

Hoofdstuk 7 Specialistische werkzaamheden GBA

Artikel 29

De kwaliteitsbeheerder is verantwoordelijk voor:

  • a.

    het (laten) verwerken van complexe mutaties en correcties met betrekking tot de GBA;

  • b.

    het uitzetten van richtlijnen met betrekking tot het actualiseren en het (laten) corrigeren van persoonsgegevens.

    Artikel 30

    De kwaliteitsbeheerder is verantwoordelijk voor het (laten) uitvoeren:

    a.van wijzigingsverzoeken als bedoeld in artikel 81, 82 en 83 van de Wet;

    b.het (laten) doen van controlewerkzaamheden ter waarborging van de kwaliteit van de GBA.

    Artikel 31

    De kwaliteitsbeheerder is bevoegd:

    In overleg met de gegevensbeheerder aanwijzingen te geven inzake de opname en bijhouding van gegevens in de GBA.

Hoofdstuk 8 Gegevensverwerking

Artikel 32

De gegevensverwerkers voorzien in:

a.het verwerken van de gegevens overeenkomstig de krachtens de wet, middels het Logisch Ontwerp, handleiding uitvoeringsprocedures, voorgeschreven wijze, voor zover daartoe door de applicatiebeheerder geautoriseerd;

b het verzamelen van de daarvoor bestemde gegevens;

c de archivering van de brondocumenten op grond waarvan de gegevens zijn verwerkt;

  • d.

    de behandeling van mutaties;

  • e.

    de behandeling van het netwerkverkeer, behalve de periodieke gegevensverstrekking;

  • f.

    de behandeling van de foutverslagen, voortvloeiend uit de inkomende netwerkberichten;

  • g.

    de toetsing van de waarde die aan overgelegde brondocumenten kan worden toegekend aan de hand van artikel 36 van de wet en ziet erop toe dat geen gegevens worden verwerkt uit documenten waaraan bij of krachtens de wet geen ontleningstatus is gegeven;

  • h.

    de dagelijkse controle van in het systeem aangebrachte actualiseringen;

  • i.

    de kennisgeving aan de in de GBA geregistreerde voor wat betreft de verwerking van:

  • -

    wijziging van het naamgebruik;

  • -

    wijziging code geheimhouding;

  • -

    intergemeentelijke adreswijziging;

  • j.

    de toezending van de complete persoonslijst aan de geregistreerde ingeval van een:

  • -

    1e inschrijving in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • -

    een hervestiging uit het buitenland;

  • k.

    de toezending van een informatiefolder over de hoofdlijnen van de GBA, conform artikel

    78, derde lid van de Wet;

Artikel 33

De gegevensverwerkers beslissen op aangiften en verzoekschriften die op grond van de Wet worden gedaan met in achtneming van het gestelde in artikel 28 en voor zover hier niet op andere wijze in is voorzien.

Hoofdstuk 9 Beveiligingsbeheer

Artikel 34

De beveiligingsbeheerder is verantwoordelijk voor het beheer van de Informatiebeveiligingsbeleidsnota, Registratienummer 2446640, vastgesteld 12 juni 2007.

Artikel 35

De beveiligingsbeheerder is bevoegd om medewerkers van de afdeling Burgerzaken adviezen te geven ten aanzien van beveiligingsvoorschriften, die voortvloeien uit de GBA en de Informatiebeveiligingsbeleidsnota, Registratienummer 2446640, vastgesteld 12 juni 2007.

Artikel 36

De beveiligingsbeheerder ziet er op toe dat:

a) beveiligingsvoorschriften die voortvloeien uit de Wet en de Informatiebeveiligingsbeleidsnota, Registratienummer 2446640, vastgesteld 12 juni 2007 worden nageleefd;

b) de in deze regeling opgenomen bepalingen inzake beveiliging worden nageleefd.

Artikel 37

Het hoofd afdeling Gegevensbeheer adviseert burgemeester en wethouders rechtstreeks als verantwoordelijke van de GBA over beveiligingsaspecten die uit de GBA en de Informatiebeveiligingsbeleidsnota, Registratienummer 2446640, vastgesteld 12 juni 2007.

Artikel 38

De beveiligingsbeheerder voorziet in een jaarlijks verslag over de activiteiten inzake het Beveiligingsbeheer.

Hoofdstuk 10 Slotbepalingen

Artikel 39

De in deze regeling opgenomen bepalingen gelden naast de GBA tevens voor het bevroren bevolkingsregister en de in de GBA aangehaakte gegevens die onder de werkingssfeer van de Wet Bescherming Persoonsgegevens vallen.

Artikel 40

Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na die waarop zij is bekend gemaakt.

Artikel 41

Deze regeling wordt aangehaald als Beheerregeling gemeentelijke basisadministratie gemeente

Amersfoort 2007.

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 28-8-2007.

Burgemeester en wethouders van Amersfoort

De Secretaris,

De Voorzitter,

Bijlage 1: Aanwijzing van beheerfunctionarissen

Op grond van artikel 3 van de GBA-beheerregeling wijst de beheerder van de GBA de navolgende beheerfunctionarissen aan.

Informatiebeheer

Als informatiebeheerder is aangewezen het hoofd afdeling Gegevensbeheer Burgerzaken.

Als zijn plaatsvervanger is aangewezen de allround medewerker gegevensbeheer DIA.BB.GB.

Gegevensbeheer

Als gegevensbeheerder is aangewezen de allround medewerker gegevensbeheer DIA.BB.GB.

Zijn plaatsvervanger is de kwaliteitsmedewerker DIA.BB.GB.

Naast de gegevensbeheerder is tevens belast met het berichtenverkeer: de kwaliteitsmedewerker DIA.BB.GB.

Applicatiebeheer

Als applicatiebeheerder Burgerzaken is de applicatiebeheerder Gegevensbeheer Burgerzaken, DIA.BB.GB.

Zijn plaatsvervanger is de assistent applicatiebeheerder Gegevensbeheer Burgerzaken DIA.BB.GB.

Kwaliteitsbeheer

Als kwaliteitsbeheerder is aangewezen de kwaliteitsbeheerder Gegevensbeheer Burgerzaken, DIA.BB.GB.

Privacybeheer

Als privacybeheerder is aangewezen het hoofd afdeling Gegevensbeheer Burgerzaken

Als zijn plaatsvervanger is aangewezen de allround medewerker gegevensbeheer DIA.BB.GB.

Systeembeheer

Als systeembeheerder is aangewezen de senior systeembeheerder DIA.FJD.AUT.SB.

Als zijn plaatsvervanger is aangewezen het interim hoofd automatisering DIA.FJD.AUT.

Gegevensverwerking

Als gegevensverwerkers worden de medewerkers van afdeling DIA Burgerzaken aangewezen. De detaillering van de werkzaamheden volgt uit de functiebeschrijving.

Beveiligingsbeheer

Als beveiligingsbeheerder is aangewezen de allroundbeleidsmedewerker DIA.IBO.BPI.

Bijlage 2: Archivering brondocumenten GBA

Gelezen de beheerregeling voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2007, worden GBA-brondocumenten als volgt gearchiveerd:

  • 1)

    Alle documenten waaraan GBA-gegevens elementen worden ontleend voor opname op persoonslijsten worden gearchiveerd conform de Regeling bewaring GBA-bescheiden 2005 en de Archiefwet 1995, behoudens akten van de burgerlijke stand berustend in de registers van de burgerlijke stand in Nederland;

  • 2)

    De archivering van de verhuizingen vindt plaats op de datum waarop de gegevens van het desbetreffende document in de basisadministratie zijn verwerkt De archivering van de overige brondocumenten vindt per jaar op alfabetische volgorde plaats;

  • 3)

    Indien aan de hand van een zelfde document meerdere persoonslijsten worden geactualiseerd, vindt duplicering van het brondocument plaats en archivering overeenkomstig punt 2;

  • 4)

    Het brondocumenten archief wordt beheerd door de gegevensbeheerder;

  • 5)

    Behoudens aan andere houders van basisadministraties en de geregistreerde zelf worden geen afschriften van brondocumenten verstrekt, tenzij de verstrekking wordt geëist voor een strafrechtelijk onderzoek.

Bijlage 3: Onderzoek naar woon- en/of briefadressen

Gelezen de beheerregeling voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2007, worden onderzoeken naar woon- en/of briefadressen via de navolgende procedure verricht:

1)Bij ontvangst van een melding, op grond van de wettelijke terugmeldverplichting, door een natuurlijke of andere rechtspersoon dat een woonadres of briefadres van een ingeschrevene niet meer overeenkomt met de actuele situatie, wordt getracht deze mededeling schriftelijk bevestigd te krijgen. Als dit niet mogelijk is, volgt verslaglegging van de mededeling door de behandelend ambtenaar. Hierbij worden minimaal de navolgende gegevens vastgelegd: datum ontvangst mededeling, geslachtsnaam, voorna(a)m(en), geboortedatum, adres en telefoonnummer van degene die de mededeling doet. Indien de mededeling gedaan wordt door een vertegenwoordiger van een niet-natuurlijke persoon, dienen de eerdergenoemde gegevens van deze vertegenwoordiger vastgelegd te worden.

In het verslag wordt voorts vastgelegd de datum waarop de ingeschrevene vermoedelijk het woonadres heeft verlaten of geen gebruik meer maakt van het briefadres, de geslachtsnaam, voorna(a)m(en) geboortedatum van desbetreffende ingeschrevene en aanwijzingen die kunnen leiden tot het achterhalen van het actuele woon- en/of briefadres.

Na ontvangst van de schriftelijke mededeling of na afronding van de verslaglegging worden de adresgegevens, categorie 08, in onderzoek gesteld;

  • 2)

    Na ontvangst van de mededeling onder 1 tracht de behandelend ambtenaar het vermoeden van adreswijziging bevestigd te krijgen door een rechtspersoon, die niet over hetzelfde woon- of vestigingsadres beschikt als degene die de mededeling heeft gedaan;

  • 3)

    Indien de mededeling genoemd onder 1 aanknopingspunten biedt met betrekking tot het nieuwe woonadres van de burger in kwestie, wordt deze burger op dit nieuwe adres aangeschreven zich persoonlijk te melden;

  • 4)

    Indien de mededeling genoemd onder 1 geen aanknopingspunten biedt om de burger in kwestie aan te schrijven, worden de volgende instanties/personen benaderd met de vraag of zij op de hoogte zijn van het nieuwe adres:

  • ·

    Eventuele achterblijvende bewoners;

  • ·

    Ouders of andere familieleden;

  • ·

    sociale zaken;

  • ·

    financiën/belastingen;

  • ·

    Medewerkers van de vreemdelingendienst;

  • ·

    Werkgever van betrokkene.

Als één van de bovenstaande bronnen een aanknopingspunt voor aanschrijving van de desbetreffende burger biedt, zal overeenkomstig het vermelde bij 3 gehandeld dienen te worden;

  • 5)

    Indien een tijdvak van twee maanden is verstreken na de in 4 genoemde openbare kennisgeving zal de procedure zoals vastgelegd in artikel 83 van de Wet opgestart worden. Hiertoe wordt twee keer een brief verzonden naar het laatste adres waar betrokkene gewoond heeft. De eerste brief heeft betrekking op het voornemen over te gaan tot ambtshalve opneming van de vertrekgegevens, in de tweede brief wordt de desbetreffende burger op de hoogte gesteld van de beslissing over te gaan tot ambtshalve opneming van de vertrekgegevens;

  • 6)

    Indien gedurende het afhandelen van de eerder beschreven procedure een aangifte van adreswijziging wordt ontvangen, zal het onderzoek worden beëindigd en de persoonslijst worden geactualiseerd;

  • 7)

    De aan de ingeschreven burger verzonden brieven worden samen met een uittreksel uit de GBA gearchiveerd overeenkomstig het vastgelegde in deze beheerregeling. Het verslag van bevindingen en/of het onderzoeksverslag worden na verloop van tijd gearchiveerd in het archief van de gemeente Amersfoort.