Regeling vervallen per 01-04-2020

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort houdende regels omtrent subsidie zakelijk gebruik elektrisch vervoer Subsidieregeling zakelijk gebruik elektrisch vervoer Amersfoort

Geldend van 27-02-2018 t/m 31-03-2020

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort houdende regels omtrent subsidie zakelijk gebruik elektrisch vervoer Subsidieregeling zakelijk gebruik elektrisch vervoer Amersfoort

Burgemeester en wethouders van gemeente Amersfoort,

gelet op de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene Subsidieverordening Amersfoort 2015 (ASV) en de Motie Stimuleringregeling Elektrisch Vervoer in de stad (2017-069M);

besluit

vast te stellen de volgende regeling:

SUBSIDIEREGELING ZAKELIJK GEBRUIK ELEKTRISCH VERVOER AMERSFOORT

Artikel 1. Begripsbepalingen

  • -

    In deze subsidieregeling wordt verstaan onder Aanvraag: ingediend verzoek tot cofinanciering voor het aanschaffen van een elektrische scooter, brommer, elektrische bakfiets of elektrische fiets;

    Aanvrager: Rechtspersoon, gevestigd in Amersfoort (of een leasemaatschappij die een full operational leaseovereenkomst sluit met een rechtspersoon gevestigd in Amersfoort) en zijn activiteiten aantoonbaar in Amersfoort verricht, en die de elektrische scooters, high speed elektrische fietsen en elektrische (bak)fietsen structureel kan inzetten voor zakelijk gebruik in Amersfoort. Voorbeelden van mogelijke aanvragers zijn: aannemers, makelaars, accountants, zorgverleners, winkeliers en bezorgdiensten;

  • -

    College: het college van burgemeester en wethouders van de Gemeente Amersfoort;

  • -

    Gemeente: de gemeente Amersfoort;

  • -

    Geregistreerde partner: door de derde partij geregistreerde (brom)fietswinkel met keurmerk gespecialiseerd in het demonteren van conventionele scooters;

  • -

    Subsidie: een eenmalige bijdrage als (niet structurele) subsidie;

  • -

    Elektrische scooter of –brommer: een volledig elektrisch aangedreven vervoermiddel op twee wielen ontworpen voor het vervoer van personen, uitsluitend volledige elektrische aandrijving door middel van een lithium-ion-accu en met een wettelijk toegestane maximumsnelheid van 45 kilometer per uur.

  • -

    Elektrische bakfiets: een fiets met twee tot drie wielen met elektrische trapondersteuning, een lithium-ion-accu en een maximale snelheid van 25 kilometer per uur;

  • -

    Elektrische fiets: een elektrische fiets met twee wielen met een lithium-ion-accu en een elektrische trapondersteuning tot 25 kilometer per uur;

  • -

    High speed elektrische fiets: een fiets met een snor- of bromfiets kentekenregistratie, een lithium-ion-accu en een elektrische trapondersteuning tot 45 kilometer per uur;

  • -

    Voertuig: elektrische scooter, high speed e-bike, elektrische bakfiets en elektrische fiets als hiervoor beschreven;

  • -

    Full operational lease: het voertuig is eigendom van het leasebedrijf, zoals bedoeld in artikel 5:1 van het Burgerlijk Wetboek. Vervolgens wordt het voertuig voor een vooraf vastgestelde termijn (drie jaar) gehuurd van het leasebedrijf. Daarnaast zijn er als onderdeel van het leasecontract afspraken gemaakt over onderhoud, reparatie en verzekering van het voertuig;

  • -

    Derde partij: Partij geselecteerd door het college die in opdracht van het college adviseert over de subsidiabiliteit van de aanvraag.

Artikel 2. Toepasselijkheid Algemene subsidieverordening Amersfoort 2015

De Algemene subsidieverordening Amersfoort 2015 is van toepassing, tenzij daarvan in deze subsidieregeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.

Artikel 3. Doel van de regeling

De doelstelling van de regeling is bijdragen aan een verbetering van de luchtkwaliteit in de gemeente Amersfoort. De gemeente heeft de ambitie om in 2030 CO2 neutraal te zijn. Deze regeling draagt bij aan het behalen van die doelstelling. Daarnaast draagt de regeling bij aan de vermindering van (ultra) fijnstof en andere componenten in de lucht die samenhangen met gezondheid, zoals roet, en stikstofdioxide, zodat de regeling ook bijdraagt aan een gezondere leefomgeving. Voorts heeft de regeling tot doel de acceptatie van het gebruik van elektrische voertuigen, waardoor uiteindelijk elektrisch rijden de maatstaf zal worden.

Artikel 4. Subsidiabele activiteiten

Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor een of meer activiteiten in de zin van deze regeling die (cumulatief) voldoen aan de navolgende criteria:

  • A.

    De aanvrager is een aanvrager als onder de begripsbepalingen gedefinieerd;

  • B.

    (In geval van koop): De aanvrager beschikt voor ieder voertuig over een koopovereenkomst op naam. Tweedehands voertuigen zijn niet van de regeling uitgesloten;

  • C.

    (In geval van full operational lease): De aanvrager beschikt over een leaseovereenkomst gesloten met een rechtspersoon gevestigd in Amersfoort die zijn activiteiten aantoonbaar in Amersfoort verricht, en de voertuigen structureel kan inzetten voor zakelijk gebruik in Amersfoort. De overeenkomst is aangegaan voor de duur van minimaal 36 maanden ingaande na de datum aanvraag subsidie;

  • D.

    De aan te schaffen voertuigen zijn voorzien van een lithium-ion-accu met een gegarandeerd bereik van minimaal 60 km;

  • E.

    De aanvrager beschikt over een vrijwaringsbewijs met betrekking tot het inleveren van een conventionele scooter bij een van de geregistreerde partners, waaruit kan worden opgemaakt dat de scooter, die afgelopen zes maanden (minimaal) onafgebroken op naam heeft gestaan van de aanvrager en wordt gedemonteerd door de geregistreerde partner;

  • F.

    De aanvrager beschikt over een verzekeringsbewijs waaruit blijkt dat de conventionele scooter de afgelopen zes maanden (minimaal) onafgebroken op naam heeft gestaan van de aanvrager;

  • G.

    De aanvrager beschikt over een kentekenbewijs van het voertuig en stuurt deze binnen drie maanden na subsidieverlening aan de subsidieverlener (deze voorwaarde geldt alleen voor elektrische scooters of high speed elektrische fietsen).

Artikel 5. Subsidiabele kosten

Het college kan incidentele eenmalige (niet-structurele) subsidie verstrekken voor aanvragen die voldoen aan het in de in het vorige artikel genoemde criteria.

Voor de aanschaf of lease per e-scooter bedraagt de subsidie 50% van het bedrag dat berekend is door de koopsom te verminderen met €2.000,-, met een maximum subsidie van €1.200,-;

Voor de aanschaf of lease per high speed e-bike of e-bakfiets bedraagt de subsidie 50% van het bedrag dat berekend is door de koopsom te verminderen met €2.000,-, met een maximum subsidie van €1.200,-;

Voor de aanschaf of lease per e-bike bedraagt de subsidie 50% van het bedrag dat berekend is door de koopsom te verminderen met €2.000,-, met een maximum subsidie van €1.000,-.

Artikel 6. Subsidieplafond

De raad kan jaarlijks binnen de kaders van de begroting een subsidieplafond vaststellen voor deze regeling. Voor de periode 1 januari 2018 tot en met 31 december 2018 geldt een subsidieplafond van €150.000,-.

Artikel 7. Bij de aanvraag in te dienen gegevens

Bij de aanvraag zijn, naast de elementen zoals beschreven in artikel 9 in de Algemene subsidieverordening Amersfoort in elk geval de volgende gegevens aangeleverd:

Het aanvraagformulier dient volledig te zijn ingevuld met als bijlage de in het formulier gevraagde gegevens en bescheiden.

  • a.

    In geval van lease:

    • i.

      Kopie van full operational leasecontract voor een of meer elektrische scooters / high speed e-bike(s) / e-bakfiets(en), waarin de opschortende voorwaarde is opgenomen dat het voertuig wordt geleased onder voorwaarde van het verkrijgen van de in deze regeling bedoelde subsidie;

    • ii.

      In het geval van lease van elektrische scooters / high speed e-bike(s) / e-bakfiets(en) een kopie van de officiële fabrieksverklaring inzake het type accu van de betreffende elektrische scooter (lithium-ion-accu) en de actieradius;

    • iii.

      Een vrijwaringbewijs met daarop het kenteken, de datum van vrijwaring en de geregistreerde derde. Uit dit bewijs blijkt dat er een conventionele, niet elektrische scooter is ingeleverd bij de geregistreerde derde met als doel demontage van de scooter.

    • iv.

      Verzekeringsbewijs ingeleverde conventionele scooter.

  • b.

    In het geval van koop:

    • i.

      Kopie van het (concept) aankoopbewijs/ bewijzen of offerte(s) van de aangekochte e-scooter(s) / high speed e-bike(s) / ebakfiets(en), waarin de voorwaarde is opgenomen dat het voertuig wordt gekocht onder voorwaarde van het verkrijgen van de in deze regeling bedoelde subsidie met de daarbij gestelde criteria;

    • ii.

      In het geval van de koop van elektrische scooters / high speed e-bike(s) / e-bakfiets(en) is een kopie van de officiële fabrieksverklaring inzake het type accu van de betreffende elektrische scooter (lithium-ion-accu) en de actieradius;

    • iii.

      Een vrijwaringbewijs met daarop het kenteken, de datum van vrijwaring en het bedrijf van inname. Uit dit bewijs blijkt dat er een conventionele, niet elektrische scooter is ingeleverd bij een geregistreerde partner met als doel demontage van de scooter;

    • iv.

      Verzekeringsbewijs ingeleverde conventionele scooter.

Artikel 8. Beoordeling en advies

Voordat een besluit wordt genomen door het college over een aanvraag wordt er advies gevraagd aan een derde onafhankelijke partij. Deze partij adviseert het college over het voldoen van de aanvraag aan de subsidieregeling.

Artikel 9. Wijze van verdeling

Verstrekken van subsidie vindt plaats op volgorde van ontvangst van complete aanvragen, totdat het subsidieplafond is bereikt.

Als de aanvragen krachtens artikel 4:5 Awb de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aangevulde aanvraag is ontvangen.

Indien het vastgestelde subsidieplafond dreigt te worden overschreden of wordt overschreden als gevolg van het aantal aanvragen dat op dezelfde dag wordt ontvangen, worden de aanvragen die op die dag ontvangen zijn door middel van loting gerangschikt.

Artikel 10. Weigeringgronden

De subsidie wordt in ieder geval – naast het bepaalde in de artikelen 4:25 en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 10 en 13 van de Algemene Subsidieverordening Amersfoort – geweigerd indien:

  • a.

    de aanvraag niet voldoet aan de criteria als genoemd in deze regeling;

  • b.

    Voor de activiteit al een budget beschikbaar is gesteld vanuit de gemeente Amersfoort;

  • c.

    De subsidieaanvrager over een periode van drie belastingjaren meer dan €200.000,- aan overheidssubsidie heeft ontvangen.

Artikel 11. Verantwoording en subsidievaststelling

De subsidie wordt gelijktijdig verleend en vastgesteld.

Ingevolge artikel 4:49, eerste lid, kan het bestuursorgaan de subsidievaststelling intrekken of ten nadele van de ontvanger wijzigen:

  • a.

    op grond van feiten of omstandigheden waarvan het bij de subsidievaststelling redelijkerwijs niet op de hoogte kon zijn en op grond waarvan de subsidie lager dan overeenkomstig de subsidieverlening zou zijn vastgesteld;

  • b.

    indien de subsidievaststelling onjuist was en de subsidieontvanger dit wist of behoorde te weten, of

  • c.

    indien de subsidieontvanger na de subsidievaststelling niet heeft voldaan aan de subsidie verbonden verplichtingen.

Artikel 12. Hardheidsclausule

Als toepassing van de regeling naar het oordeel van het college leidt tot een onredelijke beslissing kan het college in uitzonderingsgevallen afwijken van de regeling.

Artikel 13. Slotbepaling

Deze subsidieregeling treedt in werking op de dag na publicatie in het gemeenteblad en vervalt van rechtswege per 31-12-2020.

Artikel 14. Citeertitel

Deze subsidieregeling wordt aangehaald als:

“Subsidieregeling zakelijk gebruik elektrisch vervoer Amersfoort”

Ondertekening

Vastgesteld in de vergadering van het college van Burgemeester en Wethouders 30-01-2018.

Secretaris,

Burgemeester,