Regeling vervallen per 03-05-2011

43 Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand

Geldend van 03-05-2011 t/m 02-05-2011

43 Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand

Artikel 43:0:0:1  Begripsomschrijving

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

  • a

    Buitengewoon ambtenaar: De bezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, zoals bedoeld in het Reglement op de burgerlijke stand.

  • b

    CAR/UWO: de collectieve arbeidsvoorwaardenregeling en uitwerkingsovereenkomst van de gemeente Amstelveen.

Artikel 43:0:0:2  Aanstelling

De buitengewoon ambtenaar wordt aangesteld door het college.

Het betreft een aanstelling in vaste of tijdelijke dienst voor bepaalde tijd.

De aanstelling voor bepaalde tijd eindigt van rechtswege.

Artikel 43:0:0:3  Bezoldiging

  • a

    De bezoldiging van de buitengewoon ambtenaar bestaat uit een vergoeding per betaald voltrokken huwelijk of geregistreerd partnerschap gelijk aan driemaal het uurloon behorende bij het hoogste bedrag van schaal 8, bijlage IIa van de CAR/UWO.

  • b

    De bezoldiging van de buitengewoon ambtenaar bestaat uit een vergoeding bij een kosteloos huwelijk of geregistreerd partnerschap ongeacht het aantal huwelijksvoltrekkingen eenmalig gelijk aan driemaal het uurloon behorende bij het hoogste bedrag van schaal 8.

De vergoeding zoals bedoeld in lid 1 van de buitengewoon ambtenaar, wordt opgehoogd met het percentage van de vakantietoelage op grond van artikel 6:3, tweede lid van de CAR.

De vergoeding zoals bedoeld in lid 1 van de buitengewoon ambtenaar, wordt opgehoogd met het percentage van de eindejaarsuitkering op grond van artikel 3:6 van de CAR.

De vergoeding bedoeld in het eerste lid wordt opgehoogd met het percentage van 8,6% ter compensatie van het niet genieten van het vakantieverlof.

  • a

    Wanneer de huwelijksvoltrekking of registratie van het partnerschap plaatsvindt van maandag t/m vrijdag tussen 6.00 en 8.00 uur of tussen 18.00 uur en 22.00 uur wordt het vergoedingsbedrag (zoals genoemd in lid 1,2, 3 en 4) verhoogd met 20% (zoals geregeld in artikel 3:3:1:1 van de ARA).

  • b

    Wanneer de huwelijksvoltrekking of registratie van het partnerschap plaatsvindt van maandag t/m vrijdag tussen 0.00 uur en 6.00 uur of tussen 22.00 uur en 24.00 uur wordt het vergoedingsbedrag (zoals genoemd in lid 1,2, 3 en 4) verhoogd met 40% (zoals geregeld in artikel 3:3:1:1 van de ARA).

Wanneer de huwelijksvoltrekking of registratie van het partnerschap plaatsvindt op zaterdag tussen 0.00 en 24.00 uur wordt het vergoedingsbedrag (zoals genoemd in lid 1, 2, 3 en 4) verhoogd met 40% (zoals geregeld in artikel 3:3:1:1 van de ARA).

Wanneer de huwelijksvoltrekking of registratie van het partnerschap plaatsvindt op zondag tussen 0.00 en 24.00 uur wordt het vergoedingsbedrag (zoals genoemd in lid 1, 2, 3 en 4) verhoogd met 65% (zoals geregeld in artikel 3:3:1:1 van de ARA).

Deze vergoedingen, opgenomen in artikel 50:0:0:10, zal bij iedere algemene salariswijziging overeenkomstig de ter zake gegeven richtlijnen worden aangepast.

Artikel 43:0:0:4  Onkostenvergoeding

De buitengewoon ambtenaar ontvangt een vaste onkostenvergoeding die aan de belastingheffing is onderworpen zoals is opgenomen in artikel 50:0:0:10.

Artikel 43:0:0:5  Aanspraken bij ziekte

Bij ziekte van de buitengewoon ambtenaar zijn de volgende bepalingen van overeenkomstige toepassing:

  • -

    de buitengewoon ambtenaar heeft recht op bezoldiging bij ziekte op grond van artikel 7:3 van de CAR;

  • -

    op de buitengewoon ambtenaar rust de verplichting tot verlening van medewerking aan reïntegratie op grond van artikel 7:11 van de CAR;

  • -

    de wijze van opdragen passende arbeid op grond van artikel 7:16 van de CAR;

  • -

    samenloop van bezoldiging bij ziekte met een ziektewetuitkering op grond van artikel 7:19 van de CAR;

  • -

    samenloop van bezoldiging met een werkloosheidsuitkering op grond van artikel 7:20 van de CAR;

  • -

    samenloop van bezoldiging met een arbeidsongeschiktheidsuitkering op grond van artikel 7:21 van de CAR.

De bezoldiging als bedoeld in lid 1 bestaat uit de vergoeding, die de buitengewoon ambtenaar in de laatste 12 kalendermaanden voorafgaand aan zijn arbeidsongeschiktheid gemiddeld heeft ontvangen. Voorzover de buitengewoon ambtenaar op even bedoelde datum minder dan twaalf kalendermaanden zijn betrekking heeft vervuld, wordt gerekend met het bedrag dat hem gemiddeld per maand is toegekend over het tijdvak waarin hij voor het ontstaan van de verhindering in dienst is geweest.

Als eerste ziektedag geldt de dag waarop de buitengewoon ambtenaar is aangewezen tot voltrekking van een huwelijk of geregistreerd partnerschap en waarvoor de buitengewoon ambtenaar is verhinderd.

Artikel 43:0:0:6  Schorsing

Schorsing van de buitengewoon ambtenaar vindt plaats overeenkomstig artikel 8:15:1 en 8:15:2 van de UWO.

Artikel 43:0:0:7  Ontslag

Ontslag kan worden verleend overeenkomstig de volgende bepalingen:

  • -

    op verzoek van de ambtenaar op grond van artikel 8:1 van de CAR;

  • -

    wegens ouderdomspensioen op grond van artikel 8:2 van de CAR;

  • -

    wegens reorganisatie op grond van artikel 8:4 van de CAR;

  • -

    wegens arbeidsongeschiktheid op grond van artikel 8:5 en 8:5a van de CAR;

  • -

    wegens onbekwaamheid of ongeschiktheid op grond van 8:6 van de CAR;

  • -

    wegens FPU op grond van artikel 8:11 van de CAR;

  • -

    als disciplinaire straf op grond van artikel 8:13 van de CAR;

  • -

    wegens overige ontslaggronden op grond van artikel 8:7 en 8:8 van de CAR.

Artikel 43:0:0:8  Overige rechten en plichten

De volgende bepalingen zijn van overeenkomstige toepassing op de buitengewoon ambtenaar:

  • -

    de buitengewoon ambtenaar dient zich als goed ambtenaar te gedragen op grond van artikel 15:1 van de CAR;

  • -

    het is de buitengewoon ambtenaar verboden, behoudens toestemming in bijzondere gevallen, persoonlijk gebruik te maken van goederen en diensten op grond van artikel 15:1b van de CAR;

  • -

    het is de buitengewoon ambtenaar verboden geschenken en gelden aan te nemen anders dan met toestemming van het college op grond van artikel 15:1c van de CAR;

  • -

    de buitengewoon ambtenaar is verplicht aan de maatregelen van orde van de gemeente te voldoen en de gemeente zo spoedig mogelijk in te lichten als hij verhinderd is zijn betrekking te vervullen op grond van artikel 15:1d van de CAR;

  • -

    de buitengewoon ambtenaar moet aan de voorwaarden voldoen zoals opgenomen in artikel 15:1e van de CAR (nevenwerkzaamheden);

  • -

    de buitengewoon ambtenaar kan worden verplicht tot gehele of gedeeltelijke vergoeding van de door de gemeente geleden schade, voorzover deze aan zijn schuld of nalatigheid te wijten is op grond van artikel 15:1:12 van de UWO;

  • -

    periodieke beoordeling van de buitengewoon ambtenaar op grond van artikel 15:1:15 UWO;

  • -

    de buitengewoon ambtenaar is verplicht tijdens de vervulling van zijn betrekking de voorgeschreven dienstkleding te dragen op grond van artikel 15:1:16 van de UWO;

  • -

    aan de buitengewoon ambtenaar kan een ontzegging van de toegang worden gegeven op grond van artikel 15:1:19 van de UWO en artikel 15:1:20 van de UWO;

  • -

    de buitengewoon ambtenaar kan aanspraak maken op vergoeding van geleden schade op grond van artikel 15:1:23 van de UWO.

Artikel 43:0:0:9  Plichtsverzuim

De buitengewoon ambtenaar die de hem opgelegde verplichtingen niet nakomt of zich overigens schuldig maakt aan plichtsverzuim, kan disciplinair worden gestraft, overeenkomstig hoofdstuk 16 van de CAR/UWO.

Artikel 43:0:0:10  Inwerkingtreding

Deze regeling kan worden aangehaald als de “Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Amstelveen.

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 juli 2011. Hiermee komt de regeling van 1 oktober 2007 te vervallen.

Artikel 43:0:0:1  Begripsomschrijving

De wet-Mulder heeft met ingang van 1 januari 1995 de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs) geïntroduceerd. De buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand (babs) wordt aangesteld door het college van burgemeester en wethouders (Burgerlijk Wetboek, Boek 1: artikel 16).   Gemeenten hebben een Reglement burgerlijke stand. Daarin kan geregeld zijn welke benoemingsmogelijkheden er zijn. Gemeenteambtenaren, en ook burgemeester, wethouders en leden van de raad, kunnen tot (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand benoemd worden. Tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs) kunnen bovendien anderen, niet werkzaam bij de gemeente, benoemd worden. De gemeenteambtenaar, de burgemeester, de wethouders en de raadsleden worden beschouwd als onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. De vergoeding voor de werkzaamheden is in het algemeen alleen op de medewerkers van buiten de gemeentelijke organisatie van toepassing. De babs is een ambtenaar in de zin van de Ambtenarenwet. Omdat de CAR/UWO niet op hem van toepassing is dient een afzonderlijke rechtspositieregeling te gelden (art. 125 Ambtenarenwet). Doorgaans is de functie van babs een nevenfunctie, die in omvang sterk kan variëren.

Artikel 43:0:0:2  Aanstelling

In het lokale Reglement burgerlijke stand kan een benoemingstermijn geregeld zijn, vaak is dat 5 of 10 jaar. Het kan wenselijk zijn om kortere aanstellingen te verlenen. Het gevolg van een kortere aanstellingsduur is onder meer dat de verplichtingen van de gemeente jegens de ambtenaar in het kader van ziekte (doorbetaling bezoldiging, reïntegratie) eerder ophouden te bestaan, namelijk bij einde van het dienstverband. Bovendien geldt voor de duur van het nog resterende dienstverband dat van de werkgever geen onredelijke inspanningen gevergd worden door het UWV. Op de toepasselijkheid van de arbeidsongeschiktheidswetgeving op de babs wordt verder ingegaan bij de toelichting op artikel 43:0:0:5.

De aanstelling kan opnieuw tijdelijk verleend worden. De flexwetbepaling geldt niet omdat noch de CAR/UWO, noch het Burgerlijk Wetboek (7:615 BW) van toepassing is. Bij het benoemen van een personeelslid of raadslid (dan wel andere politieke ambtsdrager) tot babs is het raadzaam de benoeming te beperken tot de periode waarin het (politieke) ambt wordt vervuld.

Artikel 43:0:0:3  Bezoldiging

Artikel 125 van de Ambtenarenwet stelt dat voor ambtenaren nadere regels voor de bezoldiging moeten worden getroffen. Artikel 43:0:0:3 van deze regeling voorziet hierin. Per huwelijk of geregistreerd partnerschap wordt een vergoeding uitbetaald waarin de vakantietoelage en eindejaarsuitkering zijn verdisconteerd. De berekeningsystematiek is dezelfde als die in de CAR/UWO, dat wil zeggen dat de vakantietoelage wordt gebaseerd op de bezoldiging en de eindejaarsuitkering op het salaris.

Voorbeeld salarisberekening:

Salaris per verrichting

€ 58,50

(3 maal 1/156e deel van € 3042,-- Max. salarisschaal 8 (1 januari 2011)

Vakantietoelage

€  4,68

(8% van 58,50)

Eindejaarsuitkering

€  3,51

(6% van 58,50)

Compensatie vakantie-uren

€  5,03

(8,6% van 58,50)

Totaal

€ 71,72

Afkopen niet genoten vakantie In het vierde lid wordt het recht op vakantie-uren, dat de ‘normale’ gemeenteambtenaar heeft op grond van artikel 6:2 van de CAR, afgekocht door het toekennen van een vergoeding van 8,6%. Dit percentage is gebaseerd op de breuk tussen het aantal vakantie-uren per jaar (158,4 uren) en de arbeidsduur per jaar (1836 uren) van de gemeenteambtenaar. Vakantie-aanspraken worden afgekocht vanwege het oproepkarakter van de werkzaamheden.Het aanspraak maken op wettelijke vakantiedagen in het uurloon is niet meer toegestaan sedert de uitspraak van het Europese Hof van 16 maart 2006. In deze “Rechtspositieregeling babs” is de afkoop van vakantie desalniettemin gehandhaafd. Reden daarvoor is dat de babs in verband met zijn hoofdfunctie al gebonden zal zijn aan het opnemen van het wettelijk minimum aan vakantie. In de praktijk zijn babsen bovendien veelal vrij om huwelijken in te plannen. In de meeste gemeenten zal op basis van het bovenstaande gekozen kunnen worden voor handhaven van de afkoop. De uitspraak van het Hof brengt echter wel met zich mee dat een babs formeel niet het recht ontzegd kan worden om de in zijn nevenfunctie opgebouwde vakantie daadwerkelijk op te nemen, ondanks het feit dat deze reeds is afgekocht. Per verrichting (gelijkgesteld aan 3 uur) wordt 0,26 uur vakantie opgebouwd.

Artikel 43:0:0:4  Onkostenvergoeding

Naast de vergoeding voor een huwelijk ontvingen de babsen  tot nu toe een onbelaste onkostenvergoeding. Deze was in het grijze verleden waarschijnlijk bedoeld voor extra onkosten zoals representatie, reiskosten etc., gebaseerd op een bedrag van € 9,08. Echter sinds een paar jaar is de belastingwetgeving op het punt van netto vergoedingen gewijzigd. Een netto vergoeding voor onkosten moet (regelmatig) worden onderbouwd, dwz 2-3 personen uit de groep moeten gedurende een periode van 3-6 maanden de werkelijke uitgaven administreren (alle bonnetjes bewaren), pas dan kan worden vastgesteld wat het bedrag van de netto onkostenvergoeding wordt. Erg omslachtig en niet goed werkbaar dus. Daarom is gekozen om de onkostenvergoeding (voor het reizen naar een buitenlocatie) te bruteren naar € 20,-- bruto (tw netto € 9,08 en € 11 vrije locatie = 20,08 : 2 = € 10,04)De babsen ontvangen voor een betaald huwelijk € 20,-- bruto en voor een kosteloos huwelijk ongeacht het aantal huwelijksvoltrekkingen éénmaal de onkostenvergoeding van €20,-- bruto.

Artikel 43:0:0:5  Aanspraken bij ziekte

De regeling verklaart de CAR/UWO op het punt van doorbetaling bezoldiging bij ziekte van toepassing op de babs jonger dan 65 jaar. Achtergrond hiervan is het dwingende karakter van de sociale wetgeving die zieke werknemers (voor zover jonger dan 65 jaar) rechten en plichten toekent. Artikel 76a van de Ziektewet geeft de persoon “krachtens publiekrechtelijke aanstelling gehouden tot het verrichten van arbeid” bij ziekte het recht op 104 weken (of zolang als het dienstverband nog duurt) doorbetaling van 70% van de bezoldiging of, indien de bezoldiging op een ander wijze dan naar tijdruimte vastgesteld wordt, de gemiddelde bezoldiging die betrokkene, wanneer hij niet verhinderd was geweest, gedurende die tijd had kunnen verdienen. De CAR/UWO geeft aanspraak op een hoger doorbetalingpercentage dan 70%.

Eerste dag van ongeschiktheid: in lid 3 is bepaald (conform de Ziektewet) welke dag als eerste ziektedag geldt. Het is niet de bedoeling dat de babs direct bij aanvang van het ziekteverzuim bezoldiging krijgt doorbetaald, maar pas vanaf het tijdstip dat hij een huwelijk zou sluiten als hij niet ziek was geweest. In de praktijk van de babs zal het overigens niet altijd duidelijk zijn of en wanneer de eerste ziektedag valt en daarmee op welk moment de doorbetaling bezoldiging ingaat, bijvoorbeeld omdat een rooster ontbreekt en de babsen zelf voor vervanging zorgdragen. Men zou in dat geval een vaste termijn van 14 dagen of een maand na ziekmelding kunnen afspreken als zijnde de (fictieve) eerste ziektedag, afhankelijk van de regelmaat waarmee de babs werkzaamheden verricht. Nadere regels zullen op de lokale situatie toegesneden moeten worden. Ook het tijdstip van uitbetalen van de doorbetaling bezoldiging dient lokaal nader bepaald worden (bijvoorbeeld per maand, per jaar, na herstel).

De babs is verplicht zo spoedig mogelijk zijn verhindering tot werken door te geven; in artikel 6 van deze regeling is artikel 15:1d van de CAR/UWO op de babs van toepassing verklaard. Ook het artikel 7:9 lid 4 (verzuimprotocol) van de CAR/UWO is van toepassing verklaard op de babs.

Naast het recht op doorbetaling van bezoldiging staat de verplichting van werkgever en werknemer (jonger dan 65 jaar) zich in te spannen tot reïntegratie in het arbeidsproces. In de praktijk wordt deze verplichting niet altijd als wenselijk beschouwd. De babs is op grond van het Burgerlijk Wetboek immers uitsluitend benoemd tot het verrichten van de formaliteiten rondom en sluiting van het huwelijk/geregistreerd partnerschap. Bovendien heeft de babs in de regel een hoofdfunctie waar van uit reïntegratieverplichtingen bestaan. In de praktijk zal bezien moeten worden hoe arbodienstverleners en het UWV omgaan met de verplichting tot reïntegratie van de gemeente ten aanzien van een zieke babs.

Artikel 43:0:0:6 en 43:0:0:7  Schorsing en ontslag

De babs wordt geschorst en ontslagen door het college van burgemeester en wethouders (Burgerlijk Wetboek, Boek 1: artikel 16). Artikel 125 van de Ambtenarenwet stelt dat voor schorsing, ontslag en uitkering nadere regels worden getroffen. Er wordt een limitatieve opsomming gegeven van de ontslaggronden voor de babs, onder verwijzing naar de CAR/UWO. Opgemerkt wordt dat ontslag na ouderdomspensioen niet verplicht is. Artikel 8:2 tweede lid en 8:2a bieden de mogelijkheid om een gepensioneerde in dienst te houden dan wel te nemen. Het dienstverband met een gepensioneerde is op grond van artikel 8:2a eenvoudig te beëindigen.

Artikel 43:0:0:8  Overige rechten en verplichtingen

De rechten en plichten van hoofdstuk 15 van de CAR/UWO worden hier voor een groot gedeelte ook op de babs van toepassing verklaard. Voor de inhoud van de artikelen wordt verwezen naar de CAR/UWO. Enkele opmerkingen hierover:

  • -

    De eed of belofte is niet van toepassing verklaard op de babs omdat eedaflegging reeds op grond van het BW verplicht is.

  • -

    De personeelsbeoordeling is van toepassing omdat in de ontslaggrond ‘onbekwaamheid/ongeschiktheid anders dan’ aan de orde kan zijn. Een beoordeling kan bij toepassing van die ontslaggrond van belang zijn, evenals bij een weigering om opnieuw een aanstelling te verlenen.

  • -

    De vergoeding van kosten bij dienstreizen is van toepassing verklaard. Deze vergoeding geniet de voorkeur boven een vaste onkostenvergoeding die aan belastingheffing is onderworpen.

  • -

    De reguliere bepalingen over schadevergoeding door en aan de ambtenaar zijn van toepassing verklaard. In het algemeen kan gezegd worden dat de gemeente aansprakelijk is voor fouten van ondergeschikten en een zorgplicht heeft ten aanzien van de ondergeschikten zelf. Gemeenten kunnen bij aansprakelijkheid voor schade terugvallen op de aansprakelijkheidsverzekering die personenschade, zaakschade en vermogensschade dekt. Onder deze verzekering valt een ruime groep van ondergeschikten van de gemeente, waaronder de babs. Ook valt hieronder de babs die slechts voor één enkele gelegenheid werkzaamheden verricht.

Ondertekening