Reglement Adviescommissie Albert Cuyp

Geldend van 24-04-2016 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 19-03-2016

Intitulé

Reglement Adviescommissie Albert Cuyp

Artikelen versie 16-4-2008

Hoofdstuk 1 Taak en samenstelling van de commissie

Artikel 1 Taak van de commissie

  • 1. De commissie adviseert gevraagd en ongevraagd het Dagelijks Bestuur over alle aangelegenheden de Albert Cuypmarkt betreffende, met uitzondering van onderwerpen aangaande personen, of onderwerpen die de persoonlijke levenssfeer betreffen.

  • 2. Het Dagelijks Bestuur neemt, behoudens calamiteiten, geen besluiten alvorens met betrekking tot die voornemens het advies van de commissie te hebben ingewonnen.

  • 3. Indien het Dagelijks Bestuur advies vraagt, geeft het daarbij aan binnen welke termijn het advies wordt verwacht.

  • 4. Indien een gevraagd advies niet binnen de door het Dagelijks Bestuur gestelde termijn(en), als bedoeld in lid 3, kan worden uitgebracht en uitstel niet haalbaar is, wordt de commissie geacht niet te kunnen adviseren.

Artikel 2 Benoeming leden en samenstelling van de commissie

  • 1. Voor benoeming tot lid of plaatsvervangend lid komen in aanmerking (bestuurs)leden van representatieve organisaties met een bedrijfseconomisch belang bij de Albert Cuypmarkt en die ten genoegen van het Dagelijks Bestuur schriftelijk aantonen dat zij tenminste 25% van het respectieve aantal in lid 2 bedoelde belanghebbenden bij de markt als lid vertegenwoordigen.

  • 2. a. 286 vaste plaatshouders of sollicitanten ingeschreven op de sollicitantenlijst Albert Cuypmarkt;

    b. 4 kramenzet-verhuurbedrijven;

    c. 134 exploitanten van aan de Albert Cuypstraat gevestigde (winkel-)bedrijven.

  • 3. Organisaties die hebben aangetoond tenminste 25% van het respectieve aantal in lid 2 bedoelde belanghebbenden te vertegenwoordigen komen in aanmerking voor een zetel, en een tweede zetel bij de volgende 25% met een maximum van twee zetels per organisatie.

  • 4. De commissie bestaat uit maximaal negen leden en maximaal negen plaatsvervangende leden door het Dagelijks Bestuur benoemd op voordracht van de in lid 1 bedoelde representatieve organisaties.

  • 5. In geval ziekte of afwezigheid anderszins kan een lid van de commissie zich laten vervangen door een plaatsvervangend lid.

Artikel 3 Voorzitter/plaatsvervangend voorzitter

  • 1. De vergaderingen van de Adviescommissie Albert Cuyp worden voorgezeten door een onafhankelijke voorzitter.

  • 2. De voorzitter en de plaatsvervangende voorzitter worden door het Dagelijks Bestuur benoemd.

Artikel 4 Secretaris

  • 1. De commissie wordt administratief terzijde gestaan door een ambtelijk secretaris waartoe het Dagelijks Bestuur de marktbeheerder als secretaris zal aanwijzen, bijgestaan door een notulist.

Artikel 5 Zittingsduur en ontslag

  • 1. De leden van de commissie worden benoemd voor een periode van twee jaar, met de mogelijkheid van herbenoeming.

  • 2. Een lid kan te allen tijde ontslag nemen en deelt dit schriftelijk mee aan het Dagelijks Bestuur.

  • 3. Een lid kan tussentijds worden ontslagen door het Dagelijks Bestuur op voordracht van de commissie zelf. Dit ontslag wordt niet verleend dan nadat de betrokkene in de gelegenheid is gesteld door het Dagelijks Bestuur te worden gehoord.

  • 4. De zittingsperiode van de commissie Albert Cuyp loopt per jaar van 1 september tot 1 september.

Hoofdstuk 2 Werkwijze van de commissie

Artikel 6 Tijdstip en plaats van de vergadering

  • 1. De commissie vergadert in de regel eenmaal per zes weken, in de regel in het stadsdeelkantoor of in een andere locatie van het stadsdeel.

  • 2. Voorts vergadert de commissie indien de voorzitter dit nodig oordeelt, of indien tenminste een vijfde van het aantal leden waaruit de commissie bestaat, schriftelijk met opgave van redenen, daarom verzoekt.

  • 3. De vergadering van de commissie begint in de regel uiterlijk om 20.00 uur. De vergadering wordt in de regel om uiterlijk 22.30 gesloten of verdaagd.

Artikel 7 Voorbereiding / oproep van de leden tot de vergadering

  • 1. De secretaris bereidt na overleg met de voorzitter de agenda en de vergaderstukken voor de vergadering van de commissie voor.

  • 2. De secretaris roept de leden namens de voorzitter schriftelijk tot de vergadering op.

  • 3. De secretaris zendt namens de voorzitter, spoedeisende vergaderingen uitgezonderd, zoveel mogelijk ten minste tien dagen, waarin opgenomen twee weekeinden, voor een vergadering de leden een schriftelijke oproep onder vermelding van de dag, tijd, en plaats van de vergadering.

  • 4. Tegelijkertijd met de oproeping brengt de secretaris dag, tijdstip en plaats van de vergadering ter openbare kennis.

  • 5. De bekendmaking geschiedt door aankondiging in een in het stadsdeel verschijnend huis aan huisblad en vermeldt waar de agenda en de vergaderstukken ter inzage liggen.

Artikel 8 Het tekenen van de presentielijst

  • 1. Ieder lid tekent voor deelnemen aan de vergadering de presentielijst.

  • 2. Het lid dat de presentielijst niet heeft getekend, kan niet deelnemen aan enige stemming.

Artikel 9 Quorum

  • 1. De vergadering wordt niet geopend voordat blijkens de presentielijst meer dan de helft van het aantal zitting hebben de leden aanwezig is.

  • 2. Indien op het tijdstip waarop de vergadering zou aanvangen, blijkens de presentielijst niet het vereiste aantal leden is opgekomen, stelt de voorzitter vast, dat de vergadering niet kan worden gehouden en sluit de bijeenkomst. De voorzitter houdt hierbij rekening met onvoorziene omstandigheden.

Artikel 10 Beraadslagingen

  • 1. De commissie beraadslaagt in vergadering over de uit te brengen adviezen.

  • 2. Indien het nodig is over een uit te brengen advies bij wijze van stemming te beslissen wordt mondeling gestemd.

Artikel 11 Belangenconflict

  • 1. Indien in een vergadering kwesties aan de orde komen waarbij een lid van de commissie een rechtstreeks persoonlijk belang heeft, woont hij de beraadslaging over het desbetreffende onderwerp niet bij.

  • 2. In geval van twijfel of sprake is van de in het eerste lid bedoelde situatie, besluit de voorzitter of het betrokken lid van de commissie de beraadslaging over het desbetreffende onderwerp al dan niet kan bijwonen.

Artikel 12 Verslag

  • 1. Van het besprokene in een vergadering wordt door de secretaris een kort verslag gemaakt.

  • 2. Het verslag houdt in:

    a. de namen van de voorzitter, en de ter vergadering aanwezige leden, alsmede van de leden die afwezig waren;

    b. een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;

    c. een zakelijke samenvatting van het gesprokene.

  • 3. Het verslag van een vergadering van de commissie is openbaar.

Artikel 13 Openbaarheid vergadering

  • 1. De vergaderingen van de commissie zijn openbaar.

  • 2. De commissie kan ook in beslotenheid vergaderen. De beslissing of in beslotenheid wordt vergaderd, wordt door de voorzitter in overleg met de commissie genomen. Dit overleg vindt in beslotenheid plaats.

  • 3. De commissie kan ambtenaren van het stadsdeel of externe deskundigen uitnodigen voor het geven van inlichtingen de vergaderingen van de commissie geheel of gedeeltelijk bij te wonen.

Hoofdstuk 3 Slotbepalingen

Artikel 14 Uitleg reglement

  • 1. Over aangelegenheden waarin dit reglement niet voorziet, beslist de voorzitter van de commissie.

Artikel 15 Citeertitel

  • 1. Dit reglement kan worden aangehaald als Reglement Adviescommissie Albert Cuyp.