Besluit van het dagelijks bestuur van de bestuurscommissie van het stadsdeel Centrum van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent subsidie voor bewonersinitiatieven (Subsidieregeling bewonersinitiatieven stadsdeel Centrum)

Geldend van 02-10-2020 t/m heden

Intitulé

Besluit van het dagelijks bestuur van de bestuurscommissie van het stadsdeel Centrum van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent subsidie voor bewonersinitiatieven (Subsidieregeling bewonersinitiatieven stadsdeel Centrum)

Het dagelijks bestuur van de bestuurscommissie van stadsdeel Centrum van Amsterdam

Brengt ter algemene kennis dat zij in hun vergadering van 15 mei 2018 hebben besloten:

  • de Subsidieregeling bewonersinitiatieven stadsdeel Centrum vast te stellen;

  • het subsidieplafond voor de Subsidieregeling bewonersinitiatieven stadsdeel Centrum voor 2018 vast te stellen op € 75.000;

  • het maximaal te verlenen subsidiebedrag voor 2018 vast te stellen op € 5.000 per subsidieaanvraag.

Het dagelijks bestuur van de bestuurscommissie van stadsdeel Centrum van Amsterdam

brengen ter algemene kennis dat zij in hun vergadering van 12 februari 2019 hebben besloten:

  • de Subsidieregeling bewonersinitiatieven stadsdeel Centrum als volgt te wijzigen;

    • -

      het maximaal te verlenen subsidiebedrag is vastgesteld op € 5.000 per subsidieaanvraag;

    • -

      het maximaal te verlenen subsidiebedrag voor buurtfeesten zonder specifieke problematiek is vastgesteld op:

      • -

        € 500 voor buurtfeesten tot 100 bewoners;

      • -

        € 1.000 voor buurtfeesten met meer dan 100 bewoners.

  • het subsidieplafond voor de Subsidieregeling bewonersinitiatieven stadsdeel Centrum voor 2019 vast te stellen op € 10;

Het dagelijks bestuur van stadsdeel Centrum van Amsterdam,

Gelet op:

  • W4 van het bevoegdhedenregister van de Verordening op het lokaal bestuur in Amsterdam

Besluit het volgende vast te stellen:

  • het subsidieplafond voor de Subsidieregeling bewonersinitiatieven stadsdeel Centrum voor 2020 te wijzigen van € 75.000,- naar € 100.000,-

Subsidieregeling bewonersinitiatieven stadsdeel Centrum

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

  • a.

    dagelijks bestuur: het dagelijks bestuur van de bestuurscommissie van stadsdeel Centrum als bedoeld in de Verordening op het lokaal bestuur in Amsterdam;

  • b.

    ASA 2013: Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013;

  • c.

    basisvoorzieningen: voorzieningen in het sociaal domein, waarvan binnen de gemeente Amsterdam is vastgesteld dat deze in de regel in elk stadsdeel voor de bewoners aanwezig zijn;

  • d.

    bewonersinitiatieven: initiatieven genomen door bewoners, bewonersgroepen of ondernemers voor activiteiten die een bijdrage leveren aan de sociale cohesie en de leefbaarheid in de buurt;

  • e.

    gebiedsagenda: document waarin de bestuurscommissie heeft vastgelegd wat er de komende periode in een bepaalde buurt moet gebeuren;

  • f.

    gebiedsplannen: uitvoeringsplan per gebied gebaseerd op de gebiedsagenda;

  • g.

    leefbaarheid: de mate waarin de kwaliteit van de leefomgeving is afgestemd op de menselijke behoeften, verlangens en eisen;

  • h.

    penvoerder: de organisatie die namens een samenwerkingsverband de aanvraag indient en verantwoordelijk is voor de uitvoering van de beschikking;

  • i.

    sociale cohesie: maatschappelijke samenhang, mate waarin mensen zich met elkaar verbonden voelen in een bepaalde buurt;

  • j.

    Stedelijk kader afspraken basisvoorzieningen in de stadsdelen 2017-2018: beleidskader waarin wordt beschreven wat de reeds bestaande, aangescherpte en nieuwe afspraken zijn met betrekking tot de basisvoorzieningen in het sociaal domein.

Artikel 2 Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013

De Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013 is van toepassing, tenzij daarvan in deze regeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.

Artikel 3 Doel subsidieregeling

Deze subsidieregeling is van toepassing op subsidie voor activiteiten die bijdragen aan de sociale of fysieke opgaven in de buurt zoals geformuleerd in de gebiedsagenda’s en het Stedelijk kader afspraken basisvoorzieningen. De subsidie is bedoeld om initiatieven te ondersteunen die de woon- en leefbaarheid helpen verbeteren, de sociale samenhang en het onderlinge contact tussen bewoners bevordert en/of de verbondenheid van bewoners bij de buurt versterkt.

Artikel 4 Subsidiabele activiteiten

  • 1. Het dagelijks bestuur kan eenmalige subsidie verlenen ten behoeve van activiteiten, die van meerwaarde zijn op het bestaande aanbod van fysieke of sociale voorzieningen of een lacune in het bestaande aanbod opvullen.

  • 2. Uitsluitend activiteiten in stadsdeel Centrum komen voor subsidie in aanmerking. De activiteiten worden gekenmerkt door lokaal maatwerk en sluiten aan op de sociale of fysieke behoeften in de buurten.

Artikel 5 Subsidieplafond

  • 1. het dagelijks bestuur stelt voor de activiteiten, die volgens deze subsidieregeling voor subsidie in aanmerking komen jaarlijks een subsidieplafond vast;

  • 2. het dagelijks bestuur kan binnen het subsidieplafond onderscheid maken per soort activiteiten en/of gebied;

  • 3. het dagelijks bestuur kan jaarlijks een maximaal te verlenen subsidiebedrag per aanvraag vaststellen.

Artikel 6 De aanvrager

Bewoners, bewonersgroepen, (vrijwilligers-)organisaties en/of ondernemers met een binding met de buurt kunnen subsidie aanvragen.

Als sprake is van een samenwerkingsverband dient één van de betrokken partijen als penvoerder de aanvraag in namens het samenwerkingsverband en draagt de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de beschikking.

Artikel 7 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens

In aanvulling op artikel 5, tweede lid, van de ASA 2013 worden bij de subsidieaanvraag de volgende gegevens en stukken overgelegd:

Een activiteitenplan waarin in ieder geval het volgende omschreven moet worden:

  • -

    de activiteiten waarvoor de subsidie wordt aangevraagd;

  • -

    welke resultaten bereikt gaan worden;

  • -

    wie bereikt gaat worden en om hoeveel mensen het gaat;

  • -

    waar het initiatief plaatsvindt;

  • -

    met welke bewoners of organisaties wordt samengewerkt en hoe de samenwerking uitvoering krijgt;

  • -

    wie de andere initiatiefnemers zijn met vermelding van hun naam- en adresgegevens;

  • -

    of er voor dit initiatief ergens anders financiering is aangevraagd en voor welk bedrag;

  • -

    hoe er draagvlak voor de activiteit is georganiseerd en wat de omvang ervan is.

Artikel 8 Weigeringsgronden

  • 1. In aanvulling op artikel 9, eerste lid, van de ASA 2013 weigert het dagelijks bestuur een subsidie te verlenen als:

    • a.

      de aanvraag alleen is bedoeld om het duurzame voortbestaan van één organisatie te financieren;

    • b.

      de activiteiten slechts commerciële doeleinden en een commercieel karakter hebben;

    • c.

      de activiteiten slechts gericht zijn op vermaak;

    • d.

      door de aanvrager naar het oordeel van het dagelijks bestuur niet aangetoond kan worden dat de activiteiten voldoende worden ondersteund door meerdere bewoners en partners in de buurt;

    • e.

      de activiteiten reeds hebben plaatsgevonden.

  • 2. In aanvulling op artikel 9, tweede lid, van de ASA 2013 kan het dagelijks bestuur geheel of gedeeltelijk weigeren een subsidie te verlenen als:

    • a.

      de uitvoering van het buurt- of bewonersinitiatief naar het oordeel van het dagelijks bestuur niet of onvoldoende bijdraagt aan de opgaven in de buurt zoals geformuleerd in de gebiedsagenda’s en gebiedsplannen;

    • b.

      er sprake is van een initiatief waarvoor financiering op grond van een andere gemeentelijke regeling mogelijk is;

    • c.

      onderdelen van de aanvraag personeelskosten bevatten, tenzij de uitvoering van de activiteit professionele inzet vereist;

    • d.

      de activiteit zich heeft ontwikkeld tot een structurele activiteit waarvoor onder een andere subsidieregeling middelen kunnen worden aangevraagd.

    • e.

      in het gebied waar de activiteit plaats gaat vinden al in voldoende mate in het aanbod wordt voorzien;

    • f.

      het aangevraagde bedrag of onderdelen daarvan niet noodzakelijk geacht worden voor de uitvoering van de activiteit of niet dan wel niet in redelijke verhouding staan tot de duur, het bereik en het te verwachten resultaat of effect van de activiteiten;

    • g.

      het initiatief geen open karakter heeft en niet voor iedereen vrij toegankelijk is.

Artikel 9 Aanvullende verplichtingen

Naast de verplichtingen op grond van artikel 10 en 11 van de ASA 2013, zijn aan de subsidie de volgende verplichtingen verbonden:

  • a)

    de subsidieontvanger maakt de activiteiten bekend via de voor de buurt geëigende communicatiekanalen als dit in dienst staat van de te subsidiëren activiteiten;

  • b)

    de subsidieontvanger draagt zorg voor eventueel benodigde vergunningen, ontheffingen en overige toestemmingen;

  • c)

    de subsidieontvanger draagt zorg voor het afsluiten van eventueel benodigde verzekeringen;

  • d)

    de subsidieontvanger dient binnen acht weken na afronding van de activiteit een kort verslag in, waaruit blijkt dat de activiteit heeft plaatsgevonden;

  • e)

    het dagelijks bestuur kan in de verleningsbrief nader richting geven ten aanzien van gedragscodes, handelswijzen en andere verplichtingen die voortvloeien uit vastgestelde gemeentelijke beleidskaders.

Artikel 10. Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling bewonersinitiatieven stadsdeel Centrum.

Ondertekening

Het dagelijks bestuur van de bestuurscommissie van stadsdeel Centrum van Amsterdam,

Wolfgang Hövelmann

secretaris

Boudewijn Oranje

voorzitter

Toelichting

Algemene Toelichting

De nota ‘Stedelijk kader Afspraken basisvoorzieningen in de stadsdelen 2017-2018’ vormt het beleidskader voor de uitvoering van de voorzieningen op het gebied van de Wmo, Participatie, Jeugd en Schuldhulpverlening, waarvoor de bestuurscommissies verantwoordelijkheid dragen. Basisvoorzieningen dragen bij aan de versterking en stimulering van de dragende samenleving en bieden ondersteuning bij het versterken van de zelf- en samen redzaamheid van Amsterdammers. Bij de inrichting van de basisvoorzieningen hebben de bestuurscommissies de ruimte om zelf invulling te geven aan de wijze waarop de afspraken worden vormgegeven passend bij de lokale situatie en vraag. Hoofdstuk 7 van het Stedelijk kader basisvoorzieningen betreft het faciliteren van bewoners- en maatschappelijke initiatieven.

De ‘Subsidieregeling basisvoorzieningen in de stadsdelen’, biedt het juridisch kader voor de bestuurscommissies om subsidie te verlenen voor activiteiten ter uitvoering van de basisvoorzieningen. Deze subsidieregelingen zijn aanvullend op de subsidieverordening ASA 2013. De ASA bevat alle basisregels, onder andere over indieningstermijnen, beslistermijnen en verantwoordingseisen. Deze aanvullende subsidieregeling geldt alleen voor subsidies die kunnen worden verleend door de bestuurscommissies.

Hoofdstuk 7 van de basisvoorzieningen gaat over de realisatie van basisvoorzieningen en ruimte voor maatschappelijk initiatief. De activiteiten die gesubsidieerd kunnen worden vanuit de Subsidieregeling bewonersinitiatieven sluiten aan op meerdere programma’s van de basisvoorzieningen. Ook de gebiedsagenda’s zijn een belangrijk kader voor de subsidieregeling bewonersinitiatieven. De subsidieregeling geeft ruimte voor maatwerk in de buurt en de mogelijkheid om aan te sluiten op de lokale actualiteit en opgaven.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

1 e. De gebiedsagenda bevat tevens een analyse van de problemen en kansen uit de buurt, bestuurlijke ambities, politieke wensen en projecten en programma’s

1 j. In het Stedelijk kader afspraken basisvoorzieningen in de stadsdelen 2017-2018 wordt eenduidig vastgelegd wat er minimaal aanwezig moet zijn aan basisvoorzieningen in de wijken en aan welk kwaliteitsniveau deze voorzieningen moeten voldoen.

Artikel 3 Doel subsidieregeling

De gemeente Amsterdam werkt sinds 2015 gebiedsgericht en integraal. Daarbij ligt de focus op de opgave in de gebieden en de realisatie van de meerjarige prioriteiten uit de gebiedsagenda’s. Met deze regeling willen we met name buurt- en bewonersinitiatieven stimuleren die aansluiten op de opgave in de buurt.

Artikel 4 Subsidiabele activiteiten

Activiteiten met een meerwaarde op het bestaande aanbod: daaronder worden activiteiten bedoeld die nog niet worden geboden door bestaande organisaties. Indien een activiteit inspeelt op een lacune in het aanbod is er veelal sprake van een actuele en tijdelijke situatie. Vaak is er in deze gevallen sprake van lokaal maatwerk: aanbod van activiteiten gericht op een specifieke situatie voor een specifieke doelgroep in een bepaalde buurt.

Artikel 6 Aanvrager

Het stadsdeel wil met deze subsidie de betrokkenheid van bewoners hun buurt stimuleren. Daarbij is het van belang dat zij zoveel mogelijk zelf verantwoordelijkheid nemen voor de uitvoering van de initiatieven en zoveel mogelijk buurtbewoners betrekken.

Artikel 8 Weigeringsgronden

1 a. het duurzame voortbestaan van een organisatie: het gaat hierbij om organisaties die doorlopend activiteiten aanbieden en daarvoor subsidie aanvragen binnen deze regeling. Indien een organisatie een korte activiteit organiseert die afwijkt van het gangbare aanbod aan activiteiten van deze organisatie dan kan via deze regeling wel een aanvraag voor de activiteit worden ingediend.

2 d. structurele activiteit: deze subsidieregeling is bedoeld voor kortdurende activiteiten. Indien een activiteit zich ontwikkeld tot een doorlopende activiteit die regelmatig plaatsvindt dan dient de organisatie subsidie aan te vragen binnen een andere regeling die structurele activiteiten ondersteunt.

Artikel 9 Aanvullende verplichtingen

9 a. Voorbeelden van communicatiekanalen zijn www.jekuntmeer.nl, buurtkranten, flyers, buurtwebsites en facebookpagina’s;

9 d. Omdat het de bedoeling is dat initiatieven zich richten op vernieuwing en veelal experimenteel van aard zijn, is het belangrijk dat er gerapporteerd wordt over de resultaten, ook al wordt de subsidie op grond van de ASA (bij subsidie onder € 5.000) direct bij verlening vastgesteld en er dus geen inhoudelijke en financiële verantwoording geëist wordt. Het dagelijks bestuur kan tevens in het verleningsbesluit opnemen dat er op enigerlei wijze verantwoording moet worden afgelegd aan bijvoorbeeld bewonersplatforms, regiegroepen.

9 e. Voorbeelden van zulke verplichtingen zijn verplichtingen die voortvloeien uit het gemeentelijk beleid op gebied van:

  • -

    preventie seksueel misbruik en LHTBI-beleid;

  • -

    het hanteren van de Meldcode Huiselijk geweld en Kindermishandeling;

  • -

    activiteiten die aansluiten op het beleid Amsterdamse Aanpak Gezond Gewicht;

  • -

    het hanteren van de VOG-verklaring (verklaring omtrent gedrag) bij activiteiten met kinderen en kwetsbare volwassenen/ouderen;

  • -

    aanwijzingen in het kader van het diversiteitsbeleid;

  • -

    samenwerking tussen formele en informele partners;

  • -

    afspraken ten aanzien van (keten)samenwerking.