Regeling vervallen per 01-01-2020

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent ‘groene subsidie’ Subsidieregeling Vergroen je Buurt 2019

Geldend van 01-03-2019 t/m 31-12-2019

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent ‘groene subsidie’ Subsidieregeling Vergroen je Buurt 2019

Burgemeester en wethouders van Amsterdam

Brengen ter algemene kennis dat zij in hun vergadering van 5 februari 2019 hebben besloten:

  • I.

    In te stemmen met het intrekken van de Groen in de Buurt en Stadslandbouw-Voedselinitiatieven met ingang van 28 februari 2019

  • II.

    Vast te stellen de subsidieregeling Vergroen je Buurt 2019

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a. Dagelijks Bestuur: het dagelijks bestuur van een bestuurscommissie als bedoeld in de Verordening op lokaal bestuur, zijnde de rechtsopvolger van het Algemeen Bestuur (AB) van een bestuurscommissie als bedoeld in de Verordening ;

  • b. ASA 2013: Algemene subsidieverordening Amsterdam 2013;

  • c. College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam;

  • d. Groene bewonersinitiatieven: initiatieven van bewoners die gericht zijn op meer of beter levend groen (flora) in hun buurt.

Artikel 1.2 Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013

De Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013 is van toepassing, tenzij daarvan in deze regeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.

Hoofdstuk 2 Vergroen je buurt

Artikel 2.1 Doel subsidieregeling

Doel van deze regeling is het realiseren van meer en beter levend groen (flora) in de buurt, zoals aangegeven in de Agenda Groen en de gebiedsagenda’s. Het initiatief draagt bij aan een prettige leefbare buurt.

Artikel 2.2 Subsidiabele activiteiten

Het Dagelijks Bestuur kan een eenmalige subsidie verlenen voor:

  • a.

    kleinschalige groene bewonersinitiatieven gericht op kwaliteits- of kwantiteitsverbetering van het buurtgroen en,

  • b.

    informatie-, communicatie- of educatieprojecten over het belang en gebruik van het lokale groen.

Artikel 2.3 Criteria waaraan de aanvraag voor eenmalige subsidie wordt getoetst

Voor een groen bewonersinitiatief in een stadsdeel dat bijdraagt aan doel van deze regeling, kan het Dagelijks Bestuur van het betreffende stadsdeel een eenmalige subsidie verlenen indien het initiatief aan de volgende stadsdeelspecifieke criteria voldoet:

  • a.

    het initiatief moet passen binnen de kaders van zowel de Agenda Groen als de betreffende gebiedsagenda;

  • b.

    de subsidieaanvraag wordt door één penvoerder ingediend en wordt door ten minste twee volwassen bewoners die op een ander adres woonachtig zijn ondersteund;

  • c.

    aangrenzende buren moeten akkoord gaan met het plan;

  • d.

    de (beeld)kwaliteit van het plan moet minimaal gelijk zijn aan de huidige situatie, waarbij eindbeelden en beheerintensiteit worden vastgelegd;

  • e.

    het initiatief vindt plaats in waarbij de volgende criteria gelden:

    • i.

      het initiatief past bij de (semi) openbare ruimte van het stadsdeel;

    • ii.

      iedereen moet kunnen deelnemen aan het project;

    • iii.

      het initiatief past in de betreffende locatie.

Artikel 2.4 Subsidiabele kosten

  • 1. Subsidiabele kosten zijn: kosten die rechtstreeks betrekking hebben op het realiseren van de activiteit en welke aantoonbaar noodzakelijk zijn voor het realiseren van de activiteit.

  • 2. De subsidie voor kleinschalige groene bewonersinitiatieven bedraagt maximaal € 5.000,- per aanvraag

Artikel 2.5 Subsidieplafond

Het subsidieplafond voor kleinschalige groene bewonersinitiatieven bedraagt € 50.000,- per kalenderjaar per stadsdeel voor de periode vanaf inwerkingtreding tot en met 31 december 2019.

Artikel 2.6 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens

In aanvulling op artikel 5, tweede lid, van de ASA 2013 wordt bij de subsidieaanvraag voor kleinschalige groene bewonersinitiatieven de volgende informatie overgelegd:

  • a.

    een beheerplan: het eventuele noodzakelijke beheer van het initiatief moet zijn geborgd en aangeleverd worden door middel van een beheerplan en bijbehorende begroting;

  • b.

    een handtekeningenlijst waaruit blijkt dat het initiatief voldoende draagvlak kent in de buurt;

  • c.

    een visuele verbeelding waaruit blijkt hoe de gerealiseerde activiteit er na voltooiing uit ziet.

Artikel 2.7 Weigeringsgronden

In aanvulling op artikel 9, tweede lid, van de ASA 2013 kan het Dagelijks Bestuur een subsidie te weigeren indien:

  • a.

    niet wordt voldaan aan het bepaalde in de artikelen 2.1, 2.2, 2.3 en 2.4 van dit hoofdstuk;

  • b.

    het initiatief niet past binnen de Agenda Groen;

  • c.

    het initiatief niet past binnen de gebiedsagenda’s van het stadsdeel;

  • d.

    het initiatief al is uitgevoerd voordat subsidieverlening heeft plaatsgevonden of aanvraag is gediend;

  • e.

    het initiatief niet gericht is op bewoners uit de buurt of wijk;

  • f.

    het bewonersinitiatief een commerciële doelstelling heeft;

  • g.

    meer dan 10% van het aangevraagde bedrag bestemd is voor (professionele) ondersteuning;

  • h.

    de activiteit louter gericht is op vermaak;

  • i.

    de bijdrage bedoeld is om het voortbestaan van een (vrijwilligers)organisatie te financieren;

  • j.

    de bijdrage bedoeld is voor de exploitatie;

  • k.

    op basis van een andere regeling subsidie is verstrekt voor hetzelfde project.

Artikel 2.8 Aanvullende verplichtingen

Naast de verplichtingen op grond van artikel 10 en 11 van de ASA 2013, zijn aan de subsidie de volgende verplichtingen verbonden:

  • a.

    de activiteiten moeten binnen 1 jaar na subsidieverlening zijn voltooid;

  • b.

    de openbare ruimte wordt niet aan de openbaarheid onttrokken.

Hoofdstuk 3 Slotbepalingen

Artikel 5.1 Slotbepalingen

  • 1. Deze regeling treedt in werking op 1 maart 2019.

  • 2. Deze regeling vervalt van rechtswege op 1 januari 2020.

  • 3. Deze regeling wordt aangehaald als: Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Vergroen je Buurt 2019

  • III.

    In te stemmen dat deze subsidieregeling op 1 maart 2019 in werking treedt.

    •  

  • IV.

    In te stemmen met het verlenen van mandaat aan Dagelijks Bestuur van alle stadsdelen om subsidie te verstrekken op basis van de subsidieregeling Vergroen je Buurt 2019.

Ondertekening

Burgemeester en wethouders voornoemd,

Femke Halsema,

Burgemeester

Peter Teesink,

Secretaris

Toelichting Subsidieregeling Vergroen je Buurt 2019

Algemene toelichting bij de subsidieregeling

Inleiding

September 2015 is in de Gemeenteraad de Agenda Groen vastgesteld. Het beleid over Groen in de Buurt en Stadslandbouw is hierin als volgt geformuleerd.

Hoofdstuk 2 Vergroen je Buurt

Het bieden van ruimte aan en het ondersteunen van groene buurtinitiatieven levert veel op. De groene uitstraling van de buurt wordt versterkt, het gevoel van verbondenheid met de straat of buurt neemt toe en kinderen komen in contact met de natuur. Vaak nodigt de aanleg van een geveltuintje, uit tot een veelvoud van bijdragen en inspanningen van bewoners. Een buurtinitiatief kan soms beheerwerk voor de overheid uitsparen. Maar dat is niet altijd het geval en ook niet het hoofddoel bij het faciliteren van buurtinitiatieven. Wel is het van belang dat heldere randvoorwaarden vanuit de gemeente worden meegegeven voor beheer en gebruik van het groen door buurtbewoners. In diverse stadsdelen en bij groenorganisaties is daar ervaring mee opgedaan.

In ieder geval worden niet als subsidiabele kosten aangemerkt de kosten voor:

  • het (tijdelijk) huren van panden;

  • beheer en onderhoud:

  • commerciële doeleinden.

Artikelsgewijze toelichting

In het artikelsgewijze deel wordt per bepaling in ieder geval aandacht besteed aan de vraag of bij die specifieke bepaling sprake is van een aanvulling op of van een afwijking van de ASA 2013. Dan wordt de (reden voor de) aanvulling of afwijking toegelicht.

Artikel 2.1. en 3.1 Doel subsidieregeling

Vele kleintjes maken een grote” en “Samen staan we sterk” zijn twee uitdrukkingen die een goede samenvatting geven van het doel van deze regeling. Zo kunnen vele kleinschalige groene bewonersinitiatieven een substantiële bijdrage leveren in het versterken van het groen in de stad of de verbetering van de bewustwording van het belang van groen in de stad. Verbeteren van het groen in Amsterdam is een grote opgave die alleen in gezamenlijkheid kan slagen. De diversiteit van groene buurtinitiatieven die in aanmerking kan komen voor een bijdrage Groengelden is dan ook groot, zo zijn er bewonersinitiatieven gericht op kwaliteits- of kwantiteitsverbetering van het buurtgroen, maar ook kleinschalige informatie-, communicatie- of educatieprojecten over het belang en gebruik van het lokale groen. Al deze kleinschalige initiatieven, bedacht en uitgevoerd door vele Amsterdammers leveren een belangrijke bijdrage aan het versterken van het groen in Amsterdam.

Artikel 2.2 Subsidiabele activiteiten

Dit artikel geeft aan welke activiteiten voor subsidie in aanmerking komen en welk bestuursorgaan hierover beslist.

Artikel 2.3 Criteria waaraan de aanvraag wordt getoetst

In dit artikel zijn de criteria geformuleerd waaraan een initiatief moet voldoen om in aanmerking te komen voor subsidie.

Artikel 2.4 Subsidiabele kosten

Dit artikel geeft aan welke kosten subsidiabel zijn, wat het maximale percentage dat subsidiabel is, eventueel een minimum totaalbedrag en een maximum totaal bedrag per subsidie aanvraag. Vooral kosten die rechtstreeks verbonden zijn aan het realiseren van de activiteit zijn subsidiabel. Als de aanvrager de omzetbelasting (BTW) kan verrekenen, bijvoorbeeld met de Belastingdienst, beperkt de subsidie zich tot de ‘kale' kosten.

Artikel 2.5 Subsidieplafond

In deze artikelen wordt het totaal budget vermeld dat beschikbaar is als subsidiebijdrage voor uitvoering van deze regeling binnen een afgesproken termijn. Als dit plafond bereikt is, dan is het budget op en stopt de regeling, kan er geen aanspraak meer worden gedaan op subsidie. Het betreft een regeling met een looptijd tot 31 december 2019.

Artikel 2.6 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens

Naast de standaard verplichtingen die bij elke aanvraag moeten worden aangeleverd, zoals in de ASA 2013 is opgenomen, moet er bij de aanvraag voor deze regeling een aantal aanvullende specifieke gegevens overlegd worden om de aanvraag goed te kunnen beoordelen. Welke specifieke gegevens aangeleverd moet worden, staat in dit artikel opgenomen. Draagvlak kan bijvoorbeeld woorden aangetoond met behulp van een handtekeningenlijst. Ook kan bij de aanvraag gegevens van een aanspreekpunt worden opgenomen die voor eventuele vragen en klachten bereikbaar is.

De visuele verbeelding van de activiteit kan bestaan uit een schets met daarin de maatregel verbeeldt in zijn omgeving, of een foto van de bestaande situatie met daarin de nieuwe situatie getekend.

Artikel 2.7 Weigeringsgronden

Naast de weigeringsgronden zoals geformuleerd in de ASA 2013 zijn er voor deze regeling een aantal aanvullende weigeringsgronden van toepassing die specifiek van aard zijn op deze activiteit. De weigeringsgronden staan in dit artikel opgenomen.

In ieder geval worden niet als subsidiabele kosten aangemerkt de kosten voor:

  • het (tijdelijk) huren van panden;

  • beheer en onderhoud;

  • commerciële doeleinden.

Artikel 2.8 Aanvullende verplichtingen

Naast de verplichting zoals opgenomen in de ASA 2013 zijn er voor deze regeling een aantal aanvullende specifieke verplichtingen opgenomen. Deze verplichtingen zijn specifiek van aard op deze activiteit en staan in dit artikel opgenomen.

Hoofdstuk 3 Slotbepalingen:

Artikel 3.1 Slotbepalingen

Ingangsdatum, looptijd en citeertitel worden hier behandeld.