Regeling vervallen per 23-12-2020

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent subsidies evenementenfonds (Subsidieregeling Evenementenfonds)

Geldend van 23-10-2020 t/m 22-12-2020

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent subsidies evenementenfonds (Subsidieregeling Evenementenfonds)

Burgemeester en wethouders van Amsterdam

Brengen ter algemene kennis dat zij in hun vergadering van 30 januari 2018 hebben besloten:

De Subsidieregeling Evenementenfonds vast te stellen.

Subsidieregeling Evenementenfonds

Hoofdstuk 1 algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • 1. In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

    • a.

      ASA: Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013;

    • b.

      College: het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam;

    • c.

      Evenement: het geheel van activiteiten dat een duurzame verbinding legt met de stad en haar bewoners, ondernemers en instellingen, dat bijdraagt aan de leefbaarheid en zo goed mogelijk rekening houdt met de woonomgeving;

Artikel 2 Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013

De Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013 is van toepassing, tenzij daarvan in deze regeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.

Artikel 3 Doel subsidieregeling

Deze subsidieregeling heeft tot doel het bevorderen van evenementen die worden georganiseerd in de gemeente Amsterdam en die aansluiten bij de criteria genoemd in artikel 6.

Artikel 4 Subsidiabele activiteiten en subsidiabele kosten

  • 1.

    Het college kan eenmalige subsidie verstrekken voor het organiseren van een evenement.

  • 2.

    Voor subsidie komen uitsluitend die kosten in aanmerking die in rechtstreeks verband staan tot het te organiseren evenement. Kosten zijn uitsluitend subsidiabel indien zij gericht zijn op een of meer van de onderstaande kostenposten:

    Primair

    • a.

      beveiliging en veiligheid;

    • b.

      mobiliteit;

    • c.

      milieukosten/duurzaamheid;

    • d.

      overlastbeperking,

      Waarvan a t/m d maximaal 80% van de totale subsidiabele kosten mag bevatten.

  • Secundair

    • e.

      projectmanagement;

    • f.

      communicatie/ marketing,

      Waarvan e en f maximaal 20% van de totale subsidiabele kosten mag bevatten.

  • 3.

    Kosten zijn uitsluitend subsidiabel indien ze door de subsidieontvanger zijn gemaakt en betaald.

  • 4.

    De maximale subsidie bedraagt maximaal 50% van de subsidiabele kosten. Als het evenement waarvoor subsidie wordt gevraagd een sociaal maatschappelijk betrokken evenement betreft kan hiervan worden afgeweken.

Hoofdstuk 2 Subsidieplafond

Artikel 5 Subsidieplafond

Het college stelt voor de activiteiten die volgens deze subsidieregeling voor subsidie in aanmerking komen 2 keer per jaar het subsidieplafond vast. Het subsidieplafond wordt vastgesteld voordat aanvragen kunnen worden ingediend op grond van deze regeling.

Artikel 6 Verdeelsleutel subsidieplafond

  • 1. De aanvragen voor subsidie worden gerangschikt op een prioriteitenlijst.

  • 2. De rangschikking wordt bepaald door het aantal punten dat wordt gehaald op basis van de volgende criteria die zijn uitgewerkt in de bijlage die onderdeel uitmaakt van deze regeling:

    • a.

      de mate waarin het evenement bijdraagt aan de kernwaarden evenementen Amsterdam;

    • b.

      de mate waarin het evenement bijdraagt aan de verbinding met de stad;

    • c.

      de mate waarin het evenement voldoet aan de organisatorische criteria;

  • 3. Per criterium kan maximaal vijf punten worden gehaald en voor de verbinding met de stad maximaal tien punten.

  • 4. Het criterium genoemd in lid 2 onderdeel a heeft een wegingsfactor van één . Het criterium genoemd in lid 2 onderdeel b heeft een wegingsfactor van twee en het criterium genoemd in lid 2 onderdeel c heeft een wegingsfactor van één.

  • 5. De aanvragen worden gehonoreerd naar de scores op de criteria op de prioriteitenlijst.

  • 6. Indien meerdere aanvragen op dezelfde plaats op de prioriteitenlijst worden gerangschikt en door honorering van deze aanvragen het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de aanvraag met de laagste kosten als eerste gehonoreerd.

Hoofdstuk 3 Subsidieaanvraag

Artikel 7 De aanvrager

Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt aan rechtspersonen.

Artikel 8 Behandeling en toetsing van de aanvragen

  • 1. Uitsluitend volledige aanvragen worden in behandeling genomen.

  • 2. Indien een evenement uit andere gemeentelijke gelden subsidie ontvangt en die subsidie niet hoger is dan € 150.000,- kan er een aanvraag voor aanvullende subsidie op basis van deze regeling worden ingediend, mits de activiteiten gratis zijn en in de openbare ruimte plaatsvinden.

Artikel 9 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens

In aanvulling op artikel 5, tweede lid, van de ASA 2013 wordt bij de subsidieaanvraag een opgave gegeven van bij andere bestuursorganen of organisaties ingediende aanvragen voor subsidie of vergoeding ten behoeve van dezelfde activiteiten, onder vermelding van de stand van zaken met betrekking tot de beoordeling van die aanvragen.

Artikel 10 Aanvraagtermijn eenmalige subsidies

  • 1. Een subsidieaanvraag wordt ingediend vóór 1 januari in het jaar waarin het evenement plaatsvindt.

  • 2. Indien er na verwerking van de aanvragen na 1 januari nog budget resteert voor hetzelfde jaar stelt het college een nieuw subsidieplafond vast tussen 1 januari en 1 maart. In dat geval kan een aanvraag ingediend worden vóór 1 juni van het jaar waarin het evenement plaatsvindt.

  • 3. De directeur Communicatie wordt gemandateerd om, als de situatie in het tweede lid zich voordoet, een verdeelvoorstel voor deze tweede tranche op te stellen.

  • 4. Een deel van het budget, namelijk 100.000 euro, wordt gereserveerd voor initiatieven die in stadsdelen plaatsvinden waarvoor organisatoren een voorstel bij het Evenementenfonds hebben ingediend. Dit onderdeel wordt apart opgenomen in het verdeelvoorstel.

  • 5. Bij aanvragen voor het deel van het Evenementenfonds als bedoeld in het vierde lid wordt in beginsel voldaan aan de subsidiabele activiteiten en kosten genoemd in artikel 4. Deze evenementen wordt gezien als sociaal maatschappelijk betrokken evenementen. Na ambtelijk akkoord van het desbetreffende stadsdeel (zoals bijvoorbeeld van een evenementencoördinator) kan er voor deze aanvragen afgeweken worden van de subsidiabele activiteiten en kosten genoemd in artikel 4.

Artikel 11 Beslistermijn

In afwijking van artikel 8 van de ASA 2013 beslist het college op een aanvraag voor een eenmalige subsidie binnen 12 weken na uiterste indiendatum.

Hoofdstuk 4 Weigering van de subsidie

Artikel 12 Weigeringsgronden

  • 1. In aanvulling op artikel 9, eerste lid, van de ASA 2013 weigert het college een subsidie te verlenen als:

    • a.

      voor de vergunningplichtige activiteiten geen evenementenvergunning door de burgemeester is of wordt verleend of als de aanvrager zich niet houdt aan de in de evenementenvergunning verbonden voorschriften;

    • b.

      de aanvrager voor dezelfde subsidiabele kosten reeds subsidie ontvangt van de gemeente Amsterdam of een ander bestuursorgaan;

    • c.

      de activiteiten niet voor het publiek toegankelijk zijn;

    • d.

      de score op de aanvraag minder is dan 105 punten;

    • e.

      de subsidie niet wordt aangevraagd voor de subsidiabele kosten genoemd in artikel 4;

    • f.

      de aanvrager niet kostenefficiënt werkt.

Hoofdstuk 5 Verplichtingen van de subsidieontvanger

Artikel 13 Aanvullende verplichtingen

Naast de verplichtingen op grond van artikel 10 en 11 van de ASA 2013, zijn aan de subsidie de volgende verplichtingen verbonden:

  • a.

    De subsidieontvanger is verplicht om de activiteiten op een duurzame wijze uit te voeren.

  • b.

    De subsidieontvanger houdt een inzichtelijke en controleerbare administratie bij met betrekking tot de uitvoering van het evenement en de in verband daarmee gedane uitgaven en verworven inkomsten.

  • c.

    De administratie bestaat uit een projectadministratie en een financiële administratie, waarin alle noodzakelijke gegevens tijdig, juist en volledig zijn vastgelegd en zijn te verifiëren met bewijsstukken.

  • d.

    De subsidieontvanger volgt de aanwijzingen van de toezichthouder nauwgezet op.

  • e.

    De subsidieontvanger draagt ervoor zorg dat het gebruik van bont in kleding of de verkoop van bont geen deel is van de activiteit waarvoor subsidie is verstrekt.

Hoofdstuk 6 Slotbepalingen

Artikel 14 Overgangsbepaling

Aanvragen om vaststelling van subsidies op grond van de voor 1 oktober 2017 geldende Bijzondere subsidieverordening evenementenfonds worden afgehandeld op grond van die verordening.

Artikel 15 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op het moment dat de gemeenteraad de Bijzondere subsidieverordening Evenementen heeft ingetrokken en dat besluit is bekend gemaakt.

Artikel 16 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Evenementenfonds

Ondertekening

Burgemeester en wethouders voornoemd,

J.J. van Aartsen, waarnemend burgemeester

A.H.P. Van Gils, gemeentesecretaris

Bijlage bij Subsidieregeling Evenementenfonds

Kernwaarden evenementen Amsterdam

 

Score

(1 -5)

Weging

1

 

Score

x

weging

Creativiteit

 

 

 

  • Is het evenement in zijn formule origineel?

 

 

 

  • Bevat het evenement unieke programma-elementen in vergelijking met soortgelijke evenementen?

 

 

 

  • Bevat het evenement verrassingselementen/vernieuwende elementen in vorm of inhoud voor bezoekers?

 

 

 

Innovatie

 

 

 

  • Is het evenement trendsettend in het gebruik van methoden en technieken of in de combinatie van disciplines en specialismen?

 

 

 

  • In hoeverre is het evenement bedoeld om innovaties op één of meerdere terreinen voor het voetlicht te brengen?

 

 

 

Leefbaarheid/ Stad in Balans

 

 

 

  • Duurzaamheid (uitwerking van plannen energie, water, afval en groen).

 

 

 

  • Geluid (beperkende)maatregelen

 

 

 

  • Maatregelen tbv toegankelijkheid van directe omgeving (park, plein)

 

 

 

  • De locatie van het evenement in het kader van spreiding

 

 

 

Handelsgeest

 

 

 

  • Worden er business-to-business mogelijkheden aan dit evenement gekoppeld?

 

 

 

  • Worden er mogelijkheden voor relatiemarketing voor bedrijven en culturele/maatschappelijke instellingen aan dit evenement gekoppeld?

 

 

 

Verbinding met de stad

 

Score

(1-10)

Weging

2

Score

x

weging

  • Sluit het evenement aantoonbaar aan op de hoofdlijnen van het geldende coalitieakkoord?

 

 

 

  • Worden in dit evenement dwarsverbanden gelegd met andere activiteiten en doelgroepen in het kader van citymarketing Amsterdam?

 

 

 

  • Gratis toegankelijk evenement/of onderdelen die gratis toegankelijk zijn.

 

 

 

  • Buurt- en wijk gebonden initiatief

 

 

 

Organisatorische criteria

 

Score

(1-5)

Weging

1

Score

x

weging

Communicatie

 

 

 

  • Omgevingscommunicatie (bewonerscommunicatie, klachtenafhandeling)

 

 

 

  • Is het evenement bruikbaar voor (internationale) marketing van de stad? (I amsterdam campagne)

 

 

 

 

Sociaal Maatschappelijke betrokkenheid initiatief/Social return

 

 

 

  • De organisator biedt (tijdelijke) werkgelegenheid aan Amsterdammers met een grote(re) afstand tot de arbeidsmarkt.

 

 

 

  • De klussen voor, tijdens of na het evenement worden uitgevoerd in samenwerking met sociale werkvoorzieningen.

 

 

 

  • De organisator betrekt sociale firma’s en sociale ondernemingen bij de organisatie van het evenement

 

   

 

  • De organisator versterkt met zijn evenement de sociale cohesie, gezondheid of onderwijs in de buurt.

 

 

 

Tijdsplanning

 

 

 

  • Wanneer vindt het evenement plaats? (ivm spreiding en off-season)

 

 

 

  • Is het een terugkerend evenement?

 

 

 

Veiligheid/mobiliteit

 

 

 

  • Zorgt de gekozen locatie voor extra veiligheidsmaatregelen/benodigdheden (afh. van aantal bezoekers, locatie, datum)

 

 

 

  • Zorgt de gekozen locatie voor extra mobiliteit/crowdmanagement maatregelen (afh.van aantal bezoekers, locatie , datum)

 

 

 

Financiën

 

 

 

  • Heeft de organisatie cofinanciering gerealiseerd?

 

 

 

  • Staat het aangevraagde subsidie bedrag in verhouding met het aantal bezoekers?

 

 

 

  • Is de subsidiabele begroting realistisch weergegeven?

 

 

 

  • Stelt de organisatie een afbouwregeling voor?

 

 

 

Toelichting bij de Subsidieregeling Evenementenfonds.

Algemene toelichting

Om subsidieaanvragen voor evenementen in Amsterdam op de juiste en op een eenduidige manier te kunnen behandelen, is behoefte aan een subsidieverordening Evenementenfonds. Deze subsidieverordening Evenementenfonds moet erin resulteren dat subsidieaanvragen voor evenementen volgens de doelstellingen van het nieuwe evenementenbeleid worden behandeld.

Evenementen zijn het geheel van activiteiten die een duurzame verbinding leggen met de stad en haar bewoners, ondernemers en instellingen, die bijdragen aan de leefbaarheid en zo goed mogelijk rekening houden met de woonomgeving. Evenementen moeten de aantrekkelijkheid en positieve beleving van de stad bij bewoners en bezoekers bevorderen en positioneren de stad als leefbare, creatieve, innovatieve en dynamische hoofdstad.

In de APV zijn in de artikelen 2.40 (evenementen op de weg of het water) en 2.47 (evenementen in gebouwen) regels vastgesteld voor het houden van evenementen in Amsterdam.

Op grond van de APV kunnen evenementenvergunningen worden verleend. Wanneer een evenement op een binnen locatie wordt gehouden, is het afhankelijk van de gebruikersvergunningen of er wel of geen evenementenvergunning nodig is.

Op deze subsidieregeling zijn de ASA 2013 en de Awb van toepassing. Op sommige punten, zoals de verdeelsleutel voor het subsidieplafond, wijkt deze regeling af van de bepalingen van de ASA 2013.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1

Onder een evenement wordt verstaan het geheel van activiteiten dat een duurzame verbinding legt met de stad en haar bewoners, ondernemers en instellingen, dat bijdraagt aan de leefbaarheid en zo goed mogelijk rekening houdt met de woonomgeving . Hierbij geldt dat de volgende activiteiten niet als evenement worden beschouwd:

  • Reguliere congressen en beurzen, omdat zij een louter business to business karakter hebben en als zodanig in besloten kring en op binnen locaties plaatsvinden. Reguliere congressen krijgen uit Externe betrekkingenbudget een bijdrage van € 5,-per persoon. Vanaf 1.000 personen wordt vanuit Externe betrekkingen maatwerk geleverd.

  • Tentoonstellingen van musea en voorstellingen van theaters, die tot het reguliere aanbod van deze instellingen behoren, en in die zin geen bijzondere en unieke gebeurtenis;

  • Reguliere sportwedstrijden;

  • Markten, zoals bedoeld in de Marktverordening.

Artikel 4Subsidiabele kosten

Subsidiabele kosten. Met deze opsomming wordt zo veel mogelijk ingegaan op de aspecten van de organisatie van het evenement die een relatie hebben met voorwaarden die kunnen voorkomen in de evenementvergunning. In grote lijnen hebben deze aspecten betrekking op zaken die de gemeente als voorwaarde kan stellen aan de uitvoering van het evenement. Zo komt een aanvrager in principe alleen in aanmerking voor subsidie als het niet de inhoud van het evenement betreft, maar de uitvoering ervan.

Tegenwoordig wordt vooral van de grotere evenementen een hoger basisniveau geëist qua toezicht en veiligheidsvoorzieningen. Bovendien is de verantwoordelijkheid voor het ordelijk verloop van een evenement de afgelopen jaren nadrukkelijker bij de organisatie komen te liggen. Vandaar dat evenementen in de openbare ruimte en die meer veiligheid of mobiliteitsmaatregelen moeten nemen opgenomen is in de subsidiabele kosten.

Daarbij geldt dat a t/m d maximaal 80% van de subsidiabele kosten mag bevatten en e en f maximaal 20%.

Artikel 6Verdeelsleutel subsidieplafond

Deze bepaling bevat een regeling voor de verdeling van het subsidieplafond die afwijkt van de regeling in de ASA 2013. Er wordt voorzien in een verdeelsleutel van het beschikbare bedrag aan de hand van inhoudelijke criteria in plaats van op volgorde van binnenkomst van de aanvragen (zoals in de ASA 2013). Dat betekent dat de verschillende subsidieaanvragen tegen elkaar moeten kunnen worden afgewogen (zie hiervoor artikel 6).Om die reden is ervoor gekozen om, eveneens in afwijking van de ASA 2013, ook voor eenmalige subsidies een vaste indieningstermijn te hanteren. Op grond van artikel 11 dienen zowel eenmalige subsidies als periodieke subsidies vóór 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het jaar van het evenement te worden aangevraagd. Indien er nog budget over is zal het college dit bekend maken voor 1 januari en kan er een aanvraag ingediend worden gedurende de periode januari tot april, zolang het budget toereikend is.

Criteria in de bijlage

In het schema is een rating aangebracht per item. Met deze rating wordt de prioritering aangegeven. Hierbij wordt de richtlijn gehanteerd: een aanvraag dient minimaal 105 punten te scoren om in aanmerking te kunnen komen voor subsidie. Daarbij staan drie thema’s centraal namelijk: de kernwaarden evenementen Amsterdam, Verbinding met de stad en Organisatorische criteria.

De gemeente Amsterdam vindt het belangrijk om samen met Amsterdammers te zorgen voor een sociale en ondernemende stad. De gemeente wil Amsterdammers meer betrekken en laten participeren in de stad. Evenementen in de stad spelen een grote rol bij deze ontwikkeling, daarom worden de organisatoren actief betrokken bij het versterken van de zelfredzaamheid en eigen kracht van Amsterdammers en is opgenomen dat het een pre is als de subsidieontvanger mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt inzet bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.

Artikel 12 Weigeringsgronden

Subsidieaanvragen worden door het college getoetst op basis van de criteria uit artikel 6. Indien aan deze criteria onvoldoende punten worden toegekend (minimaal 105 punten) zal de aanvraag geweigerd worden.

Artikel 13 Aanvullende verplichtingen

Artikel 10 en 11 van de ASA 2013 regelen diverse verplichtingen voor de subsidieontvanger. Er gelden daarbij nog een aantal specifieke verplichtingen. De subsidieontvanger is verplicht activiteiten op een duurzame wijze uit te voeren. Daarbij is het van belang dat de organisator heeft nagedacht over de mate waarin hij duurzaam onderneemt en de betreffende locatie gebruikt. Op het gebied van organisatie, energie, water, afval en mobiliteit zal aangetoond moeten worden dat men voor een evenementenvergunning in aanmerking kan komen. De basis hiervoor zijn de APV (artikel 2.43) en de Wet milieubeheer (artikel 1.1 tweede lid). De duurzaamheidscriteria worden gefaseerd ingevoerd tussen 2017 en 2020. De duurzaamheidscriteria worden onderdeel van verschillende instrumenten waarover de gemeente beschikt om te sturen op duurzaamheid bij organisatoren. Naast de evenementenvergunning, worden de duurzaamheidscriteria ook opgenomen in de verplichtingen verbonden aan de beschikking.

De gemeente Amsterdam vindt het belangrijk om samen met Amsterdammers te zorgen voor een sociale en ondernemende stad. De gemeente wil Amsterdammers meer betrekken en laten participeren in de stad. Evenementen in de stad spelen een grote rol bij deze ontwikkeling, daarom worden de organisatoren actief betrokken bij het versterken van de zelfredzaamheid en eigen kracht van Amsterdammers en is opgenomen dat het een pre is als de subsidieontvanger mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt inzet bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.