Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Amsterdam houdende regels over klankbordgesprekken tussen de burgemeester en de raad (Verordening klankbordgesprekken burgemeester en raad)

Geldend van 08-02-2020 t/m heden

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Amsterdam houdende regels over klankbordgesprekken tussen de burgemeester en de raad (Verordening klankbordgesprekken burgemeester en raad)

De raad van de gemeente Amsterdam,

gelet op de artikelen 84, 86 en 149 van de Gemeentewet,

besluit de volgende verordening vast te stellen:

Verordening klankbordgesprekken burgemeester en raad

Artikel 1. Taak commissie klankbordgesprekken burgemeester

Er is een commissie die tot taak heeft klankbordgesprekken met de burgemeester te voeren.

Artikel 2. Samenstelling commissie

  • 1. De commissie bestaat uit een voorzitter en vier leden die de raad uit zijn midden benoemt.

  • 2. De commissie kent geen plaatsvervangende leden.

Artikel 3. Ambtelijke ondersteuning

De raadsgriffier is secretaris van de commissie en ondersteunt de commissie ambtelijk.

Artikel 4. Vergaderingen

  • 1. De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of ten minste de helft van het aantal leden dit nodig acht.

  • 2. De commissie vergadert slechts indien meer dan de helft van het aantal leden aanwezig is.

  • 3. De voorzitter bepaalt de dag, het tijdstip en de plaats van de vergadering.

Artikel 5. Geheimhouding

  • 1. De vergaderingen van de commissie zijn besloten.

  • 2. De voorzitter ziet erop toe dat de commissie in elke vergadering, met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding oplegt op de inhoud van de stukken, de verslagen en het behandelde tijdens de vergadering.

  • 3. De commissie en haar leden verstrekken geen inzage in de verslagen noch informatie daarover en over het behandelde tijdens de vergadering aan raadsleden die geen lid zijn van de commissie, noch aan anderen, behoudens het bepaalde in artikel 8, vierde lid.

  • 4. De commissie, noch de raad, zal de geheimhouding opheffen.

  • 5. De commissie waarborgt de geheimhouding bij het beheer van documenten en het voeren van de correspondentie.

Artikel 6. Aantal klankbordgesprekken

  • 1. De commissie houdt zo mogelijk jaarlijks, maar ten minste drie maal per ambtsperiode een klankbordgesprek met de burgemeester.

  • 2. Als de commissie of de burgemeester daarom vraagt, houdt de commissie tussentijds een klankbordgesprek.

Artikel 7. Voorbereiding en inhoud klank bordgesprekken

  • 1. De commissie maakt voorafgaand aan de klankbordgesprekken aan de burgemeester kenbaar bij wie zij informatie zal inwinnen over het functioneren van de burgemeester.

  • 2. Het gesprek is wederkerig. Zowel het functioneren van de burgemeester als van de gemeenteraad zijn onderwerp van gesprek. De commissie beschouwt het functioneren van de burgemeester in elk geval aan de hand van de profielschets en de wettelijke taken van de burgemeester. Tevens betrekt de commissie hierbij het verslag van en de afspraken uit het vorige klankbordgesprek.

Artikel 8. Verslaglegging

  • 1. Van elk klankbordgesprek wordt een verslag gemaakt.

  • 2. Voordat de commissie het verslag vaststelt, kan de burgemeester reageren op het concept.

  • 3. Het verslag wordt getekend door alle deelnemers aan het gesprek.

  • 4. Raadsleden kunnen het verslag inzien. Het verslag wordt niet openbaar gemaakt. Een afschrift van het verslag wordt gezonden aan de commissaris van de Koning in Noord-Holland.

Artikel 9. Archivering

  • 1. De secretaris draagt zorg voor een afdoende vertrouwelijke archivering van de stukken, waaronder het afschrift van het vastgestelde verslag.

  • 2. Na het aftreden van de burgemeester worden alle documenten over klankbordgesprekken met die burgemeester door de raadsgriffier vernietigd.

Artikel 10. Ontbinding en wijziging samenstelling van de commissie

  • 1. De commissie wordt ontbonden na het aftreden van de burgemeester.

  • 2. De raad kan de samenstelling van de commissie tussentijds aanpassen.

Artikel 11. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Artikel 12. Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening klankbordgesprekken burgemeester en raad.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 22 januari 2020.

De voorzitter

Femke Halsema

De raadsgriffier

Jolien Houtman