Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR640138
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR640138/1
Regeling vervallen per 03-03-2021
Besluit van de directeur Dienstverlening van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent het algemeen ondermandaatbesluit Dienstverlening
Geldend van 08-05-2020 t/m 02-03-2021
Intitulé
Besluit van de directeur Dienstverlening van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent het algemeen ondermandaatbesluit DienstverleningDe directeur Dienstverlening
gelet op:
- •
de Gemeentewet;
- •
het Burgerlijk wetboek;
- •
de Algemene wet bestuursrecht;
- •
Personeelsregelingen Gemeente Amsterdam
- •
het Bevoegdhedenbesluit ambtelijke organisatie;
- •
Verordening op het lokaal bestuur
- •
de mandaatbesluiten en bijbehorende registers van de stadsdelen
BESLUIT:
- I.
Mandaat c.q. ondermandaat, volmacht en machtiging te verlenen aan de manager Onderzoek & Ontwikkeling, manager Operations Support, manager Contact Center Amsterdam en Stadsloketten, manager Actie Service Centrum en manager Organisatie en (Bestuurs)advies , en te bepalen dat deze bevoegdheden worden ondergemandateerd aan teamleiders stadsloketten, medewerkers inloopbalie, medewerkers specialist burgerlijke stand en immigratie en nationaliteit, medewerkers specialist vergunningen en medewerker informatiebeheer cluster Dienstverlening en Informatie ten aanzien van de van de in hoofdstuk 1 tot en met 3 genoemde aangelegenheden (zie bijlage A “Overzicht ondermandaten op grond van het Bevoegdhedenbesluit” en bijlage B Overzicht ondermandaten op grond van de Verordening op het Lokaal Bestuur voor een overzicht van de betreffende taken):
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1
Functionarissen oefenen een aan hun gemandateerde bevoegdheid niet uit indien sprake is van een politiek of bestuurlijk gevoelig onderwerp.
Hoofdstuk 2 Overdracht algemene bevoegdheden
Artikel 2 Overige algemene bevoegdheden op grond van bijlage 1 Bevoegdhedenbesluit
-
1. Aan manager Onderzoek & Ontwikkeling, manager Operations Support, manager Contact Center Amsterdam en Stadsloketten, manager Actie Service Centrum en manager Organisatie en (Bestuurs)advies het nemen van besluiten als bedoeld in bijlage 1 Bevoegdhedenbesluit, onder C, Algemene Wet Bestuursrecht
-
2. Aan teamleiders stadsloketten, medewerkers inloopbalie, medewerkers specialist burgerlijke stand en immigratie en nationaliteit, medewerkers specialist vergunningen het nemen van besluiten als bedoeld in bijlage 1 Bevoegdhedenbesluit, onder E, Algemene Verordening Gegevensbescherming
-
3. Aan medewerker informatiebeheer cluster Dienstverlening en Informatie het nemen van besluiten als bedoeld in bijlage 1 Bevoegdhedenbesluit, onder G, Archiefwet en aanverwanten
-
4. Aan manager Onderzoek & Ontwikkeling, manager Operations Support, manager Contact Center Amsterdam en Stadsloketten, manager Actie Service Centrum en Organisatie en (Bestuurs)advies, medewerkers inloopbalie, medewerkers specialist burgerlijke stand en immigratie en nationaliteit, medewerkers specialist vergunningen en medewerker informatiebeheer cluster Dienstverlening en Informatie worden niet gemandateerd het nemen van besluiten als bedoeld als bedoeld in bijlage 1 Bevoegdhedenbesluit, onder F, Algemene Verordening nadeelcompensatie
Hoofdstuk 3 Directie specifieke bevoegdheden op grond van bijlage 4 Bevoegdhedenbesluit
Artikel 3 Directie specifieke bevoegdheden op grond van bijlage 4 bevoegdhedenbesluit
-
1. Aan medewerkers specialist vergunningen het nemen van besluiten als bedoeld in bijlage 4 Bevoegdhedenbesluit, cluster Dienstverlening en Informatie, onder Algemene bepalingen
-
2. Aan manager Contact Center Amsterdam en Stadsloketten het nemen van besluiten als bedoeld in bijlage 4 Bevoegdhedenbesluit, cluster Dienstverlening en Informatie, onder A, Burgerlijk wetboek en B, het legaliseren van handtekeningen
-
3. Aan manager Onderzoek & Ontwikkeling het nemen van besluiten als bedoeld in bijlage 4 Bevoegdhedenbesluit, cluster Dienstverlening en Informatie, onder B, Gemeentewet, onderdeel b
-
4. Aan medewerkers Inloopbalie en medewerkers specialist burgerlijke stand en immigratie en nationaliteit het nemen van besluiten als bedoeld in bijlage 4 Bevoegdhedenbesluit, cluster Dienstverlening en Informatie, onder C, Wet Basisregistratie persoonsgegevens, onderdelen a, b, c, d, g en n
-
5. Aan medewerkers inloopbalie het nemen van besluiten als bedoeld in bijlage 4 Bevoegdhedenbesluit, cluster Dienstverlening en Informatie, onder C, Wet Basisregistratie persoonsgegevens, onderdelen e, f, h, i, j en k en onder G, Paspoortwet en H, Wegenverkeerswet
-
6. Aan medewerkers specialist burgerlijke stand en immigratie het nemen van besluiten als bedoel in bijlage 4 Bevoegdhedenbesluit, cluster Dienstverlening en Informatie, onder C, Wet Basisregistratie persoonsgegevens, onderdeel o en r en onder F, Rijkswet op het Nederlanderschap en L, Wet op de lijkbezorging
-
7. Aan teamleiders stadsloketten het nemen van besluiten als bedoeld in bijlage 4 Bevoegdhedenbesluit, cluster Dienstverlening en Informatie, onder E, Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens en M, Besluit Algemene burgerlijke pensioenwet
-
8. Aan manager Onderzoek & Ontwikkeling, manager Operations Support, manager Contact Center Amsterdam en Stadsloketten, manager Actie Service Centrum en manager Organisatie en (Bestuurs)advies, medewerkers inloopbalie, medewerkers specialist burgerlijke stand en immigratie en nationaliteit, medewerkers specialist vergunningen en medewerker informatiebeheer cluster Dienstverlening en Informatie worden niet gemandateerd het nemen van besluiten als bedoeld in bijlage 4 Bevoegdhedenbesluit, cluster Dienstverlening en Informatie, Algemene bepalingen ten aanzien van subsidieverstrekking en handhaving, ten aanzien van C, Wet Basisregistratie persoonsgegevens, onderdelen l, m, p, q en s en ten aanzien van D, Algemene wet inzake rijksbelastingen, I, Kieswet, J, Kaderwet dienstplicht en K, Inkwartieringswet
Hoofdstuk 4 Plaatsvervangingsregeling
Artikel 4
-
1. De directeur Dienstverlening wijst als vervanger aan de manager Onderzoek en Ontwikkeling om zijn bevoegdheden ingevolge het bevoegdhedenbesluit en de budgethoudersregeling uit te voeren indien hij afwezig is of bij onverwijlde spoed
-
2. De directeur Dienstverlening wijst als vervanger aan van de manager Onderzoek en Ontwikkeling de directeur Dienstverlening.
-
3. De directeur Dienstverlening wijst als vervanger aan van de manager Operations Support de manager Contact Center Amsterdam en Stadsloketten.
-
4. De directeur Dienstverlening wijst als vervanger aan van de manager Actie Service Centrum de manager Contact Center Amsterdam en Stadsloketten.
-
5. De directeur Dienstverlening wijst als vervanger aan van de manager Contact Center Amsterdam en Stadsloketten de manager Operations Support.
-
6. De directeur Dienstverlening wijst als vervanger aan van de manager Organisatie en (Bestuurs)advies de directeur Dienstverlening.
-
7. De ondertekening als plaatsvervanger geschiedt volgens de wijze als bepaald in het bevoegdhedenbesluit.
- II.
Dat dit besluit wordt gepubliceerd in het Elektronisch Gemeenteblad en in werking treedt op de dag nadat het besluit is gepubliceerd.
- III.
Het eerder verleende algemene ondermandaatbesluit van dit organisatieonderdeel in te trekken.
Bijlage A Overzicht ondermandaten op grond van het Bevoegdhedenbesluit behorend bij het ondermandaatbesluit directeur Dienstverlening van 28 april 2020
fsdsaf
Ondertekening
Amsterdam, 28 april 2020,
De directeur Dienstverlening,
F. Atighi
Bijlage A Overzicht ondermandaten op grond van het Bevoegdhedenbesluit behorend bij het ondermandaatbesluit directeur Dienstverlening van 28 april 2020
Voor de navolgende bevoegdheden geldt het volgende: - Ondermandaat geldt niet als het besluit de ondergemandateerde betreft; - Ondermandaat wordt begrensd door de voorwaarden genoemd in het Bevoegdhedenbesluit; - Ondermandaat aan de stadsdeelsecretaris geldt niet voor de bevoegdheden genoemd in Bijlage 1, hoofdstuk A en Bijlage 2, hoofdstuk A. |
|
Overige algemene bevoegdheden (artikel 4 ondermandaatsbesluit) |
|
C. Algemene wet bestuursrecht Gemandateerd aan de gemeentesecretaris worden de volgende bevoegdheden op grond van de volgende bevoegdheden op grond van de Algemene wet bestuursrecht (Awb): a. Het stellen van een termijn voor de aanvulling van een aanvraag en het beslissen omtrent het niet in behandeling nemen van een onvolledige aanvraag dan wel van een aanvraag die niet binnen de gestelde termijn is aangevuld (art. 4:5 Awb). b. Het beslissen dat een aanvrager of derdebelanghebbende niet in de gelegenheid wordt gesteld zijn zienswijze naar voren te brengen (art. 4:11 Awb). c. Het kennis geven van de verdaging van een beslissing op een aanvraag (art. 4:14 Awb). d. In het geval van niet tijdig beslissen de verschuldigdheid en de hoogte van de dwangsom bij beschikking vaststellen (art. 4:18 Awb). e. Het vaststellen van de verplichting tot betaling van een geldsom aan of door de dienst of bedrijf (bestuursrechtelijke geldschuld) (art. 4:86 Awb). f. Het nemen van beslissingen inzake verrekening (art. 4:93 Awb). g. Het verlenen van uitstel van betaling (art. 4:94 Awb). h. Het verlenen van voorschotten (art. 4:95 Awb). i. Het intrekken of wijzigen van de beschikking tot uitstel van betaling of verlenen van een voorschot (art. 4:96 Awb). j. Het bij beschikking vaststellen van de wettelijke rente (art. 4:99 Awb). k. Het geheel of gedeeltelijk verlenen van kwijtschelding. l. Het aanmanen van de schuldenaar die in verzuim is (art. 4:112 Awb). m. Het uitvaardigen van een dwangbevel om de betaling van een geldsom af te dwingen (art. 4:114 Awb en 4:115 Awb). n. Het beslissen tot het nemen van executiemaatregelen ter uitvoering van dwangbevelen. o. Het aanwijzen van toezichthouders en het afgeven van legitimatiebewijzen (artt. 5:11 en 5:12 Awb). p. Het behandelen en afdoen van klachten met inachtneming van afdeling 9.1 van de Algemene wet bestuursrecht. |
|
D. Wet Openbaarheid Bestuur Gemandateerd aan de gemeentesecretaris worden de volgende bevoegdheden op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob): a. het beslissen op verzoeken om verstrekking van informatie met betrekking tot bestuurlijke aangelegenheden (art. 6 Wob). b. het beslissen inzake het eigener beweging verstrekken van informatie met betrekking tot bestuurlijke aangelegenheden (art. 8 Wob). |
Geen verder ondermandaat |
E. Algemene Verordening Gegevensbescherming Gemandateerd aan de gemeentesecretaris worden de volgende bevoegdheden en feitelijke handelingen op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG): 1.a.die verband houden met de uitoefening van de rechten van betrokkene als bedoeld in hoofdstuk III van de AVG (artikelen 12 tot en met 23 van de AVG); 2.b.die verband houden met een melding van een inbreuk in verband met persoonsgegevens aan de betrokkene (artikel 34 van de AVG); 3.c.die verband houden met de voorafgaande raadpleging bij de Autoriteit Persoonsgegevens (artikel 36 van de AVG). |
Het gaat hier om alle registraties die bij Dienstverlening, maar ook in de rest van de organisatie worden bijgehouden en die algemene richtlijnen betreffende de rechten van burgers bevatten (bijv recht op inzage, recht op verwijdering van gegevens). |
F. Algemene Verordening Nadeelcompensatie Gemandateerd aan de gemeentesecretaris worden de volgende bevoegdheden op grond van de Algemene Verordening Nadeelcompensatie (AVN) a. Het beslissen op een aanvraag om nadeelcompensatie als bedoeld in artikel 2 van de AVN onder de voorwaarde dat de beslissing in overeenstemming is met een uitgebracht advies van de adviescommissie als bedoeld in artikel 13 van de AVN dan wel in overeenstemming is met het concept-besluit, zoals door het Schadeloket Algemene Nadeelcompensatie is vastgesteld b. Het verlenen van goedkeuring van de met de schadebeperkende maatregelen gemoeide kosten als bedoeld in artikel 10 van de AVN c. Het beslissen op een aanvraag om een voorschot te verlenen als bedoeld in artikel 11 van de AVN, onder de voorwaarde dat de beslissing in overeenstemming is met een uitgebracht advies van de adviescommissie als bedoeld in artikel 13 van de AVN. |
Geen verder ondermandaat (het gaat hier om financiële of economische schade die particulieren of bedrijven kunnen lijden door werkzaamheden, besluiten of andere handelingen van de gemeente. Onder bepaalde voorwaarden kan daar compensatie voor worden ontvangen) |
G. Archiefwet en aanverwanten 1. Gemandateerd aan de gemeentesecretaris worden de volgende bevoegdheden op grond van de Archiefwet, Archiefbesluit 1995, Besluit informatiebeheer 2010 e.e.a. na overleg met en instemming van de conform art. 32, derde lid van de Archiefwet door burgemeester en wethouders benoemde functionaris (de gemeentearchivaris): a. Het vervangen van archiefbescheiden door reproducties, ten einde de aldus vervangen bescheiden te vernietigen (art. 7 Archiefwet en art. 6 Archiefbesluit). b. Het opmaken van een verklaring van vervanging van archiefbescheiden door reproducties (art. 8 Archiefbesluit). c. Het vervreemden van archiefbescheiden (art. 8, eerste en tweede lid Archiefwet en artt. 7 en 8 Archiefbesluit). d. Het opmaken van een verklaring van vervreemding van archiefbescheiden (art. 8 Archiefbesluit). e. Het overbrengen van archiefbescheiden naar het Gemeentearchief de gemeentelijke archiefbewaarplaats (art. 12, eerste lid Archiefwet en art. 9 Archiefbesluit). f. Het vervroegd overbrengen van archiefbescheiden naar het Gemeentearchief de gemeentelijke archiefbewaarplaats (art. 13, eerste lid Archiefwet). g. Het verzoeken om het verlenen van een machtiging door Gedeputeerde Staten tot opschorting van de overbrenging van archiefbescheiden naar het Gemeentearchief de gemeentelijke archiefbewaarplaats (art. 13, derde en vierde lid Archiefwet). h. Het opmaken van een verklaring van overbrenging van archiefbescheiden naar het Gemeentearchief de gemeentelijke archiefbewaarplaats (artikel 8 Archiefbesluit). i. Het opmaken van een verklaring van vernietiging van archiefbescheiden (art. 8 Archiefbesluit ). j. Het stellen van beperkingen aan de openbaarheid van archiefbescheiden (art. 15, eerste en tweede lid en art. 16, tweede lid Archiefwet en art. 10 Archiefbesluit). k. De overdracht van informatie (archiefbescheiden) van een organisatieonderdeel aan een ander organisatieonderdeel. (artikel 4, onder d van het Besluit informatiebeheer 2010). 2. Gemandateerd aan de gemeentesecretaris worden de volgende bevoegdheden op grond van de Databankenverordening Amsterdam: a. Het beslissen inzake verzoeken tot het opvragen of hergebruiken van gemeentelijke databanken (art. 2 Databankenverordening Amsterdam). |
Medewerker informatiebeheer cluster Dienstverlening en Informatie |
Directie specifieke bevoegdheden (artikel 5 ondermandaatsbesluit) Op grond van Bijlage 4 van het Bevoegdhedenbesluit ambtelijke organisatie Amsterdam |
|
IV Cluster Dienstverlening en Informatie |
|
Bevoegdheid |
Ondermandaat aan: |
Algemene bepalingen Vergunningverlening 1. Onder het nemen van besluiten op een aanvraag voor een vergunning, ontheffing of andere beschikking wordt ook het weigeren, wijzigen of intrekken verstaan. 2. Onder het stellen van voorschriften, voorwaarden of beperkingen wordt ook het aanvullen, toevoegen, intrekken of opheffen hiervan verstaan. 3. Het nemen van besluiten als bedoeld onder 1 omvat tevens de bevoegdheid tot het heffen en innen van leges. |
Medewerkers specialist vergunningen |
Subsidieverstrekking 4. De bevoegdheden tot het nemen van besluiten op een aanvraag om subsidie worden uitgeoefend met inachtneming van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht, de Algemene Subsidieverordening Amsterdam en de bijzondere subsidieverordeningen of subsidieregelingen die behoren tot het werkterrein van de Directie. 5. Onder het nemen van besluiten op een aanvraag om subsidie wordt zowel het verlenen als het vaststellen van subsidie verstaan alsmede het weigeren, wijzigen of intrekken verstaan als mede het opleggen van verplichtingen en voorts de uitvoering van al die bepalingen in genoemde regelingen die zien op de verstrekking van subsidies. 6. Uitgezonderd hiervan zijn:
|
Geen verder ondermandaat, taken zijn ondergebracht bij WPI |
Handhaving 7. Taken op het gebied van handhaving die voortvloeien uit de uitvoering van specifieke regelgeving omvatten:
|
Geen verder ondermandaat; taken zijn ondergebracht bij Handhaving |
Gemandateerd aan de directeur Dienstverlening worden de volgende bevoegdheden op grond van het Burgerlijk Wetboek: a. Het benoemen, schorsen en ontslaan van de (buitengewone) ambtenaren van de burgerlijke stand (artikel 1:16 Burgerlijk Wetboek en Reglement burgerlijke stand 2014). |
Teamleider (BABSen) |
B. Gemeentewet 1. Gemandateerd aan de directeur Dienstverlening worden de volgende bevoegdheden op grond van de Gemeentewet: a. Het legaliseren van handtekeningen. b. Het voeren van regie op de totstandkoming van de legestarieven en het voordragen van de tarieven voor leges in burgerzaken (artikel 229, eerste lid, onder b, van de Gemeentewet). c. Het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen (waaronder het ondertekenen van overeenkomsten) (artikel 171, Gemeentewet) Voorbehouden aan de directeur Dienstverlening worden de volgende bevoegdheden op grond van de Gemeentewet: a. Het oninbaar verklaren van belastingen (artikel 255, vijfde lid van de Gemeentewet). |
|
C. Wet basisregistratie persoonsgegevens Gemandateerd aan de directeur Dienstverlening worden de volgende bevoegdheden op grond van de Wet basisregistratie persoonsgegevens (BPR): a. Het inschrijven in de basisadministratie op grond van de geboorteakte (artikel 2.3 van de Wet BRP). b. Het inschrijven in de basisregistratie op grond van aangifte van verblijf en adres en ambtshalve (artikelen 2.4 en 2.19 van de Wet BRP). c. Het verwerken van rechtsfeiten omtrent de burgerlijke staat (artikelen 2.7 tot en met 2.26 van de Wet BRP), alsmede het beoordelen van DNA-bewijs als bedoeld in artikel 1, vierde lid van het Besluit DNA-onderzoek vaderschap (AMvRB van 20 oktober 2008, Staatsblad 417). d. het registreren van gegevens omtrent naamgebruik (artikelen 2.25 en 2.56 van de Wet BRP). e. Het aangeven en verwerken van vertrek naar het buitenland almede van binnen- en intergemeentelijke verhuizingen (artikelen 2.20 tot en met 2.24 van de Wet BRP). f. Het in ontvangst nemen en verwerken van een aanvraag om geheimhouding van gegevens (artikelen 2.59 en 3.21 van de Wet BRP). g. Het verstrekken van gegevens (artikelen 3.4 tot en met 3.18 van de Wet BRP; artikel 14-17 Reglement GBS/GBA). h. Het afhandelen van foutberichten (artikel 18 Besluit BRP). i. Het toezenden van de persoonlijst (artikel 2.53 van de Wet BRP). j. Het desgevraagd informeren of persoonsgegevens in de basisadministratie worden verwerkt (artikel 2.55, lid 1, van de Wet BRP). k. Het verlenen van inzage en het verstrekken van informatie (artikel 2.55, lid 2 van de Wet BRP). l. Het verwijderen van gegevens na adoptie en wijziging van de vermelding van het geslacht in de akte van geboorte (artikel 2.57 van de Wet BRP). m. Het verwerken van correctieverzoeken (artikel 2.58 van de Wet BRP). n. Het vermelden van de aantekening geheimhouding (artikel 2.59 van de Wet BRP). o. Het inschrijving in de basisregistratie (artikel 2.66 en 2.67, van de Wet BRP). p. Het opnemen van persoonsgegevens op grond van paragraaf 2.2.3 van de Wet BRP in verband met die inschrijving of in verband met een verzoek van de ingeschrevene (artikel 2.70, derde lid, onderdeel b, van de Wet BRP). q. Het heffen van rechten (artikel 36 van het Besluit basisregistratie personen). r. Het uitvoeren van de artikelen 2.80 en 2.81, eerste tot en met derde lid, van de Wet BRP. s. Het toepassen van de artikelen 3.22 en 3.23 van de Wet BRP. |
|
D. Algemene wet inzake rijksbelastingen Voorbehouden aan de directeur Dienstverlening worden de volgende bevoegdheden op grond van de Algemene wet inzake rijksbelastingen (AWR): a. Het toepassen van de hardheidsclausule (artikel 63 van de AWR). b. Het besluiten tot het kwijtschelden van de boete (artikel 66 van de AWR) |
Geen verder ondermandaat; taken zijn ondergebracht bij Belastingen. |
E. Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens Gemandateerd aan de directeur Dienstverlening worden de volgende bevoegdheden op grond van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens a. Het in ontvangst nemen van een aanvraag om een verklaring omtrent het gedrag (artikel 30 van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens); b. De overige taken en bevoegdheden die bij of krachtens de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens aan de burgemeester zijn opgedragen (Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens). |
Medewerkers inloopbalie |
F. Rijkswet op het Nederlanderschap Gemandateerd aan de directeur Dienstverlening worden de volgende bevoegdheden op grond van de Rijkswet op het Nederlanderschap: a. Het in ontvangst nemen van een verzoek tot het verkrijgen van het Nederlanderschap (naturalisatieverzoek) (artikel 7 tot en met 11 van het Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap). b. Het in ontvangst nemen van een verklaring tot het verkrijgen van het Nederlanderschap (optie) en het beslissen hierover. c. Het heffen van leges overeenkomstig het Besluit optie- en naturalisatiegelden 2002. d. De overige taken en bevoegdheden die bij of krachtens de Rijkswet op het Nederlanderschap aan de burgemeester zijn opgedragen; |
Medewerkers specialist burgerlijke stand en immigratie en nationaliteit |
G. Paspoortwet Gemandateerd aan de directeur Dienstverlening worden de volgende bevoegdheden op grond van de Paspoortwet: a. Het in ontvangst nemen van een aanvraag om een reisdocument en Nederlandse identiteitskaart en het beslissen hierop (artikel 26 en 40 van de Paspoortwet). b. De overige taken en bevoegdheden die bij of krachtens de Paspoortwet aan het college of de burgemeester zijn opgedragen (Paspoortwet). |
Medewerkers inloopbalie |
H. Wegenverkeerswet Gemandateerd aan de directeur Dienstverlening worden de volgende bevoegdheden op grond van de Wegenverkeerswet: a. Het in ontvangst nemen van een aanvraag om toekenning van een rijbewijs en het beslissen hierop (artikelen 111 tot en met 116 van de Wegenverkeerswet). b. De overige taken en bevoegdheden die bij of krachtens de Wegenverkeerswet aan de burgemeester zijn opgedragen (Wegenverkeerswet). |
Medewerkers inloopbalie |
I. Kieswet Gemandateerd aan de directeur Dienstverlening worden, bij andere verkiezingen die voor de leden van het algemeen bestuur van de bestuurscommissies, de volgende bevoegdheden op grond van de Kieswet: a. Het registreren van de kiesgerechtigdheid in de GBA (artikel D1 tot en met D9 van de Kieswet). b. Het verdelen van de gemeente in stemdistricten (artikel E2 van de Kieswet). c. Het benoemen van de leden van het hoofdstembureau (artikel E7 van de Kieswet). d. Het versturen van de stempassen (artikel J7 van de Kieswet). e. Het ter kennis brengen van de kandidatenlijsten (artikel J9 van de Kieswet). f. Het in ontvangst nemen en beslissen over verzoeken om te stemmen in een stembureau naar keuze en te stemmen bij volmacht (artikelen K6 en L11 van de Kieswet). g. Het aanwijzen van ambtenaren ten behoeve van de uitvoering van de artikelen H 4, K 8, K 10, L 11, M 4, N 11 van de Kieswet en N 6 van het Kiesbesluit. h. Het registreren van onderdanen van andere lidstaten van de Europese Gemeenschappen voor de verkiezing van de leden van het Europese Parlement (artikel Y32 enY33 van de Kieswet). i. Het registreren van de kiesgerechtigdheid in de BRP van personen die werkelijke woonplaats in Amsterdam hebben maar niet in de BRP staan ingeschreven (artikel D1a van het Kiesbesluit). j. De overige taken en bevoegdheden die bij of krachtens de Kieswet aan het college of de burgemeester zijn opgedragen (Kieswet). |
Geen verder ondermandaat; taken zijn ondergebracht bij Basisinformatie. |
J. Kaderwet dienstplicht Gemandateerd aan de directeur Dienstverlening worden de volgende bevoegdheden op grond van de Kaderwet dienstplicht: a. Het inschrijven van de dienstplicht (artikel 3 van de Kaderwet dienstplicht). b. De overige taken en bevoegdheden die bij of krachtens de Kaderwet dienstplicht aan het college zijn opgedragen (Kaderwet dienstplicht). |
Geen verder ondermandaat; taken zijn ondergebracht bij Basisinformatie. |
K. Inkwartieringswet Gemandateerd aan de directeur Dienstverlening worden de volgende bevoegdheden op grond van de Inkwartieringswet: a. Het in ontvangst nemen en beslissen op aanvragen ter voorziening in de behoeften aan inkwartiering, onderhoud, transporten en leverantiën, (artikel 6 van de Inkwartieringswet). b. De overige taken en bevoegdheden die bij of krachtens de Inkwartieringswet aan de burgemeester zijn opgedragen (Inkwartieringswet). |
Geen verder ondermandaat; taken zijn ondergebracht bij Basisinformatie. |
L. Wet op de Lijkbezorging Gemandateerd aan de directeur Dienstverlening worden de volgende bevoegdheden op grond van de Wet op de Lijkbezorging: a. Het in ontvangst nemen en beslissen op aanvragen om verkorting of verlenging van de termijn voor lijkbezorging (artikel 17 van de Wet op de lijkbezorging). b. Het in ontvangst nemen en beslissen op aanvragen om ontleding van een stoffelijk overschot (artikel 68 van de Wet op de lijkbezorging). c. Het in ontvangst nemen en beslissen op aanvragen om opgraving van een lijk (artikel 29 van de Wet op de lijkbezorging). d. Het in ontvangst nemen en beslissen op aanvragen om een laissez-passer (artikel 11 van het Besluit op de lijkbezorging). e. De overige taken en bevoegdheden die bij of krachtens de Wet op de lijkbezorging aan de burgemeester zijn opgedragen (Wet op de Lijkbezorging). |
Medewerkers specialist burgerlijke stand en immigratie en nationaliteit |
M. Besluit Algemene burgerlijke pensioenwet Gemandateerd aan de directeur Dienstverlening worden de volgende bevoegdheden op grond van het besluit van 12 januari 1966, houdende vaststelling van voorschriften omtrent de wijze en de voorwaarden van de betaling van pensioenen als bedoeld in artikel R1, tweede lid, van de Algemene burgerlijke pensioenwet (Stb. 1966, 17): a. Het in ontvangst nemen en beslissen op aanvragen om een verklaring omtrent in leven zijn (artikel 3 van het Besluit Algemene burgerlijke pensioenwet). |
Medewerkers inloopbalie |
N. Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken Gemandateerd aan de directeur Dienstverlening wordt de bevoegdheid tot het uitvoeren van artikelen 21 en 22 van het Reglement basisinformatie 2018. |
Medewerkers specialist vergunningen |
Bijlage B “Overzicht ondermandaten op grond van de Verordening op het Lokaal Bestuur” behorend bij het ondermaatbesluit directeur Dienstverlening van 28 april 2020
Algemene bevoegdheden
Nr |
Omschrijving bevoegdheid |
Grondslag |
Ondermandaat binnen Rve Dienstverlening aan: |
A.19 |
Bevoegdheden die verband houden met de uitoefening van de rechten van betrokkene als bedoeld in hoofdstuk III |
Artikelen 12 tot en met 23 Algemene Verordening Gegevens-bescherming |
Het gaat hier om alle registraties die bij Dienstverlening, maar ook in de rest van de organisatie worden bijgehouden en die algemene richtlijnen betreffende de rechten van burgers bevatten (bijv recht op inzage, recht op verwijdering van gegevens). |
C.6 |
Beslissen op aanvragen voor het verkrijgen van een vergunning om voorwerpen of stoffen op, aan, in of boven de weg te plaatsen, aan te brengen, te hebben of te storten |
art. 4.3, lid 1, APV |
Medewerkers specialist vergunningen |
C.9 |
Beoordelen van mededelingen inzake de toelaatbaarheid van reclame aan onroerende zaken; |
art. 4.10 APV |
Medewerkers specialist vergunningen |
C.10 |
Beslissen op aanvragen voor het verkrijgen van een ontheffing voor het maken van reclame op of aan de weg |
art. 4.11, lid 3, APV |
Medewerkers specialist vergunningen |
C.11 |
Beslissen op aanvragen voor het verkrijgen van een ontheffing voor het verspreiden van voorwerpen voor reclamedoeleinden |
art. 4.12, lid 2, APV |
Medewerkers specialist vergunningen |
C.12 |
Beslissen op aanvragen voor het verkrijgen van een ontheffing voor werkzaamheden op of in de weg |
art. 4.13, lid 2, APV |
Medewerkers specialist vergunningen |
C.16 |
Beslissen op aanvragen voor het verkrijgen van een ontheffing voor het parkeren van reclamevoertuigen |
art. 4.23, lid 2, APV |
Medewerkers specialist vergunningen |
C.17 |
Beslissen op aan-vragen voor het verkrijgen van een ontheffing voor het parkeren van grote voertuigen |
art. 4.24, lid 3, APV |
Medewerkers specialist vergunningen |
C.21 |
Beslissen op aanvragen voor het verkrijgen van een ontheffing voor veroorzaken hinder door toestellen, geluidsapparatuur en machines in werking te hebben of andere handelingen te verrichten |
art. 5.5, lid 2, APV |
Medewerkers specialist vergunningen |
C.29 |
Beslissen op aanvragen voor het verkrijgen van een vergunning voor het uitvoeren van werkzaamheden in de openbare ruimte (incl. aanhouden, intrekken en overschrijven) |
art. 8, lid 1, art. 9, art. 14. art. 19 en art. 21 Verordening werken in de openbare ruimte |
Medewerkers specialist vergunningen |
C.30 |
Beslissen op aanvragen voor het verkrijgen van een instemmingsbesluit voor het uitvoeren van werkzaamheden in of op openbare gronden in verband met de aanleg, instandhouding of opruiming van kabels |
art. 5.4, lid 1, aanhef en onder b, Telecom-municatiewet |
Medewerkers specialist vergunningen |
C.31 |
Beslissen op aanvragen voor het verkrijgen van een ontheffing voor het aanbieden van diensten op de openbare weg |
|
Medewerkers specialist vergunningen |
I.2 |
Besluiten over ontheffingverlening |
art. 87 Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 |
Medewerkers specialist vergunningen |
J.1 |
Beslissen op aanvragen voor het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart alsmede het beperken van de geldigheidsduur, het verstrekken van een duplicaat en het ongeldig verklaren van een dergelijke kaart |
art. 49, 51, 52 en 53 BABW en de Regeling gehandicaptenparkeerkaart |
Medewerkers specialist vergunningen |
R.3 |
Uitreiken bevestiging verkrijging Nederlanderschap |
art. 11, 17, 23, 29, 60a en 60bBesluit verlies en verkrijging Nederlanderschap |
Medewerkers specialist Nationaliteiten |
U.4 |
In ontvangst nemen van en beslissen op aanvragen om verkorting of verlenging van de termijn voor lijkbezorging |
art. 17 Wet op de lijkbezorging |
Medewerkers specialist burgerlijke stand en immigratie en nationaliteit |
U.5 |
In ontvangst nemen van en beslissen op aanvragen om ontleding van een stoffelijk overschot |
art. 68 Wet op de lijkbezorging |
Medewerkers specialist burgerlijke stand en immigratie en nationaliteit |
U.6 |
In ontvangst nemen van en beslissen op aanvragen om opgraving van een lijk |
art. 29 Wet op de lijkbezorging |
Geen ondermandatering |
U.7 |
In ontvangst nemen van en beslissen op aanvragen om een laissez-passer |
art. 11 Besluit op de lijkbezorging |
Medewerkers specialist burgerlijke stand en immigratie en nationaliteit |
X.0 |
Alle voorbereidings- en uitvoeringshandelingen en besluiten die verband houden met vergunningverlening c.a. waarvoor delegatie en mandaat is verleend aan de bestuurscommissie (zie onder punt 9 van de Algemene bepalingen en beperkingen) |
|
Medewerkers specialist vergunningen |
Y.6 |
Beslissen op aanvragen voor het verkrijgen van een vergunning of vrijstelling voor het houden van een openbare inzameling (collectevergunning) |
art. 2.52. lid 1 en lid 4 APV |
Medewerkers specialist vergunningen |
Y.8 |
Beslissen op aanvragen voor het verkrijgen van een loterijvergunning |
art. 3, lid 1 Wet op de kansspelen |
Medewerkers specialist vergunningen |
Y.32 |
Beslissen op aanvragen voor het verkrijgen van een ontheffing voor het houden van openbare vermakelijkheden op zondag voor 13.00 uur |
art. 4, lid 3 Zondagswet |
Medewerkers specialist vergunningen * Het ondermandaat aan de directie Dienstverlening geldt voor evenementen <2000 bezoekers |
Y.33 |
Beslissen op aanvragen voor het verkrijgen van een vergunning voor het uitoefenen van een horecabedrijf of slijtersbedrijf (incl. het verbinden van voorschriften en het beperken tot het verstrekken van zwak-alcoholische drank) |
art. 3, lid 1 Drank- en Horecawet |
Medewerkers specialist vergunningen |
Y.41 |
Beslissen op aanvragen voor het verkrijgen van een ontheffing ten aanzien van het verstrekken van zwak-alcohol-houdende drank bij een in de beschikking aangewezen bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard voor een aaneengesloten periode van ten hoogste twaalf dagen en de mogelijkheid om voor jaarlijks terugkerende identieke bijzondere gelegenheden van zeer tijdelijke aard, besluiten één ontheffing te verlenen, mits de verstrekking van zwak-alcohol-houdende drank telkenmale geschiedt onder onmiddellijke leiding van dezelfde persoon |
art. 35 Drank- en Horecawet |
Medewerkers specialist vergunningen |
Y.46 |
Beslissen op aanvragen voor het verkrijgen van een vergunning voor het aanwezig hebben van een speelautomaat met inachtneming van hetgeen in de artikelen 2 en 3, lid 1 en lid 2 van de Verordening speelautomaten (hallen), incl. het verbinden van voorschriften en beperkingen aan een vergunning, het weigeren en intrekken van een vergunning |
art. 30b, art. 30c, art. 30d, art. 30e en art. 30f Wet op de kansspelen |
Medewerkers specialist vergunningen |
Y.47 |
Afhandelen melding klein kansspel en verbieden klein kansspel |
art. 7c Wet op de kansspelen |
Medewerkers specialist vergunningen |
Y.50 |
Opvragen van strafregistergegevens en het vragen van inlichtingen uit de algemene documentatie-registers op grond van de artikelen 9 tot en met 13 van de wet en van artikel 13 van het Besluit justitiële gegevens ten behoeve van:
|
art. 9 t/m 13 Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens, art. 13 Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens |
Medewerkers specialist vergunningen |
Y.51 |
Opvragen van strafregistergegevens en het vragen van inlichtingen uit de algemene documentatieregisters op grond van artikelen 9 tot en met 13 van de wet en artikel 15 van het Besluit justitiële gegevens ten behoeve van:
|
art. 9 t/m 13 Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens, art. 13 en 15 Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens |
Medewerkers specialist vergunningen |
Y.53 |
Vragen van politiegegevens in verband met de beoordeling van het levensgedrag als bedoeld in de artikelen:
|
Wet politiegegevens, Besluit politiegegevens |
Medewerkers specialist vergunningen Ondermandaat aan de directie Dienstverlening geldt t.b.v. de bevoegdheid als omschreven onder Y.46 |
Y.58 |
Behandelen van aanvragen voor het verkrijgen van een vervangende stempas |
art. J 8 Kieswet |
Geautoriseerde medewerkers inloopbalie |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl