Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent het instellen van een raadsenquête naar het Afval Energie Bedrijf

Geldend van 03-10-2020 t/m heden

Intitulé

Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent het instellen van een raadsenquête naar het Afval Energie Bedrijf

De raad van de gemeente Amsterdam,

gezien de voordracht van de enquêtecommissie Afval Energie Bedrijf

gelet op artikel 155 leden a t/m f Gemeentewet en de Verordening inzake het recht van onderzoek

(Gemeenteblad 2002, afd. 3A, nr 126/157),

besluit:

  • I.

    tot het starten van een raadsenquête naar het Afval Energie Bedrijf;

  • II.

    De volgende scopebepaling mee te geven voor de raadsenquête:

    De enquête richt zich op de wijze waarop de gemeente haar rollen heeft uitgevoerd jegens het Afval Energie Bedrijf (AEB) en hoe in de gemeente – binnen en tussen het college van B&W, de ambtelijke organisatie en de gemeenteraad – daarmee is omgegaan. De interne bedrijfsvoering van AEB wordt onderzocht voor zoverre het een reële impact heeft op deze rollen of op de financiën van de gemeente.

  • De hoofdvragen worden als volgt gepreciseerd:

    • 1.

      In hoeverre heeft de gemeenteraad zijn budgetrecht en kaderstellende en controlerende bevoegdheid uitgevoerd ten aanzien van AEB?

      • a.

        Op welke wijze is de raad daartoe in staat gesteld uitgaande van onder meer de informatievoorziening vanuit het college?

      • b.

        Op welke wijze heeft de raad daar daadwerkelijk invulling aan gegeven en zijn verantwoordelijkheid genomen?

    • 2.

      Welke problemen speelden en/of spelen met betrekking tot AEB en hoe zijn die ontstaan?

      • a.

        Tot welke oorzaken zijn de problemen terug te leiden?

      • b.

        Welke keuzes liggen aan de problemen ten grondslag en hoe zijn deze keuzes tot stand gekomen?

      • c.

        Hoe zijn de problemen door college en raad geadresseerd?

    • 3.

      Wat is de financiële impact (geweest) van AEB voor de gemeente Amsterdam?

    • 4.

      Welke leerpunten, aanbevelingen en concrete acties zijn er voor college, raad en ambtelijke organisatie - ook in hun onderlinge samenwerking - te formuleren op basis van de antwoorden op hoofdvragen 1 t/m 3:

      • a.

        ten aanzien van het borgen van een goede en effectieve relatie met het AEB, voor het verwerken van afval en het leveren van stadswarmte;

      • b.

        ten aanzien van de relatie tot andere deelnemingen van de gemeente Amsterdam en het deelnemingenbeleid in den brede?

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 9 en 10 september 2020.

De voorzitter

Femke Halsema

De raadsgriffier

Jolien Houtman