Regeling vervallen per 01-01-2022

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent het benoemings- en aanwijzingsbesluit heffing en invordering gemeentelijke belastingen 2021 (Benoemings- en aanwijzingsbesluit heffing en invordering gemeentelijke belastingen Amsterdam 2021)

Geldend van 01-01-2021 t/m 31-12-2021

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent het benoemings- en aanwijzingsbesluit heffing en invordering gemeentelijke belastingen 2021 (Benoemings- en aanwijzingsbesluit heffing en invordering gemeentelijke belastingen Amsterdam 2021)

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

gelet op artikel gelet op artikel 160, eerste lid, onder d, en artikel 231, tweede lid, van de Gemeentewet,

besluit de volgende regeling vast te stellen:

Benoemings- en aanwijzingsbesluit heffing en invordering gemeentelijke belastingen Amsterdam 2021

Het college van Burgemeesters en Wethouders besluit:

  • 1

    aan te stellen als onbezoldigd gemeenteambtenaren:

    • -

      Voor de heffing van en invordering van:

        • o

          De huisaansluitingsgelden;

        • o

          De rioolheffing;

        • o

          het binnenhavengeld pleziervaart;

        • o

          het binnenwatergeld beroepsvaart;

        • o

          leges vermeld onder de nummers 1.1.1 tot en met 1.1.6 van de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening;

        • o

          leges vermeld in 4.5.6 van de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening;

        • o

          leges vermeld in hoofdstuk 7 ‘Binnenwater’ in de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening;

        • o

          leges vermeld in hoofdstuk 9 ‘Algemene bepalingen voor hoofdstukken 3.2 t/m 8’ in de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening.

    • -

      Bij Stichting Waternet: de algemeen directeur, het afdelingshoofd van de afdeling Klantenservice en betalingen, met als aandachtsgebied Belastingen, de resultaatmanager van de unit Betalen binnen de afdeling Klantenservice en Betalingen, de teamleider bedrijfsbureau Leidingwerken, de directeur Assets en Operatie, de directeur Dienstverlening en de directeur Financiën en Control.

    • -

      Voor het verrichten van deurwaarders- en invorderingswerkzaamheden:

      • Bij Mandaat BV (handelend onder de naam Cannock Chase Public): de medewerkers die belast zijn met deurwaarders- en invorderingswerkzaamheden.

    • -

      Voor het verrichten van deurwaarders- en invorderingswerkzaamheden:

      • Bij Invorderingskantoor Nederland BV: de medewerkers die belast zijn met deurwaarders- en invorderingswerkzaamheden.

    • -

      Voor de heffing en invordering van:

        • o

          de dagtoeristenbelasting;

        • o

          leges vermeld onder de nummers 1.1.1 tot en met 1.1.6 van de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening;

        • o

          leges vermeld in 4.5.6 van de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening;

        • o

          leges vermeld in 4.6.2 van de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening;

        • o

          leges genoemd in hoofdstuk 7 ‘Binnenwater’ in de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening;

        • o

          leges vermeld in 4.7.7 van de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening;

        • o

          leges vermeld in paragraaf 5.1 ‘plaatsen van voorwerpen’ van de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening;

        • o

          leges vermeld in paragraaf 5.2 ‘opbreken weg’ van de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening;

        • o

          leges vermeld in 5.3.1 van de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening;

        • o

          leges vermeld in 5.4.1 tot en met 5.4.4.3 van de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening;

        • o

          leges vermeld in 6.2.5 van de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening;

        • o

          leges vermeld in 6.3.1 tot en met 6.3.15 van de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening;

        • o

          leges vermeld in hoofdstuk 9 ‘Algemene bepalingen voor hoofdstukken 3.2 t/m 8’ in de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening.

    • Bij Havenbedrijf Amsterdam NV: de algemeen directeur, en de projectassistenten sector Infrastructuur en Milieu.

  • 2

    aan te wijzen als de gemeenteambtenaren, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdelen b en c, van de Gemeentewet:

    • -

      Voor de heffing en invordering van de huisaansluitingsgelden en de rioolheffing:

      • Bij Stichting Waternet: de algemeen directeur, de directeur Dienstverlening, de directeur Assets en Operatie en de teamleider Bedrijfsbureau Leidingwerken.

    • -

      Voor de heffing en invordering van:

        • o

          het binnenhavengeld pleziervaart;

        • o

          het binnenwatergeld beroepsvaart;

        • o

          leges vermeld onder de nummers 1.1.1 tot en met 1.1.6 van de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening;

        • o

          leges vermeld in 4.5.6 van de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening;

        • o

          leges vermeld in hoofdstuk 7 ‘Binnenwater’ in de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening;

        • o

          leges vermeld in hoofdstuk 9 ‘Algemene bepalingen voor hoofdstukken 3.2 t/m 8’ in de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening.

      • o

    • -

      Bij Stichting Waternet: de algemeen directeur, afdelingshoofd van de afdeling Klantenservice en betalingen met als aandachtsgebied Belastingen, resultaatmanager van de unit Betalen binnen de afdeling Klantenservice en Betalingen, de teamleider Bedrijfsbureau leidingwerken, de directeur Assets en Operatie, de directeur Dienstverlening en de directeur Financiën en Control.

    • -

      Bij Dienstverlening; de directeur dienstverlening

    • -

      Bij de Directie Ruimte en Duurzaamheid: de programmanager “Programma Varen”.

    • -

      voor de heffing en invordering van:

        • o

          de dagtoeristenbelasting;

        • o

          leges vermeld onder de nummers 1.1.1 tot en met 1.1.6 van de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening;

        • o

          leges vermeld in 4.5.6 van de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening;

        • o

          leges vermeld in 4.6.2 van de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening;

        • o

          leges vermeld in 4.7.7 van de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening;

        • o

          leges vermeld in paragraaf 5.1 ‘plaatsen van voorwerpen’ van de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening;

        • o

          leges vermeld in paragraaf 5.2 ‘opbreken weg’ van de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening;

        • o

          leges vermeld in 5.3.1 van de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening;

        • o

          leges vermeld in 6.2.5 van de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening;

        • o

          leges vermeld in 6.3.1 en 6.3.2. van de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening;

        • o

          leges genoemd in hoofdstuk 7 ‘Binnenwater’ in de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening;

        • o

          leges vermeld in hoofdstuk 9 ‘Algemene bepalingen voor hoofdstukken 3.2 t/m 7.4’ in de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening.

      • Bij Havenbedrijf Amsterdam NV: de algemeen directeur en de projectassistenten sector Infrastructuur en Milieu.

    • -

      Voor de heffing en invordering van de afvalstoffenheffing, de binnenhavengelden, de binnenwatergelden, de huisaansluitingsgelden, de leges op grond van de thans geldende Legesverordening en bijbehorende Legestabel, de onroerendezaakbelastingen, de parkeerbelastingen, de precariobelasting, de reinigingsrechten, de rioolheffing, de roerende ruimtebelastingen, de toeristenbelastingen, de vermakelijkhedenretributies, de lijkbezorgingsrechten, de marktgelden, de reclamebelasting en de BIZ-bijdragen:

      • Bij de directie Belastingen: de directeur, de senior Inspecteur en de Inspecteur.

    • -

      Voor de heffing en invordering van:

        • o

          leges vermeld in 6.3.1 tot en met 6.3.2. van de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening;

        • o

          leges vermeld in hoofdstuk 9 ‘Binnenwater’ in de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening.

      • Bij de directie Toezicht handhaving openbare Ruimte: de directeur;

      • Bij de directie Verkeer en Openbare Ruimte: het Afdelingshoofd Assets en het hoofd van Verkeersmanagement.

    • -

      Voor de heffing en invordering van:

        • o

          leges vermeld onder de nummers 1.1.1, 1.1.2, 1.1.4 en 1.1.6 van de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening;

      • Bij de directie Stadsarchief Amsterdam: de Gemeentearchivaris en het Hoofd Dienstverlening.

    • -

      Voor de heffing en invordering van:

        • o

          leges vermeld onder de nummers 1.1.1 tot en met 1.1.6 van de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening;

        • o

          leges vermeld in paragraaf 1.2 ‘Verstrekken van informatie’ in de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening;

        • o

          leges vermeld in paragraaf 2.5 ‘Burgerzaken’ in de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening;

        • o

          leges vermeld in paragraaf 6.5 ‘Personenvervoer’ in de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening;

        • o

          leges vermeld in hoofdstuk 9 ‘Algemene bepalingen voor hoofdstukken 3.2 t/m 7.4’ in de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening.

        • o

      • Bij de directie Dienstverlening: de directeur Dienstverlening; de managers Stadsloketten

      • Bij de directie Verkeer en Openbare Ruimte: het hoofd van de afdeling Kennis en Kaders;

      • Bij de stadsdelen: de stadsdeelsecretarissen, de afdelingsmanagers en teammanagers Vergunningen, Toezicht & Handhaving.

    • -

      Voor de heffing en invordering van:

        • o

          leges vermeld in sub paragraaf 3.2.6 ‘Huisvestingsvergunning’ van de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening;

        • o

          leges vermeld in hoofdstuk 9 ‘Algemene bepalingen voor hoofdstukken 3.2 t/m 8’ in de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening.

      • Bij de directie Wonen: de directeur en diens plaatsvervanger.

    • -

      Voor de heffing en invordering van:

        • o

          leges vermeld onder de nummers 1.1.1 tot en met 1.1.6 van de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening;

        • o

          leges vermeld onder de nummers 4.3.6.1 tot en met 4.3.6.3 van de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening;

        • o

          leges vermeld in 4.3.7 van de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening;

        • o

          leges vermeld in hoofdstuk 9 ‘Algemene bepalingen voor hoofdstukken 3.2 t/m 8’ in de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening.

      • Bij de directie Geneeskundige Gezondheidsdienst Amsterdam; de directeur, diens plaatsvervanger en de business controller.

    • -

      Voor de heffing en invordering van:

        • o

          leges vermeld onder de nummers 1.1.1 tot en met 1.1.6 van de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening;

        • o

          leges vermeld in paragraaf 1.2 ‘verstrekken van informatie ‘in de legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening;

        • o

          leges genoemd in hoofdstuk 2 ‘Burgerlijke stand’ in de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening;

        • o

          leges genoemd in hoofdstuk 3.1 ‘Omgevingsvergunning’ in de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening;

        • o

          leges genoemd in hoofdstuk 3.2 ‘Fysieke leefomgeving overige activiteiten’ in de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening;

        • o

          leges genoemd in hoofdstuk 4 ‘Economie en milieu’ in de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening;

        • o

          leges genoemd in hoofdstuk 5 ‘Openbare ruimte’ in de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening;

        • o

          leges genoemd in hoofdstuk 6 ‘Verkeer en vervoer’ in de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening;

        • o

          leges vermeld in paragraaf 6.5 ‘Personenvervoer’ in de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening;

        • o

          leges vermeld in paragraaf 6.7 ‘Taxivergunning/ontheffing’ in de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening;

        • o

          leges genoemd in hoofdstuk 7 ‘Binnenwater’ in de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening;

        • o

          leges vermeld in hoofdstuk 9 ‘Algemene bepalingen voor hoofdstukken 3.2 t/m 8’ in de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening.

      • Bij de directie Dienstverlening: de directeur Dienstverlening; de managers Stadsloketten;

      • Bij de stadsdelen: de stadsdeelsecretarissen, de afdelingsmanagers vergunningen toezicht en handhaving en de teammanagers Vergunningen, Toezicht & Handhaving.

    • -

      Voor de heffing en invordering van de parkeerbelastingen:

      • Bij de directie Handhaving en Toezicht: de directeur;

      • Bij de stadsdelen: de stadsdeelsecretarissen.

    • -

      Voor de heffing en invordering van de parkeerbelastingen, met dien verstande dat hij tevens mede bevoegd is te handelen inzake bezwaar- en beroepsprocedures parkeerbelasting ten aanzien van feiten die zich hebben voorgedaan onder zijn rechtsvoorgangers:

      • Bij de directie Parkeren: de directeur.

    • -

      Voor de heffing en invordering van:

        • o

          leges vermeld in 4.3.1 tot en met 4.3.7 van de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening;

        • o

          leges vermeld in hoofdstuk 9 ‘Algemene bepalingen voor hoofdstukken 3.2 t/m 8’ in de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening.

      • Bij stadsdeel Centrum: de stadsdeelsecretaris en de afdelingsmanager en teammanager Vergunningen, Toezicht & Handhaving.

    • -

      Voor de heffing en invordering van:

        • o

          leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag op grond van paragraaf 5.4 ‘Ambulante Handel’ van de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening;

        • o

          leges vermeld in hoofdstuk 9 ‘Algemene bepalingen voor hoofdstukken 3.2 t/m 8’ in de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening.

      • Bij de directie Stadswerken: de directeur stadswerken, de manager Markten en de senior adviseur Markten.

    • -

      Voor de heffing en invordering van:

        • o

          leges vermeld in 4.7.6 van de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening;

        • o

          leges vermeld in hoofdstuk 9 ‘Algemene bepalingen voor hoofdstukken 3.2 t/m 8’ in de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening.

      • Bij de directie Openbare orde en Veiligheid: de directeur en de beleidsondersteunende medewerker.

    • -

      Voor de heffing en invordering van:

        • o

          leges vermeld in 1.1.1 tot en met 1.1.6 van de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening:

      • Bij de directie Communicatie: de directeur;

      • Bij de directie Stedelijke Bestuursadvisering: de directeur;

      • Bij de directie Openbare Orde en Veiligheid: de directeur;

      • Bij de directie Juridische Zaken: de directeur;

      • Bij de directie Middelen en Control van Bestuur en Organisatie: de directeur.

    • -

      Voor de heffing en invordering van:

        • o

          leges vermeld in 3.2.3 van de legestabel behorende bij de thans geldende legesverordening

        • o

          leges vermeld in hoofdstuk 9 ‘Algemene bepalingen voor hoofdstukken 3.2 t/m 8’ in de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening.

      • Bij de stadsdelen: de stadsdeelsecretarissen en de afdelingsmanagers en teammanagers Vergunningen, Toezicht & Handhaving en de Projectleider Centraal Team van Centraal Team Bed & Breakfast..

    • -

      Voor de heffing en invordering van:

        • o

          leges vermeld in 4.5.1 tot en met 4.5.5 van de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening;

        • o

          leges vermeld in hoofdstuk 9 ‘Algemene bepalingen voor hoofdstukken 3.2 t/m 8’ in de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening.

      • Bij de stadsdelen: de stadsdeelsecretarissen en de afdelingsmanagers en teammanagers Vergunningen, Toezicht & Handhaving.

    • -

      Voor de heffing en invordering van de lijkbezorgingsrechten:

      • Bij de stadsdelen Oost, Zuid, Zuidoost en Noord: de directeur van De Nieuwe Ooster/De Nieuwe Noorder;

      • Bij de stadsdelen Oost, Zuid, Zuid en Zuidoost: de stadsdeelsecretarissen;

      • Bij De Nieuwe Ooster: de directeur;

      • Bij De Nieuwe Noorder: de directeur.

    • -

      Voor de heffing en invordering van:

        • o

          leges vermeld in hoofdstuk 8 ‘Kinderopvang’ in de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening

        • o

          leges vermeld in hoofdstuk 9 ‘Algemene bepalingen voor hoofdstukken 3.2 t/m 8’ in de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening:

      • Bij de directie Onderwijs, Jeugd en Zorg: de directeur;

      • Bij het Team voor Voor- en Vroegschoolse Educatie en Kinderopvang: de manager.

    • -

      Voor de heffing en invordering van de markt- en staanplaatsgelden:

      • Bij de directie stadswerken; de directeur stadswerken: de manager Markten en de senior adviseur Markten.

    • -

      Voor de heffing en invordering van de leges vermeld in paragraaf 6.9 Deelvervoer van de Legestabel behorende bij de thans geldende Legesverordening:

      • Bij de directie verkeer en Openbare Ruimte: de directeur.

  • 3

    aan te wijzen als de gemeenteambtenaren, bedoeld in artikel 1, tweede lid van de Wet waardering onroerende zaken:

    • -

      Voor de bepaling en de vaststelling van de waarde van in Amsterdam gelegen onroerende zaken;

      • Bij de directie Belastingen: de directeur, de senior Inspecteur en de Inspecteur.

  • 4

    aan te wijzen als de gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel d, van de Gemeentewet:

      • Bij de directie Belastingen: het afdelingshoofd Waardebepaling, Heffing & Toezicht, het afdelingshoofd Incasso & Invordering, het afdelingshoofd Centrale processen & Advies, de belastingdeurwaarder (als bedoeld in besluit VI);

      • Bij Mandaat BV handelend onder de naam Cannock Chase Public: de teamleider Administratieve Invordering, de medewerker Administratieve Invordering allround senior, de medewerker Administratieve Invordering allround, de administratief medewerker Invordering.

  • 5

    aan te wijzen als de belastingdeurwaarder/betekenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel e van de Gemeentewet:

      • Bij de directie Belastingen: het afdelingshoofd Incasso & Invordering, de teamleiders Incasso en Invordering en de belastingdeurwaarders;

      • Bij Mandaat BV handelend onder de naam van Cannock Chase Public: de belastingdeurwaarders;

      • Bij Invorderingskantoor Nederland BV: de belastingdeurwaarders.

  • 6

    aan te wijzen de volgende gemeenteambtenaren die in de plaats treden van de gemeenteambtenaar bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel c van de Gemeentewet, voor de toezending of uitreiking van aanslagbiljetten ingevolge artikel 8, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 voor de leges in de Legestabel, behorende bij thans geldende Legesverordening , de rioolheffing, de precariobelasting, de roerende ruimtebelastingen, de afvalstoffenheffing, de onroerende zaakbelastingen, de toeristenbelastingen, de vermakelijkhedenretributies, de reinigingsrechten, de lijkbezorgingsrechten, marktgelden en de BIZ-bijdragen:

      • Bij de directie Belastingen: het afdelingshoofd Waardebepaling, Heffing & Toezicht, het afdelingshoofd Incasso & Invordering, het afdelingshoofd Centrale processen & Advies.

  • 7

    aan te wijzen de volgende gemeenteambtenaren belast met de heffing of de invordering van gemeentelijke belastingen, jegens wie mede gelden de verplichtingen bedoeld in de artikelen 47, 49 en 50 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen en in de artikelen 58 en 60 van de Invorderingswet 1990, dan wel bedoeld of van toepassing verklaard in de algemene maatregel van bestuur krachtens artikel 246a van de Gemeentewet:

      • Bij de directie Belastingen: Het afdelingshoofd Waardebepaling, Heffing & Toezicht, het afdelingshoofd Incasso & Invordering, het afdelingshoofd Centrale processen & Advies, de belastingdeurwaarder (als bedoeld in besluit VI).

  • 8

    aan te wijzen de volgende gemeenteambtenaren, jegens wie mede gelden de verplichtingen bedoeld in de artikelen 47, 49, 50, 51 en 53a van de Algemene wet inzake rijksbelastingen, dan wel bedoeld of van toepassing verklaard in de algemene maatregel van bestuur krachtens artikel 31 van de Wet waardering onroerende zaken:

      • Bij de directie Belastingen: het afdelingshoofd Waardebepaling, Heffing & Toezicht, het afdelingshoofd Incasso & Invordering, het afdelingshoofd Centrale processen & Advies.

  • 9

    in te trekken, met ingang van 1 januari 2021 het Benoemings- en aanwijzingsbesluit heffing en invordering gemeentelijke belastingen 2020, vastgesteld bij collegebesluit van 3 december 2019, (gepubliceerd op 11-12-2019 in Gemeenteblad 2019, nr. 300763), met dien verstande dat deze van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voordien hebben voorgedaan.

  • 10

    dat dit besluit in werking treedt met ingang van 1 januari 2021;

  • 11

    dat dit besluit wordt aangehaald als Benoemings- en aanwijzingsbesluit heffing en invordering gemeentelijke belastingen Amsterdam 2021.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 1 december 2020.

De burgemeester

Femke Halsema

De gemeentesecretaris

Peter Teesink