Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR654870
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR654870/1
Regeling vervallen per 12-07-2023
Besluit van de directeur Dienstverlening van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent het algemeen ondermandaat Dienstverlening
Geldend van 03-03-2021 t/m 11-07-2023
Intitulé
Besluit van de directeur Dienstverlening van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent het algemeen ondermandaat DienstverleningDe directeur Dienstverlening
gelet op:
- -
de Gemeentewet;
- -
het Burgerlijk wetboek;
- -
de Algemene wet bestuursrecht;
- -
Personeelsregelingen Gemeente Amsterdam
- -
het Bevoegdhedenbesluit ambtelijke organisatie;
- -
Verordening op het lokaal bestuur
- -
de mandaatbesluiten en bijbehorende registers van de stadsdelen
BESLUIT:
- I.
Mandaat c.q. ondermandaat, volmacht en machtiging te verlenen aan de manager Onderzoek & Ontwikkeling, manager Operations Support, manager Contact Center Amsterdam en Stadsloketten en manager Organisatie en (Bestuurs)advies , en te bepalen dat deze bevoegdheden worden ondergemandateerd aan teamleiders stadsloketten, medewerkers inloopbalie, medewerkers specialist burgerlijke stand en immigratie en nationaliteit, medewerkers specialist vergunningen en medewerker informatiebeheer cluster Dienstverlening en Informatie ten aanzien van de van de in hoofdstuk 1 tot en met 3 genoemde aangelegenheden (zie bijlage A “Overzicht ondermandaten op grond van het Bevoegdhedenbesluit” en bijlage B Overzicht ondermandaten op grond van de Verordening op het Lokaal Bestuur voor een overzicht van de betreffende taken):
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1
Functionarissen oefenen een aan hun gemandateerde bevoegdheid niet uit indien sprake is van een politiek of bestuurlijk gevoelig onderwerp.
Hoofdstuk 2 Overdracht algemene bevoegdheden
Artikel 2 Overige algemene bevoegdheden op grond van bijlage 1 Bevoegdhedenbesluit
-
1. Aan manager Onderzoek & Ontwikkeling, manager Operations Support, manager Contact Center Amsterdam en Stadsloketten en manager Organisatie en (Bestuurs)advies het nemen van besluiten als bedoeld in bijlage 1 Bevoegdhedenbesluit, onder C, Algemene Wet Bestuursrecht
-
2. Aan teamleiders stadsloketten, medewerkers inloopbalie, medewerkers specialist burgerlijke stand en immigratie en nationaliteit, medewerkers specialist vergunningen het nemen van besluiten als bedoeld in bijlage 1 Bevoegdhedenbesluit, onder E, Algemene Verordening Gegevensbescherming
-
3. Aan medewerker informatiebeheer cluster Dienstverlening en Informatie het nemen van besluiten als bedoeld in bijlage 1 Bevoegdhedenbesluit, onder G, Archiefwet en aanverwanten
-
4. Aan manager Onderzoek & Ontwikkeling, manager Operations Support, manager Contact Center Amsterdam en Stadsloketten en Organisatie en (Bestuurs)advies, medewerkers inloopbalie, medewerkers specialist burgerlijke stand en immigratie en nationaliteit, medewerkers specialist vergunningen en medewerker informatiebeheer cluster Dienstverlening en Informatie worden niet gemandateerd het nemen van besluiten als bedoeld als bedoeld in bijlage 1 Bevoegdhedenbesluit, onder F, Algemene Verordening nadeelcompensatie
Hoofdstuk 3 Directie specifieke bevoegdheden op grond van bijlage 4 Bevoegdhedenbesluit
Artikel 3 Directie specifieke bevoegdheden op grond van bijlage 4 bevoegdhedenbesluit
-
1. Aan medewerkers specialist vergunningen het nemen van besluiten als bedoeld in bijlage 4 Bevoegdhedenbesluit, cluster Dienstverlening en Informatie, onder Algemene bepalingen
-
2. Aan manager Contact Center Amsterdam en Stadsloketten het nemen van besluiten als bedoeld in bijlage 4 Bevoegdhedenbesluit, cluster Dienstverlening en Informatie, onder A, Burgerlijk wetboek en B, het legaliseren van handtekeningen
-
3. Aan manager Onderzoek & Ontwikkeling het nemen van besluiten als bedoeld in bijlage 4 Bevoegdhedenbesluit, cluster Dienstverlening en Informatie, onder B, Gemeentewet, onderdeel b
-
4. Aan medewerkers Inloopbalie en medewerkers specialist burgerlijke stand en immigratie en nationaliteit het nemen van besluiten als bedoeld in bijlage 4 Bevoegdhedenbesluit, cluster Dienstverlening en Informatie, onder C, Wet Basisregistratie persoonsgegevens, onderdelen a, b, c, d, g en n
-
5. Aan medewerkers inloopbalie het nemen van besluiten als bedoeld in bijlage 4 Bevoegdhedenbesluit, cluster Dienstverlening en Informatie, onder C, Wet Basisregistratie persoonsgegevens, onderdelen e, f, h, i, j en k en onder G, Paspoortwet en H, Wegenverkeerswet
-
6. Aan medewerkers specialist burgerlijke stand en immigratie het nemen van besluiten als bedoel in bijlage 4 Bevoegdhedenbesluit, cluster Dienstverlening en Informatie, onder C, Wet Basisregistratie persoonsgegevens, onderdeel o en r en onder F, Rijkswet op het Nederlanderschap en L, Wet op de lijkbezorging
-
7. Aan teamleiders stadsloketten het nemen van besluiten als bedoeld in bijlage 4 Bevoegdhedenbesluit, cluster Dienstverlening en Informatie, onder E, Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens en M, Besluit Algemene burgerlijke pensioenwet
-
8. Aan manager Onderzoek & Ontwikkeling, manager Operations Support, manager Contact Center Amsterdam en Stadsloketten en manager Organisatie en (Bestuurs)advies, medewerkers inloopbalie, medewerkers specialist burgerlijke stand en immigratie en nationaliteit, medewerkers specialist vergunningen en medewerker informatiebeheer cluster Dienstverlening en Informatie worden niet gemandateerd het nemen van besluiten als bedoeld in bijlage 4 Bevoegdhedenbesluit, cluster Dienstverlening en Informatie, Algemene bepalingen ten aanzien van subsidieverstrekking en handhaving, ten aanzien van C, Wet Basisregistratie persoonsgegevens, onderdelen l, m, p, q en s en ten aanzien van D, Algemene wet inzake rijksbelastingen, I, Kieswet, J, Kaderwet dienstplicht en K, Inkwartieringswet
Hoofdstuk 4 Plaatsvervangingsregeling
Artikel 4
-
1. De directeur Dienstverlening wijst als vervanger aan de manager Onderzoek en Ontwikkeling om zijn bevoegdheden ingevolge het bevoegdhedenbesluit en de budgethoudersregeling uit te voeren indien hij afwezig is of bij onverwijlde spoed
-
2. De directeur Dienstverlening wijst als vervanger aan van de manager Onderzoek en Ontwikkeling de directeur Dienstverlening.
-
3. De directeur Dienstverlening wijst als vervanger aan van de manager Operations Support de manager Contact Center Amsterdam en Stadsloketten.
-
4. De directeur Dienstverlening wijst als vervanger aan van de manager Contact Center Amsterdam en Stadsloketten de manager Operations Support.
-
5. De directeur Dienstverlening wijst als vervanger aan van de manager Organisatie en (Bestuurs)advies de directeur Dienstverlening.
-
6. De ondertekening als plaatsvervanger geschiedt volgens de wijze als bepaald in het bevoegdhedenbesluit.
- II.
Dat dit besluit wordt gepubliceerd in het Elektronisch Gemeenteblad en in werking treedt op de dag nadat het besluit is gepubliceerd.
- III.
Het eerder verleende algemene ondermandaatbesluit van dit organisatieonderdeel in te trekken.
Ondertekening
Amsterdam, 22 februari 2021,
De directeur Dienstverlening,
F. Atighi
Bijlage A Overzicht ondermandaten op grond van het Bevoegdhedenbesluit behorend bij het ondermandaatbesluit directeur Dienstverlening van 22 februari 2021
Voor de navolgende bevoegdheden geldt het volgende:
|
|
Overige algemene bevoegdheden (artikel 4 ondermandaatsbesluit) |
|
C. Algemene wet bestuursrecht Gemandateerd aan de gemeentesecretaris worden de volgende bevoegdheden op grond van de volgende bevoegdheden op grond van de Algemene wet bestuursrecht (Awb):
|
|
D. Wet Openbaarheid Bestuur Gemandateerd aan de gemeentesecretaris worden de volgende bevoegdheden op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob):
|
Geen verder ondermandaat |
E. Algemene Verordening Gegevensbescherming Gemandateerd aan de gemeentesecretaris worden de volgende bevoegdheden en feitelijke handelingen op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG):
|
Het gaat hier om alle registraties die bij Dienstverlening, maar ook in de rest van de organisatie worden bijgehouden en die algemene richtlijnen betreffende de rechten van burgers bevatten (bijv recht op inzage, recht op verwijdering van gegevens). |
F. Algemene Verordening Nadeelcompensatie Gemandateerd aan de gemeentesecretaris worden de volgende bevoegdheden op grond van de Algemene Verordening Nadeelcompensatie (AVN)
|
Geen verder ondermandaat (het gaat hier om financiële of economische schade die particulieren of bedrijven kunnen lijden door werkzaamheden, besluiten of andere handelingen van de gemeente. Onder bepaalde voorwaarden kan daar compensatie voor worden ontvangen) |
G. Archiefwet en aanverwanten
|
Medewerker informatiebeheer cluster Dienstverlening en Informatie |
Directie specifieke bevoegdheden (artikel 5 ondermandaatsbesluit) Op grond van Bijlage 4 van het Bevoegdhedenbesluit ambtelijke organisatie Amsterdam |
|
IV Cluster Dienstverlening en Informatie |
|
Bevoegdheid |
Ondermandaat aan: |
Algemene bepalingen Vergunningverlening
|
Medewerkers specialist vergunningen |
Subsidieverstrekking
|
Geen verder ondermandaat, taken zijn ondergebracht bij WPI |
Handhaving
|
Geen verder ondermandaat; taken zijn ondergebracht bij Handhaving |
A. Burgerlijk wetboek Gemandateerd aan de directeur Dienstverlening worden de volgende bevoegdheden op grond van het Burgerlijk Wetboek:
|
Teamleider (BABSen) |
B. Gemeentewet
Voorbehouden aan de directeur Dienstverlening worden de volgende bevoegdheden op grond van de Gemeentewet:
|
|
C. Wet basisregistratie persoonsgegevens Gemandateerd aan de directeur Dienstverlening worden de volgende bevoegdheden op grond van de Wet basisregistratie persoonsgegevens (BPR):
|
|
D. Algemene wet inzake rijksbelastingen Voorbehouden aan de directeur Dienstverlening worden de volgende bevoegdheden op grond van de Algemene wet inzake rijksbelastingen (AWR):
|
Geen verder ondermandaat; taken zijn ondergebracht bij Belastingen. |
E. Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens Gemandateerd aan de directeur Dienstverlening worden de volgende bevoegdheden op grond van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens
|
Medewerkers inloopbalie |
F. Rijkswet op het Nederlanderschap Gemandateerd aan de directeur Dienstverlening worden de volgende bevoegdheden op grond van de Rijkswet op het Nederlanderschap:
|
Medewerkers specialist burgerlijke stand en immigratie en nationaliteit |
G. Paspoortwet Gemandateerd aan de directeur Dienstverlening worden de volgende bevoegdheden op grond van de Paspoortwet:
|
Medewerkers inloopbalie |
H. Wegenverkeerswet Gemandateerd aan de directeur Dienstverlening worden de volgende bevoegdheden op grond van de Wegenverkeerswet:
|
Medewerkers inloopbalie |
I. Kieswet Gemandateerd aan de directeur Dienstverlening worden, bij andere verkiezingen die voor de leden van het algemeen bestuur van de bestuurscommissies, de volgende bevoegdheden op grond van de Kieswet:
|
Geen verder ondermandaat; taken zijn ondergebracht bij Basisinformatie. |
J. Kaderwet dienstplicht Gemandateerd aan de directeur Dienstverlening worden de volgende bevoegdheden op grond van de Kaderwet dienstplicht:
|
Geen verder ondermandaat; taken zijn ondergebracht bij Basisinformatie. |
K. Inkwartieringswet Gemandateerd aan de directeur Dienstverlening worden de volgende bevoegdheden op grond van de Inkwartieringswet:
|
Geen verder ondermandaat; taken zijn ondergebracht bij Basisinformatie. |
L. Wet op de Lijkbezorging Gemandateerd aan de directeur Dienstverlening worden de volgende bevoegdheden op grond van de Wet op de Lijkbezorging:
|
Medewerkers specialist burgerlijke stand en immigratie en nationaliteit |
M. Besluit Algemene burgerlijke pensioenwet Gemandateerd aan de directeur Dienstverlening worden de volgende bevoegdheden op grond van het besluit van 12 januari 1966, houdende vaststelling van voorschriften omtrent de wijze en de voorwaarden van de betaling van pensioenen als bedoeld in artikel R1, tweede lid, van de Algemene burgerlijke pensioenwet (Stb. 1966, 17):
|
Medewerkers inloopbalie |
N. Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken Gemandateerd aan de directeur Dienstverlening wordt de bevoegdheid tot het uitvoeren van artikelen 21 en 22 van het Reglement basisinformatie 2018. |
Medewerkers specialist vergunningen |
Bijlage B "Overzicht ondermandaten op grond van de Verordening op het Lokaal Bestuur” behorend bij het ondermaatbesluit directeur Dienstverlening van 22 februari 2021
Algemene bevoegdheden
Nr |
Omschrijving bevoegdheid |
Grondslag |
Ondermandaat binnen Rve Dienstverlening aan: |
A.19 |
Bevoegdheden die verband houden met de uitoefening van de rechten van betrokkene als bedoeld in hoofdstuk III |
Artikelen 12 tot en met 23 Algemene Verordening Gegevens-bescherming |
Het gaat hier om alle registraties die bij Dienstverlening, maar ook in de rest van de organisatie worden bijgehouden en die algemene richtlijnen betreffende de rechten van burgers bevatten (bijv recht op inzage, recht op verwijdering van gegevens). |
C.6 |
Beslissen op aanvragen voor het verkrijgen van een vergunning om voorwerpen of stoffen op, aan, in of boven de weg te plaatsen, aan te brengen, te hebben of te storten |
art. 4.3, lid 1, APV |
Medewerkers specialist vergunningen |
C.9 |
Beoordelen van mededelingen inzake de toelaatbaarheid van reclame aan onroerende zaken; |
art. 4.10 APV |
Medewerkers specialist vergunningen |
C.10 |
Beslissen op aanvragen voor het verkrijgen van een ontheffing voor het maken van reclame op of aan de weg |
art. 4.11, lid 3, APV |
Medewerkers specialist vergunningen |
C.11 |
Beslissen op aanvragen voor het verkrijgen van een ontheffing voor het verspreiden van voorwerpen voor reclamedoeleinden |
art. 4.12, lid 2, APV |
Medewerkers specialist vergunningen |
C.12 |
Beslissen op aanvragen voor het verkrijgen van een ontheffing voor werkzaamheden op of in de weg |
art. 4.13, lid 2, APV |
Medewerkers specialist vergunningen |
C.16 |
Beslissen op aanvragen voor het verkrijgen van een ontheffing voor het parkeren van reclamevoertuigen |
art. 4.23, lid 2, APV |
Medewerkers specialist vergunningen |
C.17 |
Beslissen op aan-vragen voor het verkrijgen van een ontheffing voor het parkeren van grote voertuigen |
art. 4.24, lid 3, APV |
Medewerkers specialist vergunningen |
C.21 |
Beslissen op aanvragen voor het verkrijgen van een ontheffing voor veroorzaken hinder door toestellen, geluidsapparatuur en machines in werking te hebben of andere handelingen te verrichten |
art. 5.5, lid 2, APV |
Medewerkers specialist vergunningen |
C.29 |
Beslissen op aanvragen voor het verkrijgen van een vergunning voor het uitvoeren van werkzaamheden in de openbare ruimte (incl. aanhouden, intrekken en overschrijven) |
art. 8, lid 1, art. 9, art. 14. art. 19 en art. 21 Verordening werken in de openbare ruimte |
Medewerkers specialist vergunningen |
C.30 |
Beslissen op aanvragen voor het verkrijgen van een instemmingsbesluit voor het uitvoeren van werkzaamheden in of op openbare gronden in verband met de aanleg, instandhouding of opruiming van kabels |
art. 5.4, lid 1, aanhef en onder b, Telecom-municatiewet |
Medewerkers specialist vergunningen |
C.31 |
Beslissen op aanvragen voor het verkrijgen van een ontheffing voor het aanbieden van diensten op de openbare weg |
|
Medewerkers specialist vergunningen |
I.2 |
Besluiten over ontheffingverlening |
art. 87 Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 |
Medewerkers specialist vergunningen |
J.1 |
Beslissen op aanvragen voor het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart alsmede het beperken van de geldigheidsduur, het verstrekken van een duplicaat en het ongeldig verklaren van een dergelijke kaart |
art. 49, 51, 52 en 53 BABW en de Regeling gehandicaptenparkeerkaart |
Medewerkers specialist vergunningen |
R.3 |
Uitreiken bevestiging verkrijging Nederlanderschap |
art. 11, 17, 23, 29, 60a en 60bBesluit verlies en verkrijging Nederlanderschap |
Medewerkers specialist Nationaliteiten |
U.4 |
In ontvangst nemen van en beslissen op aanvragen om verkorting of verlenging van de termijn voor lijkbezorging |
art. 17 Wet op de lijkbezorging |
Medewerkers specialist burgerlijke stand en immigratie en nationaliteit |
U.5 |
In ontvangst nemen van en beslissen op aanvragen om ontleding van een stoffelijk overschot |
art. 68 Wet op de lijkbezorging |
Medewerkers specialist burgerlijke stand en immigratie en nationaliteit |
U.6 |
In ontvangst nemen van en beslissen op aanvragen om opgraving van een lijk |
art. 29 Wet op de lijkbezorging |
Geen ondermandatering |
U.7 |
In ontvangst nemen van en beslissen op aanvragen om een laissez-passer |
art. 11 Besluit op de lijkbezorging |
Medewerkers specialist burgerlijke stand en immigratie en nationaliteit |
X.0 |
Alle voorbereidings- en uitvoeringshandelingen en besluiten die verband houden met vergunningverlening c.a. waarvoor delegatie en mandaat is verleend aan de bestuurscommissie (zie onder punt 9 van de Algemene bepalingen en beperkingen) |
|
Medewerkers specialist vergunningen |
Y.6 |
Beslissen op aanvragen voor het verkrijgen van een vergunning of vrijstelling voor het houden van een openbare inzameling (collectevergunning) |
art. 2.52. lid 1 en lid 4 APV |
Medewerkers specialist vergunningen |
Y.8 |
Beslissen op aanvragen voor het verkrijgen van een loterijvergunning |
art. 3, lid 1 Wet op de kansspelen |
Medewerkers specialist vergunningen |
Y.32 |
Beslissen op aanvragen voor het verkrijgen van een ontheffing voor het houden van openbare vermakelijkheden op zondag voor 13.00 uur |
art. 4, lid 3 Zondagswet |
Medewerkers specialist vergunningen * Het ondermandaat aan de directie Dienstverlening geldt voor evenementen <2000 bezoekers |
Y.33 |
Beslissen op aanvragen voor het verkrijgen van een vergunning voor het uitoefenen van een horecabedrijf of slijtersbedrijf (incl. het verbinden van voorschriften en het beperken tot het verstrekken van zwak-alcoholische drank) |
art. 3, lid 1 Drank- en Horecawet |
Medewerkers specialist vergunningen |
Y.41 |
Beslissen op aanvragen voor het verkrijgen van een ontheffing ten aanzien van het verstrekken van zwak-alcohol-houdende drank bij een in de beschikking aangewezen bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard voor een aaneengesloten periode van ten hoogste twaalf dagen en de mogelijkheid om voor jaarlijks terugkerende identieke bijzondere gelegenheden van zeer tijdelijke aard, besluiten één ontheffing te verlenen, mits de verstrekking van zwak-alcohol-houdende drank telkenmale geschiedt onder onmiddellijke leiding van dezelfde persoon |
art. 35 Drank- en Horecawet |
Medewerkers specialist vergunningen |
Y.46 |
Beslissen op aanvragen voor het verkrijgen van een vergunning voor het aanwezig hebben van een speelautomaat met inachtneming van hetgeen in de artikelen 2 en 3, lid 1 en lid 2 van de Verordening speelautomaten (hallen), incl. het verbinden van voorschriften en beperkingen aan een vergunning, het weigeren en intrekken van een vergunning |
art. 30b, art. 30c, art. 30d, art. 30e en art. 30f Wet op de kansspelen |
Medewerkers specialist vergunningen |
Y.47 |
Afhandelen melding klein kansspel en verbieden klein kansspel |
art. 7c Wet op de kansspelen |
Medewerkers specialist vergunningen |
Y.50 |
Opvragen van strafregistergegevens en het vragen van inlichtingen uit de algemene documentatie-registers op grond van de artikelen 9 tot en met 13 van de wet en van artikel 13 van het Besluit justitiële gegevens ten behoeve van:
|
art. 9 t/m 13 Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens, art. 13 Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens |
Medewerkers specialist vergunningen |
Y.51 |
Opvragen van strafregistergegevens en het vragen van inlichtingen uit de algemene documentatieregisters op grond van artikelen 9 tot en met 13 van de wet en artikel 15 van het Besluit justitiële gegevens ten behoeve van:
|
art. 9 t/m 13 Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens, art. 13 en 15 Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens |
Medewerkers specialist vergunningen |
Y.53 |
Vragen van politiegegevens in verband met de beoordeling van het levensgedrag als bedoeld in de artikelen:
|
Wet politiegegevens, Besluit politiegegevens |
Medewerkers specialist vergunningen Ondermandaat aan de directie Dienstverlening geldt t.b.v. de bevoegdheid als omschreven onder Y.46 |
Y.58 |
Behandelen van aanvragen voor het verkrijgen van een vervangende stempas |
art. J 8 Kieswet |
Geautoriseerde medewerkers inloopbalie |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl